Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 23 av 38 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 745
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass?

Heisann, har fått kjørt noen raske korrigeringer med yapo - lyden er i mine ører riktig bra allerede men skikkelig "filmbass" mangler fortsatt.

Foreløpig tomme vegger og ikke noe teppe, men regnet ikke med det skulle ta livet av bass? Tak og gulv samt venstre vegg er betong, resten er leca. Rockwool og Smart Panel på vegger, rockwool og panel i taket.

Har 2 stk Epik Legend, RF-81, Yamaha RX-V3067, Adcom GFA7705 (driver fronter + senter). Alle høyttalere satt til "small" og crossover på 80hz. Volum på sub står på kl 11, og jeg bruker lfe inngangen (fra sub front og back på receiver). Jeg har justert opp +5db på levels etter korreksjon.

Bruker et par scener jeg kjenner godt som referanse:

Kanonaden i begynnelsen av Master & Commander og inne i Moria fra Lord of the rings (cavetroll og Balrog).

Som sagt er lyden god, men bassen er ikke i nærheten av å kjennes i kroppen.

Lurte litt på hvordan jeg skulle angripe saken? Leste at jeg skulle sørge for 85db fra sub, men hvilke tone måler jeg da?

Plassering av høyttalere er som vedlagt bilde, er det et problem at sub'ene står såpass tett inntil noe på begge sider?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, ser jeg er dårlig til å søke :cry:

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en Turtorial om Audyssey og plassering av mikrofon.

[YOUTUBE]<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/okyNlhJ3Hvo&hl=en_US&feature=player_embedded&versi on=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/okyNlhJ3Hvo&hl=en_US&feature=player_embedded&versi on=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>[/YOUTUBE]
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott video.

Den tar opp det poenget kringlyd også flagger. Men syntes det er mer edruelig med 30cm unne lyttepos enn en hel meter.

Geir Arne

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edruelig, kanskje, men (i de fleste tilfeller) ikke nok...!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Edruelig, kanskje, men (i de fleste tilfeller) ikke nok...!
    Jeg hører hva du sier.

Men nå har vi i det minste 2 aktører å forholde oss til. Og ikke lenger synsing fra bl.a. min side. AVSforum må jo kunne ses på som rimelig seriøse.

Geir Arne

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

AVSforum må jo kunne ses på som rimelig seriøse.
    Vet ikke om det var en spøk, men det blir jo som å si at Avforum eller Hifisentralen må kunne ses på som rimelig seriøse. Noe slikt må jo relateres til om den enkelte bruker er seriøs, ikke forumet i sin helhet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott video.

Men syntes det er mer edruelig med 30cm unne lyttepos enn en hel meter.
    Hvilken "meter" er det egentlig du refererer til?
    Vi omtaler ofte en "meter" der hvor produsenten Lexicon omtaler den samme avstanden som "more than 2 feet", som på norsk kan oversettes til "en drøy meter" eller " en god meter" osv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Vet ikke om det var en spøk, men det blir jo som å si at Avforum eller Hifisentralen må kunne ses på som rimelig seriøse. Noe slikt må jo relateres til om den enkelte bruker er seriøs, ikke forumet i sin helhet.
    Fikk inntrykk av at det var noen i "crewet" på AVS som hadde laget videoen. De har vel også stått for REW? Eller er det enkeltpersoner?

Og det virket i allefall som om han hadde peil. Men jeg kjenner han ikke, så jeg skal ikke påstå noe som helst.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Vi omtaler ofte en "meter" der hvor produsenten Lexicon omtaler den samme avstanden som "more than 2 feet", som på norsk kan oversettes til "en drøy meter" eller " en god meter" osv.
    Sitat Opprinnelig postet av kringlyd
    KRINGLYDS 10 BUD
    STEREO

•Plasser fronthøyttalerne i symmetrisk avstand – både fra bakvegg og sidevegger
    •Lytteposisjonen skal være i lik avstand fra både venstre og høyre høyttaler som avstanden mellom høyttalerne – dvs. en likesidet trekant
    •Ørene skal være plassert horisontalt i høyde med mellomtone/diskant
    •Unngå stol/sofa med nakkestøtte som er høyere enn skuldrene i lytteposisjon. Dette for å hindre refleksjoner fra nakkestøtten
    •Unngå reflekterende flater mellom høyttalerne og lytteposisjon, for eksempel bord foran lytteposisjon, lampeskjermer, vaser, skap og hyller, peisutspring, vedovner og så videre.
    •Bruk teppe på harde gulv foran lytteposisjon – for å dempe refleksjoner
    •Bruk scenemolton (lyddempende teppe/stoff) eller lignende på sideveggene for å dempe refleksjoner.

KRINGLYD
    •Plasser alle høyttalere optimalt FØR automatisk romkorreksjon utføres
    •Benytt ALLE målepunktene receiveren har tilgjengelig, og plasser ALDRI mikrofonen nærmere veggflater enn 1 meter
    •Benytt stereo testlydspor for å verifisere at resultatet av utført romkorreksjon er korrekt
    Den meteren(minimum) dere mener micen skal være fra vegger. Mulig det var en missforståelse fra min side, men han i videoen mente vel 30cm fra alle flater. Vet ikke om det skulle være mer enn 30cm (ca 1 foot) fra vegger når jeg tenker meg om.

Hvordan ordlyden i Lexicon brosjyren er vet jeg ikke, så det vil jeg ikke kommentere.

Men vi kommer vel alltid til å være uenig i at mic i værste fall skal være (minimum) 1m vekk fra lyttepos.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Å kalle 2 feet for "en drøy meter" er vel å beste fall å ta i?
    2 feet: 30,48cm x 2=60,96cm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forholder meg heller til Chris, som er sjefsutvikler og grunnlegger av Audussey enn Flageborg sine synsinger, for å si det slik. Chris sier minst 18", som er ~45cm. I Audyssey setup guide er det stipulert minst 30cm, og denne guiden er 'godkjent' eller i alle fall anbefalt av Chris, og en forkortet og forenklet utgave av denne guiden ligger på Audyssey sine hjemmesider.

Det er klart man skal ha mikrofonen så langt unna forstyrrende flater som mulig, men å ha mikrofonen langt unna lytteposisjon bare for å få den langt nok fra en vegg blir feil anbefaling i mine øyne, spesielt når det går mot anbefalingene til utviklerne av systemet, som sannsynligvis vet bedre enn både meg og Flageborg.
    Blir mikrofonplasseringen såpass 'feil' i forhold til anbefalingene er sjansen stor for at det er lytteposisjonen som bør flyttes, og ikke mikrofonen.

edit:
    GANilsen: REW lages av en enkeltperson som 'holder til' på Home Theater Shack. AVSForum som du refererer til har ikek noe med www.AVForum.tv å gjøre. AVScience Forum og AVForums er to separate forum, og AVForums.tv er et tv-crew som jobber for AVForums. Bare sånn at vi har ryddet det av veien.

Akto: I dette tilfellet stemmer det som GANilsen sier, siden AVForums-TV jobber for og representerer et forum/webside, og må i dette tilfellet ses på som en enhet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    GANilsen: REW lages av en enkeltperson som 'holder til' på Home Theater Shack. AVSForum som du refererer til har ikek noe med www.AVForum.tv å gjøre. AVScience Forum og AVForums er to separate forum, og AVForums.tv er et tv-crew som jobber for AVForums. Bare sånn at vi har ryddet det av veien.
    Man lærer noe hver dag.

Geir Arne

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer noe hver dag.

Geir Arne
    Så sannelig

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg forholder meg heller til Chris, som er sjefsutvikler og grunnlegger av Audussey enn Flageborg sine synsinger
    I denne tråden deler vi praktiske erfaringer fra kalibreringer, og du må gjerne dele dine erfaringer med målinger utført på forskjellige distanser fra et roms veggflater. Audyssey har mye informasjon på sine websider som alle med interesse for romkorreksjon vil ha nytte av.

Når vi skriver:
    "•Benytt ALLE målepunktene receiveren har tilgjengelig, og plasser ALDRI mikrofonen nærmere veggflater enn 1 meter"
    vet vi at resultatet vil bli bra, fordi det er marginer i en slik avstand.

Ved å studere hvordan "folket", i sine oppsett, har tolket avstander som bl.a. 30cm, 60cm(1 feet, 2 feet) vil det i praksis bety at målemikrofonen plasseres alt for nærme veggflater og med påfølgende dårlig lydmessig resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt argument er at den aktuelle måleposisjonen kan bli for langt fra den aktuelle lytteposisjonen med en såpass streng regel. Timing i et surroundanlegg er uhyre viktig, jeg vil påstå, etter egen erfaring, at den er viktigere enn å holde mikrofonen en meter fra veggen.

Dessuten synes jeg det blir for bastant å si at man VIL få et dårlig resultat ved å ha mikrofonen nærmere enn en meter. Det er et kompromiss som i noen tilfeller gir dårligere lyd. Men kompromisset om å flytte mikrofonen en meter fra en vegg kan gjøre at lydbilde blir feil plassert, og det er mye mer iørefallende, i alle fall for meg.

Så hva gjør man når 'folket' er obsternasige og har andre erfaringer enn de selvutnevnte småkongene?

Det eneste jeg ber om er å moderere utsagnene litt, siden mange her inne leser postene dine (Flageborg) og Dag/Kringlyd som en bibel eller fasit på alt som har med akustikk og lyd å gjøre. Da har man et ansvar som jeg ikke misunner dere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt argument er at den aktuelle måleposisjonen kan bli for langt fra den aktuelle lytteposisjonen med en såpass streng regel. Timing i et surroundanlegg er uhyre viktig, jeg vil påstå, etter egen erfaring, at den er viktigere enn å holde mikrofonen en meter fra veggen.
    Helt korrekt.

Modemønsteret (i det aktuelle punktet) endrer seg også drastisk med hvor man er i rommet. Ikke noe poeng å korrigere for moder som befinner seg en annen plass enn der man sitter. Fort gjort å gjøre vondt værre.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått Klipsch Rs-52 i hus..

Maser litt her ang. klipsch Rs-52 på stativ.. noen som har prøvd? eller bør disse henges opp? Vanskelig å finne stativ som passer.

Men på vegg blir den høyre hengende inni et hjørne, tenker da om det vil bli problem med bassporten? Ser klipsch anbefaler 153cm fra gulvet og til underkant av høyttaleren. (må henges på bakvegg, og sofa står inntil bakvegg)

Venstre høytaler må om den skal henges opp plasseres med hvertfall 1-1.5m lengre avstand fra lytteposisjon enn den høyre.

Tips og synsing mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, har et lite "issue" med oppsettet mitt:

Yamaha RX-V3067 koblet via en Adcom effektforsterker som kjører front + senter. I dag testet jeg stereo fra Squeezebox, og det hørtes utrolig pjuskete ut. Med 7ch stereo er det bra drag, men med 2 kanaler eller straight er volumet utrolig lavt og stort sett bare diskant.

Det viser seg at det kunne kommer litt lyd fra diskant, og det er ikke så mye som en millimeter bevegelse i de fine kobberfargede elementen i front. Senter derimot spiller som bare det...

Frontrekka er satt opp som "small", og i power management er det satt opp til "7ch + Front".

Er neimen ikke sikker på hvor lenge det har vært slik, jeg har tenkt mest på å se film 8)

Noen ideer om hvor feilen kan ligge?

Side 23 av 38 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •