Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 22 av 38 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 745
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har prøvd flere plasseringer (4-5), men følte den fungerte best der den er nå som er ved siden av venstre front(mellom front og senter). Men jeg har jo ikke kalibrert skikkelig med f.eks hjørneplassering. Har kun kalibrert med kringlyd-metoden med sub der den står nå så kan gjøre noen forsøk i helgen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrGull
    Ah ok Vel jeg får teste litt mer film fremover i stedet for bare Tranfmormers selv om det er en knallfilm lydmessig. Samtidig skal jeg kjøre alt på 80Hz og se om det blir en positiv opplevelse.

Har for øvrig testet musikk også. Der var det mer merkbart. Gitaren til Lofgren er "større" , Mr Waters' effekter sitter som et skudd(bikkjen hans bjeffer utenfor stuevinduet til høyre) og stockfish-sangene låter hakket bedre.
    Hmm. Tenkte meg litt om og her har jeg nok feilinfomert :lol: Jeg hører stort sett på musikk i "Pure Mode" og slik jeg har skjønt det så er RK "avslått" denne modusen(og direct mode). Så forandringen kan ikke skyldes annet enn at jeg flyttet frontene noen cm og IKKE pga RK. Men jaggu ble det bedre av bare det :-)

Når jeg hører på musikk i Stereo og da antar at RK er med så må jeg si at det høres helt for J***** ut. Nesten ikke bass, hardt, og lydbildet er nesten i bak i veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah ok Vel jeg får teste litt mer film fremover i stedet for bare Tranfmormers selv om det er en knallfilm lydmessig. Samtidig skal jeg kjøre alt på 80Hz og se om det blir en positiv opplevelse.

Har for øvrig testet musikk også. Der var det mer merkbart. Gitaren til Lofgren er "større" , Mr Waters' effekter sitter som et skudd(bikkjen hans bjeffer utenfor stuevinduet til høyre) og stockfish-sangene låter hakket bedre.

Hmm. Tenkte meg litt om og her har jeg nok feilinfomert :lol: Jeg hører stort sett på musikk i "Pure Mode" og slik jeg har skjønt det så er RK "avslått" denne modusen(og direct mode). Så forandringen kan ikke skyldes annet enn at jeg flyttet frontene noen cm frem ov mot hverandre og IKKE pga RK. Men jaggu ble det bedre av bare det lille:-)

Når jeg hører på musikk i Stereo og da antar at RK er med så må jeg si at det høres helt for J***** ut. Nesten ikke bass, hardt, og lydbildet er nesten i bak i veggen. Syns det er rart siden RK skal liksom hjelpe.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så forandringen kan ikke skyldes annet enn at jeg flyttet frontene noen cm frem ov mot hverandre og IKKE pga RK. Men jaggu ble det bedre av bare det lille:-)
    Flytting av fronter, og lytteposisjon, kan gjøre underverk.

Når jeg hører på musikk i Stereo og da antar at RK er med så må jeg si at det høres helt for J***** ut. Nesten ikke bass, hardt, og lydbildet er nesten i bak i veggen. Syns det er rart siden RK skal liksom hjelpe.
    Mulig du har kalibrert litt feil.

En annen mulighet er at du har en basspeak i rommet som RK fjerner. Da kan det fort virke bassfattig. Over tid har jeg derimot lært å like dette, men ønsker stort sett en liten heving i bunnen. Pleier da å kompensere med litt mer sub volum.

Prøv også med noen "gode innspillinger" og sjekk om det låter hardt da også.

Det at lydbildet er helt "i veggen" er jo slik det skal være. Godt bak høyttalerne og gjerne "bak" veggen. Hvordan er lydbildet når du ikke bruker RK? Hvordan er det med panorering og "pin pointing" med RK aktivert?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Flytting av fronter, og lytteposisjon, kan gjøre underverk.

Mulig du har kalibrert litt feil.

En annen mulighet er at du har en basspeak i rommet som RK fjerner. Da kan det fort virke bassfattig. Over tid har jeg derimot lært å like dette, men ønsker stort sett en liten heving i bunnen. Pleier da å kompensere med litt mer sub volum.

Prøv også med noen "gode innspillinger" og sjekk om det låter hardt da også.

Det at lydbildet er helt "i veggen" er jo slik det skal være. Godt bak høyttalerne og gjerne "bak" veggen. Hvordan er lydbildet når du ikke bruker RK? Hvordan er det med panorering og "pin pointing" med RK aktivert?

Geir Arne
    Hmm. Jeg ser hva du skriver, men etter min mening skal ikke lydbildet ligge "bak". Det skal være fremme, slik at du lett kan plassere instrumenter og ha lyden nesten rundt deg. Dette er helt fraværende. Det er tamt og lite liv.
    Mulig jeg forklarer det dårlig da, men hvis du f.eks har Stockfish 2 og kjører spor 1 da er stemmen nærmt deg og livaktig. Du føler nesten litt sånn at hun står fremfor frontene på en stol og synger. Det motsatte da er at de "hun sitter bak frontene og gjemmer seg" og synger.

Ga dette noe som helst mening?

Skal sies at jeg ikke har testet mye med ulike sanger. Jeg bare svitsjet over til stereo på en del av de sangene (av bra kavlitet) jeg spilte og det hørtes helt forferdelig ut i forhold til "Pure Direct" som er mye mer behagelig.

Får teste litt mer tenker jeg og ta et par nye kalibreringsrunder i helgen. Leser jo litt rundt omkring og skjønner at dette kan ta tid og krever ofte maaange runder før det sitter.

Ellers takker jeg for gode tips :-)

EDIT: Må ærlig innrømme at panorering og "pin pointing" er ikke uttrykk jeg bruker veldig mye(må jeg i skammekroken nå :-) ). Pin pointing er vel å kunne "peke" på instrumenter som spilles i en sang. Panorering googlet jeg kjapt så den er grei;-) Har ikke drevet utpreget testing av dette, men skal sjekke i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel vel. Kjapp på avtrekkeren igjen. Det lå kanskje ikke helt ”rævva”. Konklusjonen ble nok dradd utfra tidligere opplevelser. Jeg svitsjet til stereo, det låt annerledes + tidligere opplevelser = dårlig..

Det låt annerledes. Ingen tvil om det. Høres ut som det er mer ”ordnet” nå. Høres ut som alle frekvensene spiller mer på samme nivå. Ingen instrumenter overdøver andre. Bassen er strammet opp, men er veldig fraværende i en del tilfeller. Den logiske forklaringen på det må jo være at frontene er delt på 80Hz. Når de kjøres i full range så kommer litt tilbake. Men det er en betydelig demping. Hører at jeg har hatt for mye bass før. I hvert fall på en del sanger. Ikke den buldringen som var før. Men savner mer av den.

Stemmer er det litt ymse med: På A-ha/Loosing You skjærer Morten’s stemme i ørene mer enn noen gang(vet at dette ikke akkurat er noe referansemateriale). Bræmnes og Cohen låter mer eller mindre som før. Behagelig.

Du nevnte ”pin pointing” ganilsen. Den er der og jeg tror nok den er like god som før. Panorering har jeg ikke fått testet skikkelig.

Avatar går for øyeblikket i ”bakgrunnen”. DER er det et løft ja :-)

Ser poenget med RK på musikk og. Men jeg tror at litt demping må til før RK kan sette prikken over i’en. Slik jeg ser det så kan ikke RK aleine få anlegget ditt til å sitte 100%. Du må selv gjøre 70-80% av jobben i from av plassering av HT og demping så kan RK gjøre de siste 20-30%. DA har du lyden på plass :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen er strammet opp, men er veldig fraværende i en del tilfeller. Den logiske forklaringen på det må jo være at frontene er delt på 80Hz. Når de kjøres i full range så kommer litt tilbake. Men det er en betydelig demping. Hører at jeg har hatt for mye bass før. I hvert fall på en del sanger. Ikke den buldringen som var før. Men savner mer av den.
    Den logiske forklaringen kan også være at med RK er det fjernet en topp som uten RK gir deg mer bass i flere situasjoner.

Jeg har en del av samme erfaringen som deg. Når toppene forsvinner blir det ofte litt tamt, jeg ønsker trykket det gir men samtidig vil jeg også ha definert og nyansert bass. Ikke lett å få både i pose og sekk. For å bøte på det reduserte trøkket etter RK øker mange level på sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan sikkert stemme. Er vel noe sånt ganilsen var inne på også. Prøvde du deg frem med noen løsninger i rommet for å få frem igjen litt bass? Jeg får finne meg en tråd om dette da for å evt prøve å fjerne denne basspeak'en før RK kjøres.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan sikkert stemme. Er vel noe sånt ganilsen var inne på også. Prøvde du deg frem med noen løsninger i rommet for å få frem igjen litt bass? Jeg får finne meg en tråd om dette da for å evt prøve å fjerne denne basspeak'en før RK kjøres.
    Jeg har allerede optimal plassering av subene så ikke noe å hente der.

Hvis det er en peak i området under 80hz som er årsaken så er det svært vanskelig å fjerne denne med akustiske tiltak. Hvis ikke en kan plassere seg ut av problemet med enten forflytning av sitteposisjon og/eller høyttaler/sub så er det kun Helmholtz resonator som er effektiv så langt ned i frekvens.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i det Ivalos skriver her. Når du demper peaker blir det mindre bass totalt. Men den blir "renere" og bedre definert.

Virker også som du forstod hva jeg mente MrGull og at du har fått et godt resultat. Så er det bare å fortsette med litt tweaking med plassering og slikt.

Som jeg nevnte kan du øke sub nivå for å få mer bass uten å ødelegge for mye av RK. Men sammenhengen mellom front og sub vil naturlig nok blir "dårligere".

Du burde også prøve å sette deg i en trekant, med lyttepos og høyttalere et stykke fra veggen. Så ser du hvordan lyden blir med mest mulig direktelyd.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde også prøve å sette deg i en trekant, med lyttepos og høyttalere et stykke fra veggen. Så ser du hvordan lyden blir med mest mulig direktelyd.

Geir Arne[/QUOTE]

Antar du mener et stykke fra vegg bak meg? Skal se om jeg ikke kan få det til. Å booste sub'en gir meg ikke den punch'en som jeg er ute etter så jeg må nok ty til andre midler :-)
    Skal ta en ny kalibrering også, men venter til jeg har fått gulvteppe på plass(som jeg ikke har hatt til nå). Regner med det vil hjelpe på demping av rommet.

ivaols; er rimelig sikker på at det er en peak i det området. Det er som natt og dag med og uten RK. Førsøker plassering først selv om det er begrenset med muligheter der.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar du mener et stykke fra vegg bak meg? Skal se om jeg ikke kan få det til. Å booste sub'en gir meg ikke den punch'en som jeg er ute etter så jeg må nok ty til andre midler :-)
    Et stykke fra ALLE vegger.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvor begynner jeg...

Har et par uker hatt en Yamaha RX-V2067 som jeg fortsatt kjemper med å få kalibrert slik jeg vil. Problemet er at jeg synes lyden blir "falsk" når jeg kjører med romkorreksjonen aktivert, unansett om den står som "Flat", "Front" eller "Natural". Lyden blir på en måte hul og litt ekko-aktig, mens når jeg svitsjer til "Through" så blir lyden vesentlig mer naturlig/troverdig. Joda, jeg hører at spesielt mellombassen får mer futt når RK er aktivert, og en del lydeffekter blir bedre definert - men stemmer og musikk lyder vesentlig bedre i mine ører når RK er av.

Hva gjør jeg feil?!?

Har prøvd oppskriftene her i denne tråden til punkt & prikke. Har tatt bort bordet og putene i sofaen, flyttet sofaen 1 m fram og tatt målingene som beskrevet, justert tilbake avstandene og nivåene ihht. sweetspot i normal lytteposisjon. Og har prøvt å kjøre RK-målingene med sofaen i normalposisjon også, men samme resultat. Frekvenskurven virker grei den, i mine amatør-ører, men spesielt stemmer (mannsstemmer) høres ikke bra ut. Også resten av familien reagerer... Kan opplyse at jeg ikke har BD, men kun DVD og satelitt tilkoblet med optisk kabel. Tviler likevel at det er DSP-motoren som kødder det til, da hadde det vel ikke vært forskjell når jeg skrur av RK?

Alle tips og råd mottas med takk!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best mulig Plassering av høytalere... er det gjort ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Best mulig Plassering av høytalere... er det gjort ?
    Ja, plasseingen skulle ikke være så ille det, tror jeg...

Rommet har følgende dimensjoner: bredde (fram- og bakvegg) ca. 3,6 m , lengde (sidevegger ca. 4.3 M)

Senter-høyttaleren er plassert rett over tv'n.

L&R fronthøyttaler er plassert ca. 0,5 meter til side for tv'n, med ca. 1 til sidevegger og 0,5 meter til bakvegg (bokhylle-vegg). Subben er plassert i venstre hjørne.

L&R bak er plassert på sideveggene ca 60 cm fra bakveggen, helt oppe ved taket vinklet nedover.

Har bare en single bakhøyttaler, som er plassert midt på bakvegg, helt øverst og vinklet nedover.

Sikkert litt dårlig forklart... skal se om jeg får tatt et par bilder som sier mer enn "1000 ord" ...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Ja, plasseingen skulle ikke være så ille det, tror jeg...

Rommet har følgende dimensjoner: bredde (fram- og bakvegg) ca. 3,6 m , lengde (sidevegger ca. 4.3 M)

Senter-høyttaleren er plassert rett over tv'n.

L&R fronthøyttaler er plassert ca. 0,5 meter til side for tv'n, med ca. 1 til sidevegger og 0,5 meter til bakvegg (bokhylle-vegg). Subben er plassert i venstre hjørne.

L&R bak er plassert på sideveggene ca 60 cm fra bakveggen, helt oppe ved taket vinklet nedover.

Har bare en single bakhøyttaler, som er plassert midt på bakvegg, helt øverst og vinklet nedover.

Sikkert litt dårlig forklart... skal se om jeg får tatt et par bilder som sier mer enn "1000 ord" ...

Er det en 40 graders vinkel i sweetspot til hver av frontene er det bra.
    Om Musikken er viktig så er det etmust med en likesidet trekant.
    Vinklingen (tow in) av frontene er det bra og eksprimentere litt med.

Sub. Begynn med hjørener og i nærheten av hjørner. Helst et hjørne med yttervegger.

Bilder er fint for best mulige tips når det kommer til kalibrering ja :-D

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Ja, hvor begynner jeg...

Har et par uker hatt en Yamaha RX-V2067 som jeg fortsatt kjemper med å få kalibrert slik jeg vil. Problemet er at jeg synes lyden blir "falsk" når jeg kjører med romkorreksjonen aktivert, unansett om den står som "Flat", "Front" eller "Natural". Lyden blir på en måte hul og litt ekko-aktig, mens når jeg svitsjer til "Through" så blir lyden vesentlig mer naturlig/troverdig. Joda, jeg hører at spesielt mellombassen får mer futt når RK er aktivert, og en del lydeffekter blir bedre definert - men stemmer og musikk lyder vesentlig bedre i mine ører når RK er av.

Hva gjør jeg feil?!?

Har prøvd oppskriftene her i denne tråden til punkt & prikke. Har tatt bort bordet og putene i sofaen, flyttet sofaen 1 m fram og tatt målingene som beskrevet, justert tilbake avstandene og nivåene ihht. sweetspot i normal lytteposisjon. Og har prøvt å kjøre RK-målingene med sofaen i normalposisjon også, men samme resultat. Frekvenskurven virker grei den, i mine amatør-ører, men spesielt stemmer (mannsstemmer) høres ikke bra ut. Også resten av familien reagerer... Kan opplyse at jeg ikke har BD, men kun DVD og satelitt tilkoblet med optisk kabel. Tviler likevel at det er DSP-motoren som kødder det til, da hadde det vel ikke vært forskjell når jeg skrur av RK?

Alle tips og råd mottas med takk!
    Sikker på at du ikke har aktivisert en DSP mode.....du ser det tydelig på displayet.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Sikker på at du ikke har aktivisert en DSP mode.....du ser det tydelig på displayet.....
    Joda, jeg har absolutt aktivert DSP mode. Synes at ProLogic IIz gir best resultat. Men jeg tror ikke det er det som er årsaken, siden dette problemet forsvinner når jeg skrur av RK (dvs. velger "Through" i PEQ-select, samtidig som DSP fortsatt er påslått).

Har fått ett tips fra butikken jeg kjøpte den om å resette receiveren og kjøre YPAO på nytt - kommer tilbake med resultatene senere i kveld, krysser fingrene for at det blir bra

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 75529

Vedlegg 75530Her er et par bilder av tv-stua.

Har forøvrig kalibrert et par ganger til nå nettopp, og prøvt tips fra avsforum.com mht YPAO. Der var det anbefaling om å plassere måle-micen i et konsentrert/smalt område rundt sweetspot. Umiddelbart så synes jeg resultatet er mye bedre!

Ok, opp med bildene og ut å lytte litt mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har det blitt gjort x antall kalibreringer med ymse metodiske tilnærminger, og eksperimentering med ulike delefrekvenser og manuell justering av EQ.

Nå heller jeg mot følgende konklusjon på hvorfor RK gir en periodevis hulere klang med stemmer på standard-kvalitet satelitt og dvd: Jeg ser at RK løfter nivået i mellombassen/ nedre mellomtone på fronthøyttalerene. Jeg har lagt merke til at når det ikke er ekte dolby digital-signal som dekodes (det er da problemet er størst), og DSP likevel settes til å dekode i ProLogicIIx så flyter av og til stemmene fra senter til front-høyttalerene. Og senterhøyttaleren, en skarve 4", har nødvendigvis en slankere mellombass/melomtone enn frontene - noe som da blir ennå mer framtredende når RK er aktiviert.

Konklusjon: Må ha ny senterhøyttaler

Side 22 av 38 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •