Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 21 av 38 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 745
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et lite tips til dere som måler i trekanten 1m foran lyttepos og så forandrer avstand:
    Ikke bare legg til 1m på frontkanalene og trekk bort 1m på bakkanalene, dette vil sjeldent bli riktig. På Center kan man legge til 1m(med mindre lyttepos er sideveis forflyttet), men de andre bør måles med meterbånd.

En viktig ting å passe på er også å måle avstanden til suben, og trekk den virkelige avstanden fra den receiveren har kommet frem til. Disse stemmer nesten aldri siden suben har innebygget filter som gjør at man får en delay. Forskjellen (vanligvis mellom 0,5m og 1,5m) legger man til på oppmålt posisjon til der du sitter til vanlig.

Samtidig må man justere kanalenes nivå med radioshack e.l.

Geir Arne

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter autooppsett setter min Yamaha reciever crossover til å være 40Hz,dersom jeg setter den opp til 80Hz går det fint,eller er det fasekomplikasjoner med dette?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Etter autooppsett setter min Yamaha reciever crossover til å være 40Hz,dersom jeg setter den opp til 80Hz går det fint,eller er det fasekomplikasjoner med dette?
    Du får faseproblemer på begge settings. Forskjellen er hvilken frekvens du får den ved.

Geir Arne

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå prøvd å måle rommet mitt (målinger i byggetråden min), og jeg trenger litt hjelp med å tolke målingene om noen gidder.

Jeg lurer også på en annen ting: Det snakkes mye om å optimalisere plasseringen av høyttalere og sub, og at man flytter mye rundt på subben for å finne optimal plassering. Da lurer jeg på følgende: Hvor mye flytter man egentlig på den? Jeg mener, det er jo ofte store fysiske restriksjoner på hvor den kan stå, og hvis den (som hos meg) kun kan stå i front, så er det ekstremt begrenset hvor mye den kan flyttes på. Faktisk er det kun snakk om få cm.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg lurer også på en annen ting: Det snakkes mye om å optimalisere plasseringen av høyttalere og sub, og at man flytter mye rundt på subben for å finne optimal plassering. Da lurer jeg på følgende: Hvor mye flytter man egentlig på den? Jeg mener, det er jo ofte store fysiske restriksjoner på hvor den kan stå, og hvis den (som hos meg) kun kan stå i front, så er det ekstremt begrenset hvor mye den kan flyttes på. Faktisk er det kun snakk om få cm.
    Fintuning er bare noen cm om gangen. Plasseringen går jeg i allefall litt mer drastisk til verks. Gjerne 50-100cm om gangen. Vanligvis fungerer et hjørne godt, og da gjerne i front, og så kan RK ta seg av alvorlige peak som blir resultatet.

Du skriver du har begrenset plass, men det er ingenting i veien for å flytte i høyden også. Men da mister du en flate/motvegg og taper noen dB grunnet det. Mest output får du i et hjørne siden du har 3 reflekterende flater.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for første gang gjort en mer litt mer grundig kalibrering enn tidligere dvs flyttet bord, stoler og t.o.m demontert sjeselongen for å ha minst mulig hindringer. Har kalibrert 4 ganger. Sist målte jeg nøyaktig i sweetspot, noe som ble ca 80 cm fra bakvegg(prøvde først med 1 meter fra bakvegg)
    Har ingen mulighet til å måle db for å finne volum på sub, men brukte først mobilen(android) med et dB måler-program bare for å få en feeling på hvilket volum sub skal stå på(vet at å bruke mobil er fy fy siden den garantert er veldig unøyaktig). Kjørte 50Hz og sub ble stilt på ca 4/10 av max. Denne gikk jeg bort i fra da receiver setter sub-level til -15dB. Kalibrerte meg frem til -6dB til slutt før jeg kjørte alle 8 punktene.

Målte altså 8-punkter(Onkyo 805) der jeg selvsagt begynner med sweetspot. Receiveren setter fremdeles alle HT til full band, men sub-level til -6dB som nevnt. Merket ingen særlig endring på lyden(forventer ikke mirakler, men i hvert fall et lite løft). Føler at lyden liksom "holdes igjen", at lydbildet ligger litt "bak" (uavhengig om jeg flytter hodet litt fram der målingen ble foretatt). Selve "kringlyd-opplevelsen" ble muligens markant bedre(overganger bak-foran og hvor ting kommer fra). Bruker for øvrig Transformers på Bluray når jeg tester.

En annen ting er at jeg har lest at subwoofer level på receiver optimalt bør ligge rundt 0db (+/- 3dB) etter kalibrering. Enig? Kalibrerte meg frem til dette for et par dager siden og for å oppnå dette må jeg stille volumet på sub på ca 1/10 av max, noe som for meg virker veldig lavt(sub'en er veldig lav under selve kalibrering og). Alt over dette stiller receiver sub til -15dB(kan stilles fra -15db til +15/dB). Noe galt her?

Kort og godt: jeg har kalibrert der jeg holder mic’en over meg(ca ørehøyde), liggende på sofapute(omtrent helt inn til veggen), på stativ 30-40cm fra vegg og nå sist en mer korrekt kalibrering. Førstnevnte kalibrering ble også gjort i en gammel leilighet helt forskjellig fra denne. Alle gangene er HT satt til full range og LFE på 100Hz. Burde det ikke være en forskjell mellom noen av kalibreringene? Andre med denne erfaringen som har Onkyo?

Ser det er nevnt at LFE og crossover er to forskjellige ting. Det er jo greit nok. Men på min Onkyo 805 settes: LPF of LFE = 100Hz(valgene er 80, 100, 120). Jeg trodde dette var crossover, men det er det altså ikke? Hvor settes den da? Bestemmes den utfra hvilken Hz jeg setter på frontene?

Vedlagt ligger en skisse av hvordan oppsettet er og hvor målepunktene er.

Vedlegg 75296

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LPF of LFE skal stå på 120hz
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    LPF of LFE skal stå på 120hz
    Hvorfor?

Geir Arne

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Hvorfor?
    Det er en del av standardiseringen.

Du kan lese mer her:
    Ask Audyssey : LPF on LFE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som kan hjelpe meg med oppsett av en onkyo sr608?? jeg får ikke opp menyen på tv og heller ikke helt fornøyd med oppsettet på menyen. send meg gjerne en pm

hadde en yamaha og ypao systemet dems er helt fantastisk!!

takk for all hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LPF of LFE = 120Hz. Ok, takker for kjapt svar(selv om jeg husker å ha lest dette tidligere i tråden). Men er crossover for sub det samme som hva jeg setter frontene til da?(finnes i hvert fall ingen annen innstilling for crossover).
    Og noen som har en logisk forklaring hvorfor receiveren alltid setter alle HT til full range uansett hvordan jeg kalibrerer?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE er 1 kanal som ligger på filmsporet.

Sub er det som legges til fra fronter, center og surround kanalene når det benyttes Highpass på de.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrGull
    Jeg har for første gang gjort en mer litt mer grundig kalibrering enn tidligere dvs flyttet bord, stoler og t.o.m demontert sjeselongen for å ha minst mulig hindringer. Har kalibrert 4 ganger. Sist målte jeg nøyaktig i sweetspot, noe som ble ca 80 cm fra bakvegg(prøvde først med 1 meter fra bakvegg)
    Har ingen mulighet til å måle db for å finne volum på sub, men brukte først mobilen(android) med et dB måler-program bare for å få en feeling på hvilket volum sub skal stå på(vet at å bruke mobil er fy fy siden den garantert er veldig unøyaktig). Kjørte 50Hz og sub ble stilt på ca 4/10 av max. Denne gikk jeg bort i fra da receiver setter sub-level til -15dB. Kalibrerte meg frem til -6dB til slutt før jeg kjørte alle 8 punktene.

Målte altså 8-punkter(Onkyo 805) der jeg selvsagt begynner med sweetspot. Receiveren setter fremdeles alle HT til full band, men sub-level til -6dB som nevnt. Merket ingen særlig endring på lyden(forventer ikke mirakler, men i hvert fall et lite løft). Føler at lyden liksom "holdes igjen", at lydbildet ligger litt "bak" (uavhengig om jeg flytter hodet litt fram der målingen ble foretatt). Selve "kringlyd-opplevelsen" ble muligens markant bedre(overganger bak-foran og hvor ting kommer fra). Bruker for øvrig Transformers på Bluray når jeg tester.

En annen ting er at jeg har lest at subwoofer level på receiver optimalt bør ligge rundt 0db (+/- 3dB) etter kalibrering. Enig? Kalibrerte meg frem til dette for et par dager siden og for å oppnå dette må jeg stille volumet på sub på ca 1/10 av max, noe som for meg virker veldig lavt(sub'en er veldig lav under selve kalibrering og). Alt over dette stiller receiver sub til -15dB(kan stilles fra -15db til +15/dB). Noe galt her?

Kort og godt: jeg har kalibrert der jeg holder mic’en over meg(ca ørehøyde), liggende på sofapute(omtrent helt inn til veggen), på stativ 30-40cm fra vegg og nå sist en mer korrekt kalibrering. Førstnevnte kalibrering ble også gjort i en gammel leilighet helt forskjellig fra denne. Alle gangene er HT satt til full range og LFE på 100Hz. Burde det ikke være en forskjell mellom noen av kalibreringene? Andre med denne erfaringen som har Onkyo?

Ser det er nevnt at LFE og crossover er to forskjellige ting. Det er jo greit nok. Men på min Onkyo 805 settes: LPF of LFE = 100Hz(valgene er 80, 100, 120). Jeg trodde dette var crossover, men det er det altså ikke? Hvor settes den da? Bestemmes den utfra hvilken Hz jeg setter på frontene?

Vedlagt ligger en skisse av hvordan oppsettet er og hvor målepunktene er.

Vedlegg 75296
    Jeg opplever og at jeg må sette sub veldig lavt, den står nå på 1/5 av fullt. Og recieveren satte den til -3, har justert den opp til 0 og det låter veldig bra. Her settes og alltid høyttalere til fullband, virker som Onkyo gjør dette uansett hvis en har fullband HT. Er bare å sette de til 80hz etter kalibrering så blir det bra.

Du kan og med fordel tror jeg ha et par målepunkter i området hvor du sitter. Syns det ble mye målepunkter "langt" vekk fra hvor du sitter.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon: takker for svar. Er tydeligvis ikke så komplisert som jeg skal ha det til da.

Roddis; skissen kan være litt misvisende med tanke på avstand mellom punktene. Har i hvert fall målt med 60cm avstand til sidene og ca 50 fremfor (+ et på ca 25 fremfor sweetspot)som jeg mener ble anbefalt, eller har jeg lest feil?? I så tilfelle får jeg ta en ny runde til helgen. Sliter litt med feber og orker ikke anstrenge meg mer enn nødvendig.

Skal jeg få receiver til å sette sub til 0dB må jeg jo nesten slå den av for den er allerede ganske nærmt min-punktet. Men du mener det vil bli bedre enn at den settes til -6dB som den er i øyeblikket?

Takker for tipsene :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert ikke lest feil. Tenkte at siden du ikke er helt fornøyd kan du prøve andre målepunkter. Mener ikke det blir bedre om den settes til 0, ville bare få fram at det kan bli bra med volum på sub veldig lavt siden det virket som du var skeptisk til å sette den lavt.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah ok Vel jeg får teste litt mer film fremover i stedet for bare Tranfmormers selv om det er en knallfilm lydmessig. Samtidig skal jeg kjøre alt på 80Hz og se om det blir en positiv opplevelse.

Har for øvrig testet musikk også. Der var det mer merkbart. Gitaren til Lofgren er "større" , Mr Waters' effekter sitter som et skudd(bikkjen hans bjeffer utenfor stuevinduet til høyre) og stockfish-sangene låter hakket bedre.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah ok Vel jeg får teste litt mer film fremover i stedet for bare Tranfmormers selv om det er en knallfilm lydmessig. Samtidig skal jeg kjøre alt på 80Hz og se om det blir en positiv opplevelse.

Har for øvrig testet musikk også. Der var det mer merkbart. Gitaren til Lofgren er "større" , Mr Waters' effekter sitter som et skudd(bikkjen hans bjeffer utenfor stuevinduet til høyre) og stockfish-sangene låter hakket bedre.

Hot Fuzz... Sjekk om det er atakk og kontanthet i bassen.
    Prins of Persia... Meget myndig lyd i center, samt bra bruk av alle kanaler.
    Cloverfield... Utrolig heftig bass spor fra ca 23 minutter ut i filmen.
    Pulse... Mye bra bass + demo senen.
    Open Range... Skytesenen mot slutten.

Kom ikke på flere for og sjekke om lyden sitter der den skal :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hot Fuzz... Sjekk om det er atakk og kontanthet i bassen.
    Prins of Persia... Meget myndig lyd i center, samt bra bruk av alle kanaler.
    Cloverfield... Utrolig heftig bass spor fra ca 23 minutter ut i filmen.
    Pulse... Mye bra bass + demo senen.
    Open Range... Skytesenen mot slutten.

Kom ikke på flere for og sjekke om lyden sitter der den skal :-)
    Tnx :-) Open Range har vært snurret noen ganger her ja. Skytescenene på slutten(+ den når Costner fyrer av haglen i baren) er bare deilig! Har Cloverfield og Pulse så kan teste de :-)

Det som jeg føler jeg har manglet hele tiden er den berømte "brystkassebassen". F.eks i første skytescene i Transformers så er det mer liv og trøkk nå jeg kjører full range på frontene og "double bass" funksjonen. Skuddene til Decepticon'en i sparker godt i fra da.
    Problemet er når frontene skal prøve å gjengi de laveste frekvensene. Da er det bare masse bevegelse i elementene og ingen lyd. Fikk litt puls da jeg så War of the Worlds med bra volum. I første scene med bulder og brak(ca 15min) så beveget elementene seg urovekkende mye

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tnx :-) Open Range har vært snurret noen ganger her ja. Skytescenene på slutten(+ den når Costner fyrer av haglen i baren) er bare deilig! Har Cloverfield og Pulse så kan teste de :-)

Det som jeg føler jeg har manglet hele tiden er den berømte "brystkassebassen". F.eks i første skytescene i Transformers så er det mer liv og trøkk nå jeg kjører full range på frontene og "double bass" funksjonen. Skuddene til Decepticon'en i sparker godt i fra da.
    Problemet er når frontene skal prøve å gjengi de laveste frekvensene. Da er det bare masse bevegelse i elementene og ingen lyd. Fikk litt puls da jeg så War of the Worlds med bra volum. I første scene med bulder og brak(ca 15min) så beveget elementene seg urovekkende mye

Har du mulighet så vil mye gjøres med god og riktip plassering av høytalere og subwoofer

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å sette subben i hjørnet? Gir som regel mer trøkk når den står i et hjørne.... Det beste hos meg er å ha sub i hjørnet med fronten pekende mot ytterveggen. Jeg må som regel og justere avstanden ned på den fra 4.8m som reciever setter, til 3.3 som den står på nå for å få nok trykk i sweetspot.

Side 21 av 38 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •