Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 20 av 38 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 745
    Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant spørsmål her er som nevnt om det går an å stille alle kanalene like mange dB uten at dette ødelegger "balansen" fra kalibreringen? Anyone?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv Audyssey kan ikke være så dålig at en ikke får justere volum på kanalene med dB-måler

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Selv Audyssey kan ikke være så dålig at en ikke får justere volum på kanalene med dB-måler
    Ouch.. :razz: Burn til Audyssey-gutta der altså.

For å utdybe spørsmålet: Si at RK har satt LCR til -5dB og LS/RS til -10dB. Hva om vi da stiller kanalene manuelt til henholdsvis -1dB og -6dB, altså 4dB opp i alle kanaler. Er "samspillet" mellom kanalene fremdeles det samme? Eller må man justere i henhold til forholdet mellom de to? Altså f.eks. halvere de to, da eks -2,5dB og -5dB? Eller er det frem med dB-måleren uansett?

Jepp, jeg har null peiling.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Ouch.. :razz: Burn til Audyssey-gutta der altså.

For å utdybe spørsmålet: Si at RK har satt LCR til -5dB og LS/RS til -10dB. Hva om vi da stiller kanalene manuelt til henholdsvis -1dB og -6dB, altså 4dB opp i alle kanaler. Er "samspillet" mellom kanalene fremdeles det samme? Eller må man justere i henhold til forholdet mellom de to? Altså f.eks. halvere de to, da eks -2,5dB og -5dB? Eller er det frem med dB-måleren uansett?

Jepp, jeg har null peiling.

ja, det er kun nivået du stiller. Eq forblir det samme

[YOUTUBE]y3OJVSqiYvo[/YOUTUBE]

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte noen runder med romkorreksjon igår.
    Målte opp og fant sweetspot til å være 10cm fra veggen i en del av sofaen som jeg ikke sitter.
    Flytta målemic en meter fra veggen, fjernet møbler og slikt og kjørte full kalibrering.

Resultatet der målemic sto var meget bra. Mye mer oppløst enn når mic står 25cm fra vegg slik jeg har pleid å gjøre. Problemet kommer da jeg setter meg i den delen av sofaen jeg pleier å sitte.

Lyden fra LCR er mye lavere enn fra bakkanaler. Høyre bak er alt for høy i forhold til venstre.
    I forhold til målemic sitter jeg til høyre for den. Venstre front blir da for lav i forhold til høyre og avstand til høyttalere blir feil i forhold til sitteposisjon

Lydopplevelsen ble som resultat av dette ikke bra. Veldig bra der målemic sto, men ikke bra der jeg faktisk sitter å ser film.
    Da dette er i stue er plasseringer gitt og blir ikke endret.
    Rakk ikke å flytte mic dit jeg bruker å sitte og la den stå en meter fra vegg der, men skal prøve dette når jeg får tid.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jesus...
    Det er da rimelig opplagt at du ikke kan forskyve måleposisjonen i sideretningen? Da vil det jo selvsagt lydbildets midtpunkt bli skjevt... :-|

Det er KUN i lengderetning/dybden at du skal gjøre dette.

Og ja, man må senke styrken på bakkanalene dersom man måler et punkt foran sitteposisjon.

Altså; dersom man normalt sitter ved en bakvegg, måler man i et punkt rett foran dette. Etter korrigeringen/målingen senker man bakkanalens styrke slik at det passer lydbildet.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jesus...
    Det er da rimelig opplagt at du ikke kan forskyve måleposisjonen i sideretningen? Da vil det jo selvsagt lydbildets midtpunkt bli skjevt... :-|

Og ja, man må senke styrken på bakkanalene dersom man måler et punkt foran sitteposisjon.

Altså; dersom man normalt sitter ved en bakvegg, måler man i et punkt rett foran dette. Etter korrigeringen/målingen senker man bakkanalens styrke slik at det passer lydbildet.
    I henhold til de beskrivelser i denne tråden er det ikke "rimelig opplagt". Det som i henhold til beskrivelser her er opplagt er at man skal finne "sweetspot" ved hjelp av målebånd og starte målinger der.
    Er jo flerer ganger spurt om dette i tråden, men ikke kommet noe svar til det.

Det kom jo nå og da ble det hele litt mer forståelig med en gang!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste sitter nå engang godt sentrert mellom høyttalerne, men selvsagt; visse avvik finnes det jo...

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Erfaringer med Marantz AV-7005

Noen som har fått satt opp av 7005 og kalibrert den?:?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Slik RoKo forklarer det korrigerer man med målemikrofon 1 meter fra veggen for å la romkorreksjonen ta høyde for svakheter i høyttalernes lydbilde, fremfor refleksjoner o.l. som oppstår ved bakveggen. Kalibrering 1 meter fra veggen gir således et sluttresultat som låter bedre. Så langt tror jeg de fleste er enige. Men etter en slik romkorrigering vil receiveren også ha lagt inn forsinkelser til bakhøyttalere etc. som samsvarer med en lytteposisjon 1 meter ut fra bakveggen. Dersom man sitter inntil bakveggen, vil lyden fra bakhøyttalerne nå lytteposisjonen for tidlig. Hvordan skal man så ta høyde for dette?

Etter min logikk vil det ikke medføre noen negativ endring i lydbildet om man justerer receiverens plasseringsinfo med 1 meter, slik at forsinkelsene som er lagt inn gjennom RK stemmer med en sitteplass inntil veggen. Man vil da nyte fordelene ved å foreta RK 1 meter fra bakvegg, samtidig som lyden når frem dit den skal til rett tid.

Kort oppsummert:

1. Dersom man har sitteposisjon inntil bakvegg og kalibrerer med målemikrofon 1 meter ut fra bakveggen, skal man korrigere "sweetspot" 1 meter tilbake i etterkant?
    Sitter med samme inntrykk.

Er derfor av den oppfatning av at dersom man sitter inntil bakvegg og følger denne malen ved å flytte sofa + målemic 1 meter frem under måling, må man justere forsinkelse i samtlige kanaler, ikke bare bakkanalene som nevnt av noen tidligere i tråden. Fronter, senter og sub (avhengig av hvor denne er plassert) må få lagt til 1m etter romkorreksjon mens bakhøytalere trekkes fra 1m.

Har heldigvis ikke dette problemet selv da jeg sitter midt i rommet. Selv benytter jeg følgende Audyssey-mal fra AVSforum:

Målingen foretaes med bruk av trebeint kamerastativ (eller noe med tilsvarende egenskaper som substitutt). Sofa-/stolrygg brukes ikke. Alle målinger foretas i ørehøyde som overstiger høyden til sofa/stolrygg.)

Måling #1 foretas i midten av sofa/stoler, i henhold til fronter, i normal lytteposisjon.

Maling #2 og #3 foretas hhv. 60cm til høyre og venstre for måling # 1

Måling #4, #5 og #6 foretas 60cm fremfor de første tre.

Måling #7 og #8 foretas 30cm skrå ut fra måling #1 i 45 graders vinkel til hhv høyre og venstre.

(med andre ord f.eks. målepunkt #7 blir 30cm fra målepunkt 1, 2, 4 og 5 [midt mellom de fire] og målepunkt #8 blir 30cm fra måling 1, 3, 5 og 6 [tilsvarende i midten av de fire] dersom man tar:
    målepunkt én i midten,
    målepunkt to 60cm til høyre,
    målepunkt tre 60cm til venstre,
    målepunkt fire 60cm fremfor måling to,
    målepunkt fem 60cm fremfor målepunkt 1
    og målepunkt seks 60cm fremfor målepunkt tre)

Opplevde godt resultat med dette

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh da justerte jeg alle høytaleren like my opp - opp 10db.
    Ble mye mere lyd på mindre bruk av volum.
    Bra dette ikke forstyrrer eq'n da

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlenvik
    ahh da justerte jeg alle høytaleren like my opp - opp 10db.
    Ble mye mere lyd på mindre bruk av volum.
    Bra dette ikke forstyrrer eq'n da
    Men det er jo akkurat det samme som å sette opp MV tilsvarende. Du forandrer ingen ting utenom tallet som står i displayet.

Geir Arne

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Men det er jo akkurat det samme som å sette opp MV tilsvarende. Du forandrer ingen ting utenom tallet som står i displayet.

Geir Arne
    jo d e r jo snat d men . jaja 8) 8) :-D :roll: :roll:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne
    For min del er det både noen praktiske og følelsesmessige hensyn der. Jeg har satt volume cap på 0dB og alle kanaler er slik at all forvrenging unngås med god margin ved 0dB MV. Ingen besøkende får dermed "vrengt opp" MV og gjort noen skade, og det er viden kjent at det vanker umiddelbar dødsstraff for de som justerer noe annet enn MV i stua mi. Folk har blitt hivd ut for mindre endringer enn justering av channel level.

Jeg kunne satt cap til -10dB og justert channels deretter, men det bare føles bedre å kunne skru den til 0dB når Optimus Prime banker foten ned i stua mi.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlenvik
    jo d e r jo snat d men . jaja 8) 8) :-D :roll: :roll:
    Bytte batterier snart...? ;-)

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jesus...

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har slik en krass tone når du svarer. Prøv å holde en vennlig tone på forumet, selv om du synes spørsmålene som stilles virker dumme .

Så vidt jeg kan se er det ingen som har spurt om måleposisjonen skal justeres i sideretning. Spørsmålet var om man skulle korrigere SPL og forsinkelse etter å ha utført romkorreksjonsmålinger 1 meter ut fra veggen, dersom man sitter inntil veggen til vanlig. Et veldig fornuftig spørsmål etter min mening, et som gjerne burde blitt besvart i kalibreringsguiden på første side.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Så vidt jeg kan se er det ingen som har spurt om måleposisjonen skal justeres i sideretning.
    Neivel?
    Ta en ekstra titt på innlegget foran mitt svar:
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    ...Problemet kommer da jeg setter meg i den delen av sofaen jeg pleier å sitte.

Lyden fra LCR er mye lavere enn fra bakkanaler. Høyre bak er alt for høy i forhold til venstre.
    I forhold til målemic sitter jeg til høyre for den. Venstre front blir da for lav i forhold til høyre og avstand til høyttalere blir feil i forhold til sitteposisjon

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neivel?
    Ta en ekstra titt på innlegget foran mitt svar:
    Den posten hadde jeg oversett, takk for påpekningen. Syntes ikke det spørsmålet var så veldig opplagt jeg .

Kan du også gi et svar på det øvrige spørsmålet?: Skal man justere lydtrykksnivå og forsinkelse etter romkorreksjon, dersom man foretar målingen 1 meter fra bakvegg men sitter inntil bakvegg til vanlig?

Det første har du allerede svart på; jeg forstod det slik at man skal justere lydtrykk ned på bakhøyttalere og opp på fronthøyttalere og senter, slik at lydtrykket i lytteposisjonen blir likt fra samtlige kanaler. Blir det ikke riktig å også justere den marginale forsinkelsen som er lagt inn av romkorreksjonen, slik at den samsvarer med sitteposisjonen?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styrken på bakkanalene bør/må man justere ned når man setter seg nærmere dem/veggen.

Forsinkelsen/avstanden kan man gjerne eksperimentere med, men husk (eller skriv) uansett ned hva de sto på. Det er opplagt mer enn forsinkelsen som endres, så det er ikke sikkert du oppnår et bedre resultat ved å justere på dette. Et forsøk er deg dog verd. Den største forbedringen får du uansett ved å måle 100 cm (eller minst 60 cm) fra veggen. 8)

Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0