Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 2 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 745
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av chras
    Jeg får snart min radio shack og lurer derfor hvilken rekkefølge jeg skal gjøre de to kalibreringene.

Logikken i midt hode mener det er receivern som gjør jobben først, så går man til verks med radio shack.
    Eller er jeg heelt på bærtur nå?

Det er en ok måte og gjøre det på.
    Kan også gjøre små justeringer på høytalere for og se om det forbedrer frekvensrespons med og kjøre auto først.

Men anbefaler og plassere høytalerne så godt som mulig før reciver gjør jobben

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dette med fjerning av møbler etc er hva gutta har kommet frem til ved prøving og feiling så vidt jeg har forstått. Selv får jeg absolutt best resultat ved å gjøre det på denne måten. Test med og uten og sjekk sluttresultatet. Hos meg er det hvertfall ikke tvil

Hos meg er det heller ingen tvil, men i motsatt retning av deg vil jeg tro. Kalibrering i tilnærmet tomt rom og helt bare vegger og gulv blir elendig mens kalibrering med dempeplater på vegger, bord med duken på, sofa på plass, tepper på gulv og alt slikt blir kjempebra.

Har ikke akkurat et firkantet rom, kanskje det gjør alt vondt værre for Audysseyen og at jo mindre gjenklang i rommet gjør at den takler jobben bedre?

Burde være fort gjort for hver enkelt å finne ut hva som er best i sitt rom med sitt oppsett. Vil da anbefale og først kjøre romkorreksjon med alt på plass og deretter i tomt rom i tilfelle tomromsløsningen er best

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd jeg tror det vil komme mye godt ut av.

Må bare si at fremgangsmåten til Roko og Devilej skjønner jeg ikke logikken i. Sier ikke dere tar feil, men når man fjerner møbler som reflekterer og ikke minst ting som puter(absorbenter), o.l. så "må" vel recieveren korrigere mer for å få flatest mulig kurve? Og sette dette på plass senere vil jo gi mer "korrigering" i positiv eller negativ retning.

Utfordrer dere til å poste en graf hvor dere først kalibrerer med "alt" i rommet. Så tar en kalibrering, med mic og HT på samme plass, hvor dere gjør det på "deres måte". Så kan vi sammenligne grafene og avgjøre selv utifra det. Jeg er nemlig ikke sikker på at sistnevnte løsning blir "bedre".

Geir Arne

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir bedre må nesten enhver avgjøre selv. Det jeg sier er at det lydmessige resultatet blir bedre hos meg. Jeg lar dog bilder henge på veggene, og teppe ligge igjen på gulvet for ikke å få unødig lang etterklang. Det er de fysiske hidringene i rommet som receiver må korrigere for jeg fjerner. Ingen kurve jeg får kan si noe som helst om hvordan dette fungerer hos andre
    Dette gjelder vel og merke det helhetlige lydbildet, ikke subkalibrering alene. Noe jeg ofte opplever når jeg kjører kalibrering i rom med mye stach er at detaljene i toppen (knusing av glass etc) har en tendens til å bli rotet til. Etter en god kalibrering hører man at detaljene slipper ut av lydbildet uten å låte ullent
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raeggis

1. Det eneste som står mellom meg og høytalere ved kalibrering er: Stuebord, den får stå på sin plass.

2. Målemikrofon blir satt på stativ i ørehøyde der sitteplasser er.

3. Puter blir fordelt på sofarygg.

4. Deretter lagrer jeg de 3 forskjellige lydmodus (natural, flat og front)

5. Det eneste negative etter kalibrering er for mye diskant, men dette skrur jeg ned til akseptabelt nivå, for så å lagre dette igjen.

6. Dette må jeg gjøre på de 3 forskjellige lydmodus (natural, flat og front)

7. Dette med for mye diskant, har jeg opplevd på både Denon og Onkyo sine recievere.

8. Noe kan sikkert gjøres bedre i forarbeid?
    1. Stuebordet bør settes ut av "sonen" dvs. det området som rektangulært danner ytterkanten rundt området for høyttalerne

2. Du bør ikke tenke "sitteplasser" når en receiver skal kalibrere et lytteområde - benytt et område rundt sweetspot ref. bilder først i tråden.

3. Puter bør fjernes i den grad de er mulig å flytte og ikke er sydd fast til lytteposisjonen

4. En kalibrering blir lagret i alle "moduser". Hver modus har sin karakter som legges på toppen av kalibreringen.

5. Dette er et hint om at noe er galt

6. En prosedyre som skulle være unødvendig, ref. pkt.5.

7. Enda et hint om at noe er galt hos deg.

8. Mitt forslag er å følge oppskriften i første post for plassering av målemikrofon, sikre at det ikke på noe målepunkt er kortere avstand enn 1 meter til vegger/tak/gulv/peis/utspring etc. og fjerne stuebordet og putene. Har du en sofa med liggefunksjon på den ene siden bør den også demonteres.

Hvis du poster et oversiktsbilde av rommet er det lettere å gi deg konkrete tips.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har sofaen inntil bakvegg. Skal jeg dra sofaen frem, eller plassere micen foran sofaen på stativ 1 meter fra bakvegg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får snart min radio shack og lurer derfor hvilken rekkefølge jeg skal gjøre de to kalibreringene.
    Logikken i midt hode mener det er receivern som gjør jobben først, så går man til verks med radio shack.
    1. Eller er jeg heelt på bærtur nå?
    1. Ja.
    Radio Shack er for å justere subben før kalibrering begynner.
    Romkorreksjonen i en Receiver er et utrolig avansert verktøy.
    Radio Shack er et enkelt hjelpemiddel som bare bør brukes i frekvensområdet for subben.
    Jeg er også nysgjerrig på om du kan fortelle litt om hvordan du resonnerer i logikken du allerede har "i hode".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes

1. tilnærmet tomt rom og helt bare vegger og gulv

2. kalibrering med dempeplater på vegger, bord med duken på, sofa på plass, tepper på gulv og "alt slikt" blir kjempebra.

3. Har ikke akkurat et firkantet rom, kanskje det gjør alt vondt værre for Audysseyen og at jo mindre gjenklang i rommet gjør at den takler jobben bedre?
    1. Akustikken i tomt rom er alltid forderdelig

2. Med unntak av bordet er det tilnærmet slik alle kalibreringer utføres

3. Rommets form er av mindre betydning, med unntak av bassen, i forhold til målemikrofonens plassering ift. omgivelsene. Desto mindre korrigering som resultat av målingene - desto bedre. Det gjelder alle systemer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Utfordrer dere til å poste en graf hvor dere først kalibrerer med "alt" i rommet. Så tar en kalibrering, med mic og HT på samme plass, hvor dere gjør det på "deres måte". Så kan vi sammenligne grafene og avgjøre selv utifra det. Jeg er nemlig ikke sikker på at sistnevnte løsning blir "bedre".
    Hvorfor ikke kalibrere ditt eget oppsett i 2 runder, og bare poste resultatene her?
    Så kan du avgjøre hvilket som spiller best selv - uansett hva grafene viser?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei. Har sofaen inntil bakvegg. Skal jeg dra sofaen frem, eller plassere micen foran sofaen på stativ 1 meter fra bakvegg?
    Fant ikke noen bilder av oppsettet i lenken din, så da får vi ta første spørsmål:
    Hvor er sweetspotten din?

Newcomer chras sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Ja.
    Radio Shack er for å justere subben før kalibrering begynner.
    Romkorreksjonen i en Receiver er et utrolig avansert verktøy.
    Radio Shack er et enkelt hjelpemiddel som bare bør brukes i frekvensområdet for subben.
    Jeg er også nysgjerrig på om du kan fortelle litt om hvordan du resonnerer i logikken du allerede har "i hode".
    Det jeg tenkte var i det jeg stillte inn volumet på bassen med radio shack og gjøre det med receiveren etter det. Vil ikke da receiveren stille inn subben etter hva den mener er riktig og at volumet jeg har definert manuelt blir overskrevet?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kalibrere ditt eget oppsett i 2 runder, og bare poste resultatene her?
    Så kan du avgjøre hvilket som spiller best selv - uansett hva grafene viser?
    Bruker ikke EQ. :P

Det er du som bør bevise at det blir bedre når du lager en "propaganda" tråd som oppfordrer til å gjøre ting på nevnte måte.

Det dere nevner er meget gode rettningslinjer men ikke akkurat fasit. Han som har skrevet den artikkelen i 1. post virker ikke spessielt innvidd i hifimiljøet. Når han ikke har opplevd q-sound før begynner jeg å lure.

Men du kan gjerne (prøve å) motbevise meg på en seanse ifm. filmklubben til AVforum avd. Arendal.

Geir Arne

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ganilsen:
    Og hva er egentlig en "graf"?

En graf forteller ikke så mye om hvordan lydbildet høres ut, annet enn frekvensrespons. Hva med dybde og bredde i lydbildet? Og ikke minst; evnen til å holde balansen i lydbildet gjennom en større del av frekvensområdet?

For å visualisere det litt;
    Kan du fortelle meg hvordan personen her egentlig "ser ut"?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke EQ. :P

Det er du som bør bevise at det blir bedre når du lager en "propaganda" tråd som oppfordrer til å gjøre ting på nevnte måte.

Det dere nevner er meget gode rettningslinjer men ikke akkurat fasit. Han som har skrevet den artikkelen i 1. post virker ikke spessielt innvidd i hifimiljøet. Når han ikke har opplevd q-sound før begynner jeg å lure.

Men du kan gjerne (prøve å) motbevise meg på en seanse ifm. filmklubben til AVforum avd. Arendal.

Geir Arne
    Hahaha... FAIL!
    Innvidd, du liksom! Snakk om å gå seg vill i kvikksand?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med Lyd og Bilde,Hjemmekino,Hifi klubben og andre har brukt Flageborg til kalibrering.Han har sikkert sett masse forskjellige oppsett og romtyper osv så regner med han har prøvd ut det meste før han sier at dette er det beste resultatet.
    Selv har jeg vært helt på bærtur og visste ikke at mikrofonen skulle stå opp en gang.Jeg har hatt den fremover-rettet mot center fra sweetspot sofaen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ovverasket over vendingen her. Selv kjenner jeg ikke til noen som er dyktigere eller mer engasjert i dette enn gutta i Kringlyd. Tråden er vel ment som en hjelpende hånd og ikke en fasit da det uansett er opp til enhver å gjøre som de vil
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenkte var i det jeg stillte inn volumet på bassen med radio shack og gjøre det med receiveren etter det.

1. Vil ikke da receiveren stille inn subben etter hva den mener er riktig og at volumet jeg har definert manuelt blir overskrevet?
    Jo, og det er riktig at receiveren gjør det og skal gjøre det - for å gi deg et standardisert nivå på subben, på lik linje med alle kanalene i ditt flerkanals lydoppsett.

HVIS du endrer nivået i etterkant har du IKKE et standardisert kalibreringsnivå på subben.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, og det er riktig at receiveren gjør det og skal gjøre det - for å gi deg et standardisert nivå på subben, på lik linje med alle kanalene i ditt flerkanals lydoppsett.

HVIS du endrer nivået i etterkant har du IKKE et standardisert kalibreringsnivå på subben.
    Og for Guds skyld; IKKE rør gain-knotten på suben etterpå. Skal du justere; bruk nivåjusteringen i receiveren!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Bruker ikke EQ. :P

2. Det er du som bør bevise at det blir bedre når du lager en "propaganda" tråd som oppfordrer til å gjøre ting på nevnte måte.

3. Det dere nevner er meget gode rettningslinjer men ikke akkurat fasit.

4. Han som har skrevet den artikkelen i 1. post virker ikke spessielt innvidd i hifimiljøet. Når han ikke har opplevd q-sound før begynner jeg å lure.

5. Men du kan gjerne (prøve å) motbevise meg på en seanse ifm. filmklubben til AVforum avd. Arendal.
    1. For de fleste er romkorreksjon et nyttig hjelpemiddel. Hvis du har et oppsett som klarer seg fint uten - det er slik vi alle egentlig skulle ønske å ha det.

2. Det er våre erfaringer basert på praktiske utføringer av kalibrering med romkorreksjon - som du kaller "propaganda" - vi vil bidra med i denne tråden

3. Fasiten ligger i resultatet av kalibreringen, i hvert enkelt tilfelle.

4. Det er litt trist å lese at du benytter en slik metode for å fremheve deg selv. Vi har alle - alltid noe å lære og oppleve - og takk for det

5. Du er som alle andre velkommen til et besøk, men det vil være mye lettere å demonstrere forskjellene i et annet rom, fordi jeg pt. har et rom som er tilpasset akustisk.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Og for Guds skyld; IKKE rør gain-knotten på suben etterpå. Skal du justere; bruk nivåjusteringen i receiveren!
    Er det bare jeg som har opplevd at SVS-gain sklir litt over tid? Og jeg er sikker på at ingen har rørt knotten.

Side 2 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •