Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 19 av 38 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 745
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Skal ikke avstanden fra lytter til linjen mellom diskantene være lik avstanden mellom høytalerene (diskantene)?
    I så fall blir ikke dette en likesidet trekant, men nærmere dine 80% enn 100%. Prøv det og la meg høre hva du synes.
    Helt riktig som du sier, fra diskant til diskant. Eller center av mellomtone som jeg bruker.

I mitt rom, til stereolytting, blir dette for vidt. Men til (kun) kino fungerer det knall. Har prøvd med fler høyttalere i forskjellige rom.

Jeg føler også dette blir litt etter hva man har som preferanse. Jeg syntes du får større "scene" med en likesidet trekant, men at man samtidig ofrer litt fokus. Dette er med "toe-in". Uten "toe-in" blir det enda "værre" imo.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv de målene som jeg beskriver med toe-in. Synes det blir knall. Med tettere mellom HT blir det for mye monofølelse for meg. Og hunden til Waters som det stadig vekk skrives om her på forum løper rundt meg så jeg blir nesten redd.
    Men som du sier, metodene er de samme, med små varabler. Jeg sitter en meter fra bakvegg. Liker også den livefølelsen det gir å ha stor scene/stereoperspektiv. Funker godt visuelt mot 100" lerret på konserter også.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer det hos deg er jo ingenting bedre.

Føler det fungerer slik jeg har satt det opp også, og Q-sounds fungerer bra. For meg er det detaljer som er viktig i 2-kanals anlegget. Stor scene og medfølgene live følelse er tatt hånd om av kino anlegget.

Dette med plassering, og vinkling syntes jeg også er ganske individuelt for hver enkelt høyttaler.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok enige på det meste; det er flere veier til Rom...
    Når jeg tenker på stort stereoperspektiv, er det LP/CD-platene jeg først og fremst tenker på. Liker stereolyd som skiller høyre/venstre, samt har et klart senterpunkt. Eller "best of both worlds" som det heter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Men forandrer dere avstandene manuelt etterpå? Slik at de er riktige i forhold til lyttepos, eller skal de bli stående slik receiver har satt de etter RK?

Geir Arne
    Dette lurer jeg på også. Slik jeg har oppfattet Kringlyd metoden korrigerer man lyden en helt annen plass enn der man sitter. Mulig jeg misforstår noe her, men det er rett og slett ikke logisk. Men for all del, jeg respekterer empiri også. Ting er av og til kontraintuitive her i livet..

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sofa helt intill bakvegg og har nå kalibrert med kringlyd metoden. flyttet sofa sirka 1.2 meter fram slik at den havnet i sweetspot. tok alle målinger der. Etter rk var ferdig satt jeg sofa tilbake intill bakvegg. Forandret ikke på noe som helst av høyttaler avstand, nivå etc. Alt er sånn rk satt det.

På film høres det helt fantastisk ut. har vel ikke hatt så bra lyd før. På musikk i stereo er jeg ikke like overbevist, men det fungerer absolutt bra der også.

Tidligere tok jeg alle målinger intill bakvegg. var fornøyd med det også.

Jeg bruker andre høyttalere nå, så en direkte samenligning mellom de to målemetodene er ikke mulig, men kan vel konkludere med at det ikke har noenting å si om avstand til høyttalere er feil. Det å flytte sofa for å måle ble iallefall ikke feil her.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    På film høres det helt fantastisk ut. har vel ikke hatt så bra lyd før. På musikk i stereo er jeg ikke like overbevist, men det fungerer absolutt bra der også.
    Hva ble bedre på film, og hva ble ikke fullt så bra på musikk?

Geir Arne

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg har sofa helt intill bakvegg og har nå kalibrert med kringlyd metoden. flyttet sofa sirka 1.2 meter fram slik at den havnet i sweetspot. tok alle målinger der. Etter rk var ferdig satt jeg sofa tilbake intill bakvegg. Forandret ikke på noe som helst av høyttaler avstand, nivå etc. Alt er sånn rk satt det.

Tidligere tok jeg alle målinger intill bakvegg. var fornøyd med det også.

Jeg bruker andre høyttalere nå, så en direkte samenligning mellom de to målemetodene er ikke mulig, men kan vel konkludere med at det ikke har noenting å si om avstand til høyttalere er feil. Det å flytte sofa for å måle ble iallefall ikke feil her.
    Så kjør to ulike kalibreringer med de to metodene og gi uttrykk for hva du synes er best - og hva som preger de to resultatene!

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt tonekontroll aktivert og bass på +6db for å få litt bass på musikk. prøvde å sette denne til off nå.. og da blei det mer bass og liv i musikken.. overaskende

Har og prøvd å justere manuel eq fra -1 og til +2db på 63hz, veit ikke helt om det blei så veldig mye bedre/finere. Så er vel best å bruke det romkorreksjon har satt opp -1db på 63hz

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    har hatt tonekontroll aktivert og bass på +6db for å få litt bass på musikk. prøvde å sette denne til off nå.. og da blei det mer bass og liv i musikken.. overaskende
    Det har nok en naturlig forklaring. Når Tone Control er skrudd på går Dynamic EQ av. Prøv å sammenlign uten Dynamic EQ, da vil du få positiv effekt av Tone Control. Men vil anbefale Dynamic EQ da denne, som du sier selv, er "bedre". Vil tro dette er grunnen. Og ikke minst, les bruksanvisningen.

Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Har og prøvd å justere manuel eq fra -1 og til +2db på 63hz, veit ikke helt om det blei så veldig mye bedre/finere. Så er vel best å bruke det romkorreksjon har satt opp -1db på 63hz
    For mere "driv" kan justering 1 oktav høyere hjelpe mer, ca rundt 125hz blir vel det. Prøve heving av den også.

Geir Arne

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men forandrer dere avstandene manuelt etterpå? Slik at de er riktige i forhold til lyttepos, eller skal de bli stående slik receiver har satt de etter RK?

Geir Arne
    Dette lurer jeg og på. For etter jeg har tatt RK her med sweetspot som første måling som er 1m foran lytteposisjon er avstandene 1m feil. Volum på frontene og senter er og 4db lavere med denne målingen i forhold til det var før da jeg brukte lytteposisjon som første måling
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld maset :smile: men jeg er spent på konklusjonen på receiver-duellen.
    Er det mulig å få lagt den ut, eller ble det til at et nærværende magasin kjøpte opp rettighetene kanskje?
    Kan fort bli et bytte på mange hvis konklusjonen går imot de ønskete kvaliteter i nåværende receiver...
    Ser ellers at noen har byttet allerede :wink:

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Unnskyld maset :smile: men jeg er spent på konklusjonen på receiver-duellen.
    Er det mulig å få lagt den ut, eller ble det til at et nærværende magasin kjøpte opp rettighetene kanskje?
    Kan fort bli et bytte på mange hvis konklusjonen går imot de ønskete kvaliteter i nåværende receiver...
    Ser ellers at noen har byttet allerede :wink:
    mine personlige meninger, subjektiv bedømmelse
    Hei folkens,

da fikk jeg hodet litt over vann etter mye aktiviteter og 7 timer med oppkobling av nye forsterkere.......stress men gøy!

Vær klar over at det jeg skriver kan være stikk i strid med andres oppfatninger om ønsket lyd.

Det kan også være rom som kanskje gir andre resultater. Og andre oppsett som matcer annerledes.

Dette er bare mine meninger og kun resultat fra mitt rom og i mitt oppsett.

Jeg synes Denon er best. Den gir meg mest ufarget og nøytral lyd i tråd med hvordan jeg mener det skal låte av innspillingene.
    Det er den eneste receiveren som retter opp kurvene skikkelig og tar bort negative effekter skapt av rommet. Jeg ønsker meg minst mulig romeffekter i frekvensgangen når jeg lytter i stereo.
    Filmlyden er bra nok uansett og opptar meg ikke. (jeg har et eget hjemmekino rom med Yamaha receiver som gir meg veldig bra filmlyd.)
    Dessuten høres Denon med MultEQXT32 like oppløst ut med RK innkoblet som i pure direct, det gjør ikke de to andre. Denon gir deg også valget Front bypass slik at subbene er eq korrigert men ikke frontene. Siden mitt største romproblem ligger på 48 hz, kan jeg da splitte på 80 hz(eller 60 hz) og lytte til frontene direkte uten eq mens bassen er korrigert. Dette kan jo føles OK men faktisk er lydbildet både luftigere og bredere med EQ innkoblet.
    Jeg liker VELDIG godt Dynamisk eq, det er avhengighets-skapende og gjør at man slipper å spille så høyt samtidig som lyden er fyldig nok.

Yamahaen har manuell eq som du kan bruke etter at RK er kjørt. Det har jeg brukt mye og kurvene blir ganske så bra når den jobben er gjort. Men YPAO gjør ingenting med den store toppen på 15 hz.
    Et annet problemet med YPAO er at det virker som fasen er forskjøvet etter korreksjon, så når jeg sitter i sweetspot får jeg ikke helt tak på vokalen.
    Dette bekreftes når vi kjører sweep. Lyden dreier fra høyre til venstre og tilbake mange ganger i løpet av frekvensgangen. Dette skjer ikke med Pioneer eller Denon.
    Husk dette er i mitt rom, jeg er sikker på at andre rom vil man ikke plages i samme grad av dette.
    Yamahaen lar det være igjen mye bass. Den etterlater endel topper (15 hz og noe 50 hz (50 hz kan man dempe noe manuelt om man vil)
    Den bassen tror jeg er en av grunnene til at Yamaha alltid får best i test på filmlyd.
    Det vil kanskje også være gunstig på litt tung rock eller tynne innspillinger. Yamaha får alltid kommentarer på varm klang.
    Den vil alltid låte veldig underholdende og morsomt, dette er veldig positivt. Jeg beholder Yamaha i kinoen min(RX-V3900). Der gir den også superb lyd i stereo.
    Lyden i pure direct er tydelig bedre oppløst enn med RK.

Pioneer har en meget fremskutt vokal, den sitter lengre frem enn hos Denon og Yamaha.
    Dette er sikkert kjærkomment av endel som liker dette, og kan også passe godt til høyttalere som mine gamle Kappa 9.2 som sliter litt med åpenheten i visse oppsett.
    I både mitt og Bård sitt rom korrigerte Pioneeren vekk endel bass som jeg helst ville hatt der. I mitt rom tok den skikkelig tak i problemet rundt 48 hz, men alt for mye, og i tillegg alt for bredt slik at det ble et bredt frekvensområde som ble for bassfattig. Dette klarte jeg ikke å korrigere manuelt.
    Pioneeren hadde god fasekontroll og vokalen satt spikret i senter.
    Den har også en tørrere lydsignatur enn de andre. Det kan være positivt og negativt avhengig av smak og matching+romsignatur.

Jeg har valgt Denon i stueanlegget mitt.

Audyssey MultEQXT32 er den første receiverbaserte RK som har nok ressurser til å både virkelig korrigere bassområdet skikkelig og samtidig beholde oppløsningen i toppen av lydbildet.
    Kombinert med Dynamisk eq er det veldig velfungerende i mitt oppsett.

Jeg hører veldig lite rock og rap osv.
    Jeg tror mange vil kunne like Yamaha bedre enn Denon fordi mange av romeffektene som etterlates ofte er både morsomme og underholdende/imponerende.
    Pioneeren vil garantert treffe mange lyttere og oppsett meget godt med den tørre og frampå lydsignaturen, kombinert med et lydbilde som ikke har snev av boomende bass.

Jeg har ingen som helst kommersielle interesser i dette, kun egeninteresse av et best mulig lyd i eget anlegg.

Jeg har i årevis irritert meg om magasinenes manglende interesse til å gå i dybden på dette. Ryktene sier at de bruker ca 10 minutter på test av en receiver, og det kan jeg godt tro når jeg leser testene. Ingen av de tingene jeg lurer på er å finne, bortsett fra i audioholics testen av Yamaha Z11 da

Så fikk vi gjøre det sjæl da......
    Hei

Dette var vel konklusjonen fra Dag Johnsen fra receiver duellen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Dette var vel konklusjonen fra Dag Johnsen fra receiver duellen.
    Fikk med meg den. Men var de ikke flere om beinet? Eller er dette den felles konklusjon? I så fall så er det jeg som har misset.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes en likebenet trekant har for lang avstand i mellom høyttalerne for å få skikkelig fokus. Nesten utelukkende syntes jeg det er bedre å ha ca 80% mellom høyttalere i forhold til avstanden høyttalere->lyttepos. Altså en likebenet, men ikke likesidet trekant.
    Dette støttes opp av andre kilder, inkludert egen erfaring med lytting til musikk i stereo.

Her er jeg helt enig i konseptet, men at 1. måling blir foretatt en annen plass enn lyttepos gjør vel at alle høyttaleravstander blir feil. Hvis dette ikke korigeres (noe jeg ikke kan se har vært nevnt) i etterkan, eller at 1. målepunkt blir gjort i lyttepos og så resten mer enn 80-100cm fra vegg så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette blir feil.
    Her er jeg enig med Geir. Jeg stilte det samme spørsmålet for et titalls sider siden, men fikk aldri noe svar. Det later til å være mange brukere som ønsker en redegjørelse for noe jeg oppfatter som en logisk brist i en ellers interessant kalibreringsmetode.

Slik RoKo forklarer det korrigerer man med målemikrofon 1 meter fra veggen for å la romkorreksjonen ta høyde for svakheter i høyttalernes lydbilde, fremfor refleksjoner o.l. som oppstår ved bakveggen. Kalibrering 1 meter fra veggen gir således et sluttresultat som låter bedre. Så langt tror jeg de fleste er enige. Men etter en slik romkorrigering vil receiveren også ha lagt inn forsinkelser til bakhøyttalere etc. som samsvarer med en lytteposisjon 1 meter ut fra bakveggen. Dersom man sitter inntil bakveggen, vil lyden fra bakhøyttalerne nå lytteposisjonen for tidlig. Hvordan skal man så ta høyde for dette?

Etter min logikk vil det ikke medføre noen negativ endring i lydbildet om man justerer receiverens plasseringsinfo med 1 meter, slik at forsinkelsene som er lagt inn gjennom RK stemmer med en sitteplass inntil veggen. Man vil da nyte fordelene ved å foreta RK 1 meter fra bakvegg, samtidig som lyden når frem dit den skal til rett tid.

Kort oppsummert:

1. Dersom man har sitteposisjon inntil bakvegg og kalibrerer med målemikrofon 1 meter ut fra bakveggen, skal man korrigere "sweetspot" 1 meter tilbake i etterkant?

Fint om en av Kringlyd-gutta kan kommentere ovennevnte.

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

addyssey på onkyo 808

Hei.

Jeg kjører addyssey på min onkyo men den kjører frontene ned på -11
    center ned på -12 og resten rundt på 7.1 oppsette ligger på -ca7

Kjører Klipsch RF-82
    Klipsch RS-64
    Klipsch RS-42 sider og bak.

Synes det blir lite lyd på -20 på forsterkeren.

Kan jeg justere opp alle høytalerene opp slik at jeg får mere lyd (alle like mange db selvfølgelig) men jeg forstyrrer vell addyssey sin ballanse da sikkert.

vet ikke om dette har noe å si jeg.

felere som har d slik på onkyo.

jeg sitter 3 meter fra center og alle meters målene i addysset stemmer ganske nra.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som fikk inntrykk av at jeg var alene....

Geir Arne

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenlenvik
    Hei.

Kjører Klipsch RF-82
    Klipsch RS-64

Kan jeg justere opp alle høytalerene opp slik at jeg får mere lyd (alle like mange db selvfølgelig) men jeg forstyrrer vell addyssey sin ballanse da sikkert.

vet ikke om dette har noe å si jeg.

felere som har d slik på onkyo.

jeg sitter 3 meter fra center og alle meters målene i addysset stemmer ganske nra.

Hvordan er volum skalan satt på reciveren ?
    Er mulig du kan bruke 0 som referanse

Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hvordan er volum skalan satt på reciveren ?
    Er mulig du kan bruke 0 som referanse
    godt mulig d går men finner ikke hvor.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=espenlenvik]Hei.

Kjører Klipsch RF-82
    Klipsch RS-64

QUOTE]

Samme på denon min, -9 på fronter og -11db center.. Burde vel vært nærmest mulig 0 skulle man tro

Side 19 av 38 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •