Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 18 av 38 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 745
    Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    selv brukte jeg 1.målepunkt der hvor jeg sitter og tok di 5andre spredt rundt.

Skal få prøvd samme korrigering med 1.målepunkt i sweetsport? som jeg har forstått er avstanden mellom fronthøytalerene? altså 2.3meter ut fra centerhøytaler? dette blir litt lenger foran enn der jeg normalt sitter.

Hva blir best tro..

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Hva blir best tro..
    Ikke godt å si.

Geir Arne

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg gjort flere mer eller mindre nyttige observasjoner, om ikke annet for meg selv. De kan ikke presenteres grafisk, jeg har ingen dokumentasjon å legge frem, dette er utelukkende subjektive observasjoner. Hver enkelt forumdeltaker står følgelig selv fremdeles ansvarlig for å utvise tilstrekkelig kildekritikk. Dette er altså ikke dokumenterte fakta og teksten under gjenspeiler kun mine egne tanker og hypoteser.

1. Perspektiv ser ut til å bli litt hva man kalibrerer etter. Forrige kalibrering innebar å kalibrere etter 4 sitteplasser i stua ved å utvide området hvor jeg plasserte målemicene. Det var nok ikke helt riktig for meg som (tydeligvis) sitter å analyserer det jeg hører på. Nå har jeg egokalibrert innenfor et område på 1,5x1,5 meter med første målepunkt 25 cm fra bakvegg, og innenfor dette området sitter nå fokuset på en såkalt prikk. Den gamle kalibreringen resulterte også i en annen, litt uheldig effekt;

2. Sweetspot tror jeg må plasseres møysommelig, etter å ha prøvd å feilet litt så har jeg ikke inntrykk av at det er noe man "finner". Kalibrerer jeg i et område på 2x3 meter 1 meter fra veggen (slik jeg hadde gjort før) når jeg selv har plassert ørene omtrent 25 cm fra veggen og dermed en knapp meter utenfor det kalibrerte området så opplever jeg at lyden blir markant bedre når jeg bøyer seg en liten meter/halvannen frem. I "markant bedre" legger jeg at jeg hadde lettere for å skille instrumentene fra hverandre og ansamlingen med bass (som jeg opplevde ved å sitte normalt tilbakelent) forsvant. I tidligere nevnte spor på "Quiet nights" av Diana Krall drar man øvrige instrumenter ut av kontrabasshavet ved å forflytte seg vekk fra bakveggen med den gamle kalibreringen. Kontrabassen var en fin målestokk for akkurat det, for den druknet virkelig alt i går. Med den nye kan jeg sitte tilbakelent og få samme effekt. Bakdelen? Setter jeg meg nå halvannen meter frem så er bassen gone. Fullstendig. Så midt på stuebordet mitt omtrent, der ligger det an til et lite diskantsjokk. Det er ikke så heldig for den som sitter i toseteren min, plassert på samme høyde. Der er det ordentlig tynt rett og slett. Der sitter imidlertid aldri jeg, så det nedprioriteres glatt.

3. Når man kalibrerer bort et problem er det kanskje dumt å deaktivere den kalibrerte EQen. Ferdig kalibrert var det rett på "Pure Direct" og nytt forsøk. Resultatet? Det samme grumsete. Så satte jeg receiveren til "Stereo" og MultEQ (som var utilgjengelig i "Pure Direct") til Audyssey. Bort med svulmebassen og inn med oppløsning og separasjon av instrumenter. Så "Pure Direct" overlater jeg til de som kan plassere både høyttalere og lytteposisjon etter egen fri vilje.

Denne gangen reiv jeg altså også ut toseteren og bordet, og de faktiske resultatene på level var ganske oppsiktsvekkende for meg som har lite erfaring med dette. Jeg har kalibrert noen ganger nå, og hver gang har Audyssey hatt 3-3,5dB forskjell mellom høyre og venstre kanal. Nå som sofaen er borte? Ingen forskjell. -8dB på både L, C og R. Avstand fra 2,69 til 2,73 meter på alle tre. Interessant, selv om jeg er usikker på den faktiske påvirkningen?

Så håper jeg ingen oppfatter dette som noen form for flamebait. Forskjellene er små, dog merkbare på detaljnivå på gode innspillinger. Det er min snevre, ukvalifiserte erfaring etter å ha kalibrert frem og tilbake mellom de to oppsettene to ganger siden jeg kom hjem fra jobb. Resultatet er ikke å regne for empirisk bevis og jeg er svært åpen for at det er faktorer som spiller inn her som jeg ikke er herre over.

Ha en fortsatt god kveld mine herrer!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Og poenget ditt er da at ingen andre skal dele sine erfaringer i denne tråden? Man skal kun følge et svar fra kringlyd? Da er dette i såfall siste post jeg har i denne tråden.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har begrenset erfaring sammenlignet med de som har vært i gamet lenge, men det er jaggu mange av de også som ikke kan fikse god lyd også.

Men kom gjerne med en forklaring på hvorfor målinger skal gjøres utenfor sweetspot, det har jeg nemlig store problem med å skjønne. Spesielt måling nr 1. Så når du sier jeg har feil, så forklar hvorfor.

Geir Arne
    Hvor i all verdens rike fikk du det poenget fra???

Du skriver at vi aldri finner ut av hvem som har rett av deg og Kringlyd, og du sier også at du har lite erfaring. Kringlyd har allerede testet dette i mange rom og kommer med en anbefaling ut i fra dette.

Roko har kommet med en teoretisk forklaring tidligere i tråden.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    selv brukte jeg 1.målepunkt der hvor jeg sitter og tok di 5andre spredt rundt.

Skal få prøvd samme korrigering med 1.målepunkt i sweetsport? som jeg har forstått er avstanden mellom fronthøytalerene? altså 2.3meter ut fra centerhøytaler? dette blir litt lenger foran enn der jeg normalt sitter.

Hva blir best tro..
    Nei, dersom det er 2,3 meter mellom høyttalerne, er dette den avstanden du skal ha fra nesetippen til høyre/venstre høyttaler. Altså en likesidet trekant. Fra center avhenger jo sterkt av hvor den står... ;-)

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko: med andre ord sitter jeg nesten 1m bak sweetsport. vanskelig å gjøre noe med da rommet er "kort" så må ha sofa inntil bakvegg for å få plass til stuebord osv..

Sjekka parametere, etter sist romkorrigering og kan da se på equalizer/grafene til front og center.

63 og 125hz ligger faktisk såvidt under 0db, men er vel ikke mulig å justere disse grafene manuelt med bruk av audessey? Ville justert opp disse noen db.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvor i all verdens rike fikk du det poenget fra???
    Jeg snakket om å dele erfaringer. Når jeg foreslo noe, og du sa kringlyd mente det skulle være gjort annerledes. Det tolker jeg dithen at man ikke kan ytre andre meninger i denne tråden. Hvem som har mest erfaring er litt underordnet syntes jeg, da det er resultatet som teller. Men vi er ikke alltid enige om hva som er "best" heller. Og da er det greit at noen fungerer som en "motvekt" syntes jeg.

Så enkelt.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem som har mest erfaring er litt underordnet syntes jeg, da det er resultatet som teller. Men vi er ikke alltid enige om hva som er "best" heller. Og da er det greit at noen fungerer som en "motvekt" syntes jeg.Geir Arne
    Selvsagt er det resultatet som teller. Når "prosedyren" er anbefalt på bakgrunn av testing i flere rom mener jeg det gir størst sannsynlighet for bra resultat også hos deg, derfor er jeg uenig i at erfaring er underordnet. Når det er sagt mener jeg også at hver enkelt må prøve seg frem for å finne det optimale i sitt rom.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Selvsagt er det resultatet som teller. Når "prosedyren" er anbefalt på bakgrunn av testing i flere rom mener jeg det gir størst sannsynlighet for bra resultat også hos deg, derfor er jeg uenig i at erfaring er underordnet. Når det er sagt mener jeg også at hver enkelt må prøve seg frem for å finne det optimale i sitt rom.
    Da er vi enige da.

Mulig jeg missforstod din post.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi enige da.

Mulig jeg missforstod din post.

Geir Arne
    Jeg underbygget ikke akkurat fyldig hva jeg mente i min første post og det gir jo rom for tolkning

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hmm, godt poeng. Jeg kan heller ikke se noe sted at den har linjeutgang, nei. Isj, det var jo en knekk.
    Jeg gav opp den Clas Ohlson-måleren og kjøpte en digital Radio Shack i stedet. Rommet mitt er per i dag "kalibrert" på følgende måte:

1: Subben (Velodyne CHT-12Q) fikk først kjøre sin egen EQ.
    2: Kjørte så romkorreksjon i receiveren (Onkyo 608 ).

Romkorreksjonen traff ganske godt med avstandene, men til tross for at subben står på 120 Hz (og receiveren har også LPF satt til 120 Hz) så valgte receiveren å sette frontene med deling på 40 Hz, senteren på 60 Hz og surr/surr back på 60 og 70 Hz. Jeg satte alle disse til 80 Hz i stedet, men nivåene rørte jeg ikke.

Dette ble gjort før jeg fikk lydmåleren, men i går sjekket jeg for moro skyld nivåene. Dette gjorde jeg kun ved å gå på "Levels"-justeringen i receiveren, og måle de forskjellige høyttalerne med RSen. Alle høyttalerne målte da 77-78 dB (skulle vel egentlig vært 75), inkludert subben. Både subben og flere av høyttalerne er satt til -3 dB av romkorreksjonen.

Jeg synes kanskje lyden er litt bassfattig, så jeg tror jeg skal øke nivået på subben litt (i receiveren).

Ellers synes jeg det er litt tungvint at RSen har så snevre måleområder, hvis man ønsker å måle både snitt og peak er det fort gjort at den ene havner utenfor måleområdet.

Jeg funderer også litt på om jeg skal prøve meg på REW for å få et bedre inntrykk av hvordan ståa er, men jeg er litt usikker på følgende:

Jeg har tilgang på en laptop som har to 3.5mm minijacker. Den ene er merket mic/line in, og den andre er merket headphones/spdif. Jeg antar at den siste er en kombinert elektrisk/optisk utgang og at det vil være den beste utgangen å bruke inn på receiveren. Den andre er som sagt merket som en kombinert mic og linjeinngang, men jeg finner ingen måte å velge at den skal brukes som det ene eller det andre. I windows finner jeg kun mulighet for å skru av og på "Microphone boost" og "Mono mic", men jeg vet ikke om inngangen blir linjeinngang hvis jeg f.eks slår av "Microphone boost". Alternativt kan det jo tenkes at dette er en stereojack, og at den ene lederen er linjeinngang og den andre mikrofoninngang. Jeg finner ingen dokumentasjon på hvordan dette henger sammen. PCen er forøvrig en eldre Fujitsu Amilo pa1510 (levert med Windows Media Center/XP) og lydkortdelen i den er Realtek HD audio.

Hvis jeg bruker den optiske utgangen så kan jo ikke punktet for kalibrering av lydkortet i REW utføres, men det er kanskje ikke nødvendig heller?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interresant tråd dette her, en del ting som må testes. En ting jeg lurer på ang. subportene. Har en XTZ 12", hvordan får jeg best utnyttet den på film, begge porter åpne, begge lukket osv? Jeg har og etter litt testing med kun hørsel(må få kjøpt db måler) føler jeg at suben låter best plassert i hjørnet mot yttervegg med fronten pekende mot venstre høyttaler. Er dette normalt?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og poenget ditt er da at ingen andre skal dele sine erfaringer i denne tråden? Man skal kun følge et svar fra kringlyd? Da er dette i såfall siste post jeg har i denne tråden.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har begrenset erfaring sammenlignet med de som har vært i gamet lenge, men det er jaggu mange av de også som ikke kan fikse god lyd også.
    Poenget er vel kanskje å høre på de som faktisk har erfaring, og dermed kanskje vet hva de snakker om, det være seg kringlyd eller andre (med faktisk erfaring).

Værste jeg vet er folk som ikke har prøvd ut noe, bare lest masse rundtomkring og gjort seg opp en mening gjennom det, og som de da mener er det eneste rette. Og det gjelder ikke bare innenfor AV, men uendelig mange andre tema

Og for all del, ikke missforstå meg nå, for jeg oppfatter deg ikke slik. Det er sunt å være skeptisk, men en må passe seg litt slik at en ikke blir for skeptisk bare fordi det ikke passer inn i hva en selv tror på/har erfart

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Poenget er vel kanskje å høre på de som faktisk har erfaring, og dermed kanskje vet hva de snakker om, det være seg kringlyd eller andre (med faktisk erfaring).

Værste jeg vet er folk som ikke har prøvd ut noe, bare lest masse rundtomkring og gjort seg opp en mening gjennom det, og som de da mener er det eneste rette. Og det gjelder ikke bare innenfor AV, men uendelig mange andre tema

Og for all del, ikke missforstå meg nå, for jeg oppfatter deg ikke slik. Det er sunt å være skeptisk, men en må passe seg litt slik at en ikke blir for skeptisk bare fordi det ikke passer inn i hva en selv tror på/har erfart
    Takk for konstruktiv kritikk.

Men det er et par ting i retningslinjene til kringlyd som jeg syntes strider med å få god lyd i stereo, slik jeg har erfart. På film kan jeg være enig på samtlige punkter. Så da blir det et kompromiss uansett om man skal bruke et anlegg til både stereo og surround.

Men jeg har også et spørsmål til de som følger "kringlyd-oppskriften". Tenker spesielt på dere som har lyttepos helt inntil bakvegg, men måler opp en liksidet trekant fremfor lyttepos. Funker dette for dere? Og hva oppleves som forbedring? Og hvor mange høyttalere har dere koblet til?

Geir Arne

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er et par ting i retningslinjene til kringlyd som jeg syntes strider med å få god lyd i stereo, slik jeg har erfart. På film kan jeg være enig på samtlige punkter. Så da blir det et kompromiss uansett om man skal bruke et anlegg til både stereo og surround.
    Kan du utdype dette litt mer...?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har også et spørsmål til de som følger "kringlyd-oppskriften". Tenker spesielt på dere som har lyttepos helt inntil bakvegg, men måler opp en liksidet trekant fremfor lyttepos. Funker dette for dere? Og hva oppleves som forbedring? Og hvor mange høyttalere har dere koblet til?
    Dersom du måler tett inntil bakvegg (nærmere enn omlag 80 cm) vil du oppleve at korrigeringen tar altfor mye hensyn til all den refleksjon og stående bølger som oppstår så nærme veggen. Da blir også resultatet svært tamt og direkte dårlig, sammenliknet med om du foretar målingen lengre frem.
    Men det er fint om andre kommer med sine innspill her! :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kan du utdype dette litt mer...?
    Jeg syntes en likebenet trekant har for lang avstand i mellom høyttalerne for å få skikkelig fokus. Nesten utelukkende syntes jeg det er bedre å ha ca 80% mellom høyttalere i forhold til avstanden høyttalere->lyttepos. Altså en likebenet, men ikke likesidet trekant.

Dersom du måler tett inntil bakvegg (nærmere enn omlag 80 cm) vil du oppleve at korrigeringen tar altfor mye hensyn til all den refleksjon og stående bølger som oppstår så nærme veggen. Da blir også resultatet svært tamt og direkte dårlig, sammenliknet med om du foretar målingen lengre frem.
    Men det er fint om andre kommer med sine innspill her! :-D
    Her er jeg helt enig i konseptet, men at 1. måling blir foretatt en annen plass enn lyttepos gjør vel at alle høyttaleravstander blir feil. Hvis dette ikke korigeres (noe jeg ikke kan se har vært nevnt) i etterkan, eller at 1. målepunkt blir gjort i lyttepos og så resten mer enn 80-100cm fra vegg så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette blir feil.

Om det er noe jeg har missforstått er det jo greit å få avkreftet det, og da trekker jeg selvfølgelig mine påstander.

Geir Arne

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg helt enig i konseptet, men at 1. måling blir foretatt en annen plass enn lyttepos gjør vel at alle høyttaleravstander blir feil. Hvis dette ikke korigeres (noe jeg ikke kan se har vært nevnt) i etterkan, eller at 1. målepunkt blir gjort i lyttepos og så resten mer enn 80-100cm fra vegg så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette blir feil.
    Ja, feil, men likevel langt bedre enn alternativet.

Det første målepunktet er ekstremt avgjørende for hvordan korrigeringen blir utført.
    De påfølgende målingene/posisjonene er bare tilpasninger av målingen i førsteposisjon.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, feil, men likevel langt bedre enn alternativet.

Det første målepunktet er ekstremt avgjørende for hvordan korrigeringen blir utført.
    De påfølgende målingene/posisjonene er bare tilpasninger av målingen i førsteposisjon.
    Men forandrer dere avstandene manuelt etterpå? Slik at de er riktige i forhold til lyttepos, eller skal de bli stående slik receiver har satt de etter RK?

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes en likebenet trekant har for lang avstand i mellom høyttalerne for å få skikkelig fokus. Nesten utelukkende syntes jeg det er bedre å ha ca 80% mellom høyttalere i forhold til avstanden høyttalere->lyttepos. Altså en likebenet, men ikke likesidet trekant.
    Skal ikke avstanden fra lytter til linjen mellom diskantene være lik avstanden mellom høytalerene (diskantene)?
    I så fall blir ikke dette en likesidet trekant, men nærmere dine 80% enn 100%. Prøv det og la meg høre hva du synes.

Side 18 av 38 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •