Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 17 av 38 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 745
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Hmm, godt poeng. Jeg kan heller ikke se noe sted at den har linjeutgang, nei. Isj, det var jo en knekk.
    Det er jo ikke noe veldig pes å bestille fra LSound heller akkurat men det er selvsagt noe eget ved å tusle rundt på Clas og tukle med ting og tang. På den annen side skal du se at det blir billigere å handle fra LSound, siden du da kanskje ikke kjøper med så mye annet stæsj man kommer på at man "trenger"

Jeg har både RS-måler og mer dedikert løsning med mic og lydkort, men jeg bruker RS allikevel til å kontrollere referansenivået når jeg starter opp en ny målesesjon.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det er jo ikke noe veldig pes å bestille fra LSound heller akkurat men det er selvsagt noe eget ved å tusle rundt på Clas og tukle med ting og tang. På den annen side skal du se at det blir billigere å handle fra LSound, siden du da kanskje ikke kjøper med så mye annet stæsj man kommer på at man "trenger"

Jeg har både RS-måler og mer dedikert løsning med mic og lydkort, men jeg bruker RS allikevel til å kontrollere referansenivået når jeg starter opp en ny målesesjon.
    Jeg ser at LSound kun har den analoge varianten av RS-måleren. Ikke at det er noe stort problem, men jeg ville foretrukket den digitale. Nettsidene til LSound fungerer forresten ikke skikkelig i FF heller. Det er for dårlig i 2011.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    3500,- for PRO-kittet?!?! Det skal handles!
    Det er 'bare' hardware delen, i tillegg kommer det en lisenskostnad:
    Sitat Opprinnelig postet av HiFiklubben
    Audyssey Pro-lisens ($150/januar 2011) kjøpes separat.
    (Se under spesifikkasjoner)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg ser at LSound kun har den analoge varianten av RS-måleren. Ikke at det er noe stort problem, men jeg ville foretrukket den digitale.
    Ser den. Hvis du skal lese av måleren og taste inn i et excelark er det selvsagt enklere med digital. Men jeg lover deg: du gidder ikke holde på så veldig lenge med å knotte inn verdiene. Et par-tre ledningsstuper er alt som skal til for å ta steget opp i PC-verden.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med lyd på film men musikk fra pc er fortsatt helt på jordet.. all bass mangler på di fleste sanger, noen sanger er litt bedre. (spotify,winamp,brent cd i blu-ray spiller)

Bruker stereo og audyssey, har og prøvd manual og justert bass til +6db på tone kontroll uten særlig hell.

Pc med 3.5mm jack til phono?kabler på reciver. Siden brent cd fra blu-ray er like dårlig så skjønner jeg ikke helt hvor problemet er..

På gammelt pioneer surround anlegg(billig sett) spillte det mye bedre og med mer bass.. På di setta følger det jo med sub men alikevel..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Pc med 3.5mm jack til phono?kabler på reciver. Siden brent cd fra blu-ray er like dårlig så skjønner jeg ikke helt hvor problemet er..
    Er du spinnvill? Kjører du analogt fra PC? Da suger det jo - kan ikke vente annet.

Kjør digitalt, for pokker!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. på tide med ny bærbar med hdmi utgang skjønner jeg.. Tror du at det er det som gjør det? eller andre ting? Noe jeg kan stille på for å få bekrefta det?

Musikk på voicetv med get hd dekoder er jo helt rått å høre på..

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    hehe.. på tide med ny bærbar med hdmi utgang skjønner jeg.. Tror du at det er det som gjør det? eller andre ting? Noe jeg kan stille på for å få bekrefta det?

Musikk på voicetv med get hd dekoder er jo helt rått å høre på..
    Hvordan fungerer det om du kobler minijacken inn i en mp3 spiller da? Like ille?

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slo på ps3 og fikk streama innholdet fra pc via ps3 isteden for minijack.. skal si det blei forskjell ja 8)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Case Closed!

:-)

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Da har "Audyssey Pro Kit" kommet på klubbens nettbutikk.
    Audyssey Pro Kit | Hi-Fi Klubben
    ut fra hva jeg forstår er vel dette den samme type "måle hardware" som mange her har fra før av (til en passe stiv pris)
    Noen som vet hvilken mic og preamp det er snakk om?

Det betyr vel at dersom man allerede driver og måler så er det man egentlig trenger en 'audyssey pro' lisens til 150 dollar.
    Noen som vet hva denne lisensen egentlig gir. Kun mulighetbfor flere målepunkter, eller er det noe mer her?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at behringer ikke lengre leverer ecm8000.
    Andre som har hørt noe om dette?

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det de siste månedene både blitt ny receiver og nye høyttalere, og det har blitt rekalibrert løpende etterhvert som jeg har byttet ting. Men nå er alt "innspilt", kjerringa har ønsket seg en endelig høyttalerplassering osv og det er klart for siste runde (i denne omgang). Jeg har tidligere opplevd at lyden blir litt "lukket" når jeg kalibrerer og ønsker nå å gå grundig til verks for å bote på problemet. Stereoperspektivet har kun vært middels godt med ikke mer enn middels god separasjon av instrumentene, og jeg opplever at det "samler seg" mye bass fra frontene ved bakveggen. Sofaen står helt innat bakvegg, ingen mulighet for endring av den plasseringen.

1. Ut med stuebordert, ut med annet dilldall som ligger å slenger i lytteområdet (puter, tepper osv), gulvteppet får ligge igjen, men sofaen? Skal den få stå? Skinnsofa, lett å flytte. All kalibrering foregår på tripod, så det er ingen praktiske hensyn for min del som gjør at sofaen må stå.

2. Bruke alle målepunkter, alle punkter innenfor senter av høyttalerelementene front/surround, ingen målepunkter nærmere vegger enn 1 meter. Første punkt i sweetspot. Annet?

3. Er det noen spesielle hensyn jeg må ta med tanke på at sofaen står helt inntil bakvegg?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    3. Er det noen spesielle hensyn jeg må ta med tanke på at sofaen står helt inntil bakvegg?
    Ikke annet enn at dette ødelegger mye for deg. Ville for moroskyld kjørt en korreksjon der du drar ut sofen 1-2m og sjekket om stereoperspektivet og "pinpointing" blir bedre.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ikke annet enn at dette ødelegger mye for deg. Ville for moroskyld kjørt en korreksjon der du drar ut sofen 1-2m og sjekket om stereoperspektivet og "pinpointing" blir bedre.

Geir Arne
    Strålende! Forstår at den bakveggen egentlig er mye av problemet her, om ikke hele problemet. Så spørsmålet er vel kanksje akkurat dette med hvilke hensyn jeg kan ta for å minimere den negative påvirkningen av at sofaen er klint inntil bakveggen. Skal prøve et par forskjellige kalibreringer i kveld!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Strålende! Forstår at den bakveggen egentlig er mye av problemet her, om ikke hele problemet. Så spørsmålet er vel kanksje akkurat dette med hvilke hensyn jeg kan ta for å minimere den negative påvirkningen av at sofaen er klint inntil bakveggen. Skal prøve et par forskjellige kalibreringer i kveld!
    Er nok ikke så mye å gjøre, da du sitter for nærme til at det anbefales å gjøre tiltak. Men jeg ser flere rapporterer om at dempeplater fungerer selv om de sitte helt inntil bakvegg. Det er uansett relativt rimelig å teste.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke så mye å gjøre, da du sitter for nærme til at det anbefales å gjøre tiltak. Men jeg ser flere rapporterer om at dempeplater fungerer selv om de sitte helt inntil bakvegg. Det er uansett relativt rimelig å teste.

Geir Arne
    Jeg fryktet vel i grunnen det. Men jeg har raidet det jeg finner om kalibrering i dag, og Audyssey selv er ikke helt konsekvente i denne tommelfingerregelen om minimum 1 meter fra målemic til vegg når de blir konfrontert med spørsmålet, spesielt når lytteposisjonen er inntil en. Jeg forstår at avstanden er ønskelig, men at det i et tilfelle hvor sitteplassen er så dårlig plassert i direkte tilknytning til bakvegg vil kunne vise seg gunstig å måle første punkt i forhold til reel hodeplassering for lytteren uavhengig av avstand til vegg, så spre resten av måleposisjonene derfra med inntil 50-60 cm avstand mellom hvert punkt (ved "ego-justering", altså kalibrering til én sitteplass) hvor alle disse punktene holdes minst 30 cm fra alle vegger.

Etter det jeg har lest så er ikke dette i nærheten av ideelt. Det kan bli bedre enn å konsekvent holde seg 1 meter fra veggene, men ikke så bra som det kunne blitt om bakveggen var et helt annet sted.

I et desperat forsøk så prøver jeg.

1. Ut med bordet, ut med to-seteren, ut med stolen.
    2. Første målepunkt i ørehøyde der hvor hodet mitt befinner seg når jeg lytter, uansett avstand til veggen.
    3. De øvrige 7 målepunktene til siden for- og foran lytteposisjonen, da med minst 1 fot/30 cm avstand til vegger og med ca en halvmeter mellom hvert målepunkt (jfr "How to MultEQ"). Alle målepunkter "innenfor" alle høyttalere.

Resultater kommer.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er godt på vei med de retningslinjene der.

Dette med målepunkter konsekvent mer enn 1 meter fra bakvegg er vel noe kringlyd har funnet ut ved testing/erfaring. Jeg mener at 1. målepunkt burde være der lyttepos er, som du sier. Hvem som har rett finner vi nok aldri ut. :P

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med målepunkter konsekvent mer enn 1 meter fra bakvegg er vel noe kringlyd har funnet ut ved testing/erfaring. Jeg mener at 1. målepunkt burde være der lyttepos er, som du sier. Hvem som har rett finner vi nok aldri ut. :P
    Geir Arne
    Kringlyd har erfaring fra svært mange rom, du bare tipper.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Kringlyd har erfaring fra svært mange rom, du bare tipper.
    Og poenget ditt er da at ingen andre skal dele sine erfaringer i denne tråden? Man skal kun følge et svar fra kringlyd? Da er dette i såfall siste post jeg har i denne tråden.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har begrenset erfaring sammenlignet med de som har vært i gamet lenge, men det er jaggu mange av de også som ikke kan fikse god lyd også.

Men kom gjerne med en forklaring på hvorfor målinger skal gjøres utenfor sweetspot, det har jeg nemlig store problem med å skjønne. Spesielt måling nr 1. Så når du sier jeg har feil, så forklar hvorfor.

Geir Arne

Side 17 av 38 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •