Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 15 av 38 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 745
    Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    okay, tror ikke det er verdt pengene for meg...
    har jo ikke snøring, så veit ikke hvordan jeg bruker instrumentet. Blir nok litt for avansert Prøver det andre tipset jeg fikk med å resette å kalibrere den med den mikrofonen jeg har... Har sofa og andre ting på rommet.. kan ikke gjøre for mye ut av det, kan vel ikke påvirke så utrolig mye ?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du velger jo selv hva du vil gjøre ut av dette. Jo mindre man gidder, jo dårligere resultat. Her er det opp til enhver
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    okay, tror ikke det er verdt pengene for meg...
    har jo ikke snøring, så veit ikke hvordan jeg bruker instrumentet. Blir nok litt for avansert Prøver det andre tipset jeg fikk med å resette å kalibrere den med den mikrofonen jeg har... Har sofa og andre ting på rommet.. kan ikke gjøre for mye ut av det, kan vel ikke påvirke så utrolig mye ?
    Koster deg 500 kr og timer på forumet for å lese seg opp. :-D Det er en grunn for at Kringlyd anbefaler å ta ut alt unødvendig som ikke trenger å være der under kalibreringen, rett og slett for at receiveren skal greie å kartlegge rommet bedre enn at den skal prøve å korrigere for noe som står i veien, kan gjør vondt værre.

Men å få justert sub og fase med lydtrykksmåler er helt nødvendig etter min mening, jeg hadde ikke klart meg uten, vet ikke om jeg hadde giddet å prøvd uten.

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første kalibrering ferdig. Og fy som det hjalp!(før oppsett fra gammel eier av reciver) NÅ blei det bass og det i mesteparten av rommet også, ikke kun høyre side. Lyden er også mye mer korrekt, hører lyden "likt" dårlig forklart men mye mer Surround

Eneste er at jeg satt opp source level til +8db for å få likt volum som før. på
    -50 hadde jeg tvlyd før og etter romkorrigasjon og source på 0 måtte jeg ned på -40 ca.

Channel level check: front L= -9db, front R= -8.5db, center= -11.5db
    hm? noe galt?

Front= full band(large)
    Center= 80hz (small)

Endelig fikk jeg litt liv i musikken. Blir ny måling imorra, da med flytting av høyre sofa og stuebord som flageborg anbefalte.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest at noen justerer opp senterkanal med 4dB, blir denne kanalen også satt for lavt av RK?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Jeg mener å ha lest at noen justerer opp senterkanal med 4dB, blir denne kanalen også satt for lavt av RK?
    Ingen kanaler blir satt for lavt av romkorreksjonen, selv ikke sub nivået, hvis en sjekker med db måler i etterkant. Alle kanalene skal måle likt ellers har RK gjort noe galt eller er unøyaktig. Jeg pleier å få rimelig likt nivå når jeg kontrollerer i etterkant med Radioshack.

En økning av sub nivået eller som du skriver senterkanalen beror etter min mening kun på personlig smak og det må jo hver enkelt få lov til å gjøre som en vil

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Ingen kanaler blir satt for lavt av romkorreksjonen, selv ikke sub nivået, hvis en sjekker med db måler i etterkant. Alle kanalene skal måle likt ellers har RK gjort noe galt eller er unøyaktig. Jeg pleier å få rimelig likt nivå når jeg kontrollerer i etterkant med Radioshack.

En økning av sub nivået eller som du skriver senterkanalen beror etter min mening kun på personlig smak og det må jo hver enkelt få lov til å gjøre som en vil
    Ok, synes bare at senterkanalen virker litt svak til tider, de 6 dB jeg legger på sublevel må jeg nesten ha hvis jeg skal få "kinofølelsen", men den linære kurven går jo fløyten

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, synes bare at senterkanalen virker litt svak til tider, de 6 dB jeg legger på sublevel må jeg nesten ha hvis jeg skal få "kinofølelsen", men den linære kurven går jo fløyten
    Kurven du postet nylig bærer preg av at du pøser på ALTFOR mye bass.
    Jeg ser jo ikke hva det generelle nivået ligger på over 200Hz, men så lang ville jeg nok selv ha tatt ned igjen de 6dB du har lagt på.

Det ser også ut som om de 6dB du har lagt på påvirker like mye ved 200Hz som over/under delefrekvensen. Det i seg selv er jo noe merkelig...

Kan du poste en måling som viser hele frekvensområdet?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du det blir bedre når du legger til 6db på senteren er det ingen som arresterer deg for det

Det er forskjell på receivere med tanke på sub nivået. Da jeg lånte Denon 4810 av Flageborg fungerte det glimrende når vi økte 6db på suben. På min (hmm, noe eldet) Yamaha RX-V1800 blir det alt for mye hvis jeg øker 6db så der lar jeg den stå som RK setter den. Hvis en ser på sammenligningskurvene etter RK Kringlyd har lagt ut mellom Denon og Yamaha receiver virker det logisk. Denon har en flatere kurve i bånn enn Yamaha i utgangspunktet og "tåler" kanskje derfor en økning uten at det blir for mye brumlebass.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer vanlig at jeg øker senter med 3dB, enn å la den være urørt etter kalibrering. (hjemme)Kinofølelsen er viktig, selv om det innebærer en økning på 6dB

Denon har videreutviklet Audyssey til også å ha en funksjon som Dynamic EQ på de seneste modellene.
    Dynamic EQ i praksis gir deg en bedre lydopplevelse på lavere volum enn tidligere. Hvis jeg tidligere spilte komfortabelt høyt på -15dB kan jeg i dag oppleve (nesten)det samme med volumet på -30dB.

For å få bekreftet hva Dynamic EQ egentlig gjør med frekvensresponsen blir det nødvendig med en skisse.
    Det ser ut som de 6dB vi i kringlyd har for vane å øke subnivået nå er implementert i Audysseys nye verktøy - Dynamic EQ. Pluss litt til....

Blå kurve = Dynamic EQ = On/Day = subnivå urørt fra automatisk romkorreksjon
    Lilla kurve = Dynamic EQ = Off = subnivå øket med 6dB
    MV= -20dB

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kurven du postet nylig bærer preg av at du pøser på ALTFOR mye bass.
    Jeg ser jo ikke hva det generelle nivået ligger på over 200Hz, men så lang ville jeg nok selv ha tatt ned igjen de 6dB du har lagt på.

Det ser også ut som om de 6dB du har lagt på påvirker like mye ved 200Hz som over/under delefrekvensen. Det i seg selv er jo noe merkelig...

Kan du poste en måling som viser hele frekvensområdet?
    Skal ta noen sveip i morgen så skal jeg poste dem. Føler nesten at jeg må ha såpass hvis det skal være litt "morrofaktor". Tidligere erfaringer jeg har i denne stuen er at hvis grafen er linær så er det nesten så jeg ikke har sub i stua.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ville kurven bli med delefilter satt til 60hz

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har dummet meg ut når det gjelder målingene tidligere i dag, når jeg siste innlegg til Flageborg så sjekket jeg Dynamic EQ hos meg, den var ikke på... :shock: Og det er som natt og dag når den er på... Blir spennende å se hva målingene viser i morgen.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i lengre tid nå vært strålende fornøyd med lyden i kino´en min, og har levd i trua om at det er det beste jeg kunne få med dette utstyret.

Men så kommer jeg over denne tråden og kan lese i første post: "Benytt ALLE målepunktene receiveren har tilgjengelig, og plasser ALDRI mikrofonen nærmere veggflater enn 1 meter"
    Jaja, tenkte jeg og tok en ny kalibrering hvor jeg bruker alle 8 posisjonene istedenfor kun de to jeg brukte sist.

Herregud for et løft i lydopplevelsen.... Lyden er mye mer balansert/samkjørt og bassen veldig mye tightere!!!!
    Har virkelig løftet filmopplevelsen mange hakk med enkle grep...

Men opplever og at jeg må skru opp lyden mer for å komme til det lydnivået som jeg var på før, men dette er gjerne også et resultat av korrekt kalibrering...

Takk til Kringlyd for tipset !!!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Eneste er at jeg satt opp source level til +8db for å få likt volum som før. på
    -50 hadde jeg tvlyd før og etter romkorrigasjon og source på 0 måtte jeg ned på -40 ca.

Channel level check: front L= -9db, front R= -8.5db, center= -11.5db
    hm? noe galt?
    Finner ikke noe sted å sette opp center litt mer, blir kanskje vant til det men centern var mer fremtrendende før.

Ser jo ut som den har dempet høytalerne en del med så mye -db.

Skal sammenligne imorra med RK uten høytalerdeksel som jeg glemte å ta av også flytte bord og høyre sofa. Litt usikker på hvor jeg bør gjemme meg når testen pågår.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Men opplever og at jeg må skru opp lyden mer for å komme til det lydnivået som jeg var på før, men dette er gjerne også et resultat av korrekt kalibrering...

Takk til Kringlyd for tipset !!!
    Akurat samme skjedde hos meg, men korrigerte med å skru opp source level på digital input. vet ikke om dette bør gjøres men blei igrunn bra igjen nå.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Akurat samme skjedde hos meg, men korrigerte med å skru opp source level på digital input. vet ikke om dette bør gjøres men blei igrunn bra igjen nå.
    Ok, da er det vel normalt. Gidder ikke gjøre noe med det. Er jo bare å skru lyden litt høyere opp

Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei godtfolk!

Har nå kalibrert mine RF-82, RC-62 og 2 XTZ 99 W12.16 med en Yamaha RX-V765 (auto) Natural. Bruker Nad 275bee som effekt...
    Frontene er satt som large og center som small. Bassene har jeg satt på both, visst ikke kom den ingen lyd fra dem i 2-Channel stereo.

Frontene er blitt justert opp 6 hakk fra midten. Center er et hakk under midten. Subene er stilt 5 hakk under midten.

Distansen til fronter og center er blitt satt til 4.90m. Detter stemmer ganske riktig. Men subene er stillt til 5.50m...?? Di står likt med frontene og maks frekvens og 1/2 volum. Ingen highpass eller lignende er tilkoplet. Problemet er at jeg kjenner nesten ingen bass fra subene når jeg sitter i sweetspot og hører på musikk. Stillte da subene ned på 3.00m, da ble det mere enn nok bass i sweetspot. Kjørte noen sanger med infected mushroom. Og stiller fra 5.50m til 3.00m imenst sangen er på. Kjenner eller ser ikke noe til at elementet beveger seg mer. Levelen står på det samme hele tiden. Rekner med det er noen av dere proffer:-D som kan hjelpe meg?
    Har forresten flyttet vekk sofa fra venstre side av rommet og stuebord. Sitter i en sofa som er vendt rett mot tv og høyttalere. Men et teppe framfor sofaen.

Mvh Eirik

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering uansett antall høyttalere?

Hei

Veldig interressant tråd dette her.
    Lurer på endel ting her, annbefaller dere og kjøre romkalibrering uansett system og antall høyttalere man kjører?
    Har tideligere hørt at hvis man kjører stereo at det ikke er noe poeng, dette er feil? Jeg selv kjører normalt et 5.0 system, men har nå i julen faktisk kjørt et 3.0 system i stuen. Om man "bare" kjørte stereo 2.0 system ville dere også da anbefalle og kjøre romkalibrering?
    Har både Audyssey og MCACC tilgjengelig da jeg har både Denon og Pioneer.
    Eller er det slik at romkalibrering egentlig er ment for surround?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik89

Distansen til fronter og center er blitt satt til 4.90m. Detter stemmer ganske riktig.
    Sitter du med ryggen i bakveggen?
    Hvis ikke, hva er avstanden fra front til bakvegg?

Side 15 av 38 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •