Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 14 av 38 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 745
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls
    Er nok desverre alt for amatør for slik testing
    Men blir klokere og klokere, så takker for det.

Kanskje noen som har et skikkelig "safe" oppsett dere ville anbefalt meg med tanke på mine høytalere... ?

Har jo veldig små høytalere (1 stk 4,5 tommer...) som sat... litt større senter (2 stk 4,5...) Sub er jo litt grovere... 12 tommer long stroke...

Noen sier 80 HZ på hele sulamitten...

Hva ville dere satt de forskjellige HZ til hvis en skal overstyre odyssey... ??

Takker og bukker

Ha innstillingene slik som audyssey satte dem, det er bedre med litt høy delefrekvens IMO, hvis ikke bassen blir plagsomt retningsbestemt. Da kan du velge å ha frontene på en lavere frekvens(100, 90, 80) og resten som Audyssey satte dem.
    Men du har noe muffens med subben din. Se til at du har skrudd fase til 0, LPF(Hz) til MAX. Om det er noen mulighet til å sette LPF til off med en bryter så gjør det(alle disse innstillingene er bak på sub). Se og til at du bruker LFE inngangen på subwoofer og ikke signalinngangene. Hva står subnivået på reciever nå? er det under -5 så test å skru opp gain bak på subben, kjør så Audyssey igjen, bruk alle mulige målepunkter etter plasseringene som står i brukermanual.
    I ditt tilfelle så endre LFE til 120hz uansett etter kalibrering.

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Ha innstillingene slik som audyssey satte dem, det er bedre med litt høy delefrekvens IMO, hvis ikke bassen blir plagsomt retningsbestemt. Da kan du velge å ha frontene på en lavere frekvens(100, 90, 80) og resten som Audyssey satte dem.
    Men du har noe muffens med subben din. Se til at du har skrudd fase til 0, LPF(Hz) til MAX. Om det er noen mulighet til å sette LPF til off med en bryter så gjør det(alle disse innstillingene er bak på sub). Se og til at du bruker LFE inngangen på subwoofer og ikke signalinngangene. Hva står subnivået på reciever nå? er det under -5 så test å skru opp gain bak på subben, kjør så Audyssey igjen, bruk alle mulige målepunkter etter plasseringene som står i brukermanual.
    I ditt tilfelle så endre LFE til 120hz uansett etter kalibrering.
    Har på sub: volum midt på, Hz på 80 (skjønner nå at den skal på max (130 hz) før jeg kjører odyssey... Fikk da 120 HZ på reciver Bruker LFE inng ja. Fase på null.

Odyssey setter da sub/lfe til 120, front til 100, senter 60 (Litt lite kanskje?) og bak HT til 80THX HZ...

Begynner og skjønne dette nå ja Gøy!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flooot, sett så center opp til 80Hz(ha det som et minimum(tommelfingerregel)).

Nå er det bare synsing og tweaking igjen for å få det til å låte optimalt for din del=)

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    flooot, sett så center opp til 80Hz(ha det som et minimum(tommelfingerregel)).

Nå er det bare synsing og tweaking igjen for å få det til å låte optimalt for din del=)
    Da sier samboeren stopp og det er kvelden her

Takker for kjempe hjelp!

Bare å komme med fler tips og innvendinger

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, på ingen måte.

Ser ut som du har en solid murvegg i det som nå er høyre hjørne foran, og tilsvarende solide yttervegger i det som nå er høyre hjørne bak ved vinduet.
    Dette vil hjelpe deg å skyve bassen mot lytteposisjon, der hvor det ser ut som det er en spisestue i dag....?

Riktig. Hele veggen bak høyre sofa er mur faktisk.. Ser tankegangen.. men å få med samboern på det er nok en annen sak men helt klar noe å tenke på der.. sikkert mye bedre utgangspunkt for både surround og musikk..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Flageborg, la oss si at jeg får disse tallene målt i følgende rekkefølge.

50 Hz 85 og 85 dB
    40 Hz 87 og 87 dB
    30 Hz 86 og 85 dB

Hvis jeg da har skjønt dette riktig så skal jeg nå justere fasen på 40 Hz?
    Og henger det sammen at på 30 Hz siden jeg har 1 dB differanse så vil jeg maksimalt oppnå 5 dB økning mens på 40 Hz så skal 6 dB være innen rekkevidde?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en onkyo 608 og denne pakken her Yamaha høyttalerpakke - Lefdal Yamaha høyttalerpakke

NSBUNDL + 18" fence audio sub

Hvordan bør jeg stille inn høytalene i forhold til fordelt hz ? synes at når de snakker i filmen, så er det lavt, men veldig høyt i action scenene...

Har kalibrert anlegget automatisk, lurer på om alt stilte seg til 40 hz.

Håper virkelig at noen kan hjelpe meg... Hadde satt utrolig stor pris på litt veiledning her. Forslag mottas med stor TAKK

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    Har en onkyo 608 og denne pakken her Yamaha høyttalerpakke - Lefdal Yamaha høyttalerpakke

Hvordan bør jeg stille inn høytalene i forhold til fordelt hz ? synes at når de snakker i filmen, så er det lavt, men veldig høyt i action scenene...

Håper virkelig at noen kan hjelpe meg... Hadde satt utrolig stor pris på litt veiledning her. Forslag mottas med stor TAKK
    Ta å tilbakestill reciever til fabrikkinnstillinger, hvis de høyere frekvensene(tale og slikt) virker dempet så kan det være en bug som av og til skjer på disse reciverne, reset fikser det somregel, så kjører du audyssey, sett at du har koblet alt riktig, spesielt subb*. Rydd stua så tom som praktiskt mulig, kjør romkoreksjon med alle posisjonene du kan(følg manualens anbefalte plasseringer) støvbrett og strikk/teip finker som mikrofonstativ hvis det trengs. Etter fulført kalibrering så sett delefrekvens på minimum 80hz hele veien rundt. er stemmer fremdeles lave så kan vi eventuelt feilsøke i ettertid.

*Slå av eventuelt lavpassfilter eller sett det på max, fase på 0 og tilstrekkelig gain til at resultatet havner imellom -5 og +5db på LFE kannalen etter kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du dB måler?

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har på sub: volum midt på, Hz på 80 (skjønner nå at den skal på max (130 hz) før jeg kjører odyssey... Fikk da 120 HZ på reciver Bruker LFE inng ja. Fase på null.

Odyssey setter da sub/lfe til 120, front til 100, senter 60 (Litt lite kanskje?) og bak HT til 80THX HZ...

Begynner og skjønne dette nå ja Gøy!

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av skorob:
    "IKON subben er vel kanskje ikke spessielt egna over 80hz......"

Snakket med fler nå og mye uenighet rundt denne saken...
    Mange sier at HZ innst. bak på sub skal på max (130 HZ) Deretter kjøre odyssey. Samme hva reciver setter LFE/sub til skal denne settes til 120 HZ...

Andre sier 80hz bak på sub og 80 hz i reciver...

Hmm ikke lett for en amatør dette...

Noen gode innvendinger her???

Takker for masse gode svar her, begynner og bli klokere

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    @Flageborg, la oss si at jeg får disse tallene målt i følgende rekkefølge.

50 Hz 85 og 85 dB
    40 Hz 87 og 87 dB
    30 Hz 86 og 85 dB

Hvis jeg da har skjønt dette riktig så skal jeg nå justere fasen på 40 Hz?
    Og henger det sammen at på 30 Hz siden jeg har 1 dB differanse så vil jeg maksimalt oppnå 5 dB økning mens på 40 Hz så skal 6 dB være innen rekkevidde?
    Nei, glem 40Hz når tallene er som de du har.

6dB er optimal økning, 5 dB er kjempebra, 4 dB er bra, 2 dB gir grunn til mer testing.

Du skrur vel ikke mer fase nå? etter at du rattet begge til 0° på 30Hz 85dB?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:

Mange sier at HZ innst. bak på sub skal på max (130 HZ) Deretter kjøre odyssey. Samme hva reciver setter LFE/sub til skal denne settes til 120 HZ...

Den er kansje ikke superbra egnet, men den er sikkert flinkere en høyttalerne dine til å fremstille de frekvensene. Hvis du skal kjøre subben på 80Hz så lar du LPF bak på subben stå på MAX, så stiller du heller delefrekvensen til 80Hz på reciever. LFE skal uansett stå på 120Hz=)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, glem 40Hz når tallene er som de du har.

6dB er optimal økning, 5 dB er kjempebra, 4 dB er bra, 2 dB gir grunn til mer testing.

Du skrur vel ikke mer fase nå? etter at du rattet begge til 0° på 30Hz 85dB?
    Nei jeg rører ikke innstillingene på subbene nå som de er kalibrert, det var bare teoretiske tall da jeg prøver å forstå sammenhengen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg rører ikke innstillingene på subbene nå som de er kalibrert, det var bare teoretiske tall da jeg prøver å forstå sammenhengen.
    Du prøver ikke å ratte fase mellom sub og fronter manuelt?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:

Sett LFE bak på sub til max. Receiver tar seg av denne delingen.
    Muligheten bak på suben er beregnet til bruk dersom man ikke har en receiver som kan ta seg av dette
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prøver ikke å ratte fase mellom sub og fronter manuelt?
    Nei nei, fase er kun på subbene, og kalibreringen i går kveld ble 0 på fase 30 Hz 85dB på venstre sub og 86dB på høyre. Når jeg har fulgt oppskriften din tidligere så har jeg kun justert gain på sub og latt fasen være, frontene har vært avslått under justeringen, når det har vært tid for RK så har jeg slått på effekttrinnet til frontene. Men da hadde jeg bare en sub.

Som sagt så var det siste spørsmålet og tallene bare teoretiske tall da jeg prøver å forstå sammenhengen mellom dB økning og hvorfor fasen skulle sjekkes/justeres med 30 Hz og ikke 50 Hz.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du dB måler?

Hva er det da? Fulgte med en mikrofon som jeg skal flytte rundt på 3-4 plasser i rommet. Er det DB måler? Har ikke fått testet å resette innstillingene, men skal få gjort det i løpet av dagen SPENT

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er resultatet av kalibreringen som ble gjort i går kveld.

-yre-sub-jpg

Gul kurve= Venstre sub
    Grønn kurve= Høyre sub

-f2-alene-jpg

Swans F2.2 uten subber.

-80-hz-jpg

Front + subber crossover på 80 Hz

-front2submed-8db-kning-jpg

Front+subber med 6 dB økning på sublevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det da? Fulgte med en mikrofon som jeg skal flytte rundt på 3-4 plasser i rommet. Er det DB måler? Har ikke fått testet å resette innstillingene, men skal få gjort det i løpet av dagen SPENT
    Det er en målemikrofon som brukes til romkorreksjon, det du trenger er en lydtrykksmåler/dB måler som denne: Radio Shack Analog Radioshack LydtrykksmÃ¥ler - L-Sound AS

Vanskelig å få det beste resultatet uten.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er resultatet av kalibreringen som ble gjort i går kveld.

-yre-sub-jpg

Gul kurve= Venstre sub
    Grønn kurve= Høyre sub

Heisann

Kan du si hvilket oppsett du bruker for å gjøre disse målingene?
    Tenker da både på hardware, software og hvordan dette koples sammen.
    Kunne sikkert vært en klistrert tråd om det: "Hvordan måle rommet ditt"

Om noen har lyst til å lage en slik tråd hadde det vel også vært yppelig å kanskje ha flere løsninger: "poorm mans rom måling" og "ekspertens rom måling".
    Ser jeg at det først i denne tråden er referert til M-Audio firewire solo og behringer EMC800. Solo så ut til å ligge på 2000, behringer på rundt 700.
    Med frakt og et par kabler nærmer man seg fort 3000 (+ eventuell software) for å måle rommet. Det er jo litt penger da.
    Kan det bli "godt nok" med å bruke mic'en som følger med receiveren + noe software på en pc?

-TEK

Side 14 av 38 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •