Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 11 av 38 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 745
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er følgende muligheter til stede:

1) Avstand til lytteposisjon virker å være lengre enn avstanden mellom høyttalerne. Også avstanden til lerret virker lengre enn "nødvendig".
    Derfor ville jeg nok vurdert å flytte sofaen fremover i rommet (mot lerretet).

2) Dersom ikke løsning 1 passer deg; flytt fronthøyttalerne ut mot sidevegger. Forsøk å skråstille litt mot lytteposisjon. Demp sidevegger og skråtak. Begge steder i umiddelbar nærhet til høyttalerne mellom disse og lytteposisjon.

Slik jeg oppfatter det, ville jeg uansett forsøkt løsning 2 fremfor løsning 1.

3) Hullene på hver sidevegg er ikke spesielt heldig plassert. Og spesielt ikke når det ene hullet opptas av datautstyr. Vil nok fungere bra etter "plungingen"...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fasejustering Sub / front.

Hvordan får man innjustert riktig fase på sub i forhold til fronthøyttalere, hvis man ikke har automatisk romkorreksjon? Yamaha rx-v2067 gjorde dette ved å sette en selvvalgt delay på subben (mye lenger enn den faktiske avstanden). Nå bruker jeg en eldre forsterker igjen. Hvordan kan jeg måle dette eller finne riktig delay uten romkorreksjonen?

Kan man bruke REW og i såfall hvordan?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Hvordan får man innjustert riktig fase på sub i forhold til fronthøyttalere, hvis man ikke har automatisk romkorreksjon? Yamaha rx-v2067 gjorde dette ved å sette en selvvalgt delay på subben (mye lenger enn den faktiske avstanden). Nå bruker jeg en eldre forsterker igjen. Hvordan kan jeg måle dette eller finne riktig delay uten romkorreksjonen?

Kan man bruke REW og i såfall hvordan?
    Db måler,og sinustoner8)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Db måler,og sinustoner8)
    Kan du utdype litt? Sikkert et dumt spørsmål, men kan man ha flat frekvenskurve uten at sub og frontene spiller i fase eller er dette to motsettninger?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan manuelt sette avstand til sub i receiver.

Sinustoner og Rs bruker du til å måle deg fram til det beste resultatet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Kan du utdype litt? Sikkert et dumt spørsmål, men kan man ha flat frekvenskurve uten at sub og frontene spiller i fase eller er dette to motsettninger?
    Som Denonbuster sier.

Eller så syns jeg Hellnoob har utdypet dette ganske bra: http://avforum.no/forum/910109-post565.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Som Denonbuster sier.

Eller så syns jeg Hellnoob har utdypet dette ganske bra: http://avforum.no/forum/910109-post565.html
    Takk for den linken! Det var noe sånt jeg var ute etter!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "– Still alt så riktig som mulig først, sier Flageborg. Grunnregelen er å plassere de to fronthøyttalerne i en likesidet trekant med lytteposisjonen i den tredje vinkelen. Avstanden mellom høyttalerne skal være like lang som fra hver høyttaler til nesen på den som skal lytte, ikke til brystet eller magen, presiserer han."

Har et spørsmål. For oss med litt størrelse på høyttalerene er det faktisk litt forskjell om en måler fra innerkanten på høyttaleren, eller fra midten på høyttaleren. Hva mener Kringlyd?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forstått det slik at man måler fra senter på elementet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Har forstått det slik at man måler fra senter på elementet.
    Ja, selvsagt gjør vi så!
    Alt annet blir meningsløst, men greit å få avklart! :-)

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    "– Still alt så riktig som mulig først, sier Flageborg. Grunnregelen er å plassere de to fronthøyttalerne i en likesidet trekant med lytteposisjonen i den tredje vinkelen. Avstanden mellom høyttalerne skal være like lang som fra hver høyttaler til nesen på den som skal lytte, ikke til brystet eller magen, presiserer han."

Har et spørsmål. For oss med litt størrelse på høyttalerene er det faktisk litt forskjell om en måler fra innerkanten på høyttaleren, eller fra midten på høyttaleren. Hva mener Kringlyd?
    Oppfølgingsspørsmål: Hva med oss med litt store neser? Jeg vil få påpeke at avstanden fra nesetipp til øregang vil variere stort fra menneske til menneske. Hvordan forholder jeg med til dette i kalibreringsprosessen?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Oppfølgingsspørsmål: Hva med oss med litt store neser? Jeg vil få påpeke at avstanden fra nesetipp til øregang vil variere stort fra menneske til menneske. Hvordan forholder jeg med til dette i kalibreringsprosessen?
    Du må rett og slett sitte litt nærmere høyttalerne enn folk flest
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Du må rett og slett sitte litt nærmere høyttalerne enn folk flest
    Hehe! DET er tweak for lydnerden!

Vi er sikre på at det ikke finnes en framifrå høyttaler-, signal- eller kanskje strømkabel som kan hensynta denne variabelen og utligne effekten? Høyttallerkabel med "nose length adjustment", jeg syns jeg ser det! :lol:
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Det er nettopp derfor vi kalibrerer i et område til siden og foran/bak "sweetspot"... ;-)

I en normal avstand/vinkling er for øvrig avstanden til nese og ører tilnærmet den samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har lenge tenkt på å prøve ut det som står beskrevet på første siden i denne tråden, nemmelig fjerne alt tjafs i rommet og flytte sofaen frem 1 meter fra bakvegg. I dag fikk jeg endelig muligheten med samboer hos frisør (dvs mange timer med kalibrering til rådighet) og unger på skolen.

Litt om stuen:

L form Lengde: 5.25
    Bredde: 4.29

-img_0088-jpg

-img_0089-jpg

-img_0091-jpg

-img_0094-jpg

Vil legge til at jeg holder på med ett lite ombyggingsprosjekt så ikke heng dere opp i rotet, får nok pes fra regjeringen fra før...

Dette er den delen av stuen anlegget står i 26 kvm, legger på 8 kvm til i den delen utgjør L formen, totalt 34 kvm, Som dere ser på bildene så har jeg en liten spisestue og ett kjøkken uten dør til stuen, disse rommene er på 9 og 17 kvm, jeg må vel strengt ta disse rommene med i det totale regnestykket siden jeg ikke har noen dør inn til rommene i stuen, eller?

Forberedelser for kalibrering...

* Alle høytalerne i oppsettet ble satt til 0 dB og volum til MV -20
    * Sofagruppen ble delt og den ene delen ble tatt ut av rommet, samme med sofabord og alt annet unødvendig. Gjenværende sofadel ble trukket 1 meter ut fra bakvegg og sidevegg.
    * Gardinene ble trukket for vinduet.
    * Radioshack ble montert på stativ.
    * Fronttrekk på alle HT ble tatt av.

Utgangspunktet så skal man sette opp frontene slik at de spiller best mulig i Stereo, dette er hoppet over pga WAF, det er rett og slett ikke mulig med tanke på feks QSound. SP for finlytting er så og si midt i rommet da avstand mellom HT er ca 230, men her er det også rimelig tomt for bass. Så alt er satt opp någelunde symentrisk basert på oppmålinger.

Jeg har benyttet Hellnoob sin kalibreringsmetode for å gi Audessey best mulige forutsetninger. Her fikk jeg litt hodebry, jeg greide ikke å matche nivåene til Swansene uten å skru gain over klokken 12 på subben. Da ringer varselbjellene mine med en gang. Prøvde å flytte Swansene så langt ut som jeg kunne i forhold til lerrete, men nivået var alikevel for høyt, prøvde 80 Hz sinustone i stedet for 50 men var fremdeles ikke i nærheten.

Fant frem proppene til Swansene og plugget alle kammer og fikk 50 Hz sinusen ned på landjorden, endelig matchet jeg nivået 74 dB med gain på sub rundt klokken 9. Fase ble justert men her fikk jeg noe annet å tenke på, jeg passerte 80 dB, faktisk oppe i 82,5 dB Jeg gambler ikke når jeg allerede har lagt ned så mye arbeid med møblene så jeg justerte fasen tilbake 80 dB. Jeg trodde 6 dB økning var maks med 1 sub, så her lurer jeg på om jeg gjorde rett?

Uansett, jeg stolte på at RK ville rette opp eventuelle faseproblemer så mikrofon ble plassert midt i sofaen, og 6 punkter ble kjørt. 3 midt på og 3 bak ved nakkestøttene med 60 cm avstand mellom hvert punkt. Selv forlot jeg rommet under målingene.

Etter RK var ferdig ble alle møblene satt tilbake, SW nivået ble justert opp med 6 dB. Tok en måling i SP med THX demoen som kommer etter Avatar, på første basspunchen så målte jeg 108 dB med MV -5. Det skal sies at jeg tok denne demoen i flere etapper, startet på MV -15, jeg stoppet på MV -5 da jeg plutselig kjente noe som datt i hodet på meg, en av gummiføttene som jeg bruker på projektoren datt ned, med andre ord projektoren er i bevegelse og der stoppet all testing videre oppover i skalaen for mitt vedkommende.

Konklusjon
    Jeg angrer på at jeg ikke benyttet Flageborg sin 1-2-3 kalibrering når jeg først skulle teste ut denne omfattende kalibreringen, om resultatet hadde blitt anderledes finner jeg ikke ut av før eventuel ny kalibrering, som garantert blir denne uken da enda en PC13 Ultra skal inn i frontrekken.

Og til skeptikerne med å flytte rundt på møblene, prøv selv, dette fungerer. Jeg synes jeg fikk en kontant oppstrammet bass med mye mindre buldring, men den fysiske følelsen er sinnsyk. At jeg har plugget igjen Swansene kan sikkert bidra med mye av oppryddingen, men om jeg har tapt noe på dette må nesten andre svare på.

Så hva mener Kringlyd gutta, hva annet kan jeg gjøre som kan gi meg enda bedre resultater? Likte ikke helt at jeg måtte plugge igjen bassrefleksene på Swansene, men de hadde vel endt opp midt på stuegulvet for å matche nivået til subben.

-kalibrering-jpg

1/3 smoothing, dette viser hvordan det ser ut etter RK. Crossover på 80 Hz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt OT, men jeg kikket på kringlyd sidene; er det slik at dere skal på fotomessen i Oslo nå i Januar?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fotomessen skal vi besøke, ja!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby

Jeg har benyttet Hellnoob sin kalibreringsmetode for å gi Audessey best mulige forutsetninger. Her fikk jeg litt hodebry, jeg greide ikke å matche nivåene til Swansene uten å skru gain over klokken 12 på subben.
    Den metoden benytter ikke vi(kringlyd).

Ser at du har RadioShack på stativ, og det er bra, men du bør vri den 180 grader så den peker framover og opp, ikke bakover og opp

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Den metoden benytter ikke vi(kringlyd).

Ser at du har RadioShack på stativ, og det er bra, men du bør vri den 180 grader så den peker framover og opp, ikke bakover og opp
    Den var bare satt der da jeg tok bildene i forkant av kalibreringen, den peker rett opp i taket når jeg måler, er det feil?

Jeg skal ta en ny kalibrering i morgen hvis jeg får huset litt for meg selv, og da blir det "1-2-3 kalibrering"

Gjelder samme kalibreringsmetoden for 2 subber?

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin tråd! Masse å lære her, veldig nyttig for en nybegynner 8)

Skal kalibrere litt i helga da jeg bruker oppsettet på avr2310 som den var når jeg kjøpte den brukt. Fornøyd med rf82, veldig bra lyd for mine ører.

Men kan nok bli mye bedre, på ene bildet merket med rød ring, der er bassen enormt bra i forhold til resten. innafor den blå ringen vil jeg ha lyden. (helst vil jeg ha like bra bass i hele stua)

Noen tips til kalibrering her? noe jeg umiddelbart bør gjøre før jeg starter?

Side 11 av 38 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •