Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 10 av 38 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 745
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Subwoofer setup and MultEQ

Chris Kyriakakis Nov-05 2009

Many powered subwoofers have controls that are set manually. It's important to follow some simple guidelines to avoid having these controls interfere with proper subwoofer calibration and integration with the satellite speakers.

1. If the subwoofer provides a direct input (sometimes called LFE input) then it should always be used. That input bypasses the filters in the subwoofer and allows the bass management system in the AV Receiver to operate properly

2. If there is no direct input, then the lowpass filter knob on the subwoofer should be permanently set to the highest frequency it allows. That way it will not interfere with the MultEQ measurements and bass management

3. The level control on the subwoofer is often set too high. This can cause the AV Receiver to run out of level correction range when MultEQ tries to set the subwoofer to reference level. Set the subwoofer level control to the midpoint. If MultEQ reports high negative trims (e.g., –12 dB) for the subwoofer, then you should turn the level control further down and run MultEQ again

4.If there is a Phase control on the sub it should be set to 0°

If you have a subwoofer with room EQ, then you should run that first in the subwoofer and then run MultEQ in the AVR

If you have an external subwoofer processor (such as the SVS AS-EQ1 or the Audyssey Sub Equalizer) you should run the calibration in that processor first and then run MultEQ in your AVR.

If you have two subwoofers, there are some additional steps to take:

1. Place them at equal distances from the main listening position
    2. Set the level controls on the back so they both play at the same level
    3. Connect a y-cord to the sub out of the AVR and then connect to both subs
    4. Turn off processing in the subs as it will not be able to give you the same resolution that you will get from MultEQ (thousands of points vs. a few parametric bands)"

Ask Audyssey : Subwoofer setup and MultEQ

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en "for dummies" guide. Den forutsetter at du ikke vet noenting om rommet, og hvordan ting fungerer og henger sammen.

Det ideelle er å stille inn de uavhengige (av romkorreksjonen) parametrene, så godt som mulig før man kjører korreksjon.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smale

1. Hvorfor skal man egentlig stille suben til 85dB før kalibrering?

2. Justerer ikke kalibreringen volumet automagisk?
    1. Subber har egen volumkontroll som Receiveren ikke kan styre under selve kalibreringen. Som regel drives alle de andre kanalene av receiver og/eller separate effekttrinn uten regulérbar linjenivåjustering.

2. Jo, men alle receivere har et justeringsområde som er begrenset fra -12dB til +12dB. Kalibreringen blir bedre desto nærmere forhåndsinnstillingen sørger for at du havner nærmest mulig 0dB justering.

All kalibrering handler om å stille inn systemet til å gjengi det avspilte materialet i henhold til "Calibrated Sound Levels" - se vedlagte skisse.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    85? Ikke 75? Har nettopp kalibrert etter 75! :s
    85dB når du stiller inn til sinustoner som 50Hz og 30Hz
    75dB når du benytter pinknoise - som de nye receiverne fra Denon har innebygget

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVIA kalibreringsdisk benytter Pinknoise

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av smale
    Jo, om nivået er så høyt/lavt at det kommer utenfor rekkevidden til kalibreringen blir det vell et problem. Men da kan man nå se at sub-nivået på forsterkeren står enten til min eller maks. Om den ikke gjør det spiller det vell keine kasserolle hvordan volumsettingen på subben står...?

Sliter litt med å forstå hvorfor "de" gjør et så stort poeng av det..
    Som gjengitt litt senere i denne tråden; du har egentlig ikke spesielt mye å gå på når det gjelder spillerom.

Ved autokalibrering via receiver har denne maks +/÷12db å gå på når det gjelde nivåjustering.

Når du i tillegg tar i betraktning at du som regel må legge på omlag 6dB på receiverens anbefalte nivå, så er det ingen "keine kasserolle" vi snakker om.

Dersom du ønsker å få et oppsett som ligger godt balansert for videre eksperimentering, ja da bør du sørge for at subens nivå ligger "godt an".

Selvsagt kan du kjøre gjentatte målinger inntil du har et mer eller mindre brukbart nivå, men dette kan man jo enkelt unngå ved å måle seg inn på forhånd.

I tillegg er det også veldig greit å kunne måle subens respons flere steder i rommet. Derfor manuelle målinger før receiverens kalibrering.

Med dine 20 innlegg på forumet kan jeg selvsagt forstå din usikkerhet omkring dette.

Og "de" som gjør et poeng ut av dette har gjerne vært ute en vinternatt før - og kalibrert diverse oppsett... ;-)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han jeg kjøpte projektoren av mente at fronthøytalerne mine stod helt feil. De stod for nerme iforhold til den likestilte trekanten.

Jeg har derfor flyttet de lenger bak og skråjustert de litt inn mot lytteposisjon.
    De står nå litt bak senteren.

Det jeg opplevde var at jeg fikk mye bedre stereolyd, men dette går på bekostning av kinolyden... Nå hører jeg senter og sidehøytalerne mest, så mye at jeg kan høre hvor lyden kommer ifra..

Det gjorde jeg ikke før men da hadde jeg som sagt dårligere stereolyd.

Noen som vet hva jeg bør gjøre? Kanskje flytte frontene litt frem igjen.
    Blir vanskelig å klemme senteren lenger bak.

Frontene står nå helt inn til veggen, kun 10cm ifra. Er vel feil dette også?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, har du kjørt en ny kalibrering etter dette...?
    Dersom ikke, er det jo ikke spesielt rart at ting ikke helt henger på greip.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Han jeg kjøpte projektoren av mente at fronthøytalerne mine stod helt feil. De stod for nerme iforhold til den likestilte trekanten.

Jeg har derfor flyttet de lenger bak og skråjustert de litt inn mot lytteposisjon.
    De står nå litt bak senteren.

Det jeg opplevde var at jeg fikk mye bedre stereolyd, men dette går på bekostning av kinolyden... Nå hører jeg senter og sidehøytalerne mest, så mye at jeg kan høre hvor lyden kommer ifra..

Det gjorde jeg ikke før men da hadde jeg som sagt dårligere stereolyd.

Noen som vet hva jeg bør gjøre? Kanskje flytte frontene litt frem igjen.
    Blir vanskelig å klemme senteren lenger bak.

Frontene står nå helt inn til veggen, kun 10cm ifra. Er vel feil dette også?
    Kjør ny kalibrering/korrigering etter og flyttet på høytalere.

Gjerne vinkle litt inn når de står helt ute ved sidevegg.
    Benytt gjerne stereo og q-sound for og lytte etter riktig plassering of vinkling.
    Et tips er låta til Roger Waters fra albumet Amused to Death 1. låta på den som heter The Ballad of Bill Hubbard.
    Helt i starten er det noen hunder som bjeffer som skal komme fra 90 grader ute fra høyre side når frontplassering er riktig i likesidet trekant

Link qsound tråden: http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...teten-din.html

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tja, har du kjørt en ny kalibrering etter dette...?
    Dersom ikke, er det jo ikke spesielt rart at ting ikke helt henger på greip.
    Selvfølgelig med mic og alt, tror jeg gjorde alt korrekt. Er jo mulig at frontene nå står for nerme vegg eller at senter står for langt fram.

For se hva jeg gjør, kanskje jeg får tid til å justere litt mer på Søndag...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Kjempe interessant tråd!!

Jeg har foreløbig bare kjørt ett målepunkt av 8 mulige. Har ikke prøvd å implemetere lytteposisjon nr 2, som er når man ligger i treseteren langs veggen.

Kan noen foreslå hvordan målepunktene burde gjøres i såfall? Kan noen høyttalere flyttes for å få bedre resultat i sweetspot? Er ganske fleksibel i dette rommet.

[IMG]/Users/Kenneth Hoff iMac/Desktop/Screen shot 2010-12-11 at 12.47.55.png[/IMG]?

EDIT: Hmm... Hvordan legger man inn en vanlig bildefil??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver på nytt med ett vedlegg!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig med mic og alt, tror jeg gjorde alt korrekt. Er jo mulig at frontene nå står for nerme vegg eller at senter står for langt fram.

OK! Det er bra.
    Kom gjerne med litt spesifisering av hvordan målingen ble foretatt.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reciver setter riktig avstand til høytalere og om center står lengere bak eller frem har ingen ting og si. Det korrigeres så lyd fra alle kanaler ankommer mic samtidlig

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    OK! Det er bra.
    Kom gjerne med litt spesifisering av hvordan målingen ble foretatt.
    Målingen ble tatt med Yamaha1900 målemicrofon på Tripodstativ. Målingen ble tatt i 7 posisjoner tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Reciver setter riktig avstand til høytalere og om center står lengere bak eller frem har ingen ting og si. Det korrigeres så lyd fra alle kanaler ankommer mic samtidlig
    Med for liten avstand til vegger, spesielt bakvegg, kan du få en kraftig kamfiltereffekt. Det kan godt hende at recievere ikke makter å fikse dette.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat høstet inn en Yamaha RX-V2067, mye på grunn av denne nye YPAO-R.S.C som skal gjøre underverker med rommet.

Monterte utstyret, og har nå akkurat kjørt målinger i samme mønster som dette:

Kjørte da alle mulige målinger, altså 8stk, som er maks på denne. Brukte skikkelig stativ og mikken i ørehøyde og vatret skikkelig. Holdt omtrent pusten når målingene foregikk, slik at jeg ikke forstyrret målingene.

Ser ingenting i ettertid som kan minne om innstillinger eller noe for denne R.S.C funksjonen. Er dette bare noe som gjøres automatisk i receiver? Vil bare forsikre meg om at dette faktisk er aktivt, eller om jeg må skru det på noe sted.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det skjedd store oppgraderinger fra yamaha rx-v3800 og opp til 2067 eller 3067 som er etterkommeren ?

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en ny GUI med menysystemet osv, og en ny YPAO. Det er, etter hva jeg har forstått, kun 2067 og oppover som har YPAO-R.S.C, som er en utvidet YPAO. Sikkert mye annet snask også!

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Er akkurat ferdig med min "kino" og jobbet meg litt frem med målinger takket være tråden her. Det er ikke noe dedikert Kino, men skal brukes som et A/V rom/Kontor.

Kort så er oppsettet 6.1 med SW under Center. SW er 90grader vent mot høyre for å ikke stikke alt for langt ut i rommet. Vet ikke om det kan gjøre noe med fasen? alle HT er JMlab med innebygde HT SR L+R og Rear. Jeg har 2 til som skal settes over Frontene for å få Presence i front. Vurderer å legge opp Presence bak også, men da blir det et annet merke på HT.

Først kjørte jeg noen målinger med sofa der den skal stå og fikk mye feil i målingene (avstand). Etter noen dager kjørte jeg ny måling hvor jeg ryddet vekk alt. Da ble målingene innenfor 2-3 cm. Justerte også gain på SW ned til "10 på 12". da ble det nærmere 0dB (resultat ble -2). Front og Center ble satt til 0dB og alle Surrond HT ble satt til +2,5dB av YAPAO etter måling.

Målinger ble kjørt på tripod med høyde på 96cm (ca ørehøyde) i 3 posisjoner.

Noe jeg synes er litt merkelig i YAPAO målingene er at jeg får feil på front L+R og Senter (fasefeil). Jeg er 100% sikker på at det er koblet riktig/likt på alle HT utganger/innganger. Jeg antar at YAPAO endrer dette etter kalibrering, eller er det en beskjed på at jeg må endre fasen selv?

Resultatet ble slik jeg opplever det i dag mye bedre når jeg ryddet vekk alle møbler i lydområdet. Nå skal det sies at jeg ikke er 100% kjent med recieveren ennå (RX-V3067), så det vil fortsatt bli flere stunder med kvalitetstid i rommet før jeg føler meg komfortabel.

Noe jeg er litt skuffet over er kvaliteten på SD materiale. Vurderer å få proff kalibreringshjelp på den biten på min BenQ 8720. Vurderer også å gå opp til full HD, men ser ikke behovet ennå. (så fotballkamp i HD fra Altiboks 2.juledag og det var en "høydare" for å si det sånn)

Q-sound fungerer meget bra etter at jeg satte Frontene litt nærmere så det ble lik avstand i alle 3 vinkler. kjører ht uten vinkling mot lytteposisjon siden det er såpass god avstand til sidevegg.

Synes jeg har litt skarp "s" lyd på musikk. Kjører en gammel NAD 2700 på frontene da jeg trodde den ville være litt varmere i lyden enn Yamaha, men det virket ikke slik.. Har også en XTZ A-100 DII som jeg skal prøve på front etterhvert.

Tips til videre tweaking mottas med glede, det er nå moroa begynner, snekring er noe man ønsker å bli fort ferdig med :-D )

Ellers er det vann og toalett og plass til et lite kjøleskap som kommer snart under benken..(forfriskninger inn og plass til flere etter lange kvelder er viktig..!)

Jeg fornøyd med resultatet av både rom og utstyr pt. Ble en intensiv periode på 9 uker (uisolert rom i 2.etg på garasje) som skulle bli ferdig før jul.

Takk for god lesing i tråden og riktig god jul til alle!

PS: åpningene i knevegger blir "plugget" med dører som er under konstruksjon. de skal bli lette å fjerne da jeg bruker rommet som lagring og kabelføring. (har isolert helt ut..)

Side 10 av 38 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •