5.1 hjemmekino for maks 7k - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var innom hifiklubben i dag for å få litt råd. Hørte blandt annet på cambridge minx. Syntes bassen var veldig bra, men synes diskanten i høytalerne ble litt skarpe på høye toner og høy avspilling. Testet da s222 2.1 system da det var det som sto framme. Kan tenke meg det blir litt bedre med flere høytalere. Høytalerne var i alle fall svært små (ca på størrelse med en colaboks) og de skøyt godt fra seg. Men man kan vel ikke regne med noe suuper nirvana av så små elementer. Høytalerne var 8 x 15 x 8 cm noe jeg i alle fall synes er imponerende. Spesielt med tanke på at dette er de "dobble" høytalerne, altså får man kjøpt CAMBRIDGE MINX S215 5.1 Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben som måler 8cm alle veier :P
    Og jeg som syntes hkts 60 høytalerne (30*11*9 cm) var små.

Men jeg og selgeren på hifiklubben kom fram til at hkts høytalerne nok hadde en varmere lyd, noe som passer meg godt.
    Nå vet jeg ikke når jeg evt. måtte finne ut at jeg skal oppgradere, grunnen til at jeg ønsker receiver er for å kunne ha alternativet. Ser ikke noe grunn for at jeg skal trenge å kjøpe ny receiver da tv er ny (altså vil den evt. begrense i framtiden) samt at jeg bruker ps3 som avspiller. Jeg har egentlig penger til å øke budsjettet, men siden jeg ikke har noen erfaring innenfor feltet og er ganske ny i "gamet" synes jeg 10k er nok å bruke. Samsungpakka er sikkert heilt ok men etter å ha lest lydogbildes test er jeg ikke overbevist og skjønner ikke at de kan gi så god karakter til ett anlegg som virker helt middels. Men nå har jeg ikke hørt det da...

Har du noen tips på høytalere dersom jeg øker budsjettet enda litt? Startet vel med ett budsjett på maks 4k, så jeg føler vel jeg bør stoppe før det ender på 20k :P
    Har siklet litt på dali fazon satelittene, men de er litt vel dyre egentlig særlig siden jeg da må ha sub osv. Ser 5.1 pakka koster nesten 16k. Blir egentlig bare mer og mer usikker på hva jeg bør gå for :P har leitet rundt nå i 7 uker ^^

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big iron
    Var innom hifiklubben i dag for å få litt råd. Hørte blandt annet på cambridge minx. Syntes bassen var veldig bra, men synes diskanten i høytalerne ble litt skarpe på høye toner og høy avspilling. Testet da s222 2.1 system da det var det som sto framme. Kan tenke meg det blir litt bedre med flere høytalere. Høytalerne var i alle fall svært små (ca på størrelse med en colaboks) og de skøyt godt fra seg. Men man kan vel ikke regne med noe suuper nirvana av så små elementer. Høytalerne var 8 x 15 x 8 cm noe jeg i alle fall synes er imponerende. Spesielt med tanke på at dette er de "dobble" høytalerne, altså får man kjøpt CAMBRIDGE MINX S215 5.1 Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben som måler 8cm alle veier :P
    Og jeg som syntes hkts 60 høytalerne (30*11*9 cm) var små.
    Det er ikke nødvendigvis størrelsen som teller Kan godt hende hkts 60 har dårligere lyd selv om de er større (rent hypotetisk, har jo ikke hørt dem).

Nå vet jeg ikke når jeg evt. måtte finne ut at jeg skal oppgradere, grunnen til at jeg ønsker receiver er for å kunne ha alternativet. Ser ikke noe grunn for at jeg skal trenge å kjøpe ny receiver da tv er ny (altså vil den evt. begrense i framtiden) samt at jeg bruker ps3 som avspiller.
    Alternativ til hva? Du har jo ikke plass til store høyttalere, så da vil du ikke få bruk for en kraftig receiver før du evt. flytter. Som jeg beskrev tidligere i tråden: finn først ut akkurat hvor store/små høyttalere du ønsker deg, hvilken type høyttaler i den størrelsen som har den lydsignaturen du liker, og velg de som er innen for ditt ønskelig budsjett. Først da vet du hvilken forsterker du trenger.

Samsungpakka er sikkert heilt ok men etter å ha lest lydogbildes test er jeg ikke overbevist og skjønner ikke at de kan gi så god karakter til ett anlegg som virker helt middels. Men nå har jeg ikke hørt det da...
    Testen inneholdt redigeringsfeil, og det var testen av (edit) Pioneer som stod 2 ganger. Teksten til testen av Samsung var borte, kun konklusjonen stod der. Så den testen har du nok ikke lest like vel I tillegg må du huske på at Lyd & Bilde er vant til å teste høyttalere til 10 ganger så høy pris, noen ganger 100 ganger så høy pris, så da er det ikke så rart at høyttalerne har noen begrensninger.

Har du noen tips på høytalere dersom jeg øker budsjettet enda litt? Startet vel med ett budsjett på maks 4k, så jeg føler vel jeg bør stoppe før det ender på 20k :P
    Har siklet litt på dali fazon satelittene, men de er litt vel dyre egentlig særlig siden jeg da må ha sub osv. Ser 5.1 pakka koster nesten 16k. Blir egentlig bare mer og mer usikker på hva jeg bør gå for :P har leitet rundt nå i 7 uker ^^
    Når du må ha såå små høyttalere så er det begrenset hvor god lyd man kan regne med å få. Jeg har desverre ingen flere tips å gi deg enn alle de jeg har gitt til nå. Men kanskje noen andre her inne har? Høres ikke ut som du helt vet hva du er på jakt etter. Virker som du prøver å skape et behov du egentlig ikke har, hehe.. Du får løpe litt videre rundt og LYTTE, og når du får en følelse inne i deg som sier: "åh shit, de høyttalerne der må jeg ha!", da vet du at du kommer til å svi av penger på noe du vil nyte i mange timer framover i stua

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen test fra Lyd & Bilde. De pakkene er jo ganske dyre, men står en del info der som kanskje du kan lære litt av, og tips du kan ta med deg videre i jakten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som student er man ofte på flyttefot :P Har ikke helt peiling hva jeg vil ha eller hva jeg trenger, derfor søker jeg råd her Når det kommer til behov så skaper vel alle det behovet for det er vel ingen som MÅ ha knall lyd. Som radiograf/helsefag-student har jeg aldri hørt at "god surround" kom inn i noens behov

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som student er man ofte på flyttefot :P Har ikke helt peiling hva jeg vil ha eller hva jeg trenger, derfor søker jeg råd her Når det kommer til behov så skaper vel alle det behovet for det er vel ingen som MÅ ha knall lyd. Som radiograf/helsefag-student har jeg aldri hørt at "god surround" kom inn i noens behov
    Har lest igjennom tråden din og skjønner at det ikke er lett. Har selv byttet fra gode hifi anlegg til kompakte løsninger for å spare plass og få et finere design, men alltid savnet den gode lyden etter en liten periode. Savnet blir så stort etter en stund, og da ryker "design" anlegget ut og inn kommer noen gode høyttalere igjen.

Det beste er selvsagt å lytte på forskjellige produkter. En 5.1 alt-i-ett pakke på Elkjøp, noen kombinasjoner på HiFi butikker. Med mer kunnskap og erfaring er det enklere å ta beslutninger.

Du har veldig begrenset plass og da leter man gjerne etter det beste kompakte systemet for pengene. Det er logisk, men slike kompakte system har sine begrensninger - derfor lever "tradisjonelle høyttalere" i beste velgående.

Min erfaring er at et par med gode stereohøyttalere og en helt grei forsterker gir mye mer lydopplevelse for pengene i det lange løp. En hjemmekinopakke som Harman Kardon Hkts 11 gir masse bang og kaboom for pengene, men det er stort sett det. Hvor kresen er du?

Et par gode stativhøyttalere vil gi mer detaljer og større oppløsning. Du unngår bokslyd og at lyden kommer fra høyttaleren. Du flytter John Mayer inn i stuen og detaljer kommer frem og forsterker lytteopplevelsen. Det samme gjelder når du ser film, du hører hvor kald og tørr snøen under skoen er, hvordan trevirket knaker i bakgrunnen eller hvor hes og harry stemmen til Bruce Willis er. Dette er moro i min verden og du skal ha et sabla godt kompaktsystem for å gjengi dette.

Mitt tips er derfor å se på arealet du har i leiligheten å vurdere om du kan ha noen stativhøyttalere. Noen er også laget for å henge på vegg. Om du i tillegg vil ha mer bass sper du på med en subwoofer som kan fås rimelig i dag, slik at du har et 2.1 system.

Om detaljer og oppløsning ikke er viktig og du ønsker noen enkelt og kompakt med mye for pengene kjøp Harman Kardon. Dette har fått veldig bra tester og mange er fornøyde med dette. Skal det være superenkelt, og kravet er litt bedre lyd en flatskjermen, kjøp en pakke på elkjøp eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra innlegg! Designet er ikke så viktig for meg, men det er heller størrelsen som begrenser. Har svært god plass bak, men fronten begrenser desverre mye. Skulle kjøpt vegg/stativhøyttalere men er redd de kan bli for store. Spesielt når det kommer til senterhøytaler, da den ikke kan ligge på tvbenken. Kunne økt budsjettet, men finner ikke løsninger som passer meg. Regner med det ikke ville funket å ha sterkere høyttalere bak og svakere framme?! Skal ut å befare litt i dag og kanskje jeg finner noe, men for øyeblikket har jeg en finger på hkts 60, da det i forhold til størrelse passer godt. Tror du feks ett sett med lektor 1 høyttalere vil være ett bedre valg? fant nettop ut at tonart har butikk her i trondheim :P så jeg får vel ta en titt der å..

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår det har du lyst på hkts, anbefaler derfor å se litt bilder og lese litt mer om de på minhembio.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal dra å høre de i dag om jeg rekker det. Prøver å finne ett alternativ, men ender som regel på ca 15k. Har ikke så mye å sammenligne hkts med, noe som gjør jobben vanskeligere. Men skal bruke 3-4k på receiver og 7-8k på høytalere så dersom du/dere kommer på noe, er det bare å tipse meg, så stikker jeg innom å hører de =)

Vil lydbildet bli dårlig med store høyttalere bak?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no - Samsung HT-C9930 hjemmekino med Blu-ray
    så fancy ut i alle fall :P dog 3.1^^

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Fazon Sat - Lyd og Bilde

er dette noe å strekke seg etter? kanskje starte med 2-3.1 for å kjøpe resten etter jul når stipendet kommer? Jeg lurer altså på om dere tror det vil være stor forskjell på dette og h/k settet?

edit: ser soundgarden har tilbud på Jiffy stativhøyttalere til 2000
    System Audio Jiffy Stativhøyttaler | Soundgarden

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Fazon Sat - Lyd og Bilde

er dette noe å strekke seg etter? kanskje starte med 2-3.1 for å kjøpe resten etter jul når stipendet kommer? Jeg lurer altså på om dere tror det vil være stor forskjell på dette og h/k settet?

edit: ser soundgarden har tilbud på Jiffy stativhøyttalere til 2000
    System Audio Jiffy Stativhøyttaler | Soundgarden
    De SA høyttalerne er sikkert ikke verst Men da er du jo bare et par cm fra samme bredde som noen av de jeg linket til tidligere Jeg tror slike "vanlige" høyttalere vil gi mye bedre lyd enn den H/K-pakka. Men mulig jeg bare er ekstra skeptisk.

Jeg tror også at Dali Fazon er bedre en H/K. Men der betaler du veldig mye for design vil jeg tippe. Så hvis du får presset de på plass, kjøp heller vanlige bokhøyttalere, er mitt råd. Tror forresten du klarer deg lenge med 2 høyttalere i front så lenge de må stå så nærme hverandre. Hadde vært mer viktig med en center hvis du hadde høyttalerne langt fra hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trudde man burde ha senter for "pratinga" under filmer? Fikk ikke hørt no i dag, så jeg tar turen i morra =)

Hva anbefaler du om jeg går for "vanlige" høyttalere? Tenkte stikke innom å høre jiffy høytalerne i morgen (selv om de ikke har fått alt for god kritikk).
    Ser også at tonart har en tilbud, så jeg kan kanskje gjøre ett kupp der.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trudde man burde ha senter for "pratinga" under filmer? Fikk ikke hørt no i dag, så jeg tar turen i morra =)

Hva anbefaler du om jeg går for "vanlige" høyttalere? Tenkte stikke innom å høre jiffy høytalerne i morgen (selv om de ikke har fått alt for god kritikk).
    Ser også at tonart har en tilbud, så jeg kan kanskje gjøre ett kupp der.
    Centeren er for prating ja, og mye annen lyd. Men hvis du stiller inn forsterkeren på at du ikke har koblet til center, så kanalserer den lyden til frontene i steden. De fleste receiverw i 3000,- klassen og oppover, gjør en god jobb på dette. Det optimale er selvsagt å ha en center. Men det er mer viktig hvis frontene står lenger i fra hverandre. Når høyttalerne står kliss inntil tv'en, vil man syns det høres ut som om dialogen kommer fra midt på tv'en uansett.

Jeg vil anbefale en av de jeg nevnte i innlegg #31. Er bare dine ører som kan avgjøre hvilken Alle de skal være av god kvalitet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon 1 er nok også ganske bra, og er kun 15 cm bred. Du får ta en ny tur på HiFi-klubben å lytte på Dali og B&W Bestill time på forhånd, så får du sikkert satt opp akkurat de høyttalerne du ønsker å høre på, og oppkoblet til en receiver i samme prisklasse som du planlegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får sove på det til i morgen ender som regel opp på ca 7k uten sub og plutselig havner jeg på en total på 13k "sukk" :P
    Om jeg skal bruke 5k på ett par i front, må jeg nok velge ett par billigere bak.
    Jaja, god natt..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har hørt disse? KEF høyttalerpar - Elkjøp

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ikke prisen var så nøye for deg jeg (jamfør innlegg #41) De Kef er sikker bra de. Test i WhatHifi. Ettersom de selges av Elkjøp bør du jo klare å finne en butikk du kan lytte på dem. Også kan du dra rett til Hifi Klubben og sammenligne med Dali.

Det virker som du vil under 5000,- i pris på frontene, og under 20cm i bredde. Lytt til Dali Lektor 2 og Dali Ikon 1. Disse koster ca 3500,-.

Eller så har du Dynaudio DM 2/6 som har gode tester.

Sist men ikke minst vil jeg anbefale Monitor Audio BX2. Jeg ser at hifihuset.se har dem inne, mens hifihuset.no fremdeles har den gamle serien BR. Tar du kontakt, så skaffer dem sikker BX i Norge også. TEST.

Hvis du kjøper surroundhøyttalerne i samme serie, så får du ordentlige surroundhøyttalere i settet ditt, som spesielt fungerer bra hvis du er nødt til å henge de på bakvegg, eller nærme øret. Ønsker du noe billigere kan du jo prøve Proson eller Dynavoice.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får sove på det til i morgen ender som regel opp på ca 7k uten sub og plutselig havner jeg på en total på 13k "sukk" :P
    Om jeg skal bruke 5k på ett par i front, må jeg nok velge ett par billigere bak.
    Jaja, god natt..
    Er helt vanlig å ha billigere/mindre bak. Kjøp en modell lavere enn i front, evt surroundmodellen, til å ha bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil prisen spille inn, men har råd til å øke budsjettet. Men er vel heller at jeg synes budsjettet er stort nok for noe jeg egentlig ikke har vært veldig opptatt av før :P Var innom Elkjøp og Lefdal i dag, og snakk om møkkautvalg! Skjønner at de ikke kan ha like godt utvalg som nettbutikken og ikke kan ha like godt oppsett som hifiklubben og andre spesifiserte butikker, men det var helt håpløst. Det meste var enten upriset eller svært høypriset :P onkyo 608 var priset til 4795,- og da vil jeg påstå de ikke priser etter markedet. Hifiklubben har søndagsåpent i morgen, så jeg tenkte å drøye turen dit til i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V767 receiver går for 4k på elkjøp nå så jeg går nok for den. Men må nok øke budsjettet litt da. Ved å kjøpe den, vil jeg tro jeg har sikret meg for noen år fram.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •