5.1 hjemmekino for maks 7k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sant nok, men ut i fra lyd og bilde's test, virker det da ikke som det skulle vært så stor forskjell på RX-V767 og Onkyo 608.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big iron
    Sant nok, men ut i fra lyd og bilde's test, virker det da ikke som det skulle vært så stor forskjell på RX-V767 og Onkyo 608.
    nei, enig i det. men så spørs det jo hvilke høytalere som ble brukt. ikke sikkert det ble brukt høytalere som er "tungdrevne".........

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er å velge hvilken høyttalertype du vil ha først. Så kan du etterpå velge forsterker i forhold til høyttalertypen. Etter du har valg "type" høyttaler, så må du peile deg inn riktig på prisnivå på høyttalere i forhold til nødvendig forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips =) Men hva mener du med type ? Merke (?) eller feks om det er gulvstående eller vegghengte?

Har økt budsjettet til ca 10k.
    Noen pakker jeg har sett på er:

DALI STILE/FAZON SUB 1 5.1 Høyttalersystem
    Harman Kardon HKTS 60
    NAD VISO 2030 Høyttalersystem

Eventuelt kjøpe XTZ 93.22 front og bak samt en senter og så evt. kjøpe sub senere.

Altså må jeg ha vegghengte høytalere..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips =) Men hva mener du med type ? Merke (?) eller feks om det er gulvstående eller vegghengte?

Har økt budsjettet til ca 10k.
    Noen pakker jeg har sett på er:

DALI STILE/FAZON SUB 1 5.1 Høyttalersystem
    Harman Kardon HKTS 60
    NAD VISO 2030 Høyttalersystem

Eventuelt kjøpe XTZ 93.22 front og bak samt en senter og så evt. kjøpe sub senere.

Altså må jeg ha vegghengte høytalere..

Jeg antar at han mener at det er forskjell på høytalere. Dvs at noen trenger kraftigere forsterker enn andre. Noen er "lettdrevne", mens andre er "tungdrevne". Mine, Jamo S606 HCS3 er "tungdrevne", så jeg har blitt anbefalt forsterkere som klarer å presse det ytterste ut av de. Jeg, med mitt budsjett, endte opp med en Yamaha RX-V767. Tror dette er en ok sammensetning :-)

De som har peiling sier også at noen høytalere passer bedre med noen spesifikke forsterkere. Dvs at høytalerene spiller annerldese dersom jeg setter inn en Onkyo, Yamaha, Harman Kardon, Pioneere osv.

Ikke vet jeg, men jeg vil sterkt anbefale å spørre noen ett sted hvor de har peiling (dvs hold deg borte fra Elkjop, Expert osv ;-) De har gode priser, men desverre så er ikke kunnskapsnivået så stort. Selvfølgelig finnes det unntak, men jeg har opplevd å bli ekspedert av noen som tror de har peiling, men som desverre ikke vet hva de snakker om.

Mitt anlegg er nok oppe og går på fredag. Høytalerene fikk jeg for 2999.- og forsterkeren 4495.- 8) Ett godt tilbud vil jeg tro :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall, hvordan kan jeg vite om de er lett/tunge å "kjøre"?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall, hvordan kan jeg vite om de er lett/tunge å "kjøre"?
    Vel, Google er din venn!!!! :grin:

Ta kontakt med en butikk med betjening som vet litt omkring temaet. Hør gjerne med flere, slik at du ikke kjøper det første og beste du kommer over. Ellers er det mye sant i at du finner mye god info når du søker inne på nettet :wink:

Vet ikke hvor mye det hjalp, men men 8)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det kun brukes til film, eller kan du tenke deg å kunne sette deg ned i godstolen og nyte litt musikk også? I så fall, hvilken musikksmak har du? Dette har av betydning for "høyttalertype". I tillegg så må du vurdere hvilken type lyd du liker, og det er det bare du selv som kan gjøre ved å teste ut ulike høyttalere rundt omkring. Non liker "spinkel og detaljert" lyd, andre liker "kraftig og grumsete" lyd. Smaken er som baken, og man får som regel ikke i pose og sekk

Skal du bruke det til musikk, vil mange anbefale deg å kjøpe litt større fronter i steden for sub. Men hvis ikke musikken er så viktig, så klarer du deg sikkert med mindre fronter og sub i steden.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik at du fremdeles ikke vil ha gulvstående høyttalere, så trenger du i hvert fall ikke legge så mye penger i forsterker. Vil også sterkt anbefale deg brukten. Nå som HD er på vei inn, finner du mange knakende gode forsterkere der ute til en latterlig billig pengre (men da ofte uten HD-lyd og HDMI-kontakter).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, det blir nok brukt til musikk, spill(ps3) og film.
    Hører på alt mulig musikk egentlig (og med musikk mener jeg ikke trance eller det svarteste av det svarte, no offence ;P)

Går en del i John mayer atm (+ damas julemusikk ^^).

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp noen gode stativhøyttalere til ca 5000,-. Kjøp en god, men billig receiver på brukten til ca 1-2000,-. Kjøp XTZ-sub til 2000,-, og bakhøyttalere for resten. Vent med centeren.

På ditt lave budsjett får mest utbytte av lydkvalitet/pris ved å legge pengene i gode stativhøyttalere i front, etter min mening. Enn en ny HD-receiver og centerhøyttaler.

Noen stativhøyttalere du kan vurdere:
    XTZ 99.25
    Klipsch RB-81 (fremdeles noen igjen på salg hos TonArt og OsloHiFiCenter)
    AE Aelite Two
    Dynaudio DM 2/7
    Monitor Audio RX1 (evt RX2 hvis du velger "billig" finish)
    Dali Lektor 3
    B&W DM685

Hvem som er "best" av disse, kan bare dine egne ører avgjøre. Så løp ut og lytt! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du ser på bildet, har jeg veldig liten plass i front pga peis og dør
    kjipt da jeg har en 5-6m lang vegg bak sofan uten noe :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du det ville vært dumt av meg å feks kjøpt h/k hkts 60 + receiver, for så å kjøpt meg bedre fronter senere? slik at jeg kan bygge det ut til ett 7.1 system? Selvfølgelig vil ikke front og senter bli lik da, men...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det ikke mye plass nei Kjøp gjerne den pakka fra H/K, men tror ikke det er noe å bygge videre på ved oppgradering. Da er det nok like greit å selge og kjøpe noe helt annet, når du får råd til oppgradering

Denne er jo en liten og fin sak, som har fått gode omtaler, og kan henges på vegg: Dali Fazon

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hva er grunnen til at jeg ikke burde bygge på senere? Bare greit å vite når den tid kommer. Den fazon høytaleren var lækker! 5k pr par + 3k for sub blir litt dyrt atm :/ fant ikke matchende senter?
    Men, hypotetisk sett at jeg kjøper hkts 60 og legger til feks 2 fronter, hva er negativt med det? tenker det kanskje blir litt ulik lydsignatur? Sett at jeg kjøper front + senter og bruker 4 av hkts høytalerne? Greit å vite hvordan alternativer man har ^^

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hva er grunnen til at jeg ikke burde bygge på senere? Bare greit å vite når den tid kommer. Den fazon høytaleren var lækker! 5k pr par + 3k for sub blir litt dyrt atm :/ fant ikke matchende senter?
    Men, hypotetisk sett at jeg kjøper hkts 60 og legger til feks 2 fronter, hva er negativt med det? tenker det kanskje blir litt ulik lydsignatur? Sett at jeg kjøper front + senter og bruker 4 av hkts høytalerne? Greit å vite hvordan alternativer man har ^^
    Én av denne kunne blitt brukt som center. Men det blir vel for dyrt for ditt budsjett, så jeg tenkte uten center.

Og denne subben fra XTZ til 2000,-.
    En av disse som surround f.eks.: XTZ (1400,-), Dynavoice (1000,-), Klipsch (1700,-).
    På AV-torget ligger flere receivere som du bør klare å prute ned til under 2000,-. Og da blir summen for alt 10.000,- Men du bør evt. dra til HiFi Klubben å lytte til de Dali'ene før kjøp. For de er jo ikke billige i forhold til størrelsen. Men mye bedre lydkvalitet i Dali enn f.eks. Dynavoice.

Hvis du skal oppgradere frontene senere, så blir centeren fra det hkts60-oppsettet for dårlig, og du vil mest sannsynlig høre tydelig at lyden er ujevn. Du kunne som du sier kanskje ha brukt alle bak, i et 7-kanals oppsett. Vanskelig å si uten å ha hørt på høyttalerne. Men hvis du skal oppgradere med fremdeles 5 kanaler, så sitter du jo der med tre høyttalere fra settet som du ikke får brukt, og mest sannsynlig ikke solgt videre. Lettere å få solg hele pakka i ett.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du bør ta med deg hvis du ikke ønsker å skifte ut receiveren senere ved en oppgradering, er at receiveren har pre-out for tilkobling til ekstra forsterker. Du skal ikke mye opp i pris for å få det på en ny receiver i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    planen var jo å kjøpe tx-sr608, men kan vel alltids ta turen innom lefdal/elkjøp å prøve å prute litt på V767

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    burde jeg evt. gå for yamaha rx-v667 i stedet for sr608?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    burde jeg evt. gå for yamaha rx-v667 i stedet for sr608?
    667 har vel pre-out, og det har vel ikke 608, så ja, det lønner seg. Men du trenger jo ikke på langt nær så kraftig forsterker for å dra den H/K-pakka. Så personlig skjønner jeg ikke helt vitsen. Hvor langt fram i tid planlegger du å oppgradere? Hvis det er 2 år, så kan mye ha endret seg på markedet, og jeg ser ikke poenget med å investere i den receiveren. Hvis vi snakker 2 måneder, skjønner jeg ikke poenget med å eie "så dårlige" høyttalere i så kort tid. Da ville jeg kjøpt kun et par fronthøyttalere + receiver, og ventet de få månedene til du fikk råd til surround og evt center.

Skal du spare penger nå, kjøp heller dette anlegget, som ble best i test i siste Lyd & Bilde nå. Da slipper du å bruke penger på en "unødvendig" overdimensjonert og kostbar receiver.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •