NAD T785 HD til DALI mentor 6???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD T785 HD til DALI mentor 6???

Er lite erfaren me hus-anlegg.

Har begynt å sedd på sorround anlegg og var en snartur innom HFK.
    Va ikkje lange tia før en NAD T785HD og et sett Dali mentor 6 te samlet 40 festblanketter var bestilt.Det var dette de anbefalte sterkt, sammen med mentor-serie senterhøytaler.....

E detta en bra kombinasjon??
    Føler vel at e har gjordt lite research og at e får enten litt for billig reciver eller for dyre høytalere......
    Når resten av sorrounden skal opp, er det nødvendig at e tilføyer resten i mentorserien, med center te 10 og bakhøytalere til12??

Det eg egentli lure på er vel om e får utnytta fulle potensialet i høytalerne med denne reciveren??

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den samme kombinasjonen selv, og synes det låter knallbra. Mentor 6 og 785HD passer godt sammen. Senterhøyttaleren i Mentor-serien er dessuten en kjempemessig senter, så jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd dersom du supplerer med denne senere.

Som bakhøyttalere kan du derimot gjerne gå for en litt rimeligere Dali-serie enn Mentor. Selv kjører jeg Concept 1 som bakhøyttaler, og det fungerer fint.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler i så fall å bruke en sub som deler, så forsterkeren i subben tar seg av de laveste frekvensene så NADen kan konsentrere seg om litt "enklere" frekvenser.. Gjør dette selv, synes det fungerer meget bra.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte selv å gå for løsningen du bestilte, driver for tiden å ser på hjemmekino bestående av enten Mentor 6 eller CM9. Etter å ha hørt hva ekspertene har å si (på forum og i butikkene), samt lest en del datablader og rotet rundt på nettet, har jeg konkludert med følgende:

NADs surroundprosessering er langt bak konkurrentene, og er for min del grunn nok til å krysse T785HD av fra listen for godt. Strømforsyningen er visstnok i en klasse for seg selv, så driften av høyttalerne blir neppe et problem med NADs dyrer produkter. Mentor 6 går dessuten for å være en lettdreven høyttaler, og jeg har hørt gode prestasjoner fra et par slike drevet av en skarve Denon 3311 (som er en klasse under T785HD, og generelt svakere på strømfronten). Kort fortalt: Dersom det jeg har blitt fortalt stemmer, er NADen ingen optimal kombinasjon dersom du ønsker kringlyd i hjemmekinoen din.

Dersom du ønsker å handle på HFK, er det ingen dum idé å se på en kombinasjon av Denon receiver og noe annet på effektfronten. Jeg synes at Denons noe avrundede diskant gjorde underverker for å ta skarpheten av toveis-diskantløsningen til Mentorene. Jeg hørte også Mentorene på en NAD M3, og selv om det låt enda mer høyoppløst i toppen ble det litt for kvasse lyder. Jeg vurderer å gå for En Denon AVR-3311, da den har samme surroundprosessor som sine storebrødre, og hekte den på et effekttrinn fra en produsent som har et lydbilde jeg liker. Da får du splitter ny teknologi, samme lydkorreksjon som hos den langt dyrere T785HD (Audyssey MultEQ) og nok effekt til frontene.

Misforstå meg rett; T785HD skal være et skikkelig bra produkt. Det kan dog virke som om den ikke er helt up-to-date på teknologifronten.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stor fan av T785HD. Den spiller fantastisk dynamisk og åpent både på musikk og film, og jeg ble svært imponert da jeg fikk demo på HFK. Den gang spilte de på Denon 4810 og T785HD, og jeg syntes T785HD var mye mer engasjerende, og som det nevnes her: Den har STORE kraftreserver.

Tror du kommer til å bli knallfornøyd.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at T785HD ligger langt bak på surroundprosessering, Lurve. Rent spesifikasjonsmessig er det ikke mye som skulle tilsi at surroundprosesseringen er dårligere. Det NAD har mindre av er ekstrafunksjoner som utvidet iPod-kontroll, Height Speakers og mange andre småting. I tillegg er T785HD modulbasert, og kan oppgraderes med nye lyd- og bildemoduler i fremtiden.

Sakset fra NADs nettsider:

* Dual High Speed DSPs with 32/64 bit Floating Point architecture
    * Audyssey MultEQ XT room correction with support for Audyssey MultEQ Pro
    * Burr-Brown 24 bit 192kHz Stereo D/A converters (x5)
    * Texas Instruments Aureus™ 7.1 high speed DSP (32 bit dual core floating point design)

Og fra Denons (Fra en 4810):

* Triple 32-Bit Floating point-DSP (ADSP-21367 x 3)
    * Auto Room EQ with Audyssey MultEQ XT
    * D/A converter 24-bit / 192-kHz

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så meget for svar.

Dette er et anlegg eg hadde tenkt å ha i noen år, så at NAD-en er moduloppsatt og kan oppgraderes med diverse mikkmakker som måtte komme er jo en stor fordel for meg:-D
    Men masse ekstra funksjoner er overflødi for meg.

En Sub kommer uansett etterhvert, men det får vente til eg e i hus. Foreløbi har eg bære ei runkebule i ei boligblokk, vil ikkje gjøre meg uvenner med såååå nære naboer.....

Det e ikkje fult hjemmekinoanlegg(kansje mer etterhvert når hus kommer) e trenger, er bare for å kunne spille musikk med go lyd og ha grei sorround.
    Har Samsung 55" LED 3D tv med tilhørende blurayspiller.
    Blir en del bilspill og da.

Korsn lydkvalitet på vanli musikk tror dokker e vil oppnå med denne NAD-en, med tanke på at det er en ren sorroundreciver m forsterker???

Hører vel på det meste av ny og gammel rock,contry og POP og litt disco.
    Men ikkje Trance klassisk el no satanistisk.... :-P

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg skjønner ikke helt hva du mener [...]
    Det er greit, jeg er et tålmodig menneske :P.

Jeg tror vi stort sett er enige, Gratulerer (fancy navn forresten). Som jeg sa avslutningsvis, T785HD går for å være et kvalitetsprodukt. Dens åpenhet og dynamikk kontra Denons 4810 er relatert til lydbildet, og blir for de fleste av oss en preferansesak. Selv lener jeg for tiden mot Denon, da den gjør en svært god jobb med å myke opp Mentors noe kvasse diskant, uten å skorte på detaljer.

Man gjør ikke lurt i å shoppe lydkomponenter med utgangspunkt i spesifikasjonsark, da de fleste tilleggsfunksjoner er irrelevante for folk flest. Selv synes jeg det høres praktisk ut å kunne styre anlegget mitt fra iPhonen med Denons gratis app, men det er min mening. Det skal godt gjøres å analysere konkrete forskjeller i opplevd surroundeffekt ut fra en punktliste over DSP-enheter. Du ser kanskje hvor jeg vil her..? Jepp, øret er den beste dommeren .

Det er altså vanskelig å argumentere for at den ene receivere gir dårligere surround enn den andre med utgangspunkt i et stykke papir. Dessverre har jeg ikke hatt mulighet for å teste receiverne mot hverandre, så jeg har full forståelse for at den kommende påstanden tas med en neve salt: NADs surroundgjengivelse er dårligere, simpelthen for de benytter seg av billigere, enklere komponenter til å ta seg av den biten. Denon legger mer penger i ny teknologi, og gir følgelig en mer overbevisende kringlyd. Jeg skal se om jeg får testet receiverne mot hverandre en gang etter jul, men inntil da må du nok ta meg på ordet .

Dirty&Harry: Det ser ut som om du skal bruke anlegget mest til musikk, og da er jeg hjertens enig med at NAD er veien å gå dersom du er fornøyd med lydsignaturen den gir. Lyd handler mer om smak og behag enn antall prikker på en skryteliste fra produsenten. Pop og country er sjangere som typisk er høykomprimerte, og vil nok dra fordel av å ha spilles på en receiver som ikke er for avslørende med tanke på detaljer, særlig i lys av Mentors tilbøyelighet til å avsløre nettopp detaljer :P. Her vet jeg lite om NAD vs. Denon, men det er sikkert andre som har peiling..?

Jeg ser du har en 3D-TV. Da er det greit å vite at NAD T785HD ikke støtter 3D. Jeg fant ikke en moduloppgradering med HDMI 1.4a (3D), men det kommer forhåpentligvis snart. Denon har forøvrig 3D-støtte fra og med 2.000-kroners klassen og oppover. Det er som sagt bare nok et punkt på spesifikasjonslista, men for enkelte kan det være greit å ha .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hø``????ser man det jah???

Ikke 3D kompatibel og hdmi 1.4a???

Leste ikke specen før e bestilte,men e spurte no ettertrykkeli om den var 3D kompatibel og hadde hdmi 1.4!!!

Jaaaa sa de på hifiklubben her i byen(Tromsø)

Det va strek i regninga. Må vel finne på no anna da.

Korsn alternativ har eg da??korsn konsekvenser e det uten hdmi1.4??

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T785HD er et opplagt valg med Mentor serien spør du meg, det kan jeg begrunne med at jeg har hørt denne kombinasjonen opp mot andre forsterkere.. Så får dere synsere og teoretikere mene hva dere vil
    Leste du testen i hjemmekino bladet for ikke så lenge siden?

Har du bruk for 3D? har du 3D TV?
    Det er jo modul for dette rett rundt hjørnet. Høres ut som den du har bestilt har denne modulen da, men det bør du vel forhøre deg om for å være sikker..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dirty&Harry
    Konsekvensene av å ikke ha HDMI 1.4 er at du ikke kan se 3D dersom du kjører bildet gjennom receiveren, samt at du mangler såkalt "audio return channel". Det siste er neppe relevant i din sammenheng. For å få 3D må du koble bildekilden direkte til TVen. Du kan altså få 3D-bilde, men da må du sende lydsignalet til receiveren med en annen kabel enn HDMI, hvilket også betyr at du ikke kan benytte deg av de aller beste lydformatene, da disse er avhengig av båndbredden HDMI gir.

NAD sa i denne artikkelen (1. november 2010) at en modul til T785 som støtter HDMI 1.4 er på vei. Noen releasedato klarte jeg ikke å finne.

Selv ser det ut til at jeg går for en Denon AVR-3311 (eller 4311) med en PMA-2010AE som effekttrinn til Mentor 6. Det er en integrert forsterker (forforsterker + effektforsterker), men lyden blir så himla bra at det får gå.

Uansett har du kjøpt et utrolig bra par høyttalere til et muskelberg av en surroundreceiver, så du kan trygt slappe av og nyte herlighetene med god samvittighet

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Man gjør ikke lurt i å shoppe lydkomponenter med utgangspunkt i spesifikasjonsark, da de fleste tilleggsfunksjoner er irrelevante for folk flest. Selv synes jeg det høres praktisk ut å kunne styre anlegget mitt fra iPhonen med Denons gratis app, men det er min mening. Det skal godt gjøres å analysere konkrete forskjeller i opplevd surroundeffekt ut fra en punktliste over DSP-enheter. Du ser kanskje hvor jeg vil her..? Jepp, øret er den beste dommeren .

Det er altså vanskelig å argumentere for at den ene receivere gir dårligere surround enn den andre med utgangspunkt i et stykke papir. Dessverre har jeg ikke hatt mulighet for å teste receiverne mot hverandre, så jeg har full forståelse for at den kommende påstanden tas med en neve salt: NADs surroundgjengivelse er dårligere, simpelthen for de benytter seg av billigere, enklere komponenter til å ta seg av den biten. Denon legger mer penger i ny teknologi, og gir følgelig en mer overbevisende kringlyd. Jeg skal se om jeg får testet receiverne mot hverandre en gang etter jul, men inntil da må du nok ta meg på ordet .
    Mitt poeng var nettopp at spesifikasjonene ikke burde være veiledende, men og at surroundprosseseringsbiten på de to nevnte recieverne ikke er nevneverdig ulike. Din påstand om at Denon låter bedre er ikke noe noen kan "ta deg på ordet på" mer enn de kan ta meg på ordet om det motsatte. Men det faktum at du ikke har testet en Denon-reciever opp mot en NAD-reciever gjør at du har relativt tynt sammenligningsgrunnlag.
    At Denon har tilgang på ny teknologi før NAD er det liten tvil om, men å si at denne teknologien går rett til en bedre lydgjengivelse har du ingen data som støtter. Denon har alltid mange flere ekstrafunksjoner enn NAD, og det er ett av hovedsalgsargumentene til Denon. Det er ikke gitt at disse funksjonene gir bedre lyd.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hø``????ser man det jah???

Ikke 3D kompatibel og hdmi 1.4a???

Leste ikke specen før e bestilte,men e spurte no ettertrykkeli om den var 3D kompatibel og hadde hdmi 1.4!!!

Jaaaa sa de på hifiklubben her i byen(Tromsø)

Det va strek i regninga. Må vel finne på no anna da.

T785HD støtter pass-through på 3D-materiale, altså at du kan bruke den som switch for en 3D-kilde, så lenge den ikke prøver å etterbehandle bildet (noe du neppe vil ønske å gjøre).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm....ska iallefall ta en telefon te hifiklubben i mårra og forsikre meg om at e får HDMI 1.4 på den.

Men sjønner at det er delte meninger om dette og ikke noen direkte fasit.
    Tror e like gjerne kan kjøre på med denne NAD-en dersom e bi enig me gutta på klubben.

Hadde i tankene om e sku gå for no liknende som det Lurve holder på med, men fant ut at egen stereoforsterker i tillegg til sorroundreciver og alt annet blir litt for overkill for meg.

Men alt i alt så har e forstådd at t785HD med Mentor 6 og Mentor Vokal center er iallefall ikke noen upassende kombinasjon???

Ser litt på bakhøytalere nå.
    Syns disse DALI IKON 1 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben virker fine jeg.....:-)
    eller så har vi jo mentor igjen da... :-( DALI MENTOR MENUET Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Lurte på en billigere center høytaler enn denne Mentoren....men ser ut til at det er hvist mer eller mindre et obligatorisk valg.... :-p

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng var nettopp at spesifikasjonene ikke burde være veiledende, men og at surroundprosseseringsbiten på de to nevnte recieverne ikke er nevneverdig ulike.
    Noe du understreker i din første post ved å copy-paste produsentenes spesifikasjonsliste, som du legger til grunn for ditt poeng..? Bøyer meg i støvet for din ufeilbarlige logikk .

Jeg har forøvrig testet flere receivere fra NAD og Denon mot hverandre, men akkurat T785HD og AVR-3311 har jeg som sagt ikke testet sammen. Hold tunga beint i munnen når du viser til "faktum" fra andres innlegg, så unngår du å skape uvenner .

Jeg har, som du sier, ingen data som støtter mine påstander om surround hos NAD vs Denon, men det la jeg heller ikke skjul på. Som jeg sa tidligere er vi nok enige om det meste mtp. receivernes egenskaper.

T785HD støtter pass-through på 3D-materiale, altså at du kan bruke den som switch for en 3D-kilde.
    Hvor har du dette fra? NAD selv sier "The chipset doesn't support 3D in the T785 and we do not have pass through mode so 3D signals will not go through [...] So in short it will not work with 3D it has to be HDMI 1.4". Høres ut som om Harry må vente på modulen.

Men alt i alt så har e forstådd at t785HD med Mentor 6 og Mentor Vokal center er iallefall ikke noen upassende kombinasjon???

Ser litt på bakhøytalere nå.
    Syns disse DALI IKON 1 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben virker fine jeg.....:-)
    eller så har vi jo mentor igjen da... :-( DALI MENTOR MENUET Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Lurte på en billigere center høytaler enn denne Mentoren....men ser ut til at det er hvist mer eller mindre et obligatorisk valg.... :-p
    Hvis du like lydbildet du får med T785HD er det en god kombinasjon. Mentor Vokal har fått mye skryt av andre forummedlemmer, så jeg gleder meg til å få testet herligheten selv en gang på nyåret .

Når det gjelder bakhøyttalere ville jeg gått for enten Mentor 1 eller Ikon 1 MK2, hvis de skal festes på vegg. Begge spiller veldig godt. Har du mulighet for å bruke stativ, ville jeg uten tvil gått for Ikon 2 MK2, som gir mye lyd for pengene, og samtidig vil matche størrelsen på frontene. Mentor Menuet har jeg ikke hørt, men det er opplagt at en liten høyttaler ofte høres dårligere ut enn en større høyttaler i samme prisklasse (Ikon 2 MK II). Ellers er det verdt å ha i tankene at bakhøyttalere er forholdsvis lite brukt i de fleste filmer, så du får ta en avgjørelse på hvor viktige de er for deg .

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe du understreker i din første post ved å copy-paste produsentenes spesifikasjonsliste, som du legger til grunn for ditt poeng..? Bøyer meg i støvet for din ufeilbarlige logikk .

Jeg har forøvrig testet flere receivere fra NAD og Denon mot hverandre, men akkurat T785HD og AVR-3311 har jeg som sagt ikke testet sammen. Hold tunga beint i munnen når du viser til "faktum" fra andres innlegg, så unngår du å skape uvenner .
    Ærlig talt. Jeg har ikke brukt spesifikasjoner til å beskrive forskjeller i lydkvaliteten mellom T785HD og 4810. Det virker som om du har en spesiell definisjon av kringlydsprosessering, ettersom det å prosessere kringlyd betyr å behandle datasignalet (bl.a. med en prosessor) for å kunne sende et nytt datasignal til D/A-konverteren(e). Så å si at T785HD spesifikt har dårlig kringlydsprosessering innebærer at databrikkene i T785HD er av lavere kvalitet enn hos 4810. Jeg stilte spørsmålstegn ved hvordan du kunne konkludere med det med tanke på at spesifikasjonene er såpass like.

Jeg har ingen intensjoner om få "uvenner", men stilte spørsmålstegn ved konklusjonen din, samt si meg svært uenig i påstanden under:

NADs surroundgjengivelse er dårligere, simpelthen for de benytter seg av billigere, enklere komponenter til å ta seg av den biten. Denon legger mer penger i ny teknologi, og gir følgelig en mer overbevisende kringlyd. Jeg skal se om jeg får testet receiverne mot hverandre en gang etter jul, men inntil da må du nok ta meg på ordet
    ,

ettersom det ville være litt rart å ta deg på ordet på en spesifikasjonmessig kvalitet (NAD (...) bruker billigere, enklere komponenter til å ta seg av den biten), som må begrunnes med noe annet enn din preferanse for lydkvaliteten. (Og som jeg skrev i den forrige posten: Man kan ikke ta deg på ordet om du refererer til lydkvaliteten, ettersom oppfattelse av lydkvalitet er subjektivt, noe du selv også skriver.)

Hvor har du dette fra? NAD selv sier "The chipset doesn't support 3D in the T785 and we do not have pass through mode so 3D signals will not go through [...] So in short it will not work with 3D it has to be HDMI 1.4". Høres ut som om Harry må vente på modulen.
    Her kan det være jeg tar feil, ja. Jeg var helt sikker på at det gikk an å kjøre 3D-signaler gjennom på pass-through, men om NAD selv sier at det ikke går, så må jeg bøye meg i støvet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste nytt fra NAD:

Sitat Opprinnelig postet av NAD Canada
    The MDC module for HDMI 1.4 3D will not be available until early next year.
    Da vil du sannsynligvis kunne nyte 3D tidlig på nyåret.

Alternativt kan du høre om det lar seg gjøre å bytte inn NADen for en Denon AVR-3311 og en NAD C375BEE. Du vil da få stort sett det samme lydbildet som med T785HD samt en del ekstrafunksjoner som 3D-støtte og nettverksstøtte. I tillegg sparer du en tusenlapp.

Alternativt kan du gå for Denon AVR-3311 og Denon PMA-1510AE. Da sparer du to tusenlapper, og får utstyr som etter mitt øre passer Mentor-serien enda bedre enn NAD T785HD eller C375BEE . At 1510 har mindre effekt betyr lite, da Mentorene er usedvanlig lettdrevne.

Vet jeg har nevnt receiver + effekttrinn-komboen før, men det er både billigere og etter mitt syn bedre lydmessig enn alternativet . Særlig skummelt er det heller ikke, da Denon PMA-1510AE har HT-inngang (prosessorinngang heter det vel..?) som gjør at den er kjempelett å integrere i et hjemmekinooppsett. De to tusenlappene som spares kan gå til bedre bakhøyttalere eller noe annet kos !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.........iallefall.....snakket med hifikllubben i byen i dag.

Kom i kontakt med samme selgeren. Han virker hyggeli, og utrolig nok virket det som om han kjendte meg igjen på navnet....Det må eg si....

Uansett, han var sikker på at denne reciveren hadde HDMI 1.4a , men etter nerdmere undersøkelser viste det seg at den har ikke det ..... :-P

Så mange takk gutter....dær bei e berga ut a den situasjon.....

Det skulle komme en ny type av T785HD over nyttår. Og det var ingen problem. Fikk kanselert odren på NAD-en uten noe som helst om og men og så får eg eventuelt vente på den nye typen eller finne på noe annet.
    ....ka no enn det skulle være. Men de pris-roser denne NAD-en no voldsomt på HFK. Nesten som de ikke vil selge meg noe annet :-D

Skulle tro de tjente godt på å selge de der :-D

Anyway......hele mentorserien er jo (sef) sterkt anbefalt,($$$$$$$$$) så vi får c.........mn høytalerne ska e no iallefall ha, så om e finner ei billig midlertidig løsning intill denne nye NAD-en kommer, eller no...

Men fikk et tips her i dag om en reciver og effektforsterker.....men kunne bli en dyyyyyr løsning etter ka e forstod :-D

Kunne en femkanals effektforsterker med to sub-utganger være no med en eller annen fancy sorround reciver????

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom i kontakt med samme selgeren. [...] Uansett, han var sikker på at denne reciveren hadde HDMI 1.4a , men etter nerdmere undersøkelser viste det seg at den har ikke det ..... :-P
    En rimelig uprofesjonell selger dersom han hardnakket fremhever egenskaper ved et produkt som en kjapp titt i spesifikasjonslista vil avkrefte. Alltid greit å gjøre litt research selv .

Det skulle komme en ny type av T785HD over nyttår. Og det var ingen problem. Men de pris-roser denne NAD-en no voldsomt på HFK. Nesten som de ikke vil selge meg noe annet :-D

Men fikk et tips her i dag om en reciver og effektforsterker.....men kunne bli en dyyyyyr løsning etter ka e forstod :-D. Kunne en femkanals effektforsterker med to sub-utganger være no med en eller annen fancy sorround reciver????
    T785HD er et solid stykke elektronikk, men for samme sum kan du sette sammen komponenter som, etter min mening, gir deg mer valuta for pengene.
    Å kjøpe receiver og effektforsterker vil i de fleste tilfeller være billigere enn å kjøpe T785HD, ikke dyrere. I tillegg kan det gi deg mer effekt på fronthøyttalerne, dersom du synes det er viktig. En femkanals receiver med to sub-utganger finner du nok ikke, gå for syv eller flere kanaler. Hvis du skal bruke ca. 20.000 eller mindre på forsterkeri, vil en av løsningene i min forrige post gi deg mest valuta for pengene på HFK. Er du åpen for å handle andre steder, er Yamaha en tilbyder av skikkelig festlige receivere velegnet for film. Pioneer kan også være et bra alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja.....han kunne jo iallefall sjekket opp at det var slik han sa da jeg spurte to ganger,etter HDMI 1.4a og om den var 3D ready...det var mest mas om å bestille,bestille....

menmen.....han husker godt at han mente at det var slik, og var veldi imøtekommende når vi da fant ut av det.Så e ska ikkje klage,tvert imot.

Uansett....det viser jo bare igjen kor vikti det e å gjøre litt research.
    Var nok lettere å avbestille den FØR den bei henta ut a butikken....

Uansett, her e det eg tenker nå da:
    1.Blir nok disse Mentor 6 front og Mentor senterhøytaler.Trur det e en bra kombinasjon.
    2.Trur e ska gå for en effektforsterker.Ser det ligger til salgs en NAD M25 her på torget til 17 festblanketter(syns kance det er litt drøyt for en brukt da nypris er 26-27)mn får c om e bi enig.Ellers har HFK i sandnes en demo modell som de ska ha drøyt 20 for.
    3.En ren sorround prosessor som egner seg bra til ordinær musikkspilling i tillegg til sorround prossessering.På HFK mente det at det gikk ikke an....det var enten eller..... ???Har sedd litt på Rotel RSP-1570....
    4.Bakhøytalere:Her er det jo tre alternativer i mentorserien....til 7-10 og 12 festblanketter.....de anbefaler jo det da....meeeeeen...
    Det er vel ikke så ofte det kommer lyd fra bakhøytalerne,ihvertfall ikke i musikksammenheng,etter som jeg forstår.og så veldi bra lyd under sorrounden med film er ikke så uhyre viktig for meg.
    Dessuten...for å få utnyttet meste av potensialet til dyre høytalere, må e vel ha tilsvarende dyre kabler. Og må trekke 20-30 meter høytalerkabel for å legge sjult i stua mi.....så koster nok hele sulamitten mer enn den smaker...
    Derimot blir frontene og centern stående ganske nært forsterkeren,så da går nok ikke formuen i kabler der,selv om e velger no dyrt til de.
    Så tenker at det blir disse Ikon MK2 som du nevner her......

Hvordan høres denne konklusjon ut da??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Blir nok disse Mentor 6 front og Mentor senterhøytaler. Trur det e en bra kombinasjon.

2. Trur e ska gå for en effektforsterker. NAD M25.

3. En ren sorround prosessor som egner seg bra til ordinær musikkspilling i tillegg til sorround prossessering.

4. Bakhøytalere: Her er det jo tre alternativer i mentorserien....til 7-10 og 12 festblanketter. [...] veldi bra lyd under sorrounden med film er ikke så uhyre viktig for meg. [...] tenker at det blir disse Ikon MK2 som du nevner her.

5. for å få utnyttet meste av potensialet til dyre høytalere, må e vel ha tilsvarende dyre kabler.
    1. Mentor 6 er en kjempebra høyttaler, og Mentor Vokal får mye skryt av andre på forumet.

2. Receiver + effekt er et klokt valg i de fleste tilfeller. M25 er allikevel overkill etter min mening hvis du ikker har tusenlapper som brenner hull i lomma. Du kan få like god lyd med en to- eller trekanals effektforsterker til halve prisen. Mentor 6 er i utgangspunktet lettdrevne høyttalere.

Jeg syntes NAD M3 med Mentor 6 gav en veldig skarp diskant, og likte resultatet fra Denon PMA-2010 langt bedre. Sørg for å få høre Mentorene sammen med elektronikken du vurderer å kjøpe, så unngår du ubehagelige opplevelser i hjemmet.

3. Jeg hadde det samme ønsket, men ble anbefalt å koble en vanlig surround-receiver til en integrert forsterker med HT-inngang. Da kan du bruke receiveren når du ser på film, og spille stereo gjennom den integrerte forsterkeren når du skal nyte musikk. Det virker som om de fleste er enige om at god stereolyd fra en surround-receiver er vanskelig å få til.

4. Hold deg unna Mentor Menuet. De er riktignok fantastiske høyttalere, men du får bedre lyd til samme pris ved å gå for større høyttalere. Hvis kvaliteten på kringlydseffekter ikke er så viktige, kan du fint gå for et par Ikon 1 MK2. De har samme diskantløsning som Mentor-serien og kan i tillegg festes på veggen, hvilket er praktisk i en hjemmekinoløsning.

5. Nei! Jeg mener ikke du trenger kabler til tusen kroner meteren for å få det beste ut av høyttalerene dine. Det viktigste i en høyttalerkabel er motstanden. Motstanden påvirkes av kabelens lengde og tykkelse (lang/tynn = høy motstand, tykk/kort = lav motstand). Jo lengre en kabel skal strekkes, desto tykkere bør den være. Men du trenger uansett ikke en rådyr van den Hul-kabel for å få bra lyd. Bruk heller pengene der det teller --> høyttalere og forsterkeri.

Kabelens betydning for lyden er et hett diskusjonstema, så du får selv velge hva du vil tro. Jeg kjenner audiofile som har høyttalere til en halv million og kabler til hundre kroner meteren, og er veldig fornøyde med det .

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •