Får jeg bedre lyd og bilde ved oppgradering fra Pioneer AVR-LX70 til SC-LX73?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får jeg bedre lyd og bilde ved oppgradering fra Pioneer AVR-LX70 til SC-LX73?

Hei.. Har i dag en Pioneer AVR-LX 70, ser det er kommet en ny Pioneer hjemmekino reciver ved betegnelse SC-LX73.
    Det jeg lurte på er om jeg vil få bedre lyd og bilde ved oppgradering til den nye reciveren,er det verdt oppgraderingen,eller ville dere beholdt LX70 og kjøpt en Arcam dac og en NAD C275BEE effekt forsterker til og koble på LX70`n? Liker å spille Jazz musikk så nøytralt som mulig fra signal kilde som er fra en Squeezebox Touch med en hardisk med Flack filer,evt. sammen med en Arcam Dac.
    Høytalere er Dali Ikon 7mk2.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorganX
    Hei.. Har i dag en Pioneer AVR-LX 70, ser det er kommet en ny Pioneer hjemmekino reciver ved betegnelse SC-LX73.
    Det jeg lurte på er om jeg vil få bedre lyd og bilde ved oppgradering til den nye reciveren,er det verdt oppgraderingen,eller ville dere beholdt LX70 og kjøpt en Arcam dac og en NAD C275BEE effekt forsterker til og koble på LX70`n? Liker å spille Jazz musikk så nøytralt som mulig fra signal kilde som er fra en Squeezebox Touch med en hardisk med Flack filer,evt. sammen med en Arcam Dac.
    Høytalere er Dali Ikon 7mk2.
    LX-70 er vel ikke ICE/Klasse D, så det er helt forskjellig forsterkerdel i disse to.

På bildesiden er det sannsynligvis bedre prosessering, samt at det er støtte for 3D på LX73.

Hvor stor forskjell du vil se/høre i praksis er ikke så lett å si.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil mene at du får en mere "fyldig" lyd på LX73 da Pioneer har forandret sitt litt analytiske lydbilde etter MCACC kjørt fra lyst i mine ører på LX70 til fyldigere og behagelig på LX73. MCACC fungerer bedre på LX73 en min mening. Hørte selv stor forskjell på LX82 kontra LX50 med MCACC aktivert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mann har en helt annet rom korreksjon på di nye receiverene. Bare fra lx82-83 er det to forskellige verdener. Så ja, du vill helt klart få en annen lyd. Og som nevnt, er vell det også en annen forsterkerdel i disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Mann har en helt annet rom korreksjon på di nye receiverene. Bare fra lx82-83 er det to forskellige verdener. Så ja, du vill helt klart få en annen lyd. Og som nevnt, er vell det også en annen forsterkerdel i disse.
    Ikke for å kuppe tråden men ble litt nyskjerrig! Mener du at det er like stor forskjell på MCACC fra LX82 til LX83 som det var fra f.eks LX70 til LX72/82? Fikk som sagt selv løft fra tidligere LX71 og bakover til LX82 på MCACC. Hva synes du er bedre? Renheten i lydbildet eller har de gjort lyden enda mere "varm" på MCACC på LX83?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei

Hadde selv LX83 på hjemlån da den kom og testet den opp mot LX82.
    Kunne selv ikke se at romkorrigeringen på noen måte var bedre enn på LX82 eller gjorde det bedre på noen måte hjemme hos meg. For meg var det helt uaktuellt å bytte ut LX82 med LX83 da LX83 kun etter mitt syn har fått noen nye "gadet funksjoner" og muligheter for å kjøre wide eller height.
    Selv synes jeg at LX83 var litt skuffendes, ikke det, er en kjempe receiver, men skulle ønske at den kom med enda litt mer nytt kontra LX82.
    Alle disse "nye" tingene på LX83 er bare bitte små "gadet ting" som man egentlig ikke har bruk for, ihvertfall ikke jeg. Ikke kom den med OSD, og man mistet vell også muligheten for bi-amping hvis man kjørte height eller wide høyttalere også. Lydsignaturen synes jeg var helt lik LX82, og ikke gjorde den noen underverker med romkorreksjonen heller som LX82 ikke gjorde. Men, som sagt er romkorreksjonen på disse receiverne meget god.

Det vil helt sikkert være en god oppgradering å gå fra LX70 --> LX83

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Ikke for å kuppe tråden men ble litt nyskjerrig! Mener du at det er like stor forskjell på MCACC fra LX82 til LX83 som det var fra f.eks LX70 til LX72/82? Fikk som sagt selv løft fra tidligere LX71 og bakover til LX82 på MCACC. Hva synes du er bedre? Renheten i lydbildet eller har de gjort lyden enda mere "varm" på MCACC på LX83?
    Dobbeltinnlegg!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=kenneth andersen]Det er en enda bedre MCACC på 83 enn 82. Er vell en videreutvikling?
    Synes lyden har blitt enda mere detljert og åpen. Synes den lager et veldig stort og luftig lydbildet og mann sitter med følelsen av at rommet er større en det mann faktisk sitter i.
    Di nye høydekanalene hjelper jo veldig på størrelsen på lydbildet.
    Leste også en test der di konkluderte med at 83 er den desidert beste receiveren pionerer har kommet med.
    Men man må kjøre proffkalibreringen som tar ca en times tid om mann skal få fullt utbytte av di nye greiene.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du ikkje må ha det nyaste på markedet ville eg ha godt for dac og effektforsterker i forhold til å kjøpe ny surround forsterker. På film vil du kansje få bedre lyd med å gå over til den nye surround forsterkeren. Men på musikk hadde eg heilt klart valgt dac og effektforsterker. Det spørs kva du legger mest vekt på. Men eg veit ikkje om eg hadde valgt nad som effektforsterker til dali? Eg meiner å ha hørt at feks. parasound skal være bra match til dali.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at folk har svart her,er fristet til å gå for en lx73. Er mest jazz musikk jeg skal spille med LX73,men ha mulighet til hjemmekino også. Har LX70 i dag,men det er ingen klasse D forsterker på den,men om det har betydning vet jeg jo ikke. Er en klasse D forsterker nøytral i lyden eller er det som man skriver i ett av innleggene at lyden har blitt varmere?

Hvordan er Denon sin 4311 i forhold til Pioneer LX73?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for at folk har svart her,er fristet til å gå for en lx73. Er mest jazz musikk jeg skal spille med LX73,men ha mulighet til hjemmekino også. Har LX70 i dag,men det er ingen klasse D forsterker på den,men om det har betydning vet jeg jo ikke. Er en klasse D forsterker nøytral i lyden eller er det som man skriver i ett av innleggene at lyden har blitt varmere?

Hvordan er Denon sin 4311 i forhold til Pioneer LX73?
    Pioneer Lx73 er nok en del kraftigere enn Denon. Vet ikke hvordan spillestlen til denon er , men pioneer er litt fremoverlent. Tror den ville passe bra på Jazz. Synes den er veldig som musikk avspiller.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en klasse D forsterker nøytral i lyden eller er det som man skriver i ett av innleggene at lyden har blitt varmere?
    Klasse D forsterkere får den klangen produsenten ønsker. Enkelte tidligere klasse D-konstruksjoner har blitt beskyldt for å være litt spinkle/kalde i klangen.

Det er ikke tilfellet med Pioneer sine klasse D forsterkere, de er snarere en anelse over mot det varme.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Hadde selv LX83 på hjemlån da den kom og testet den opp mot LX82.
    Kunne selv ikke se at romkorrigeringen på noen måte var bedre enn på LX82 eller gjorde det bedre på noen måte hjemme hos meg. For meg var det helt uaktuellt å bytte ut LX82 med LX83 da LX83 kun etter mitt syn har fått noen nye "gadet funksjoner" og muligheter for å kjøre wide eller height.
    Selv synes jeg at LX83 var litt skuffendes, ikke det, er en kjempe receiver, men skulle ønske at den kom med enda litt mer nytt kontra LX82.
    Alle disse "nye" tingene på LX83 er bare bitte små "gadet ting" som man egentlig ikke har bruk for, ihvertfall ikke jeg.
    Good point!

Alle Pioneers recievere fra LX71 og oppover er en solid oppgradering fra LX70. Men det Pioneer holder på med synes jeg er på grensen til frekt. Nå har de en hel serie fra LX71 og oppover til LX83 som i bunn og grunn er samme reveiver med det samme utsendet, de samme målene og vekt, de samme IC- forsterker modulene innebygget. Og for hver gang de lanserer et nytt nummer i rekken sammen med noen mer eller mindre nyttige "student" funksjoner, så heves prisen betraktelig - og forsyne meg går testere og kjøpere på limpinen hver eneste gang.

Hvor mange ganger skal de påstå romkorrigeringen er forbedret, for å forsvare en "ny" modell og ny pris. Hallo, alle modeller fra LX 71 har PQLS , soundretriever, de har fullbands EQ og alle muligheter til manuell romkorrigering og proff MCACC korrigering. Men kan kalibere alle disse modellen til man blir grønn i trynet.

Greit;
    - det kan være fint med en ekstae HMDI-utgang - dersom man har prosjektor.
    - det kan være fint med høydekanaler - der som man har mulighet og interesse for det.
    - det kan være fint med videooppskalering i receiver, men hva i all verden skal man med det når man har en god BD spiller eller TV som gjør jobben?
    - det kan være fint med HDMI 1.4 - dersom man tror at 3D standarden i sin nåværende form slår igjennom - om en 4-5 år.
    - det kan være fint med grensesnitt mot Iphone4 el.lign. - dersom man er student eller nerd

Jeg trenger ikke noe av dette, men det er altså nok til at selgere og ikke minst testere lanserer den som noe helt nytt og unikt. Det er ikke måte på for argumenter som blir benyttet for å rettferdiggjøre en "oppgradering", som har ytterst lite eller ingenting å si for det viktigeste - lyden.

Da jeg oppgraderte fra en "gammel" Denon 3805 til Pioneer SC LX71, så var en en stor oppgradering med signifikant forbedring i oppløsning og kraft. Slikt gir mening. Men dette som Pioneer holder på med nå synes jeg er tøv. Men verden vil som kjent bedras.

Ja, jeg har også testet LX 83.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok..skjønner. Hadde jeg hatt en LX71 hadde nok ikke jeg oppgradert enda jeg heller,men i og med at LX70 som jeg har ikke er en klasse D forsterker har jeg forstått at opgraderingen til LX73 er endel større med tanke på lyd bildet.
    Var på Elkjøp før i kveld og fikk en SC-LX73 til 12495,- De har jo senket prisen etter at Soundgarden gjore det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Du kommer nok til å merke forskjell ganske fort. LX73 har både mere power og bedre lydkvalitet enn LX70 og mye bedre MCACC som ikke blir så "spinkel".
    Men enig i det Ultima sier ang Pioneer sin utvikling. Hørte selv forskjell på MCACC fra LX71 til 82 men selve lydkvaliteten i Pure-direct var for meg identisk noe som ikke er så rart da de har samme ICE moduler..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Grattis! Du kommer nok til å merke forskjell ganske fort. LX73 har både mere power og bedre lydkvalitet enn LX70 og mye bedre MCACC som ikke blir så "spinkel".
    Men enig i det Ultima sier ang Pioneer sin utvikling. Hørte selv forskjell på MCACC fra LX71 til 82 men selve lydkvaliteten i Pure-direct var for meg identisk noe som ikke er så rart da de har samme ICE moduler..
    Ja, og tro meg - jeg ville oppgradert straks dersom jeg hørte forskjeller man ikke trengte stetoskop for å høre. Mikroendringer venner man seg dessuten til på et øyeblikk, dermed framstår den kostbare "oppgraderingen" fort som bortkastet.

Men akkurat nå har jeg tilkoblet effektforsterker og benytter Pioneer kun som pre - og til å drive bakhøyttalerne. Strengt tatt kunne jeg klart meg uten dette, for Pioneer trenger ikke drahjelp til mine høyttalere, iallefall. Så akkkurat nå vurderer jeg å selge Emotivaen. Men man vil jo forsøke alt Greit i så måte å få bekreftet at Pioneer SC LX 71 og oppover er framifrå receivere.

For å få en markant forbedring i lydkvalitet i forhold til det disse receiverne er i stand til å levere, så må man nok grave veldig dypt i pængboka.!
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok..skjønner. Hadde jeg hatt en LX71 hadde nok ikke jeg oppgradert enda jeg heller,men i og med at LX70 som jeg har ikke er en klasse D forsterker har jeg forstått at opgraderingen til LX73 er endel større med tanke på lyd bildet.
    Var på Elkjøp før i kveld og fikk en SC-LX73 til 12495,- De har jo senket prisen etter at Soundgarden gjore det.

Gratulerer, det er et meget godt kjøp.

Bare sørg for å sette deg inn i dens muligheter, så du får maks utbytte av LX73. (vel, det tar tid. Har ikke fått satt meg inn i alt, ennå

Kjør automatisk romkorrigering med en gang, både fra sweetspot og i fra sitteposisjon der du normalt sitter (det er 6 minner), så kan du veksle i mellom, alt etter hva som passer for anledningen.

Dessuten, bør du justere opp volumet etterpå for alle kanalene. MCACC senker gain med 6-10 db, noe jeg synes er uheldig. Juster frontene til 0 db og de andre høyttaklerne innbyrdes i forhold til dette (etter resultat av romkorrigering)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner jeg software så man kan gjøre en ipod om til en pioneer fjernkontroll som kan styre sc-lx73,har hørt at det finnes,og er det noen som vet om det finnes eller er en app på vei til android telefoner som kan også styre pioneer hjemmekino produkter?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Dessuten, bør du justere opp volumet etterpå for alle kanalene. MCACC senker gain med 6-10 db, noe jeg synes er uheldig. Juster frontene til 0 db og de andre høyttaklerne innbyrdes i forhold til dette (etter resultat av romkorrigering)
    Dette er vel strengt tatt unødvendig?
    Meg bekjent senker MCACC ned gain for at du på MV 0 skal holde "standarden" for 85 db? Du er vel ikke ofte over MV 0 heller, i så fall ser jeg ingen grunn til det, du vil jo bare oppnå et annet tall på skjermen. Du vil ikke få noe mer maksimal lydstyrke i og med at det er samme forsterkeren om den har stil dem til -6 eller 0 db.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kjører 5.1 anlegg og som har brukt de siste 2 kanalene til å bi ampe sin pioneer LX forsterker og om det er det,hvordan ble lydbildet,fikk dere noe igjen for det?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •