Pioneer SC LX-73/LX-83 tråden - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 223
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roarbakken
    Jeg er nødt til å bruke Stream direct funksjonen, da låter det kanon! Kanksje litt mye bass, men det kan jeg skru ned. Har ikke fått lyttet lenge nok enda, og det kan hende det er ting jeg må jsutere på som jeg ikke er klar over enda.

Noen andre som kan si noen om effekten av Stream direct. Er det det samme som Pure direct?

Stream direct er med romkorrigering, Pure direct er uten noen farging av lyd, romkorrigering inkludert.

Stream direct burde brukes av alle som vil ha best mulig lyd fra denne receiveren. Og ved streaming av komprimert lyd, så er soundretriver meget bra innstilling (i stereo-modus). Den glatter ut og gir litt boost på bass/diskant
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Stream direct er med romkorrigering, Pure direct er uten noen farging av lyd, romkorrigering inkludert.

Stream direct burde brukes av alle som vil ha best mulig lyd fra denne receiveren. Og ved streaming av komprimert lyd, så er soundretriver meget bra innstilling (i stereo-modus). Den glatter ut og gir litt boost på bass/diskant
    Tusen takk for svar!
    Trykker jeg på PGM knappen på fjernkontrollen, ser det ut til at det jeg foretrekker er Stream Direct sammen med Pure Direct.
    Nå får jeg heller spørre dumt, Pure Direct er altså uten romkorrigeringen? Det var nemlig denne som ga mest "trøkk", det låt dårligere med bare Direct. Men jeg må kalibrere litt mer for virkelig å finne ut av dette. Jeg ser jo for meg at romkorrigering er nødvendig, men så lenge jeg selv kan stille inn channel level og bruke pure direct låter det bra!

Jeg skal også prøve meg fram på small/large, som jeg ser er heftig debattert! Receiveren valgte alle mine til Large, men jeg satte bak HT til small, samt center. Skal prøve ut forskjellene, og samtidig teste med 50Hz/80Hz.

Ved avspilling av musikk blu-ray (Springsteen Live in Hyde Park) kommer det nesten mer bass fra Mantra 60 (Large) enn fra sub som nå står til 80Hz).

Huet forblir litt stresset inntil man finner en komfortabel innstilling :-)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får jeg heller spørre dumt, Pure Direct er altså uten romkorrigeringen? Det var nemlig denne som ga mest "trøkk", det låt dårligere med bare Direct. Men jeg må kalibrere litt mer for virkelig å finne ut av dette. Jeg ser jo for meg at romkorrigering er nødvendig, men så lenge jeg selv kan stille inn channel level og bruke pure direct låter det bra!

Jeg skal også prøve meg fram på small/large, som jeg ser er heftig debattert! Receiveren valgte alle mine til Large, men jeg satte bak HT til small, samt center. Skal prøve ut forskjellene, og samtidig teste med 50Hz/80Hz.

Det er litt uvanlig at Pure Direct høres "rikere" ut enn Direct - som er romkorrigert. Hvis du leser i diverse tråder om disse receiverne, så har "alle" erfart at det blir atskillig friskere (bedre) med RK innkoblet. Pure Direct låter litt flatt hos meg, men det kan jo ha noe med rommet å gjøre. Uansett ser jeg at det har skjedd ganske mye med EQ etter å ha kjørt romkorrigering, blant annet 64 HZ økt med noen db, noe som gir klart mer bass.

I tillegg kan det være greit å forsøke å senke X-curve under speaker setup, for å dempe spisse topper, dersom lyden er litt påtrengende. Men ofte gjør MCACC (RK) dette, og at den senkes ca. -1,5 på kurven.

Når man foretar en RK, så er det viktig at det ikke er hindringer mellom mic og høyttalerne Den må også plasseres i ørehøyde (ca 1m) og minium 1 meter fra bakvegg. Micen må heller ikke plasseres på en stabel bøker (som gir refleksjoner), men festes oppe på at avsaget kosteskaft eller lignende.

Så er det også greit å sjekke db nivået på høyttalerne etter RK. MCACC har en tendens til å dempe med mange db i forhold til ukorrigert og det liker vi ikke. Hvis du veksler mellom Direct og Pure direct ved avspilling av musikk, så hører du forskjellen. Kanskje derfor du syntes det var mer trykk på Pure direct?

Jeg pleier å korrigere nivået til 0 db på den høyttaleren med høyst nivå etter romkorrigering, og de andre innbyrdes i forhold til dette.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt uvanlig at Pure Direct høres "rikere" ut enn Direct - som er romkorrigert. Hvis du leser i diverse tråder om disse receiverne, så har "alle" erfart at det blir atskillig friskere (bedre) med RK innkoblet. Pure Direct låter litt flatt hos meg, men det kan jo ha noe med rommet å gjøre. Uansett ser jeg at det har skjedd ganske mye med EQ etter å ha kjørt romkorrigering, blant annet 64 HZ økt med noen db, noe som gir klart mer bass.

I tillegg kan det være greit å forsøke å senke X-curve under speaker setup, for å dempe spisse topper, dersom lyden er litt påtrengende. Men ofte gjør MCACC (RK) dette, og at den senkes ca. -1,5 på kurven.

Når man foretar en RK, så er det viktig at det ikke er hindringer mellom mic og høyttalerne Den må også plasseres i ørehøyde (ca 1m) og minium 1 meter fra bakvegg. Micen må heller ikke plasseres på en stabel bøker (som gir refleksjoner), men festes oppe på at avsaget kosteskaft eller lignende.

Så er det også greit å sjekke db nivået på høyttalerne etter RK. MCACC har en tendens til å dempe med mange db i forhold til ukorrigert og det liker vi ikke. Hvis du veksler mellom Direct og Pure direct ved avspilling av musikk, så hører du forskjellen. Kanskje derfor du syntes det var mer trykk på Pure direct?

Jeg pleier å korrigere nivået til 0 db på den høyttaleren med høyst nivå etter romkorrigering, og de andre innbyrdes i forhold til dette.
    +1 :-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    +1 :-D
    Jeg tror muligens at det kan være rommet som gjør at romkalibreringen gir resultater slik at det hos meg låter tammere ved bruk av Direct sammenlignet med Pure Direct. Under kalibrering ble mikrofon plasser nøyaktig i hodehøyde ved hjelp av tripod som sto i sofaen.

Jeg bruker den ene enden (kortenden) av en langsgående stue, og lytteposisjon(ene) er i sofa med ryggen mot vinduer. Bakhøyttalere henger på en liten flate på hver sin side av vinduet. Mikrofonen ble plassert ca 70 cm fra vinduet. Det er sikkert ikke ideelt, med reelt er det i allefall!

Jeg skal gå inn å forsøke stille opp bass på EQ, for å høre om det blir bedre ved avspilling på Direct. Alle høyttalere fikk + verdier under kalibrering, frontene forholdsvis mye med rundt + 3,0. Jeg synes det var høyt og har satt de ned til + 1,5.

Finner jeg ikke ut av dette så setter jeg inn noen bilder av oppsettet mitt slik at de som er interessert i å hjelpe kan se hvordan alt er plassert i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer veldig ann på rommet og høytalerne med pure direct! Når jeg hadde Pioneer LX71/82 så låt det fyldigere i Pure pga at jeg har en meget kraftig topp på ca 45HZ på ca 14 dB. Dette gjorde at bassen hørtes "fet" ut og jeg hørte mest på pure direct.

Romkorreksjonen fra 2 serien er bedre på bass enn (7)1 serien er min erfaring som var tynn på mine høytalere. På 82 var det mye mindre forskjell mellom Pure og rom korr kjørt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Kommer veldig ann på rommet og høytalerne med pure direct! Når jeg hadde Pioneer LX71/82 så låt det fyldigere i Pure pga at jeg har en meget kraftig topp på ca 45HZ på ca 14 dB. Dette gjorde at bassen hørtes "fet" ut og jeg hørte mest på pure direct.

Romkorreksjonen fra 2 serien er bedre på bass enn (7)1 serien er min erfaring som var tynn på mine høytalere. På 82 var det mye mindre forskjell mellom Pure og rom korr kjørt.

Jeg har 71 - og der er bass mye tyngre med RK (Direct) enn i Pure direct, så det stemmer ikke med dine erfaringer.

Ellers reagerer jeg på at det er såpass mange som klager over tynn lyd med 73. Hvis de har utført RK riktig, så er det ting som tyder på at Pioneer har gjort noe med MCACC som høres urovekkende ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 71 - og der er bass mye tyngre med RK (Direct) enn i Pure direct, så det stemmer ikke med dine erfaringer.

Ellers reagerer jeg på at det er såpass mange som klager over tynn lyd med 73. Hvis de har utført RK riktig, så er det ting som tyder på at Pioneer har gjort noe med MCACC som høres urovekkende ut.
    Jeg har ingen kunnskap om å stille inn EQ, men tar jeg ikke feil så stilles bassen på den/de helt til venstre. Etter RK var den såkalte 63HZ nede på -6.0

Det synes jeg virker noe lavt, så hvis jeg stiller opp den antar jeg det blir mer bass i Direct modus hos meg også..

Spm.: Er det slik at i Pure Direct modusen så spiller man "utenom" disse EQ innstillingene, og hva kan en da tenke seg til at 63Hz ligger på?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen kunnskap om å stille inn EQ, men tar jeg ikke feil så stilles bassen på den/de helt til venstre. Etter RK var den såkalte 63HZ nede på -6.0

Det synes jeg virker noe lavt, så hvis jeg stiller opp den antar jeg det blir mer bass i Direct modus hos meg også..

Spm.: Er det slik at i Pure Direct modusen så spiller man "utenom" disse EQ innstillingene, og hva kan en da tenke seg til at 63Hz ligger på?

Den innstillingen er jo spinnvill! På frontene mine har RK korrigert 63 Hz til +3,5 db - og det skyldes ikke at mine CM9 gir mindre bass enn Mantraene dine. Senterhøyttaler er justert ned med -5 db på 63 Hz, men jeg har en stor senterhøyttaler, så det er naturlig. Og jeg får samme resultat hver gang. Lydbildet er upåklagelig.

Ellers er nivået justert litt ned på mellomtone og litt opp på diskant på frontene.

-6 db etter romkorrigering fjerner jo nesten all bass! Det får meg til å huske en del andre med LX 73/83 her inne som klager på bassen. Hvis dette er resultatet etter RK, så skjønner jeg godt hvorfor de klager.

Men, oppriktig talt, dette kan umulig være riktig? Slik skal det jo ikke være. Volumet i forhold til det jeg og andre får etter RK høres også merkelig ut. Har du mulighet til å få prøvd en annen mic?

I Pure Direct er alle parametre i 0.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den innstillingen er jo spinnspill! På frontene mine har RK korrigert 63 Hz til +3,5 db - og det skyldes ikke at mine CM9 gir mindre bass enn Mantraene dine. Senterhøyttaler er justert ned med -5 db på 63 Hz, men jeg har en stor senterhøyttaler, så det er naturlig. Og jeg får samme resultat hver gang. Lydbildet er upåklagelig.

-6 db etter romkorrigering fjerner jo nesten all bass! Det får meg til å huske en del andre med LX 73/83 her inne som klager på bassen. Hvis dette er resultatet etter RK, så skjønner jeg godt hvorfor de klager.

I Pure Direct er alle parametre i 0.
    Ja, det virker fullstendig feil at RK setter 63Hz ned på -6,0, og hvis den blir så feil, er det ikke til å komme bort fra at sannsynligvis er det noe rart med noen av de andre innstillingene også.

Nå har jeg printet ut de viktigste kapitlene fra brukermanualen, og skal pløye gjennom dette. Jeg ser at det er ulike utgangspunkter før man setter i gang RK, blant annet om man skal ha Full auto eller auto, samt at det kan hende jeg har gjort feil innstilling på valg av "symmetry" eller All Chnl" osv. Bør man velge Full auto, eller bare auto som utgansgpunkt for RK?

Det står på side 43 at mikrofon skal plasseres på et fast gulv (på stativ/tripod). Videre at plassering på andre typer underlag kan føre til unøyaktige målinger, og det er listet opp at sofaer er av typen andre underlag. Jeg kan ikke forstå annet at å plassre mikrofonen på tripod i sofaen må være det ideelle? Skal den plasseres foran så utgjør det fort 60-70 cm i mindre avstand til alle fronter/center. Jeg tar ikke bort sofaen for å kalibrere, til det er den for stor.

Jeg blir ikke fornøyd før jeg får RK til å fungere bedre med bruk av Direct, fremfor Pure Direct!

Jeg hadde gladelig tatt imot en som har peiling på dette, jeg er perfeksjonist, men denne receiveren er noe avansert og har man ikke den rette kunnskapen ser jeg at det kan vøre vanskelig å treffe maskimalt av hva man kan i det aktuelle rommet på dette. Sånn sett var den veldig enkelt med den forrige receiveren Yamaha RX-V1800!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg LX-81 da, men jeg må innrømme at jeg har korrigert all EQ manuelt, autokorreksjonen fungerte IKKE til stereolytting hos meg. Har full band phase control aktivert, og har justert EQ og standing wave control helt manuelt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg printet ut de viktigste kapitlene fra brukermanualen, og skal pløye gjennom dette. Jeg ser at det er ulike utgangspunkter før man setter i gang RK, blant annet om man skal ha Full auto eller auto, samt at det kan hende jeg har gjort feil innstilling på valg av "symmetry" eller All Chnl" osv. Bør man velge Full auto, eller bare auto som utgansgpunkt for RK?

Når man kobler til mikrofonen, så er default innstilling "Full auto MCACC" og Symmetri, og det er det jeg har benyttet under romkorreksjonen. I tillegg må man angi høyttaleroppsettet man har, som oftest "normal". Etter romkorreksjon, så har jeg justert nivået på volum som nevnt og satt bakhøyttalerne til small, og det er alt.

Har forsøkt å eksperimentere, bl.annet med en del tips og tricks fra den dedikerte tråden for MCACC, men finner standardoppsettet alltid å være best, så det burde funke noenlunde for andre også. Merkelig at du får slike verdier på 63 Hz. Det skjønner jeg rett og seltt ikke. Forsøk manuelt på EQ

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men, oppriktig talt, dette kan umulig være riktig? Slik skal det jo ikke være. Volumet i forhold til det jeg og andre får etter RK høres også merkelig ut. Har du mulighet til å få prøvd en annen mic?
    Det er slett ikke uvanlig å ha peaker (stående bølger i rommet) på 6 og til og med 10dB i dette området, så det er ikke en spesielt uvanlig korrigering som godt kan være riktig.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg gjorde for å få go lyd i min LX-73 + mantra 60, var å kjøre full RK og så kopiere denne fra memory 1 til memory 2, men uten EQ'en.
    Syns lyden ble mye bedre med en gang. Har nå satt memory 1 til movie og memory 2 til music. har prøvd disse med og uten SA SE200 subben og er veldig fornøyd med dette. Frontene er satt til large og subb spiller fra 80Hz.
    Er på jobb så kan ikke sjekke ut hva RK'en satt 63HZ'en til, men tror den ble satt til -1Db

Rommet er firkantet (12Kvm)

Men jeg sliter med at det skurrer litt i HT men kun en sang. er Foo Fighters med Rope helt i begynnelsen av sangen. Noen som kan teste dette ut på spotify?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har forsøkt å eksperimentere, bl.annet med en del tips og tricks fra den dedikerte tråden for MCACC, men finner standardoppsettet alltid å være best, så det burde funke noenlunde for andre også. Merkelig at du får slike verdier på 63 Hz. Det skjønner jeg rett og seltt ikke. Forsøk manuelt på EQ
    - Jeg gjorde et forsøk med full auto mcacc og symmetry, men ender igjen opp med - 6.0 på 63Hz. Har vært inne på EQ for manuelt å stille 63Hz til 0. Det fungerer rimelig greit i modus Direct nå. Men helt topp føler jeg ikke det er.

Det jeg savner på denne Pioneer receiveren (om man skal sammenligne med tidligere Yamaha receiveren rx-v1800) er egentlig et "hjul" for bass og diskant på fronten som man enkelt kan bruke, fremfor å gå inn i EQ, hvor det er langt flere parametre man må stille inn for å gjøre noe med bass og diskant. Men dette sier nok mer om mine begrensede kunnskaper, enn mulighetene på receiveren :-)

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Jeg gjorde et forsøk med full auto mcacc og symmetry, men ender igjen opp med - 6.0 på 63Hz. Har vært inne på EQ for manuelt å stille 63Hz til 0. Det fungerer rimelig greit i modus Direct nå. Men helt topp føler jeg ikke det er.

Det jeg savner på denne Pioneer receiveren (om man skal sammenligne med tidligere Yamaha receiveren rx-v1800) er egentlig et "hjul" for bass og diskant på fronten som man enkelt kan bruke, fremfor å gå inn i EQ, hvor det er langt flere parametre man må stille inn for å gjøre noe med bass og diskant. Men dette sier nok mer om mine begrensede kunnskaper, enn mulighetene på receiveren :-)
    Hei

Du kan jo prøve under Audio Parameter på fjernkontrollen, gå ned til Bypass og forandre den, der har du en slags Tone Control. Muligens må du sette receiveren i stereo mode for å gjøre dette. Også hvis du primært ønsker å øke bassnivået endel, kan du sette på Sound Retrivier. Kansje det kan hjelpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Du kan jo prøve under Audio Parameter på fjernkontrollen, gå ned til Bypass og forandre den, der har du en slags Tone Control. Muligens må du sette receiveren i stereo mode for å gjøre dette. Også hvis du primært ønsker å øke bassnivået endel, kan du sette på Sound Retrivier. Kansje det kan hjelpe?
    Takk! Det var "Tone Control" jeg ikke kom på i farten! Jeg skal teste ut Bypass, og det er nok først og fremst i stereo mode til avspilling av musikk denne er aktuell.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Støtter denne - "sound retriver" bør alltid vere aktivert på Pio receivere etter min smak
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer anders72 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er det noen som bruker Playstation 3 og LX73 til å vise 3D BluRay filmer?

Lurer på det fungerer når man sender bildet via forsterkeren eller om man må kople PS3 rett til tv, siden jeg har skjønt det som at 3D på PS3 er ett "hack" siden 3D vanligvis ikke fungerer via HDMI 1.3

På forhånd takk for svar!

Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve og forklare det lille problemet mitt enkelt, Først så kopierte æ MCAA fra memory1->2 Når æ går på manual speaker setup før og sette alle høytallerne mine til small og x-over på 80hz på mem.1 så blir dette forandret på Memory 2 også der æ vill ha alle på Large og x-over på 50hz(Det e dette æ syns funka best til musikk og tv for min del) Vældig frustrende dette at æ ikkje klare og ha to individuelle Memorys noe æ trudde va meninga med det. Noen som har noen tips og komme med?

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •