2 kilder på en effektforst.?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 kilder på en effektforst.?

Dersom et effekttrinn har både XLR og rca input, kan man da kjøre reciver på xlr(evt. rca-->XLR overgang) og samtidig bruke cd-spiller m/volumkontroll tilkoblet rca

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trolig er det en velger på baksiden for XLR/RCA, men bortsett fra at det blir litt tungvindt så vil det fungere perfekt både teknisk og lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på det samme. Jeg har separert stereo og surroundoppsettet.

Stereo: Abrahamsen dac -> Electrocompaniet EC 4.5 -> Sunfire 300~2 balansert -> fronthøyttalere

Surround: Nad 741 -> electrocompaniet ec 4.5 -> sunfire -> fronthøyttalere

Dermed må jeg justere volumet opp på ec pre-ampen og velge "ubalansert inngang" når jeg skal bruke surround.

Sunfire forsterkeren har balansert og ubalansert inn uten velger mellom signalkildene. Vil det gå bra å koble nad ubalansert til den og electrocompaniet balansert og ha begge enhetene slått på samtidig?

Hvis tankegangen min er riktig, vil jeg i værste fall risikere at jeg spiller av to lydsignal samtidig på fronthøyttalerene hvis jeg glemmer å stoppe musikken fra en av pre-ampene.
    Stemmer dette, eller risikerer jeg å skade noe av utstyret med en sånn kobling?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngvejos
    Jeg lurer på det samme. Jeg har separert stereo og surroundoppsettet.

Stereo: Abrahamsen dac -> Electrocompaniet EC 4.5 -> Sunfire 300~2 balansert -> fronthøyttalere

Surround: Nad 741 -> electrocompaniet ec 4.5 -> sunfire -> fronthøyttalere

Dermed må jeg justere volumet opp på ec pre-ampen og velge "ubalansert inngang" når jeg skal bruke surround.

Sunfire forsterkeren har balansert og ubalansert inn uten velger mellom signalkildene. Vil det gå bra å koble nad ubalansert til den og electrocompaniet balansert og ha begge enhetene slått på samtidig?

Hvis tankegangen min er riktig, vil jeg i værste fall risikere at jeg spiller av to lydsignal samtidig på fronthøyttalerene hvis jeg glemmer å stoppe musikken fra en av pre-ampene.
    Stemmer dette, eller risikerer jeg å skade noe av utstyret med en sånn kobling?
    Dessverre er det ikke så enkelt at signalet "går igjennom kabelen" i den retningen man tror. Det er strøm vi snakker om, å det er mye rart som kan skje når man kobler utstyr på måter som det ikke skal. Jeg vil anbefale deg å lese manualene, spesielt til Sunfire- forsterkeren for å finne ut a dette, for jeg er ikke kvalifisert til å gi deg råd der.
    Har brent meg kraftigt på feilkoblinger et par ganger, for det hender at ohms lov kommer og lager problemer for oss.
    Eks: Jeg koblet "missing link"'ene mine (de som erstatter bøylene på baksiden av NAD) mellom forforsterker og separat effektforsterker. Trodde dette skulle gå bra, de var lange nok og alt, men det kom en skrikende og utrolig høy lyd som sprengte en diskant og en forsterker.
    Protection-kretsløpet klarer sjeldent å redde forsterkeren, men det kan hindre at huset brenner ned for å si det sånn
    Med en del forsterkere/receivere som både har preout og høyttalerterminaler skjer det rare ting hvis man kobler på begge, da kan man fint klare å blåse både forsterkere og høyttalere.

Vi lærer best det vi lærer på den harde måten, er det ikke slik

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Dersom et effekttrinn har både XLR og rca input, kan man da kjøre reciver på xlr(evt. rca-->XLR overgang) og samtidig bruke cd-spiller m/volumkontroll tilkoblet rca
    Generelt er svaret "nei!" - dette må man ikke gjøre med mindre man er HELT SIKKER på at det ikke er kontakt mellom XLR- og RCA-inngangene på effekttrinnet. Noe det vanligvis er.

Selv om det er en velger bakpå forsterkeren, er det ikke sikkert at kontakten brytes. Både på et Lyngdorf SDA2175 og et Krell KAV150a effekttrinn jeg hadde, var det en liten velger på baksiden - men i brukermanualen sto det helt eksplisitt at man IKKE måtte koble til begge inngangene samtidg. Velgeren brøt nemlig ikke kontakten mellom XLR- og RCA-inngangene.

I en annen tråd her på AV-forum hvor dette ble tatt opp, sendte trådstarter en mail til produsenten av sitt effekttrinn - tror det var et Parasound effekttrinn - og han fikk akkurat det samme svaret: "ikke gjør det!".

Er det kontakt mellom inngangene på effekttrinnet, kommer signalet fra en kilde på avveie inn i en annen kilde - og dette er ikke bra. Verken for den kilden som leverer signalet eller for den kilden som mottar signal. Dette henger sammen med imepdanseforholdene i kildene - de kan være ganske lave, og det er bra når de skal levere signal, men ikke så bra når de - mot alle fortsetninger - får påtrykt et signal inn.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •