Dolby Digital lyd som hakker på en Denon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby Digital lyd som hakker på en Denon

Jeg har en Denon som ikke er helt av siste modell (AVR-1802)

Den får blant annet digitalt signal inn fra en HD-PVR (CanalDigital). For de fleste kanaler går lyden helt fint uansett om det er Dolby Digital eller vanlig Stereo.

Unntaket er Canal+ Series og Canal+ Drama. Dolby Digital fra disse to kanalene hakker noe voldsomt. Rett og slett umulig å høre på.
    Jeg har funnet to måter å løse det på - enten å sette om HD-PVR til å bare sende stereo lyd...eller å endre innstilling på receiver fra Dolby Digital til "Virtual". Jeg kan også stille inn receiveren til "Stereo", men dette gir samme hakking som Dolby Digital settingen.

Jeg har spurt CanalDigital om det er ulik koding av lyden på de ulike kanalene og det benekter de (uten at jeg har veldig stor tro på at de har full oversikt)

Nå har jeg altså funnet måter å omgå problemet på, men jeg er veldig nysgjerrig på hva dette kan skyldes. Noen teorier?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gundog
    Nå har jeg altså funnet måter å omgå problemet på, men jeg er veldig nysgjerrig på hva dette kan skyldes. Noen teorier?
    To måter å omgå problemet ja men du har mistet surround å sitter igjen med valget..........stereo eller stereo Virtual (fake) surround.

Teori om hvorfor du får Dolby problem på Canal+ Series og Canal+ Drama
    Din reciver er veldig gammel og CD series/drama kan bruke nyere encoder (codec) som den gamle reciveren har vondt for å takle.
    (reciveren er fra 2001/2002)

(ja reciveren din takler sikkert 384 , 448 kbps Dolby 5.1 å kanskje tilogmed 640 kbps men kan ha noe med meta data og hva som decoderen er forhåndsinntilt på......meta data er på en måte en pakkseddel fra encoderen (den som laget lyden i codec) om hvordan decoderen skal pakke opp lyden igjen)
    Nye encodere/codec å gamle decodere kan være problem

Dolby - Dolby Digital Products

Hvordan fixe problemet
    Eneste er om Denon har gitt ut en firmware (software) til reciveren som oppdaterer Dolby decoderen i reciver
    (Har vel liten tro på å i såfall må det vel gjøres av HFK)

Ja man kan saksøke CD for å merke sine produkter med Dolby men ikke vil fungere på din reciver med Dolby.
    Ja man kan spørre CD pent om de ikke kan endre encodingsrutiner / codec men du får helt sikkert NEI

Så absolutt best er det å bytte ut den gamle reciveren med noe nyere

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres rimelig ut, og jeg skjønner etterhvert at Dolby Digital ikke nødvendigvis er en uniform standard

..får vel oppgradere receiveren etterhvert da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •