Arcam FMJ A38 + Arcam FMJ P38 .. B&W CM9 kjøpt:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam FMJ A38 + Arcam FMJ P38 .. B&W CM9 kjøpt:)

Hei.

Er denne forsterker kombinasjonen for liten for følgende høytalere:
    B&W CM9, Dali Mentor 6 eller Dali Mentor 6 LE.

Jeg ble fortalt fra en hifi butikk her i området at elektronikken var desverre for liten for disse høytalerne.

Jeg var temmelig klar for og handle meg en av disse modellene innen kort tid ser dere, kanskje allerede idag :?

Ønsker tilbakemeldinger..

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har A38 i signaturen din så du vet nok litt hvor den står..

Sakset fra en lyd og bilde test.:

"Selv med sine 105 oppgitte watt er den potent nok til å rive heftig i fortøyningene på selv den mest standhaftige høyttaler, og den har samtidig evnen til å beholde taktfast presisjon mens det stormer som verst rundt den. Forsterkeren fikk meg til å undre når den hamret ut gitartransienter fra Rodrigo og Gabriela som om den hadde 300 V8-er-watt under panseret"
    Test av Arcam FMJ A38 Stereoforsterker - Lyd og Bilde

Edit: og litt lenger ned i testen står dette: "Høyttalere som Sonus faber Cremona M og Dynaudio Sapphire var rene barnematen for A38, og den brakte musikken til et fjellstøtt volum som man bare forventer av store forsterkere."

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbar reaksjon: Bullshit.

Altså, jo mere kraft, jo bedre blablablabla ... Men A38 klarer å blåse liv i Daliene aleine, gitt at Arcamene klarer å drive 4 ohms laster uten å bli rødglødende. CM9 har jeg ikke store erfaringen med, men Daliene er relativt lettdrevne. I en bi-amp config (som jeg regner med det er snakk om med P38 ) har du, under gitt forutsetning, forsterkeri nok til å kose deg godt. Det er min mening. Lyd&Bilde testet jo A38 aleine, uten P38, med et par Sonus Faber Cremona M og et par Dynaudio Sapphire i sin tid. På papiret stiller f.eks. Dynaudiosettet med samme impedans og lavere følsomhet. Siterer Lyd&Bilde: "Selv med sine 105 oppgitte watt er den potent nok til å rive heftig i fortøyningene på selv den mest standhaftige høyttaler, og den har samtidig evnen til å beholde taktfast presisjon mens det stormer som verst rundt den. ... Høyttalere som Sonus faber Cremona M og Dynaudio Sapphire var rene barnematen for A38, og den brakte musikken til et fjellstøtt volum som man bare forventer av store forsterkere."

Nei, jeg holder på utgangspunktet mitt; Bullshit.

EDIT: mr.Fahrenheit slo meg.. Vel spilt.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei,

Takker for tilbakemeldinger. Forstår jeg riktig så bør den klare og utnytte Dali Mentor 6 fult ut men vil ha problemer og kan gå varm med CM9?

Jeg vil bi-ampe ja, det er det jeg har gjort hittil med Kef iQ9 men disse blåste jeg diskant/mellomtonen i stykker med, sprengte den ene. Forsterkerne har til tider slått seg av på grunn av overvarming på høytalere som iQ9. Men jeg har blitt fortalt at Kef iQ9 er en veldig tung høytaler og drive selv om det er en rimelig høytaler til ca 10.000 kr.

Derfor er jeg skeptisk til CM9 og Mentor 6.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali mentor er lettdrevene greier, burde gå veldig fint med Arcam settet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke siter meg på det med CM9, der må jeg bare stå på at jeg ikke kjenner CM9 og den høyttalerens krav til forsterkeri. Dali generelt går for å være relativt lettdrevne i sine klasser, Mentorene inkludert. For alt jeg veit kan CM9 være i samme ende av skalaen?

Det at forsterkeren har slått seg av grunnet lasten fra iQ9 er jo vesentlig info her. KEF iQ9 har jeg lite kjennskap til, her må noen andre på banen med litt førstehåndserfaring.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei takk for tilbakemeldinger.
    Forsterkerne har slått seg av når jeg har spilt på iQ9 volum nivå ca 80% over lengre tid, men for all del, jeg har spilt høyt og krevende! Kanskje derfor diskant elementet tok kvelden også!

Men den høytaleren som er fremst aktuell for meg er pr.dags dato BW CM9, jeg har tilbud på bordet frem til imorgen på ett nytt par -4000 kr for full pris, altså jeg vil betale 16000 kr for ett par.

Jeg vett at innen 6 måneder har jeg solgt Arcam og godt over til hjemmekino, da jeg driver og innreder loftstua i huset mitt, her skal det være kino. Og siden jeg idag ikke har hjemmekino komponenter vil jeg kvitte meg med arcam for å kombinere ny elektronikk til kino/stereo.

Her er Marantz AV7005 prosessor + Anthem MCA 30 3-kanals effekttrinn aktuelt, og beholde Arcam P38 effekttrinn til bakhøytalerne.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da drar jeg ut og henter mine nye CM9 !!! ønsk meg lykke til

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Break a leg! Håper de møter forventningene dine!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med deilige høyttalere

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Umiddelbar reaksjon: Bullshit.

Altså, jo mere kraft, jo bedre blablablabla ... Men A38 klarer å blåse liv i Daliene aleine, gitt at Arcamene klarer å drive 4 ohms laster uten å bli rødglødende. CM9 har jeg ikke store erfaringen med, men Daliene er relativt lettdrevne. I en bi-amp config (som jeg regner med det er snakk om med P38 ) har du, under gitt forutsetning, forsterkeri nok til å kose deg godt. Det er min mening. Lyd&Bilde testet jo A38 aleine, uten P38, med et par Sonus Faber Cremona M og et par Dynaudio Sapphire i sin tid. På papiret stiller f.eks. Dynaudiosettet med samme impedans og lavere følsomhet. Siterer Lyd&Bilde: "Selv med sine 105 oppgitte watt er den potent nok til å rive heftig i fortøyningene på selv den mest standhaftige høyttaler, og den har samtidig evnen til å beholde taktfast presisjon mens det stormer som verst rundt den. ... Høyttalere som Sonus faber Cremona M og Dynaudio Sapphire var rene barnematen for A38, og den brakte musikken til et fjellstøtt volum som man bare forventer av store forsterkere."

Nei, jeg holder på utgangspunktet mitt; Bullshit.

EDIT: mr.Fahrenheit slo meg.. Vel spilt.
    Det er jo for all del ingenting som tilsier at denne IKKE skal klare å dra Cremona M og Sapphire godt? Virker som om du ikke har stor erfaring med hverken merket Arcam eller hvor mye man egentlig bruker av effekt når man spiller musikk...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Det er jo for all del ingenting som tilsier at denne IKKE skal klare å dra Cremona M og Sapphire godt? Virker som om du ikke har stor erfaring med hverken merket Arcam eller hvor mye man egentlig bruker av effekt når man spiller musikk...
    Nå forstår jeg ikke hva du mener BoGGis. Det jeg prøver å formidle er at jeg ikke ser noen grunn til at den er for svak til å kunne dra den relativt lettdrevne Mentor 6 (slik butikken påstår) når den tilsynelatende i følge Lyd & Bilde trekker Cremona M og Sapphire svært godt. Det er ikke et kvantesprang mellom hva som kreves for å trekke de to høyttalerne som ble testet på forsterkeren hos Lyd & Bilde og opp til hva som kreves for å trekke Mentor 6?

Synes du det er en totalt urimelig slutning, eller misforstår vi hverandre her? Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men ikke på grunnlag av at jeg "ikke har stor efaring med hverken merket Arcam eller hvor mye man egentlig bruker av effekt når man spiller musikk..." :lol: Det er veiet og funnet fjærlett.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sitter jeg trygt og behagelig i spottplass for stereoen og lytter på de nye CM9 som kom på plass i stua for ett par timer siden! Det er for tidlig og si noe som helst enda. Utenom en ting er jeg 150% sikker på etter og brukt ca 1 time forann stereoen, fy pokker så mye større lydbilde og djupere bass en tidligere iQ9, jeg er imponert og sitter med ett bra første inntrykk nå hqr jeg kun spilt på ca 50% volum og kan nesten ikke vente med og dra på litt etterhvert som høytalerne mykner seg opp.
    Kings of Leon låter som en drøm for ørene, lyden er klokkeren og det trykker på lavt volum... Mmm.idag er jeg en glad mann!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Nå forstår jeg ikke hva du mener BoGGis. Det jeg prøver å formidle er at jeg ikke ser noen grunn til at den er for svak til å kunne dra den relativt lettdrevne Mentor 6 (slik butikken påstår) når den tilsynelatende i følge Lyd & Bilde trekker Cremona M og Sapphire svært godt. Det er ikke et kvantesprang mellom hva som kreves for å trekke de to høyttalerne som ble testet på forsterkeren hos Lyd & Bilde og opp til hva som kreves for å trekke Mentor 6?

Synes du det er en totalt urimelig slutning, eller misforstår vi hverandre her? Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men ikke på grunnlag av at jeg "ikke har stor efaring med hverken merket Arcam eller hvor mye man egentlig bruker av effekt når man spiller musikk..." :lol: Det er veiet og funnet fjærlett.
    Jeg beklager, men jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva greia er hehe. Iallefall så utifra databladene (rent overfladisk sjekket) så er CM9 mer tungdreven enn både Cremona M og Dynaudio Sapphire samt Dali Mentor 6 (står ingenting om minimum impedanse på disse dog). Men CM9 dipper ned i 3ohm. :S Forvirra på formiddagen jeg nå hehe :P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Da sitter jeg trygt og behagelig i spottplass for stereoen og lytter på de nye CM9 som kom på plass i stua for ett par timer siden! Det er for tidlig og si noe som helst enda. Utenom en ting er jeg 150% sikker på etter og brukt ca 1 time forann stereoen, fy pokker så mye større lydbilde og djupere bass en tidligere iQ9, jeg er imponert og sitter med ett bra første inntrykk nå hqr jeg kun spilt på ca 50% volum og kan nesten ikke vente med og dra på litt etterhvert som høytalerne mykner seg opp.
    Kings of Leon låter som en drøm for ørene, lyden er klokkeren og det trykker på lavt volum... Mmm.idag er jeg en glad mann!
    Bare å dra på, høyttalere tåler faktisk litt mer rett ut av esken enn når de er "skikkelig innspilt". Forskjeller som oppstår under innspilling kontra innspilt er forsvinnende liten (faktisk såvidt målbar) .

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Grattis, jeg er den lykkelig eier av slike høyttalere og ble bare mer og mer fornøyd med dem, etterhvert som de "løsnet".

Dog krever de en del effekt for å yte sitt beste. Da gir de til gjengjeld veldig fyldig bass. Opplevde også en forbedring da jeg biampet CM9'ene.

Du kommer garantert til å bli fornøyd. De er sofistikerte høyttalere for feinsmeckere
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Bare å dra på, høyttalere tåler faktisk litt mer rett ut av esken enn når de er "skikkelig innspilt". Forskjeller som oppstår under innspilling kontra innspilt er forsvinnende liten (faktisk såvidt målbar) .
    Det spørs jo hva man måler. Min erfaring er at innspillingen har MYE å si for kvaliteten. Tenker da ikke på hvordan man gjennomfører innspillingen, men at høytalerne har fått kjørt seg litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •