Hvilken forsterker til klipsch?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer cvpowah sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken forsterker til klipsch?

Hallois alle.
    Jeg har planer om å handle meg noen godsaker når det nærmer seg jul. Rommet/stuen er 50kvm, ikke dedikert. Jeg tenkte å legge rundt 100k i det. Det jeg trenger hjelp til er å eventuelt få tips om andre merker som er tilsvarende bra eller bedre og finne en bra forsterker som har krefter nok til å suge meg langt inn i fantasiverden eller overbevise meg om det faktisk er en bygning som blir utslettet fra jordens overflate 2m forran meg

Det jeg har sniffet litt på til nå når det gjelder høytalere er hovedsaklig klipsch. Ut i fra hva jeg har lest så virker dette som ganske bra høytalere med hovedformål til kino.

Front: Klipsch Rf-83 (1par) 25 k
    Vegg + Bak: Klipsch Rs-62 (2par) 18k
    Center: Klipsch Rc-64 (1par) 9k
    Sub: SVS PC13- Ultra (2stk) 30k

Da er vi oppe i rundt 82k hvis jeg ikke tar helt feil med prisene. Nå trenger jeg tips til en forsterker til å drive dette galskapet, jeg tenker på en mellom 10-20k helst, men kom med tips. Jeg tenker jeg vil ha 7.2, men muligens vil starte med 5.2 først. Hva tenker dere om det? Er det veldig stor filmopplevelsesmessig forskjell 5.2 vs 7.2

Utenom dette så lurer jeg på om dere syns dette var noe bra oppsett i det hele tatt... Og hvilke andre merker som er bedre isåfall, til samme /bedre pris.

Tusen takker for svar
    MVH
    VDV

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ligger vel rf83 på rundt 16 tusen og rs64 på 6 så du sparer inn noe der men du må legge mer penger i elektronikk på receiver og effektforsterker

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva er jo anbefalt blant mange, da den er litt rolig i toppen og MYE fart i bunnen.

Klipsch er kjent for en litt kvass diskant, så det bør utøves varsomhet når du velger forsterker til disse. Velg en som er rolig i toppen, så får du en skikkelig kombo!

Ellers er jeg sikker på at det er noen her inne som har andre gode tips enn Emotiva.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Emotiva er jo anbefalt blant mange, da den er litt rolig i toppen og MYE fart i bunnen.

Klipsch er kjent for en litt kvass diskant, så det bør utøves varsomhet når du velger forsterker til disse. Velg en som er rolig i toppen, så får du en skikkelig kombo!

Ellers er jeg sikker på at det er noen her inne som har andre gode tips enn Emotiva.
    Emotiva støttes her..
    Med såpass store høyttalere tror jeg jeg ville gått for en ok reciever med pre-out (eventuelt Emotiva UMC-1 om du tør) og da med Emotiva XPA-2 til fronter og XPA-5 til å drive senter og surroundkanalene.

Når du investerer i høyttalere til ca 80 000 kr, så må du også gi dem nok forsterkerkraft. XPA-2 + XPA-5 havner vel på ca 15 000 ferdig fraktet, og med UMC-1 på lasset blir det vel ca 20 000 kr. (Merk dog en del problemer med UMC-1) Eventuelt kjøp en rimelig reciever med pre-out..

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe en brukt receiver og legge resten av penga i effekttrinn?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=69785&cat=all

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Yamaha + Emotiva. Synes dette fungerer veldig bra til mine høytalere.
    Ellers har onkyo fått bra kritkk for og match Klipsch bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Klipsch høyttalere i noen år nå, og er fornøyd. Begynte med RF-7 i stuen i stereo med Rotel pre/effekt(rsp-1066, rb-1080 og rmb-1075) Synest dette ble litt skarpt. Gikk så over til 5.1 ved å legge til egenbygd sub, RC-7 og RS-7, fortsatt på Rotel elektronikk, låt fortsatt skarpt men var jo samme elektronikk så ikke så rart.

Byttet hus, solgte all Rotel elektronikk og gikk over til stereo oppsett med RF-7 og Parasound pre/effekt i stua(NC2100 og 2250), kjøpte en SVS SB-12 sub til dette oppsettet. Dette låt bra. Holder nå på skal prøve Abrahamsen på dette oppsettet. Parasound'ene ligger på avtorget

Lagde så eget oppsett i kjelleren, fortsatt Klipsch. RB75 som front og surround, RC-7 center og RS-7 surround. Dette ble matet av en Yamaha RX-v2700. Kjøpte så en SVS PC13 ultra hit og byttet Yamaha DSP-7. Begge Yamaha passer veldig bra med Klipsch. Har i senere tid også koblet på en Vincent sav-p150 effektforsterker. Denne har en annen lydsignatur enn Yamaha, en del røffere og ikke like mykt. Har nå lyst til å gå for Vincent effekt i alle kanaler og bytte til en prosessor uten innebygde forsterkere da jeg ikke bruker dem mer i DSP-7en, men jeg mener fortsatt at DSP-7 er en bra forsterker i seg selv og en bra prosessor. Yamaha'en ligger på avtorget.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Sålangt virker Yamaha + Emotiva som godt likt. Jeg snakket med Lsound.no idag å de mente at Yamaha var veldig bra til Klipsch. Kommer nok til å sniffe litt mer på dem.

To andre ting jeg lurer på, RF-83 koster nå 16k og går ut. RF-7 koster 30k og er hakket bedre sies det. Er de virkelig verdt 14k mer ? Eller burde jeg holde meg til RF83, selv om de begynner å bli gamle?

Den andre tingen. Hvis jeg bruker om lag 100k i en og samme butikk, hvor mye bør jeg kunne prute ned i %? RF83 er jo allerede 8k billigere enn før. Og hvis jeg kjøper 2 subwoofere så får jeg 5% avslag på dem hos Lsound. Burde jeg kunne få ytterligere % avslag siden jeg handler for så mye i en butikk?

Takk for svar

* btw, digget kinoen din AnaXyd *

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plinius er jo meget gode effekter, og passer visst ypperlig til Klipsch
    Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Transparent, Dynaudio, Kimber, Parasound, Plinius, Bergmann bi-ampe 2-kanaler til front og center og du har syk lyd fra den kanten

dog... dette koster jo litt

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvpowah
    Okey. Sålangt virker Yamaha + Emotiva som godt likt. Jeg snakket med Lsound.no idag å de mente at Yamaha var veldig bra til Klipsch. Kommer nok til å sniffe litt mer på dem.

To andre ting jeg lurer på, RF-83 koster nå 16k og går ut. RF-7 koster 30k og er hakket bedre sies det. Er de virkelig verdt 14k mer ? Eller burde jeg holde meg til RF83, selv om de begynner å bli gamle?

Den andre tingen. Hvis jeg bruker om lag 100k i en og samme butikk, hvor mye bør jeg kunne prute ned i %? RF83 er jo allerede 8k billigere enn før. Og hvis jeg kjøper 2 subwoofere så får jeg 5% avslag på dem hos Lsound. Burde jeg kunne få ytterligere % avslag siden jeg handler for så mye i en butikk?

Takk for svar

* btw, digget kinoen din AnaXyd *

Ingenting tyder på at RF7 mkII er "bedre" bare annerledes.

at RF83 til 16 000 er et bedre kjøp enn RF7 II til ca 30 000 vil jeg tørre påstå ja.. mange mener fremdeled at gamle RF7 også er bedre enn RF83, med andre ord trenger ikke nytt automatisk å være bedre for alle..

SVS produktene er allerede meget godt priser ift ytelse, så noe særlig større rabatt bør du ikke forvente eller regne med!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg skal ta Yamaha Rx-v3067 og XPA 3 til front+senter.

Eller bør jeg ha XPA 2 + XPA 5 i tillegg til Yamaha'n ? Altså bør alle høytalerene være effektforsterka når noen skal være det?

Noen som anbefaler Rotel med klipsch?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha kjørt med pre/pro som f.eks. Onkyo PR-SC5508 og en 5-kanals effekt. Eventuelt en 2-kanals i tillegg hvis du MÅ ha 7.1. Jeg ville også ha kjøpt en sub-eq som Anti Mode og SVS AS-EQ1.

Det er mange som kjører effekt på frontrekka og receiver på surround.

15-serie Rotel er ikke så lyse som 10-serie, men du bør nok teste det ut før du handler. Rotel er nokså nøytral med en liten antydning til demping i topp, men det er ikke sikkert det er nok. Det kommer jo an på hva du tåler av diskant + rommet. Noen strategisk plasserte akustikkpaneler kan nok ta brodden. Har du en receiver som er mørk, som f.eks. Yamaha, så kanskje Rotel fungerer.

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg ville ha kjørt med pre/pro som f.eks. Onkyo PR-SC5508 og en 5-kanals effekt. Eventuelt en 2-kanals i tillegg hvis du MÅ ha 7.1. Jeg ville også ha kjøpt en sub-eq som Anti Mode og SVS AS-EQ1..
    AS-EQ1 i tillegg til Audyssey-en som ligger i 5508? Gjør AS-EQ1 en så mye bedre jobb enn Audyssey MultEQ XT32?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt RF7, svs pb13 x 2, rs 62 x 2, rc 64, yamaha 3067, adcom GFA 5500 effekt forsterker. Får det i slutten av måneden
    Skal si ifra hva jeg syns om dem når jeg får de !

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvpowah
    Har bestilt RF7, svs pb13 x 2, rs 62 x 2, rc 64, yamaha 3067, adcom GFA 5500 effekt forsterker. Får det i slutten av måneden
    Skal si ifra hva jeg syns om dem når jeg får de !
    Ja hva syns du

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo, Yamaha, Marantz på receeverfronten. Parasound NC 5250 eller Halo A51 så har du mine two cents. Alrdi hørt Emotiva men ligger mange samenligninger ute på nettet da Emotiva er mye rimeligere.

Ellers er jo McIntosh også absolutt å ta med i betrakningen men koster jo dollars.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Ja hva syns du
    Ser nå 1 år etter jeg glemte å svare på en post jeg selv laget hehe. Pakken ble stoppet i tollen å fikk ikke høytalerene før langt ut i desember. Fikk et par ledninger å en rack med på kjøpet som "trøst". Men Klipschene å subbene er knallbra, Adcom var jeg skuffet av. Jeg har sett flere timer med film dette året en det som kan være helsemessig forsvarlig Solgte Adcomen å vurderer å kjøpe Emotiva 5 og 2 nå. Er superfornøyd med KLipsch og Svs. Kommer nok til å bytte ut PB med PC senere siden de tar mindre plass.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få fiksa deg en hjemmekino review av anlegget ditt
    Er sugen på noen bilder fra det oppsettet ditt der
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Få fiksa deg en hjemmekino review av anlegget ditt
    Er sugen på noen bilder fra det oppsettet ditt der
    Må lære meg å ta bilder først da hehe. Skal snart flytte på anlegget til et nytt rom. Kan fixe det når det er gjort. Da har jeg sansyligvis effektforsterkere også på plass.

Er veldig interessert i Emotiva nå. Syns det var meget mystisk at xpa-3 koster 100dollar mindre enn Xpa-2 :P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •