Dyr hjemmekino forsterker til stereobruk eller Rimelig + 2kanals oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyr hjemmekino forsterker til stereobruk eller Rimelig + 2kanals oppsett

Jeg sitter for tiden og planlegger et kino rom. Dette rommet skal brukes til film, musikk i 2 kanaler, spillmaskiner osv.

Jeg har idag et oppegående stereo oppsett, men desverre så har ikke forforsterkeren min HT inngang.

Jeg ser føre meg 2 senarioer når det kommer til lyd og lurer på om noen av dere som har bygget og testet har innspill om hva jeg får mest igjen for. Jeg tenker meg at dette rommet vil bli brut slik.

40% musikk, type Metallica, Soungarden, Pearl Jam, Diana Krall, Jamie Cullum, Sting. Pink Floyd. Ikke noe klassisk musikk.

40% til film av alle mulige typer

20% spilling da er det mast action og bilspill.

1.st senario er å kjøpe en dyr svært god hjemmekino reciver av dagens toppmodeller. La oss si rundt 40.000kr. Der jeg bruker den til både musikk, film og spilling.

2. Senario. Kjøper en reciver til ca 15,000kr samt en preamp til 2 kanaler til 10.000 en effekt forsterker til 10000 og en dac til 5000kr.

Kobler reciver inn på HT inngangen på pre og inn på effekt. Bruker deretter 2 kanalsoppsettet til musikk og reciver + effekforsterker til kino og spilling.

Jeg er opptatt av at musikk skal vere levende og morsom. jeg er ikke ute etter noe analytisk lyd, jeg liker å trampe takten med foten.

Hva tror dere vil passe best for meg, å hva vil gi mest "bang for the buks"

Setter pris på innspill fra folk som har/har testet de litt dyrere reciverene op mot gode 2 kanalsoppsett.

mvh Peter

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jeg sitter for tiden og planlegger et kino rom. Dette rommet skal brukes til film, musikk i 2 kanaler, spillmaskiner osv.

Jeg har idag et oppegående stereo oppsett, men desverre så har ikke forforsterkeren min HT inngang.

Jeg ser føre meg 2 senarioer når det kommer til lyd og lurer på om noen av dere som har bygget og testet har innspill om hva jeg får mest igjen for. Jeg tenker meg at dette rommet vil bli brut slik.

40% musikk, type Metallica, Soungarden, Pearl Jam, Diana Krall, Jamie Cullum, Sting. Pink Floyd. Ikke noe klassisk musikk.

40% til film av alle mulige typer

20% spilling da er det mast action og bilspill.

1.st senario er å kjøpe en dyr svært god hjemmekino reciver av dagens toppmodeller. La oss si rundt 40.000kr. Der jeg bruker den til både musikk, film og spilling.

2. Senario. Kjøper en reciver til ca 15,000kr samt en preamp til 2 kanaler til 10.000 en effekt forsterker til 10000 og en dac til 5000kr.

Kobler reciver inn på HT inngangen på pre og inn på effekt. Bruker deretter 2 kanalsoppsettet til musikk og reciver + effekforsterker til kino og spilling.

Jeg er opptatt av at musikk skal vere levende og morsom. jeg er ikke ute etter noe analytisk lyd, jeg liker å trampe takten med foten.

Hva tror dere vil passe best for meg, å hva vil gi mest "bang for the buks"

Setter pris på innspill fra folk som har/har testet de litt dyrere reciverene op mot gode 2 kanalsoppsett.

mvh Peter
    Jeg ville ha gått sceanrio 2, men brukt mindre penger på dac. ca 2000 og finne det meste brukt.

En reciver til 40000 er ikke så vannvittig kraftig. Kanskje brukt enda mindre på reciver. Er mange bra der ute til ca 10 lapper. Og satset på å finne noen skikkelige effektforsterkere.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, ser den, men dac til 2 k er de ikke noe spes. Har flere dacer i den prisklassen og ingen slår min eldgamle theta....

Men er predelen på en dyr surround reciver mye dårligere enn en rimelig tokanals pre. Vet jo at Pioneer har fått mye skryt i musikk sammenheng. Og hvorfoir skal jeg kjøpe en reciver med x antall effektforsterkere for å så kjøpe enda flere, Det må jo bli noen som er ubrukt. Ligger ikke pengene i en reciver på dekodere og oppskalleringer og lydforbrdringer, som f.eks romkorreksjon.

Jeg bare stiller opne spørsmål for å hente av deres erfaring med kino/surround. Har gerie på 2 kanalsoppsett da det er det jeg har drevet på med i 15år. Kinodelen, svært lite.

>Skal sktive mere etterpå, nå skal jeg på verdenspremiere på noe Hegel oppsett.

Flott med tilbakemedinger

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig intressant spørsmål dette,som sikkert mange lurer på!
    Har ikke svaret på dette selv,da jeg har litt for lite erfaring med rene stereo oppsett!
    Eneste jeg har sammenlignet,er Abrahamsen V2.0,sammen med Pio LX 82!
    Der koblet jeg SB Duet både til Pio(digitalt),og Abe via en Beresford 7510 Dac!
    Deretter kunne jeg velge inngang på Abe med et tastetrykk,og da fikk jeg testet den både som ren effekt til Pio,og som integrert forsterker!
    Helt likt vurderingsgrunnlag blir det jo heller ikke,når det blir to ulike Dac'er i sammenligningen,så noen saltklyper må vel inn i bildet:grin:

Bakgrunn for testen,var jo å av dekke hvor "dårlig" forforsterkerdel det er i disse receiverne!
    Med Pio i "pure direckt" klarte jeg ikke å høre forskjell rett og slett,men med RK innkoblet i Pio,så ble lydbildet større,bredere,og med mer "trøkk"

Men nå skal det legges til at dette er i en stue,og at høytalerplasseringen er langt fra optimal (usymmetrisk),så det kan nok hende at dette hadde blitt noe anneledes med mer optimale forhold!
    Er vel derfor jeg foretrakk lyden med RK i Pio innkoblet,og Abe som ren effekt!

Vet ikke om man skal konkludere for mye ut fra dette,men at dagens receivere i den prisklassen,er noenlunde oppegående også som musikkformidlere føler jeg meg ganske trygg på!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er ute etter veldig korrekt gjengivelse på musikk så kan du vel like gjerne bruke en skikkelig receiver, eller en pre/effektløsning. Onkyo PC-SC5508 til 20.000kr og en Rotel RMB-1575 til ca 18.000kr kanskje. Det er ihvertfall planen min. Mangeler 5508'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av egne erfaringer synes jeg at en god receiver med god romprossesor og en god effektforst er veien å gå.
    Har selv brukt pioneer lx81 receiver med veldig godt hell.
    Brukte en stund "bare" krell s300i og hegel cdp4a mk2 som reint stereo oppsett. Selvom jeg har gjort en del tiltak med rommet, kan ikke dette sammenlignes med det en god romkorreksjon kan gjøre.
    Hvis mann har et rom som er opp mot perfekt oppbygd med tanke på demping av ressonanser er nok helt sikker et reint stereo oppsett bedre enn mitt forslag, men jeg tror i di fleste tillfeller dette ikke er tilfelle.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YAMAHA RX-V2067 reciever
    Abrahamsen V3.0 forforsterker
    Abrahamsen V4.0 effektforsterker
    Abrahamsen V6.0 DAC

Pris: ca 35000,-

En fantastisk pakke om du spør meg. Du kan også her gå for f.eks Hegel som etter sigende skal være en "tightere" DAC enn V6.0. Jeg har V6.0 selv og er meget fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Hegel-H100 kan jo brukes og, som ren stereo og effekt under film =) Så har du USB til PC bruk også...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer LX83, Hegel H200 og HD10 Dac! Genialt på Musikk

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en god receiver som har den funksjonaliteten du trenger og nok effekt til å drive alle surroundkanalene, og så en effektforsterker til å drive fronthøyttalerne.

dac og forforsterker trenger du etter min mening ikke.
    --
    Thorbjørn

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo smak og behag, men jeg ville utvilsomt gått for en 2-kanals integrert med prosessorinngang til drift av frontene. På den måten får du fristilt stereobiten fullstendig. Noe å tenke på her er jo også økonomi da dyre receivere ikke akkurat står seg i pris så fort det kommer en arvtager. Selv Z11 vil stupe drastisk når Yamaha slipper en oppfølger med 3D støtte. Kiipt for dem sam ga over 50k da......
    Jeg har hatt mange både dyre og billige receivere, og etter min menig gjør man de beste kjøpene rundt 15k. Finner man i tillegg f.eks en brukt Hegel H200 har man kommet langt på vei. Utover det kan man vurdere om man ønsker power til resten av høyttalerene, eller om man lar receiveren ta seg av dem.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne pakka ville jeg gått for:

Hegel H200 & HD10 dac, 22 995 kr
    Hegel H200 og HD10 Stereopakke | Soundgarden

Yamaha RX-V3067, kr 14 661 (VIP pris ved innlogging)
    Yamaha RX-V3067 7x200W 7.2 3D A/V receiver - L-Sound AS

Mvh Riceman

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper man receivere hos Hifi-klubben kan man betale ca 1500-2500 ekstra og noen kommer hjem og setter det opp med skikkelig kalibrering.Ikke den kalibreringa der man bare gjør klar mikrofonen og kjører på.
    Dette kan fort bli bedre enn det du klarer å få til selv eller en ren stereo del.
    Vet ikke hva slags høyttalere du skal bruke det til,men synes ikke Hegel som er nevnt over noen ganger er så bra på rock som jeg ser du spiller en del.Litt masete.Har kun prøvd den på MA i forsvar hvis noen skulle bli sure nå :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et annet alternativ:

Bladelius Thor-MKIII, kr 26 500 (kr 33 000 med dac)
    Norsk Audio Teknikk AS, Anthony Gallo, Cayin, Gryphon, Bladelius, Transparent, Dynaudio, Kimber, Parasound, Plinius, Bergmann

Yamaha RX-V2067, kr 9 990 (VIP pris ved innlogging)
    Yamaha RX-V2067 7x190W 7.2 3D A/V receiver - L-Sound AS

Mvh Riceman

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,978
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0