Pre og cd spiller som farger lyden på klasse-d amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pre og cd spiller som farger lyden på klasse-d amp

Er det mulig å få en klasse-d amp feks Midgaar oberon til å låte som en klasse ab ved bruk av en analog pre og cd spiller?

Tenker da på varmere og mer laidback klang, mer behagelig og rolig mellomtone, jeg syntes vertfall mellomtonen er det største problemet med klasse-d.

Hvis det er mulig, hva slags pre og spiller burde man velge da, noen som har objektive erfaringer?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du burde se deg om etter en annen forsterker om du ikke liker den du har?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert det beste alternativet

Var i grunn bare nyskjerrig på om det finnes muligheter for å få dette til med spiller og pre.

Så hva tror du?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørpre kanskje kan hjelpe litt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Rørpre kanskje kan hjelpe litt.
    Støtter den!
    Selv om Snicker's ikke støtter bruken av rør-pre, så vil jeg si at det beste jeg har hørt Oberon på var en solid rør-pre.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk aldri helt sving på Oberon. EC 4.7 ble brukt mye på demo o.l. iallefall. Testet det selv, og syns det også ble veldig kjedelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du tok opp dette problemet Stianuno! Har lysst til å få klasse-d utstyr i hus igjen, men er veldig usikker på om det vil gi meg det samme som jeg hadde før med Oberon+EC4.7..

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Fikk aldri helt sving på Oberon. EC 4.7 ble brukt mye på demo o.l. iallefall. Testet det selv, og syns det også ble veldig kjedelig!
    Jeg hadde EC4.7 og Oberon i et års tid og opplevde også det som mange andre poengterer mtp. klasse-d med at de blir litt vel skarpe og harde i lyden. Fordelen var jo såklart at de (fysisk) små forsterkerene kunne plasseres nesten uten lufting uten å bli varme. God plass er det også i tv-benken med slikt i hus så derfor ønsker jeg meg noe sånt igjen. Håper noen kommer med 1.hånds erfaringer på dette

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er artig å få høre andre sine synspunkter

Mine oberon ble solgt i dag, nå skal jeg kjøpe meg en Music angel til musikkbruk fram til jeg finner en brukbar Mcintosh på brukten

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MA til LS80?

Det kan fort bli sløvt. Disse liker forsterkere med mye kraft. Rake motsetningen av Klipsch i så måte.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sløvt? utdyp gjerne den

Kjøper ikke en slik forsterker for å blåse ørene av hodet hvis det var det du trodde
    Har lyst til og teste den, 3200kr ink frakt er jo så latterlig billig at jeg kan gjøre det, blir jeg ikke fornøyd kan jeg jo altids sette den på stua sammen med noen mindre høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker mer på hele lyden. Daft, og livløst. Mangel på dynamikk og transientegenskaper. Du skal ha rimelig heftig rørtrinn for å kontrollere disse bassene på en god måte.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se

Musikk er jo dynamisk så at jeg trenger så hinsides med effekt for å komme til nirvana har jeg ikke tro på, har testet litt av hvert og watt er vel det siste jeg ser på hvis jeg vil ha en forsterker med god kontroll.

Ved høye volum så endrer det seg jo noe men jeg liker å sjekke ut ting i praksis før jeg drar noen konklusjon.

Har du testet MA på LS80?
    Hvilke forsterkere har du testet på LS80?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stianuno

1: og watt er vel det siste jeg ser på hvis jeg vil ha en forsterker med god kontroll.

2: Hvilke forsterkere har du testet på LS80?
    1: Var vel akkurat dette jeg ville frem til. Dette handler ikke om watt. Små rørforsterkere har bare ikke skikkelig kontroll på slike basser.

2: Hørt litt forskjellig, uten at det egentlig har blitt særlig kontrollert. Disse har dog vært betydelig grommere enn MA. Viser ellers til 1. Det er bare sånn desverre.

Forslag: Bruk MA til hornene, og finn deg en rimelig PA til bassen. Crown XLS, eller Behringer Europower, eller lignende. Da får du det beste fra begge verdener.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay

Takk for tipsene, jeg skal forske litt å ta til etterretning det du skriver

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er vel det som, til en overkommelig pris, er mest nøytralt, men det er jo variasjoner her også. Oberon er vel av samme ulla som Rotel 10xx-serien. Rotel's nye 15xx-serie er ikke så lyse som de eldre. Av B&W Group så ble jeg anbefalt 15xx over 10xx pga lydkvaliteten og i flere tester så blir det bemerket at Rotel 15xx er litt mørkere enn alle andre klasse D testerene har hørt og de får veldig mye skryt og blir ofte påstått å ha 90-95% av kvalitetene til utstyr som er mange ganger så dyrt. Men av en eller annen grunn så blir både klasse D og særlig Rotel rakket endel ned på "ekspertene" her på forumet. Jeg skal ikke skryte på meg å ha greie på noe som helst, men jeg er veldig godt fornøyd min Rotel klasse D.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •