Nøytral preamp (stereo) i prisklassen 5000 +/-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nøytral preamp (stereo) i prisklassen 5000 +/-

Jeg er på utkikk etter en preamp i prisklassen rundt 5000 +/-. Den skal mate et rørslutt-trinn (Velleman K4040 (2 x quad EL34 pp)). Rent teknisk har dette en følsomhet på rundt 1.1 volt for full utstyring og en inngangsimpedans på 34k. Kilden bortsett fra CD, er en Clearaudio Emotion platespiller.

Jeg er mest mulig ute etter en nøytral preamp og de jeg foreløpig har sett på er Rotel RC03 og 1070 pluss Parasound Zpre2 og tilhørende RIAA-boks i samme serie. Ulempen med de siste er at ingen i Norge har hørt dem (jeg kan bli en av de første), slik at ingen vet hva de er gode for.
    Men hvis noen har kjennskap til den forrige Zpre-serien til Parasound, er det noen som kan si noe om hvordan den var? (Det kan nevnes at det nye RIAA-trinnet fra Parasound er vesentlig dyrere enn det gamle.) Evt si noe om Rotelene jeg har listet opp, eller komme med helt andre forslag i denne prisklassen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar for litt mer selvbygg da?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Klar for litt mer selvbygg da?
    Jeg har vært inne på tanken, ja. Men det ser jeg på som et lengere prosjekt, og siden jeg har bruk for en preamp nå...

Ang selvbygg så har jeg tenkt å ta det fra scratch, jeg har en rørkonstruksjon på papiret, en litt spesiel løsning: en katodefølger som mater en shuntregulert jordet gitter totem. Men det er mulig det blir for mye rør med både rør i sluttrinn, rør i CD-en og en rørpre?

Har du forslag til gode byggesett?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til kan man begynne å spekulere på om produsentene av hi-fi av i dag har fulgt med i timen. Med det mener jeg å greie å se tilbake og lære av erfaringer tilegnet tidligere.
    Jeg er som sagt på utkikk etter en pre med RIAA i den lavere prisklassen (altså under 10k). Det jeg lurer på er: hvorfor finnes det ikke omtrent ikke en eneste pre med lo-cut? Det var jo standard før i tiden. Og hva skal jeg med 2Hz til 40k -1dB på RIAA-inngangen?

Nei, er det noe jeg ikke trenger, så er det i alle fall flat respons ned mot det subsoniske! :cry:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •