Trenger hjelp til hdmi 1.2 - 1.4 - blue-ray

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til hdmi 1.2 - 1.4 - blue-ray

Hei.

Jeg kjøpte meg tv og blue-ray spiller i kveld.
    Samsung 46" 3D LED-TV UE46C7705
    Samsung BD-C5900 Blu-ray spiller
    (Tilbud på Lefdal Alna i dag 10000 + 1000)

Jeg har en Yamaha RX-V1700 receiver, problemet her er vel at denne har hdmi 1.2 som ikke støtter overføring av hd lyd ? hvis jeg har forstått det rett.

Hvilke formater går jeg glipp av ved å benytte hdmi 1.2 istedet for 1.4 ?

Kan jeg overføre hd lydformat via optisk kabel mellom blue-ray og receiver og samtidig kjøre bilde via hdmi gjennom receiver ?

klovnikamp

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meg bekjent støtter ikke din reciver noen av dem nye formatene, så du går glipp av alt av HD formater.

Også Klarer ikke din Reciver og formidle 3D så dette går du også glipp av hvis du kobler deg igjennom reciveren.

Til trøst så er ikke de litt mindre 3D reciverne så dyre

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Hei.

Jeg kjøpte meg tv og blue-ray spiller i kveld.

Jeg har en Yamaha RX-V1700 receiver, problemet her er vel at denne har hdmi 1.2 som ikke støtter overføring av hd lyd ? hvis jeg har forstått det rett.

Hvilke formater går jeg glipp av ved å benytte hdmi 1.2 istedet for 1.4 ?

Kan jeg overføre hd lydformat via optisk kabel mellom blue-ray og receiver og samtidig kjøre bilde via hdmi gjennom receiver ?
    klovnikamp
    Gratulerer å selvsagt får du HD lyd men ikke ved 3D avspilling med din BD spiller men vanlig BD disc på din spiller
    (3D /HD lyd er omtalt et stykke ned)

Jeg tar ikke med HD lyd overført som analogt i min beskrivelse men overført HDMI

HD lyd.........................................
    Lyd som omtales som HD lyd er enten
    HD lyd codec (feks DTS HD , DTS HD MA)
    eller HD lyd er Multichannel PCM
    alle disse lydtypene kan være på BD plater.
    __________________________________________________ _____________________________________________
    En Blu Ray spiller........................................... .....................
    En Blu Ray spiller man kjøper i dag støtter HD lyd avspilling
    1: Multichannel PCM på disc overført HDMI til reciver
    2 : Bitstream av HD lyd codec HDMI for decoding i en reciver (HDMI 1.3/HDMI 1.4)
    3 : Eller decoding av HD lyd codec i en Blu Ray spiller til multichannel PCM for så overføre til reciver med HDMI
    Alt dette er HD lyd
    __________________________________________________ ____________________________________________
    Reciver og motak av HD lyd............................................... .
    En reciver som motar HD lyd gjør det---->
    1 : Motar multichannel PCM overført fra spiller til reciver med HDMI
    2 : Motar bitstream HD lyd codec overført fra BD spiller til reciver over HDMI , reciveren decoder så bitstream HD lyd codec til multichannel PCM ((((hd lyd bitstream motar da ikke rx-v1700))))
    __________________________________________________ ______________
    klovnikamp........................................ ..............................
    Din reciver (rx-v1700) støtter Multichannel PCM
    (max*) 8 kanaler , 24 bit , 192 kHz
    overført fra en BD spiller til reciver med HDMI
    (max* er beste lyd man kan få på noen Blu-Ray disc så ergo får du mulighet til beste Blu Ray lyd)
    Det vil si at du kan mota
    Multichannel PCM lydspor fra BD disc
    eller
    der det er HD lydcodec på disc må Blu Ray spilleren decode dette til Multichannel PCM

Reciveren er langt fra ny men at den har HDMI 1.2 er i hovedsak at den støtter SACD DSD noe man ikke kunne gjøre ved tidligere versioner HDMI (såfremt man har en SACD avspillere som støtter DSD ut HDMI .....om ikke må spilleren endre SACD til multichannel PCM)
    HDMI.............................................. ..................................
    HDMI hva støtter hva ?
    HDMI og type sier bare hva man kan og ikke kan sende,mota ved HDMI spesifikasjon men sier ingen ting om hva en tv , reciver , spiller støtter for det avgjøres i spesifikasjoner til komponentene .
    de ulike HDMI---->HDMI :: Resources :: FAQ
    Info.............................................. ...................................
    Nå trenger du ikke optisk eller coax men om du skulle endt i en slik sutuasjon at det var eneste løsning for digitalt overført lyd ville ikke HD lyd bli overført med disse type kabler
    Optisk /coax bringer max stereo eller SD surround (lossy surround codec) som Dolby Digital/DTS
    Oppsett av spiller/Reciver........................................... .........
    For å få til HD lyd HDMI som multichannel PCM er det mulig du må foreta innstillinger i spiller og kanskje reciver
    (les manual til spiller/reciver)
    Trenger du hjelp er det bare å spørre så vil du sikkert få svar
    HD lyd på rx-v1700 / HD lyd med nyere recivere..........
    Hva som blir forskjell multichannel PCM rx-v1700 eller en ny reciver som har HDMI 1.3/1.4 å kan decode lyden.
    I utgangspunktet ingen kvalitetsforskjell men en liten volum forskjell der multichannel PCM vil spille lavere ved samme volum enn bitstream og decoding i reciver.
    Ved 3D og din reciver ....klovnikamp...............ingen hdmi HD lyd samtidig med 3d med din spiller/reciver...............
    Må bruke optisk eller coax fra BD spiller til reciver for å få surround med 3D
    (ikke HD lyd men SD lyd ....samme som lyd på DVD)
    Da kopler du HDMI rett fra spiller til TV så får du 3D bilde
    Krise........det er opp til deg men etter min mening ikke da det er utrolig få 3D disc å forskjell HD lyd/SD lyd behøver ikke nødvendigvis på 3D utgivelsene du ser være stor ?
    HDMI 1.4 reciver er jo noe man kan kjøpe senere en gang.

Alternativ til å kunne få HD lyd og 3D samtidig med din gamle reciver ville vært om du hadde kjøpt BD spiller med 2 utganger (1xhdmi 1.3 + 1xhdmi 1.4)
    (Skulle du hatt en slik spiller som Samsung heter den vel BD C7900 ...vet ikke om den er i salg ennå
    Samsung BD-C7900 - http://geckomovies.com/ men man får andre merker med 2 HDMI også.feks Panasonic DMP-BDT300

eller
    hadde valgt en BD spiller (3d) med multichannel analog utgang

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så oppklarende svar!

At jeg "kun" får vanlig surround lyd via optisk ved 3d avspilling er ingen krise for min del. Jeg kjøpte ikke dette først og fremst for 3d delen, men det blir arti å teste.

I morgen blir det å bytte ut Get pvr med Get HD pvr, kjøpe et par hdmi kabler til, en bunke blu-ray filmer så blir det HD i heimen hele helgen

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket manual til reciveren å den vil passere 1080p fra bd spiller
    (usikker om det gjelder 1080 24 men tipper det går)

(er jo noen gamle recivere som ikke greier passere 1080p )

Får du problem med lyd
    >>>>>>
    firmware oppdatering er tilgjengelig (fra 2006) til RX-V1700 via Yamahas offisielle nettside som løser følgende problem:
    ----->tilfeller når du bytter mellom visse digitale signaler på en RX-V1700 eller HTR-6090, digital signal vil mute for en lengre tid eller vil ikke returnere.
    eller
    må man ha optisk eller coax for å få det til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •