Hvilken integrert forsterker skal jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken integrert forsterker skal jeg kjøpe?

På grunn av lytteavstand og romstørrelse skal jeg ha stativhøytalere med 6,5" bass/mellomtone og det blir neppe noe større enn mellomstore gulvstående. Lager denne tråden fordi jeg synes det er vanskelig å bestemme seg for forsterker og jeg er litt bekymret for å gjøre et bomkjøp. Blir igrunnen bare mer usikker jo mer jeg vurderer alternativene og det er dumt at det er langt å dra (12-60 mil) for å få demo på utstyret.

Jeg har kjøpt B&W DM685 siden de kostet 3496,- på en kampanje (nesten gratis). Det var et impulskjøp og jeg kommer muligens til å angre på det. Dersom de ikke faller i smak blir jeg å kjøpe XTZ 99.25 siden jeg har siklet etter de i étt år pga elementene og utseendet. Skulle egentlig kjøpe XTZ 99.25 i begynnelsen av året, men så ble det isteden entusiast-PC med i7 980 EXTREME, SSD i RAID0 og GTX 480. Prosessoren koster alene 8 lapper, så det er en dyr PC og det har dessverre forskjøvet innkjøp av stereoanlegg.

Jeg er kommet frem til at jeg må prøve meg frem på høyttalere siden jeg hører alt fra til psy trance (mest vekt) til metal (minst vekt) før jeg blir fornøyd, men jeg ønsker å kjøpe en grei forsterker som jeg slipper å bytte med det første.

Jeg har tenkt å bruke 5-15.000,- på en integrert forsterker.
    Tror ikke jeg i overskuelig fremtid kommer til å bruke mer enn 10-15.000,- på høyttalere så jeg synes at 15 lapper til forsterker er et passende pristak. XTZ har jo noen greie gulvstående i prisklasse 8-15 tusen. Jeg er usikker om det finnes 7.1-receivere i denne prisklassen med god lyd til 2-kanals musikk.

Det står mellom følgende:
    NAIM NAIT XS-II 2x60w 15000,-
    XTZ Class A100 D3, Sort 2x110W (AB) 2x50W (A) 5700,-
    NAD C375BEE 2x150W 8998,- (Lurer på om denne ikke blir litt i kraftigste laget.)
    NAD C356BEE 2x80W 4998,-
    NAD C326BEE 2x50W 3798,-

Har sett litt på Rotel, men de ble jeg igrunnen ikke klok på og det var svært lite info tilgjengelig hos forhandler.

Jeg er ikke glad i høy lyd og kommer sjelden til å spille over 85 dB, derfor lurer jeg på om jeg får god lyd ut av NAIM NAIT XS. Liker den lave profilen og synes den har et bra utseende.

Er villig til å punge ut for NAIT XS, men det er jo klart at jo mindre man bruker desto mer penger blir det til andre ting. 60W er jo ikke alverden, men har forstått det slik at det er flere faktorer enn bare watt som avgjør ytelsen.
    Blir NAIT-forsterkeren for liten hvis jeg feks om litt velger å kjøpe en gulvstående XTZ 99.36 og får jeg isåfall mer ut av C375BEE eller ZTZ Class A100 D3?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt den selv, men jeg ville ha sett på denne:
    Harman/Kardon HK990 Integrert forsterker | Soundgarden
    Mulig den finnes billigere et annet sted, eller kan prutes ned/kjøpes brukt. Med digital inngang, sub-utganger og romkalibrering synes jeg den virker mer spennende enn de fleste. Og en HK med 2x150watt er virkelig ikke til å kimse av.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er brukt et alternativ? I såfall får du jo både Krell KAV 400xi, Bladelius Thor og Hegel H200 til under 15k. Ligger jo en Roksan på brukten nå til 6500,-

Uansett, Bladelius Tyr kan du jo høre med NAT om pris på, han har nok litt å gå på slik at du ikke sprenger budsjettet. Ville glatt styrt unna NAD, syns de er kjedelige ift mye annet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mulig den finnes billigere et annet sted, eller kan prutes ned/kjøpes brukt. Med digital inngang, sub-utganger og romkalibrering synes jeg den virker mer spennende enn de fleste. Og en HK med 2x150watt er virkelig ikke til å kimse av.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roksan K2 får hvertfall MYE skryt.Kommer nok langt med den til 6.500.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/69759

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim er artig på B&W har selv eid det (805 på nac202-nap200), har dog aldri hørt xs, men ser at det er en serie som får mye skryt. Selv foretrekker jeg forsterkeri som er litt mørkere i klangen på B&W stativhøytalere, og valgte derfor emotiva med xpa-2 forsterkerdel. Dette er og blir en smakssak, derfor er det så viktig å høre ulike forsterkere på dm685 før du kjøper. Det er en høytaler som farges mye av kilde og forsterker etter min mening...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe du vil angre dersom du velger å gå for Naim Nait XS-II. Den har et forforsterkertrinn som langt overgår de andre kandidatene her. Dessuten er den veldig oppgraderingsvennlig med tanke på Naim sine strømforsyningsalternativer.

Men som alltid, stikk og hør før du kjøper!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger, nyttig med inspill fra andre.

Er ikke komfortabel med å kjøpe brukt og det er noe jeg bare gjør hvis ting jeg "må" ha er gått ut av salg.

Harman/Kardon HK990 Integrert er noe å vurdere, men er usikker om jeg trenger en slik "murkloss" på 150W. Hvis forforsterker-trinnet på NAIT XS er så bra som det sies har jeg kanskje bedre nytte av den, for jeg ser ikke for meg at jeg vil spille på lydnivå som krever de 150W.

Har allerede en DAC, riktignok kun en Cambridge DacMagic, men det burde holde til å overføre lyd fra PC. Det vil uansett begrense seg ett eller annet sted så jeg tviler på at det vil være verd det med DAC til 20k for å koble til en PC.

Det hadde vært fordelaktig å få lyttet til utstyret, men det er ikke så lett når man ikke lenger har bil og bor på en holme av en småby på nordvestlandet. Må vel ca 60 mil for å få demo på NAIM.

stianmi:
    Jeg har hørt det med forforsterkingen tidligere og det er en av grunnene til at jeg har lyst på den forsterkeren.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med mere fra Cambridge ? de har da effekt. og int.forsterkere og velge i.

Er selv nyskjerrig på det merket

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mener å ha lest flere steder at H/K er en dårlig match med XTZ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man først er inne på Naim, så kan du jo vurdere inngangsmodellen, Naim Nait 5i også. Den er noe rimeligere enn Naim Nait XS-II, og den har ikke støtte for oppgradering av PSU.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte Cambridge for en tid tilbake, men ble frarådet av en som mente det gav skarp lyd sammen med B&W. Jeg aner ikke om det er fakta, men det er slik som legger seg i minnet.

Det kan være jeg må dra til nærmeste HFK-utsalg og få demo av 685 med diverse forsterkere. Feks CAMBRIDGE 740A Integrert forsterker 2x100W til 5498,- og ha NAIT XS som et ess i armet.
    Cambridge er fine å se til, men så spørs det med lyden. 840A v2 kan også være aktuell å vurdere.

Det er jo dumt å bruke 15k dersom jeg kan bli fornøyd for 5498,-

10k spart er nesten en halv Virus Ti2 Polar synthesizer :-D

stianmi:
    Det stemmer, men den har ikke like bra forsterkertrinn og differansen er ikke så stor opp til XS når man har nådd 8500,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har du vurdert Densen? De er en veldig god match mot B&W hvertfall.
    Sjekk ut feks B-110+ eller evt en brukt B-130.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Soundgarden hadde hvertfall ikke noe positivt å si om denne.Var med i vurderinga mi.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Vincent 236, og er knallfonøyd på alle måter!
    Har masse krefter, koster ikje så mye på brukten, og om lyden ikje skulle matche høyttalerene der og da, så kan man prøve seg fram med forskjellige rør.

Anbefales!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hentet høyttalerne. Den eneste forsterkeren jeg har er desverre defekt og er heller ikke verd å reparere. Fått dempet litt av skepsisen til 685 etter å ha sett en del filmklipp på youtube med fornøyde 685-eiere. Skjønner den har sine begrensninger, men det er ikke nødvendigvis slik at dyrest mulig høyttalere er best for den musikktypen jeg skal spille. Hvis jeg greier å velge forsterker, tror jeg dette blir ok.

Densen virker spennende. Meget stilren design. Skal prøve lese litt om Densen B-110.

Har fremdeles lyst på NAIT XS, men det vil bli kostbart.
    Med Naim Nait XS + Naim CD5X + Naim FlatCap XS blir det 41700,- men da har man også god lyd i mange år.

Nødvendig:
    236 virker bra og kjekt at det er klasse A drift inntil 10W da det er i det området lyttingen kommer til å skje. Virkelig spesiell design og pent med røret i front. 226 MK2 virker også ok.
    Dette skal visst være samme forsterker bare med annet navn og halve prisen. Pacific Valve & Electric Company ShengYa A10CS Amplfier

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant tilsvarende forsterker hos New York Sound for ca 3500 kr.

Bør vel gå an å få det til Norge for ca 6500 inklusive frakt, toll og moms.

Shengya A10CS Tube and transistor power Amplifier
    Shengya CD-S10CS

Spørsmålet er da hvordan det er å få reparert noe slikt i Norge.

Jeg har lite peiling på rør.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Nå har han jo kjøpt B&W DM685 så...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert Anthem I225?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligheten er at jeg kommer til å kjøpe XTZ 99.25 eller 99.36 da jeg liker elementene og piano-finish.

685 var impulskjøp pga lav pris.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •