Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 155
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment

Innledning

I denne tråden inviterer jeg til en diskusjon rundt behovet for equaliser i vanlige hifi-stuer, basert på mine egne tanker og et minieksperiment jeg foretok. Dette blir langt, men jeg håper at noen gidder å lese (og ikke minst svare).

Dette er AV-forum. Derfor vet jeg at det vil komme sterke meninger om alle mulige forbehold om høyttalere, plassering, rommets utforming, akustiske tiltak, forsterkermatching, kilder, kabler og lignende. Jeg sier på ingen måte at noe av dette er irrelevant; likevel ønsker jeg en debatt på et noenlunde folkelig nivå. Jeg er primært ute etter en diskusjon rundt den gjennomsnittlige amatørs muligheter for å forbedre lyden under normale omstendigheter (altså uten måleapparater, ombygging av huset, mastergrad fra NTNU og lignende).

En hifi-ukorrekt kontrollfreak

Jeg liker å ha kontroll. Derfor har jeg alltid ment at jeg trenger en forsterker med tonekontroll. Hittil har jeg også hatt slike. Tonekontroller finnes i flere varianter. Den vanligste finner man blant annet hos kjente merker som NAD og Parasound; den består enkelt og greit av bass/treble opp/ned. På NAD M3 kan man justere 10 db i begge retninger, mens man på Parasound P3 kan justere 12 db. En mer avansert variant finnes hos McIntosh, som blant annet har 5-bånds EQ på sin integrerte MA7000 (35, 150, 500, 1500, 10000 hertz) og 8-bånds EQ på forforsterkeren C46 (20, 35, 70, 150, 300, 600, 1200, 4000 hertz). På McIntosh-utstyret kan man justere 10 db i begge retninger.

Jeg har lenge lurt på hvor stor nytte jeg har av equalizer i praksis. Faktum er jo at et krav om tonekontroll begrenser utvalget på forsterkersiden radikalt. Eksemplene ovenfor hører til unntakene; hovedregelen er at tonekontroll ikke finnes. Dessuten hevder mange hifi-entusiaster at tonekontroll er fy-fy, fordi det endrer lyden. Nuvel, hvorfor det er verre å endre lyden via tonekontroll enn via matching, kabelbytte, høyttalerflytting eller akustikkplater må gudene vite. Det er uansett på det rene at jeg er mer opptatt av egen nytelse enn nøytral lydgjengivelse. Følgelig tillegger jeg fy-fy-mafiaens synspunkter liten vekt, selv om det gjør meg hifi-ukorrekt til gagns. Dersom en oppjustering av bass gjør livet bedre, så vil jeg oppjustere bassen – så enkelt er det. Og derfor altså denne klokkertroen på tonekontroll.

Slik jeg opplever det nå, med min Parasound P3, føler jeg av og til behov for å skru bassen opp, særlig ved lavt volum (en slags ”loudness”-funksjon). Likeledes føler jeg av og til behov for å skru diskanten ned, særlig ved høyt volum. Jeg har B&W CM9 høyttalere. At man savner bass ved lavt volum og finner diskanten slitsom ved høyt volum må sies å være ganske klassisk.

Jeg har imidlertid aldri følt noe behov for å justere mye. Bassen settes maks 2 db opp, ellers blir den for dominerende og boomy. Diskanten settes stort sett kun 1 db ned; da roes de mest slitsomme cymbalene. Dersom jeg justerer diskanten ytterligere ned lukkes vinduet og artisten forsvinner bakover i rommet, hvilket ikke er bra. Disse små justeringene skal dog ikke undervurderes. Om de ikke gjør underverker, kan de i det minste bidra til vesentlig forbedring. Men igjen: kravet til tonekontroll innsnevrer forsterkerutvalget dramatisk, hvilket jeg problematisk. Derfor skulle jeg ønske at jeg ikke følte behov for det.

iTunes-eksperiment

Jeg bestemte meg derfor for å gjøre et lite og uhøytidelig eksperiment med en mer avansert equalizer enn den jeg har på Parasound P3. Jeg tok frem PC-en og iTunes, og sjekket ut en del CD-er på anlegget gjennom Cambridge DacMagic. iTunes-equalizeren er 10-bånds (32, 64, 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000, 8000, 16000 hertz).

Bass
    Da jeg hevet 32-hertzbåndet (hvis det kan kalles noe slikt) viste det seg som ventet at det ikke gjorde de helt store utslagene, da ikke så mye av musikken går så langt ned i frekvens. Men litt fylde langt nede i bunnen ble det jo. Større utslag ble det når jeg justerte opp på henholdsvis 64 og 125 hertz. Dette falt i smak, men justeringene måtte være forsiktige. Noe mer enn 2db låt feil. På noen innspillinger var det intet behov for å skru opp i det hele tatt. Alt i alt likte jeg altså en viss hevelse i frekvensene under 125 hertz.

Mellomtone
    Når det gjaldt frekvensene 250, 500, 1000, 2000 og 4000 fant jeg ut at jeg likte flat /nøytral gjengivelse best. Mellomtoneområdet fungerer altså bra som er, selv om jeg kanskje kunne ønske meg en litt mer tilbakelent klang enn hva CM9 byr på. Jeg opplever den som ørlite frempå og ørlite ”flat”.

Diskant
    På 8000 og 16000 hertz foretrakk jeg imidlertid å dempe litt på noen innspillinger, men ikke mer enn 1-2 db. På sett og vis bekreftet dette lille eksperimentet den erfaring jeg har fra før: Litt mer bass og litt mindre diskant passer som regel til min smak, naturligvis avhengig av innspilling og volum.

Tanker om bass og diskant

Selv har jeg for tiden en B&W ASW 10CM Subwoofer til å supplere høyttalerne. Dennes frekvensrespons er 25-140 Hz +/-3dB. En annen aktuell fremtidssub er Velodyne DD-12 med frekvensrespons 17-120 Hz +/-3 dB. Dette betyr at subwooferne strekker seg omtrent til iTunes-equalizerens tredje bånd (125 Hz). Med andre ord: det er i subwooferens frekvensområde at jeg foretrekker mer bass – kanskje også litt over dette. Dette betyr vel logisk sett at jeg like gjerne kan skru opp subwooferen litt som å bruke forsterkerequalizer på høyttalerne? Videre betyr det antakelig at en ideell høyttaler for meg vil være en med bra trøkk i frekvensområdet fra cirka 80 til cirka 150 hertz?

Dersom bassen opp til drøyt 100 hertz kan fikses med sub, og en høyttaler med god midbass kan ta over derfra, skulle med andre ord behovet for å bruke equalizer i bassområdet være eliminert, hvis jeg ikke resonnerer helt på trynet. Da gjenstår diskanten, som jeg altså føler behov for å dempe cirka 1 db i området fra 8-10000 og oppover. Her vil nok mange begynne å snakke om demping av rom, og det er jeg for så vidt med på. Likevel er det enklere å vri litt på en knapp enn å henge opp akustikkplater og gardiner, kjøpe blomster og fylle på med gulvteppe.

Konklusjon

Troen på at en McIntosh-equalizer, med 5-8 bånd, er nødvendig nedjusteres. Siden jeg primært ønsker svak heving i frekvensområdet 0 til 125-150, og svak senking i frekvensområdet 8000+, oppfatter jeg ”vanlige” tonekontroller som tilstrekkelige. Dersom mitt resonnement vedrørende sub stemmer, trenger jeg ikke equalizer i bassområdet – jeg kan heller justere med sub. Dette tar imidlertid bort muligheten til å dempe bassen, dersom det skulle oppstå et behov for det. Det må også sies å være litt mer tungvint å justere med min nåværende sub, siden den ikke har fjernkontroll. Diskantområdet kan imidlertid ikke suben gjør noe med, så der har jeg fortsatt et problem.

Altså: så lenge jeg ikke har en høyttaler med så mye bass at den må dempes, trenger jeg kun tonekontroll til å dempe diskanten noe. Diskantproblemet kan kanskje løses ved å velge en forsterker som ikke fremhever de øvre frekvenser. Hvis ikke må romdemping til.

Jeg har med dette endret mine tanker om behovet for equalizer en del. Mens jeg før så på det som meget viktig, ser jeg nå at det kan være en fordel, men ikke nødvendigvis maktpåliggende å ha det. Hovedfordelen med det er at jeg på enkelt vis kan dempe diskanten. Dette betyr i praksis at jeg fortsatt gjerne vil ha en enkel tonekontroll, men at jeg kan vurdere å droppe dette hvis jeg finner en glitrende forsterker uten (les, en musikalsk forsterker med behagelig diskant). Dermed har jeg et lant større utvalg av produsenter å velge mellom. Her er det bare å begynne å lese seg opp…

Har noen kommentarer til dette? Er jeg på jordet eller treffer jeg spikeren på hodet her? Hvor stort er behovet for equalizer for ”mannen i gata”? Holder resonnementet mitt mål?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temaet du bringer på banen blir fort både stort og komplekst, men jeg kan iallefall si bittelitt om dette med sub og diskant, som du er inne på:

Jeg kjører separat basskasse til bass under 100Hz. Hovedhøyttalerne (Tannoy Prestige) har en kjekk liten EQ på diskant (kan dempes/heves med 1,5dB). Så ja; jeg har kunnet tilpasse (litt) både bassnivå med tuning av reflekskassen samt kunne justere ned diskant uten at det går merkbart ut over kvalitet. Disse justeringene er også såpass forsiktige, at det ikke på noen måte ødelegger noe i lyden, men mer å betrakte som mindre tilpassninger.

Man kan selvsagt diskutere om dette er nok, men ingen skal betvile at det faktisk fungerer (i betydning: gjør utslag) selv med slike enkle og små virkemidler.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ på diskanten på høyttaleren høres intet mindre enn genialt ut, og -1,5 db bør være tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller. Er det noen flere høyttalere enn Tannoy Prestige som har denne nyttige funksjonen? Dette høres ut som noe Klipsch burde starte med...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger jo noen svære aktive Genelec 1038-høyttalere på finn og hfs-børsen nå. Disse tilbyr innstillinger som vist på bildet. Aner ikke om det kunne være av interesse. Har ikke hørt dem selv heller for den saks skyld, så ingen spesiell anbefaling dette her altså.
    Aktive Super Monitor, GENELEC 1038 med 15"

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ har innebygget tuning av diskant og bass, ADAM har det, mange fler også.

Som du sier selv varierer behovet for EQ på innspillingen, utstyret, rommet og ikke minst personlig smak.

Det som er langt mer interessant i mine øyne er skikkelig romkoreksjon/høyttalerkoreksjon. De endringene som gjøres der kan være helt utrolige i normale lytterom. Flater du ut kruven i bassen din vil du kunne heve nivået og anlegget vil høres mye bedre ut på variert type musikk. Med en peak på 50hz og en dipp på 70 hjelper det ikke veldig mye om du hever området 30-125hz, peakene vil fortsatt gi mye bass på enkelte frekvenser/låter og lite på andre. Men er ditt lyd ideal oppfylt med rommet du har nå og en tonekontroll så er jo det bra.

Jeg kan nesten garantere at responsen din i sweetspot tilsvarer at en ape skulle gått løst på anlegget ditt med en 100 bånds EQ Helt klart et ønske fra flere en deg og gjenvinne kontrollen, men tonekontroll gjør ikke jobben for min del.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en subwoofer eliminerer ikke nødvendigvis behovet for EQ, du ønsker ikke nødvendigvis en flat økning i hele subbens virkeområde. Men en økning av volumet på subben vil til en viss grad fungere som en basskontroll ja.

Hos meg har jeg en rampe som begynner ved 100hz og øker i en rett kurve jo lavere i frekvens man kommer helt ned til der subben ikke lenger henger med. Med dagens korreksjon har jeg en økning på ca 3dB ved 60hz, og 5dB ved 40hz og hvis subben hadde hengt med ca 7dB ved 30hz.

En slik økning i bassen (også kalt housecurve) låter etter min mening ekstremt bra og riktig i forhold til en flat gjengivelse, eller en ukorrigert sub justert til ønsket volum.
    --
    Thorbjørn

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv de senere årene gått fra å være en puritaner som ikke ville ha eq, og som ville tune med kabler etc. til å gå helt til andre siden. Om man kan snakke om forskjeller ved bruk av kabler og annet tweek, så er de så små, at en liten endring i en eq er mye viktigere. Så derfor har jeg sluttet helt å bruke penger på slike tweek, og heller lakt mere vekt på å måle og bruke eq.

Jeg kjøpte meg for en tid siden en XTZ room analyser for å kunne måle i rommet mitt (en stue til bruk for alle, så ingen mulighet for å putte inn aqustikk tiltak). Jeg har fordi jeg ikke har stor tro på de store forskjellene i driv-verk, dac, og forforsterkere bare en pc avspilling med hdmi, og en intern dac i en surround prosessor. I denne prosessoren er det en 7 bånds eq, og jeg hadde store forhåpninger om at dette skulle bli bra. Det ble det ikke. Eq pungtene er faste, og jeg hadde problemene i rommet mitt andre steder.

Jeg forsto da to ting, en jeg trengte en sub, for å få den økte bassen jeg helt klart følte jeg trengte (har hatt mye samme følelsen som deg, nemlig at rockefoten forsvant), og to, jeg trengte en bedre eq.

Resultatet ble at jeg fikk en sub med mulighet også for å justere eq på hovedhøytalerne da jeg først sender signalet til suben, og så videre til effektforsterker og hovedhøytalere.

Resultatet var at jeg fikk rettet kurven betraktelig, og etter litt kontroll lytting, og noen små justeringer, er jeg veldig mye mere fornøyd. Det er ingen tvil om at denne invisteringen har gitt meg et klart større løft i lyden, enn det å gå fra mine 20 år gamle B&W matrix 802 til mine nåverende høytalere.

Så min anbefaling vil være å gå for et komplett eq system, og måle deg frem til en kurve du liker. Du vil ikke klare å få til dette uten måleutstyr, og feilene i rommet ditt kan ligge helt andre steder en der du hever og senker på en eq.

Det ble langt, men når man brenner for noe

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    1. Det som er langt mer interessant i mine øyne er skikkelig romkoreksjon/høyttalerkoreksjon. De endringene som gjøres der kan være helt utrolige i normale lytterom.

2. Med en peak på 50hz og en dipp på 70 hjelper det ikke veldig mye om du hever området 30-125hz, peakene vil fortsatt gi mye bass på enkelte frekvenser/låter og lite på andre.

3. Men er ditt lyd ideal oppfylt med rommet du har nå og en tonekontroll så er jo det bra.

4. Jeg kan nesten garantere at responsen din i sweetspot tilsvarer at en ape skulle gått løst på anlegget ditt med en 100 bånds EQ Helt klart et ønske fra flere en deg og gjenvinne kontrollen, men tonekontroll gjør ikke jobben for min del.
    1. Er det nå denne tråden beveger seg vekk fra det "folkelige"? For all del, jeg kan forstå at du sannsynligvis har rett. Det virker jo logisk at lyden vil bli bedre når det man faktisk gjør er å justere den til det bedre, ved hjelp av avansert teknologi. Men, og det er et viktig men: dette fordrer en vitenskapelig fremgangsmåte med måleapparater (og dyrt utstyr?) som man må mestre. For "normale" folk er dette urealistisk, og jeg er fristet til å si at hvis det ikke er mulig å få til bra lyd uten dette så gir jeg f***. Derfor ønsker jeg å fokusere på det man kan gjøre selv, ved å bruke ørene og sunn fornuft

2. Det forstår jeg, men kan du gi en liten innføring i hva såkalt romkorreksjon egentlig er / går ut på? Hvordan går man konkret frem? Her får du testet ut dine pedagigiske evner :wink: For med en avansert EQ kan man vel heve området hvor dipen forekommer, og er ikke det da i praksis det samme som romkorreksjon?

Og hva kommer denne dipen av? En feil med høyttaleren eller et romproblem? Hvis det er det sistnevnte, vil den samme dipen forekomme også fra suben?

3. Lyden er ikke så verst, men jeg har ikke funnet drømmelyden som gir meg tårer i øynene. For å få den må jeg antakelig bytte høyttalere, og det skader sikkert ikke med en ny forsterker og DAC på sikt. Når det gjelder rommet får jeg ikke gjort så veldig mye med det nå, men kanskje det blir bedre arbeidsforhold med et nytt rom senere. Mitt poeng er at tonekontrollen gjør ting litt bedre og enklere. Jeg kan i løpet av sekunder heve bass og dempe diskant. Det er ikke så dumt... Men om det er et absolutt must? Kanskje ikke, hvis alt annet stemmer.

4. Hm, skjønte ikke helt den. Hadde jeg gått bananas i sweetspot? Hvis ja, hvorfor? :-?

Jeg spør sikkert som en skikkelig dummy nå, men det er bra! Dummies som tør å stille dumme spørsmål har den bratteste læringskurven 8)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    en subwoofer eliminerer ikke nødvendigvis behovet for EQ, du ønsker ikke nødvendigvis en flat økning i hele subbens virkeområde. Men en økning av volumet på subben vil til en viss grad fungere som en basskontroll ja.

Hos meg har jeg en rampe som begynner ved 100hz og øker i en rett kurve jo lavere i frekvens man kommer helt ned til der subben ikke lenger henger med. Med dagens korreksjon har jeg en økning på ca 3dB ved 60hz, og 5dB ved 40hz og hvis subben hadde hengt med ca 7dB ved 30hz.

En slik økning i bassen (også kalt housecurve) låter etter min mening ekstremt bra og riktig i forhold til en flat gjengivelse, eller en ukorrigert sub justert til ønsket volum.
    Et meget interessant innlegg, Hybris.

Hvis jeg forstår deg rett er denne housecurven i stor grad det jeg er ute etter, men hvordan får du til denne? Ved hjelp av en avansert sub eller annen type romkorreksjon? For min del tror jeg at din type kurve kunne falt i smak, men kanskje også en kurve som ga en liten pukkel fra for eksempel 30 til 120 hertz. Har du en kurve du kunne legge ut? Mener å ha sett at du har lagt ut en før.

Per nå har jeg ikke en sub som jeg kan justere ulikt for ulike frekvenser, men såvidt jeg har forstått kan man gjøre dette med en Velodyne DD-subwoofer. Da vil man vel kunne lage en kurve lik den du har?

Gjør du noe med diskanten?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg skal ha en stk. romkorreksjon, takk.

For å være personlig og direkte: Det er så ymse med tilbakemelding rundtom, at jeg galant lar være. Audiolense er nok det kraftigste RK-programmet, men ikke alle er helt overbevist med det heller. Ellers; skal man velge Lyngdorf, YAPO eller Crispo?

I motsatt ende finnes det mange nok tilfeller som vitner om musikkglede og rockefot uten noen som helst romkorreksjon innkoblet eller tilkoblet. Hjelper lite om kuren er verre en lidelsen.

Manuell EQ derimot er fristende for en forhenværende amatørknottdjevel (miksepultbestyrer) som undertegnede... Blir det noe EQ på undertegnede, så blir det XTA eller DEQX HDP. Softwaren må være innpakket i dugande hardware. Punktum finito!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen faktor som det er naturlig å ta opp her er valg av høyttaler. Enkelte anmeldelser inneholder måleresultater. På hvilken måte kan man bruke disse til å se om høyttaleren passer ens egen smak?

Som et eksempel legger jeg ut målinger som Stereophile har gjort av ikke ukjente Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. Målingene her har skapt en del debatt her inne.

Stereophile: Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand loudspeaker

Kan noen forklare meg hvordan jeg leser disse figurene? Er det primært figur 3 som er interessant? Hvis noen kunne ta ansvaret med å forklare dette, tror jeg det kunne være svært nyttig både for meg og mange andre.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    1. Jeg kjøpte meg for en tid siden en XTZ room analyser for å kunne måle i rommet mitt (en stue til bruk for alle, så ingen mulighet for å putte inn aqustikk tiltak).

2. Jeg forsto da to ting, en jeg trengte en sub, for å få den økte bassen jeg helt klart følte jeg trengte (har hatt mye samme følelsen som deg, nemlig at rockefoten forsvant), og to, jeg trengte en bedre eq.

Resultatet ble at jeg fikk en sub med mulighet også for å justere eq på hovedhøytalerne da jeg først sender signalet til suben, og så videre til effektforsterker og hovedhøytalere.

3. Så min anbefaling vil være å gå for et komplett eq system, og måle deg frem til en kurve du liker. Du vil ikke klare å få til dette uten måleutstyr, og feilene i rommet ditt kan ligge helt andre steder en der du hever og senker på en eq.

Det ble langt, men når man brenner for noe
    Oj, oj, oj, her er det mye å lære.

1. Kan du fortelle litt mer om denne XTZ room analyzeren?
    - Hvor får man kjøpt den?
    - Hva koster den?
    - Er den brukervennlig? God forklaring i bruksanvisningen eller må man ta et år på NTNU?

2. Du kjøpte altså sub og EQ. En sub med mulighet til å justere EQ på hovedhøyttalerne?
    - Er dette en spesiell type sub?
    - Kan Velodyne DD-serien gjøre det?
    - Hvis nei, hvilke kan det?
    - Hvordan kabler man dette helt konkret?
    - Kan man justere høyttalerne også på høyere frekvenser enn i subwooferområdet?

3. Hehe. OK, dette skulle være en folkelig tråd... Men siden det virker som dere har et viktig budskap skal jeg moderere det kravet litt. Dersom du/dere klarer å forklare på en måte som selv en nybegynner forstår, skal dere få lov til å snakke om romkorreksjon

- Hva inneholder "et komplett EQ-system"?
    - Hvordan foregår målingen i praksis, trinn for trinn?
    - Hvordan foregår justeringen av kurven i praksis, trinn for trinn?

4. Jeg forstår at suben kan fikse en del, men hva med de øvre områdene? Er det noen mulighet for å korrigere disse uten å dempe rommet med akustiske tiltak?

Dette ble mange spørsmål, men jeg satser på at du er en dyktig lærer 8)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert at du stiller spørsmål. Det finnes som kjent ikke dumme spørsmål!

1. Jeg syntes det jeg sa var ganske folkelig jeg? Jeg nevnte ikke noe teknisk bare at en tonekontroller eller 5 bånds eq ikke er gode nok verktøy for å virkelig få kontroll over lyden i et normalt lytterom.

2.
    - Jo romkoreksjon er en form for EQ (men med mange fler bånd og variabel Q), men de korigerer også får tidsfeil ikke bare frekvenskorigering.

-Mine pedagogiske evener har du jo testet før, de er ikke spessielt gode

- Dipper/peaker kommer i samhandlingen mellom høyttaler og rommet. Enkelte steder koliderer lydbølgende og forsterker hverandre, andre steder treffer de i uttakt og svekker hverandre.

3. Ser behovet ditt for tonekontroll og det er jo greit nok det. Enkel måte å gjøre en liten tilpasning til kildematerialet.
    Siden dette er viktig for deg har jeg foreslått å bruke en reciever som pre eller en pre med større muligheter som f.eks lyngdorf sit roomperfect. Hvor du kan velge forskjellige targets.

4. Haha Mente ikke at du hadde gått bananas!
    Jeg henviste til et sitat fra audio verdenen: "Most rooms have a response similar to what you'd get if you let a monkey set a 32-band graphic EQ" - Ethan Winer.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Blir det noe EQ på undertegnede, så blir det XTA eller DEQX HDP. Softwaren må være innpakket i dugande hardware. Punktum finito!
    Enig, derfor jeg ikke benytter audiolense i dag.

Sett den nye DEQX HDP express? 1950$ og så vidt jeg kan se ca samme funksjonalitet som HDP-3.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, derfor jeg ikke benytter audiolense i dag.

Sett den nye DEQX HDP express? 1950$ og så vidt jeg kan se ca samme funksjonalitet som HDP-3.
    Har såvidt snappet opp denne, men er bittelitt skeptisk. Jeg var ikke helt fornøyd med PDC-2,6Pen i likhet med flere på hfs. HDPen derimot kanskje? Express? Tja, vet ikke helt. Får lese og snuse litt. HDPen er ganske dyr, desverre. XTA derimot leverer prosessorer til bl.a. Quested og Dynaudios store studiomonitorer (mulig at Dynaudio nå lager DSPen selv?) Ikke fj.kontr, men halv pris av HDP-3. Forhandles av Benum. Er i tankegropen og sparegrisristing-fasen akkurat nå.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Mine pedagogiske evener har du jo testet før, de er ikke spessielt gode

2. Ser behovet ditt for tonekontroll og det er jo greit nok det. Enkel måte å gjøre en liten tilpasning til kildematerialet. Siden dette er viktig for deg har jeg foreslått å bruke en reciever som pre eller en pre med større muligheter som f.eks lyngdorf sit roomperfect. Hvor du kan velge forskjellige targets.

3. "Most rooms have a response similar to what you'd get if you let a monkey set a 32-band graphic EQ" - Ethan Winer.

4. 1950$
    1. Neivel? Har ikke inntrykk av at de er så verst. Problemet er vel snarere at jeg til tider sier "nok er nok" og begynner å holde meg for ørene

2. Sorry, jeg har hverken lyst på receiver eller Lyngdorf. Du får komme opp med et bedre alternativ :wink:

3. Hehe, jeg forstår. Pokker ta hifi og rom og lydbølger og hele den greia der as. Jeg selger snart anlegget og satser på Koss Porta Pro.

4. Se her, ja. Nå begynner det å ta av igjen...

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Oj, oj, oj, her er det mye å lære.

1. Kan du fortelle litt mer om denne XTZ room analyzeren?
    - Hvor får man kjøpt den?
    - Hva koster den?
    - Er den brukervennlig? God forklaring i bruksanvisningen eller må man ta et år på NTNU?

2. Du kjøpte altså sub og EQ. En sub med mulighet til å justere EQ på hovedhøyttalerne?
    - Er dette en spesiell type sub?
    - Kan Velodyne DD-serien gjøre det?
    - Hvis nei, hvilke kan det?
    - Hvordan kabler man dette helt konkret?

3. Hehe. OK, dette skulle være en folkelig tråd... Men siden det virker som dere har et viktig budskap skal jeg moderere det kravet litt. Dersom du/dere klarer å forklare på en måte som selv en nybegynner forstår, skal dere få lov til å snakke om romkorreksjon

- Hva inneholder "et komplett EQ-system"?
    - Hvordan foregår målingen i praksis, trinn for trinn?
    - Hvordan foregår justeringen av kurven i praksis, trinn for trinn?

4. Jeg forstår at suben kan fikse en del, men hva med de øvre områdene? Er det noen mulighet for å korrigere disse uten å dempe rommet med akustiske tiltak?

Dette ble mange spørsmål, men jeg satser på at du er en dyktig lærer 8)

Skal prøve så godt jeg kann.:-D

1. Denne har sin egen tråd. Det er en enkel sak, som ikke er vanskelig å bruke. Den er først og fremst beregnet til bruk i sub området, men har også nå en fullfrekvent måling. Den forteller deg ikke alt, men den gir deg en god pekepinn for frekvensresponsen din. Og har du en god eq å justere med, så fungerer den bra etter min mening. Den koster kr. 1990,- og selges på surround.no. Det finnes også en test av den på stereophile.com

2. Litt vanskeligere å svare på egentlig. Det er ikke som jeg vet noe komersielt produkt som klarer dette. Jeg har kjøpt en custom bygget subwoofer, som har innebygget en (egentlig to) prosessorer. Jeg bruker så et relativt enkelt pc program til å stille eq (har også mulighet for stilling av Q (dvs. fallkurven på eq parameteret)). Andre muligheter for en god eq er som andre sier f.eks. Deqx.

3. Dette er egentlig ikke så veldig vanskelig (om du gjør det med en xtz room analyser og en eq med flyttbare justeringspungter og justerbar q). Først måler du, og da ser du probelmene dine. Så justerer du og måler igjen. Her er det jo bare å trykke løs til du får en jevn kurve (du bør jo også ha en sub, da dine nåværende høytalere trenger dette), og en kurve som kanskje skråner oppover i bassen. Sikkert en del timers jobb, men krever ikke enormt med kunnskap. Det finnes jo selvfølgelig både måleutstyr og muligheter for justeringer som krever at du har god kompetanse, men da forlater vi det folkelige fullstendig, og du må da også ha noen kompetente til å gjøre dette for deg. Jeg tror du kommer langt uten dette.

4. Jeg justerer hele frekvensormådet, og det gjør du også med Deqx og andre eq systemer. Jeg har ingen akustiske tiltak (selv om dette er kanskje den beste måten), da det er i en stue og hverken jeg eller min W, ville ha dette i stua.

Håper dette var til hjelp. Jeg er litt på tynn is når det gjelder kunnskapsnivået. Jeg fikk selv god hjelp av subwoofer konstruktøren (og vi er ikke ferdige), men jeg tror også at jeg er flinkere til å forklare dette folkelig en han.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Neivel? Har ikke inntrykk av at de er så verst. Problemet er vel snarere at jeg til tider sier "nok er nok" og begynner å holde meg for ørene

2. Sorry, jeg har hverken lyst på receiver eller Lyngdorf. Du får komme opp med et bedre alternativ :wink:

3. Hehe, jeg forstår. Pokker ta hifi og rom og lydbølger og hele den greia der as. Jeg selger snart anlegget og satser på Koss Porta Pro.

4. Se her, ja. Nå begynner det å ta av igjen...
    1.
    Det som er greia er at disse tingene er forklart av folk som er mye flinkere enn meg allerede hvis du søker litt rundt på nettet. Sjekk siden til audiolense, DEQX, les guidene til Snickers her på forumet. Etter det tror jeg de grunnleggende prinsippene bak romkoreksjon er forståelig.

Du virker jo som en nysgjerrig kar på meg, så totalt uinteressert i det tekniske er du vel ikke?

Er du totalt uinteressert i det tekniske og kun ønsker god lyd ville jeg kontaktet Snickers her på forumet og bedt om et tilbud på en skikkelig DSP og installasjon/kalibrering fra han.
    UOB som postet lenger opp har fått hjelp av han. Hans sub er en svært spesiell custombygd sak til 60 000kr med en DSP som også korigerer fronthøyttalerne . Dette er ingen vanlig løsning.

Det blir jo et spm om du syntes det er gøy og lære deg det tekniske selv og gjøre endringene selv eller om du vil få hjelp av en fagperson til jobben.

2. Okey... Hva har du lyst på da? Er merke/status osv viktig for deg? Har fått med meg trådene om Mcintosh osv... Flotte komponenter uten tvil, men de er nå ganske tradisjonelle forsterkere som ikke gjør noe med de mest forurensende parameterne i et hi-fi anlegg som jeg har nevnt mange ganger.

3. Det er fint mulig å kose seg masse med musikken alikevel Men som du selv har erfart er det ikke noen selvfølge at "bra" utstyr gir god lyd hjemme hos deg, eller treffer din smak. Derfor er det kjekt med noen verktøy som hjelper til.

- Koss Porta pro, eller aller helst et skikkelig bra headsett er faktisk ikke noen dum ide... Finnes mange headi-fi elskere her inne.
    Et headset og en headamp til 5k spiller på mange parametere ringer rundt etthvert stereoanlegg i et normalt rom. Men de gir ikke noe fysisk trøkk eller tredimensjonalitet. Og er dermed ikke like gøy IMO.

Men grunnen til at headset gir så enormt detaljert og lyttevennlig lyd er:fravær av romforvrengning, mindre utgifter til materialer og frakt, enklere bedre delefiltere som ikke fucker opp og lager tidsfeil. De samme tingene bør jobbes med for å forbedre et vanlig stereoanlegg også.

4.Hehe sorry, kan holde mine egne spm unna dine tråder hvis det forvirrer. Det var et direkte spm til Rojoh fordi jeg selv er på utkikk etter en skikkelig bra DSP.

Huff, føler at jeg messer om det samme i alle trådene dine jeg.
    Du spurte vel egentlig om feedback på om tonekontroller egentlig er nødvendig for mannen i gata? Da bør du kanskje lage en poll eller noe. Jeg ser ihvertfall nytten av å kunne korigere lyden i sitt eget lytterom, men en tonekontroll gjør ikke jobben godt nok.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du prøver på, slik jeg ser det er å gjøre CM9 om til en BW 683! Du har nok feil råvarer å formidle musikk med, etter din smak!

EDIT: CM9 er ikke en bedre høyttaler enn 683, bare annerledes og dyrere å lage!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er det nå denne tråden beveger seg vekk fra det "folkelige"? For all del, jeg kan forstå at du sannsynligvis har rett. Det virker jo logisk at lyden vil bli bedre når det man faktisk gjør er å justere den til det bedre, ved hjelp av avansert teknologi. Men, og det er et viktig men: dette fordrer en vitenskapelig fremgangsmåte med måleapparater (og dyrt utstyr?) som man må mestre. For "normale" folk er dette urealistisk, og jeg er fristet til å si at hvis det ikke er mulig å få til bra lyd uten dette så gir jeg f***. Derfor ønsker jeg å fokusere på det man kan gjøre selv, ved å bruke ørene og sunn fornuft
    Nødvendig software for å måle rommet (REW) er gratis, og en dbmåler koster noen hundrelapper. Jeg tror de fleste vil finne dette både interessant og lærerikt.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •