Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 155 av 155
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    i praksis = i virkeligheten, det har ingenting med hvorvidt det er praktisk eller ikke å gjøre.

Men nå går jeg og legger meg, og takker for meg i debatten om stereo vs mono subutganger.
    Du har rett i det. Hva som gjelder i praksis har ikke nødvendigvis noe med hva som er praktisk, eller om man vil; formålstjenlig, å gjøre.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig diskusjon de siste to sidene...Lurer på om dette blir det avgjørende punktet ved reciever vs stereopre: Dobbel subutgang eller ikke dobbel sub utgang. Det er spørsmålet!
    Bare sånn for å dra ut diskusjonen litt ekstra: begynner det ikke å bli ganske vanlig med to utganger til sub? Onkyo har ihvertfall to utganger, det kjipe er vell at de ikke korigeres individuelt og signalet er klin likt :P

Løsningen jeg føler du ender opp med:

cd-spiller
    Stereopre
    Effekt fra MC
    Vienna BCG eller Tannoy
    Subber med EQ

Det jeg hadde valgt for deg med mål om best og mest mulig tilpasset lyd til din smak/rom:

-rimelig divverk/hdd
    -DEQX express bestilt av Snickers, med instalasjon, tuning og innføring i bruken av EQ'en.
    -Effekt trinn med fokus på nettopp effekt, slik at du kan korigere en del i midbassen.
    -Høyttalere som har nok fraspark i bunn. F.eks Mentor 8, eller noen av de kandidatene du liker godt allerede
    -Heller flere og rimeligere subber en 1/2 dyre. Minst 2, DEQX tar seg av korigeringen.

Sorry at jeg kritiserte SMS-1 :twisted:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyren skal ha Tannoy 8)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du snakker som om dette er et nytt behov. Både surroundreceivere og stereo har eksistert ganske lenge.

2. Men den enkle løsningen på dette er jo å kjøpe en receiver med stereo subwoofer-utgang slik at du kan vise produsentene at det er et markedsbehov

3. Nei, diskusjonen viser at du argumenterer for et kunstig behov som ikke er tilstede i praksis hverken hos deg eller hos 99.99% av de øvrige konsumentene.
    1. No shit, Sherlock? Men du, hva skjedde egentlig da produsentene av stereoforsterkere fant ut at de skulle kutte ut all tonekontroll og EQ? Mange hadde slikt før, vet du. Var det fordi behovet plutselig ble borte? Folk rett og slett nektet å ha fleksibiliteten med å stille på lyden selv? De tusen hjem hadde blitt så lydoptimalisterte at slikt var det ingen etterspørsel etter lenger?

Eller kan det være at hifibransjen er ganske sær, med aktører som følger moter og "korrekthet" uten å nødvendigvis være i kontakt med mannen i gata?

Du snakker som om alle markedsaktører handler ut fra én logikk, og den logikken er etterspørsel. Sannheten er at mange kunne tenke seg en stereo subutgang. Men produsentene opererer i en bransje i forrykende utvikling, hvor trauste ting som en ekstra subutgang nedprioriteres fordi man heller satser på noe nytt som ikke konkurrenten har, selv om svært få har etterspurt det. Og saueflokken lar seg lure av de nye flotte navnene som presenteres på funskjoner som svært få kommer til å få bruk for. Dette gjelder haugevis av produkter. Du tror dette handler om "behov", jeg vet at det er sleip markedsføring hvor man lurer folk til å tro at de må ha noe som de slett ikke trenger. Å bygge merkevare handler ikke kun om å sende ut spørreundersøkelser om folks behov og bygge der etter. Det der er økonomi for barneskolen, og markedssjefene i Yamaha, Pioneer, BMW og Mercedes ville fått seg en god latter hvis de hadde hørt dine belæringer.

Tror du det var sinnssyk etterspørsel og stort behov for display på frontruter, vindusviskere med sensorer og lys som vrir seg i svingen? Nei. Tror du det ble innført likevel av bilprodusenter for å komme et hestehode foran konkurrenten og vise at man er "først med det siste"? Ja. Kunne andre ting vært mer nyttig for folk flest? Ja. Er det så enkelt som at alt styres av etterspørsel og behov? Nei.

Selv ting vi tror vi hadde dødd tvert uten, som mobiltelefon og internett, var ikke etterspurt. Folk uttrykte ikke noe behov for slikt. Men noen smartinger skjønte at dersom vi lager dette, så vil det oppstå et behov. Først et innbilt behov. Deretter et reelt behov fordi alle andre har det og fordi man etter hvert blir tvunget til å henge seg på bølgen. Genialt, ikke sant? Men var det kun etterspørsel som skapte tilbudet? Nei. Yamaha og Pioneer er selvsagt mye mer opptatt av å prioritere funksjoner som gir dem publisitet og som representerer noe nytt enn å forbedre noe som alle for lengst har et forhold til.

2. Som jeg har skrevet før, så er ikke dette noen big deal. Det er bare snodig og teit at produsentene er så sære på dobbel subutgang når de har alt mulig annet på plass. Jeg tviler ikke på at du mer enn gjerne forsvarer hver eneste lille knapp på baksiden av Yamaha Z7, og påstår at de er et resultat av etterspørsel fra "flertallet". Men en utgang til hver av subbene? Nei, det må man være helt kokkos for å ønske seg as. Kan jo bare kjøpe y-ledd, for svarte!

Det er du som gjør dette til en stor sak, og som tror du har stålkontroll på hva folk har av utstyr og hva de kunne tenke seg. Hvis man har receiver og skal spille musikk i stereo med to suber, så finnes det kun fordeler med stereo subutganger. Da trenger man ikke å være rakettforsker for å forstå at folk heller vil ha dette enn én monoutgang og innkjøp av ekstra y-ledd.

3. "Kunstig behov" fordi Hybris ikke har det samme behovet. Herlig arroganse.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    1. Lurer på om dette blir det avgjørende punktet ved reciever vs stereopre: Dobbel subutgang eller ikke dobbel sub utgang. Det er spørsmålet.

2. Bare sånn for å dra ut diskusjonen litt ekstra: begynner det ikke å bli ganske vanlig med to utganger til sub? Onkyo har ihvertfall to utganger, det kjipe er vell at de ikke korigeres individuelt og signalet er klin likt :P

3. Løsningen jeg føler du ender opp med:

cd-spiller
    Stereopre
    Effekt fra MC
    Vienna BCG eller Tannoy
    Subber med EQ

Det jeg hadde valgt for deg med mål om best og mest mulig tilpasset lyd til din smak/rom:

-rimelig divverk/hdd
    -DEQX express bestilt av Snickers, med instalasjon, tuning og innføring i bruken av EQ'en.
    -Effekt trinn med fokus på nettopp effekt, slik at du kan korigere en del i midbassen.
    -Høyttalere som har nok fraspark i bunn. F.eks Mentor 8, eller noen av de kandidatene du liker godt allerede
    -Heller flere og rimeligere subber en 1/2 dyre. Minst 2, DEQX tar seg av korigeringen.

1. I det øyeblikk det står mellom to kandidater hvor alt annet dem imellom er likt, så blir det avgjørende, ja.

2. Nei nei, jeg kan aldri tenke meg at noen vil begynne å produsere receivere med to subutganger. Man kan jo bare kjøpe et y-ledd, og dessuten er det et kunstig behov.

3. Hva jeg ender på kommer først og fremst an på om jeg bestemmer meg for å satse på sorround eller ikke. Det kan imidlertid bli receiver uansett pga. romkorreksjonsmulighetene - alternativt blir det sub med romkorreksjon.

At du "føler" at jeg vil gå for Tannoy eller Vienna er vel bare fordi jeg har nevnt de som alternativ? Var vel ikke tatt rett ut av krystallkulen, hehe.

En ting som er nesten hundre prosent sikkert er at jeg ikke gidder å få noen ekspert til å komme hjem til meg for å lære meg DEQX express. Det er å ta den altfor langt. Jeg tror jeg får mer enn god nok lyd med utstyr som jeg ganske greit kan håndtere selv.

Når det gjelder midbass går jeg nok heller for en høyttaler som har bra med dette fremfor å justere med DEQX express.

En annen ting jeg kan garantere er at det blir to suber, i hvert fall ikke mer.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    1. No shit, Sherlock? Men du, hva skjedde egentlig da produsentene av stereoforsterkere fant ut at de skulle kutte ut all tonekontroll og EQ? Mange hadde slikt før, vet du. Var det fordi behovet plutselig ble borte? Folk rett og slett nektet å ha fleksibiliteten med å stille på lyden selv? De tusen hjem hadde blitt så lydoptimalisterte at slikt var det ingen etterspørsel etter lenger?

Eller kan det være at hifibransjen er ganske sær, med aktører som følger moter og "korrekthet" uten å nødvendigvis være i kontakt med mannen i gata?

Du snakker som om alle markedsaktører handler ut fra én logikk, og den logikken er etterspørsel. Sannheten er at mange kunne tenke seg en stereo subutgang. Men produsentene opererer i en bransje i forrykende utvikling, hvor trauste ting som en ekstra subutgang nedprioriteres fordi man heller satser på noe nytt som ikke konkurrenten har, selv om svært få har etterspurt det. Og saueflokken lar seg lure av de nye flotte navnene som presenteres på funskjoner som svært få kommer til å få bruk for. Dette gjelder haugevis av produkter. Du tror dette handler om "behov", jeg vet at det er sleip markedsføring hvor man lurer folk til å tro at de må ha noe som de slett ikke trenger. Å bygge merkevare handler ikke kun om å sende ut spørreundersøkelser om folks behov og bygge der etter. Det der er økonomi for barneskolen, og markedssjefene i Yamaha, Pioneer, BMW og Mercedes ville fått seg en god latter hvis de hadde hørt dine belæringer.

Tror du det var sinnssyk etterspørsel og stort behov for display på frontruter, vindusviskere med sensorer og lys som vrir seg i svingen? Nei. Tror du det ble innført likevel av bilprodusenter for å komme et hestehode foran konkurrenten og vise at man er "først med det siste"? Ja. Kunne andre ting vært mer nyttig for folk flest? Ja. Er det så enkelt som at alt styres av etterspørsel og behov? Nei.

Selv ting vi tror vi hadde dødd tvert uten, som mobiltelefon og internett, var ikke etterspurt. Folk uttrykte ikke noe behov for slikt. Men noen smartinger skjønte at dersom vi lager dette, så vil det oppstå et behov. Først et innbilt behov. Deretter et reelt behov fordi alle andre har det og fordi man etter hvert blir tvunget til å henge seg på bølgen. Genialt, ikke sant? Men var det kun etterspørsel som skapte tilbudet? Nei. Yamaha og Pioneer er selvsagt mye mer opptatt av å prioritere funksjoner som gir dem publisitet og som representerer noe nytt enn å forbedre noe som alle for lengst har et forhold til.

2. Som jeg har skrevet før, så er ikke dette noen big deal. Det er bare snodig og teit at produsentene er så sære på dobbel subutgang når de har alt mulig annet på plass. Jeg tviler ikke på at du mer enn gjerne forsvarer hver eneste lille knapp på baksiden av Yamaha Z7, og påstår at de er et resultat av etterspørsel fra "flertallet". Men en utgang til hver av subbene? Nei, det må man være helt kokkos for å ønske seg as. Kan jo bare kjøpe y-ledd, for svarte!

Det er du som gjør dette til en stor sak, og som tror du har stålkontroll på hva folk har av utstyr og hva de kunne tenke seg. Hvis man har receiver og skal spille musikk i stereo med to suber, så finnes det kun fordeler med stereo subutganger. Da trenger man ikke å være rakettforsker for å forstå at folk heller vil ha dette enn én monoutgang og innkjøp av ekstra y-ledd.

3. "Kunstig behov" fordi Hybris ikke har det samme behovet. Herlig arroganse.
    At du gidder - etter alle velmenende råd og tips du har fått:?:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Helt ålreit å stille spørsmål og tilkjenngi motforestillinger mot råd som ikke virker fornuftige, eller hur? Hvorfor i ******* skal man nøye seg med et statisk monosignal @80Hz (eller Nille-løsninger som jeg provokativt kaller det) når man vitterlig etterspør løsninger for fullrange stereo? Det er faktisk laget mer interessant musikk i 2-kanal for oppdagelse og nytelse enn det er laget interessant film IMO.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er du seriøs? Hvis du mener jeg tar feil i innlegget kan du vel heller komme med argumenter? Det er ikke slik at hvis man har gitt meg noen tips i en tråd (høyst frivillig), så er man plutselig fredet når man inntar en belærende og nedlatende tone.

Du kan kanskje forklare meg hva som er så galt med å ønske utgang for to suber?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Helt ålreit å stille spørsmål og tilkjenngi motforestillinger mot råd som ikke virker fornuftige, eller hur? Hvorfor i ******* skal man nøye seg med et statisk monosignal @80Hz (eller Nille-løsninger som jeg provokativt kaller det) når man vitterlig etterspør løsninger for fullrange stereo? Det er faktisk laget mer interessant musikk i 2-kanal for oppdagelse og nytelse enn det er laget interessant film IMO.
    Det er jeg helt enig i,men det var liksom "ikke måte på" !!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Hvorfor i ******* skal man nøye seg med et statisk monosignal @80Hz
    Nå skal du høre på meg, Rojoh: Erru helt dust, eller? Det er jo bare å kjøpe et y-ledd. Alt det andre du babler om er bare kunstige behov. Og to suber er det ingen som har, så det er marked og etterspørsel da vettu! I rest my case.

Sarkasme til side: Her er en produsent som går vekk fra moteriktig hifikorrekthet og gir deg en integrert stereoforsterker med romkorreksjon og (hold deg fast) to doble subutganger:

Harman Kardon - HK 990 - 150 watt, stereo-integrated amplifier

"For første gang på lenge ser vi et produkt som
    virkelig er noe helt nytt og som andre produsenter kommer til å etterligne så
    langt det er mulig i årene som kommer."
    http://www.harmannordic.com/Media/Pr...20HD%20990.pdf

Harman-Kardon HD990 CD Player review from TechRadar UK's expert reviews of CD players and recorders

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i,men det var liksom "ikke måte på" !!
    Var det galt at jeg skrev et seriøst svar istedenfor en blærete oneliner tilbake?

Jeg prøvde meg med den enkle versjonen først. Da ble jeg møtt med en nedlatende holdning og belæring om mine kunstige behov. Hans argumentasjonsrekke er omtrent som følger:

Receiver har ikke dobbel subutgang -> dette må være fordi det ikke etterspørres -> det etterspørres ikke fordi det ikke trengs -> du er dum som tror du trenger det

For ordens skyld kan jeg gjenta for n'te gang at enkel vs. dobbel subutgang ikke gjelder liv eller død: Men: det hadde vært fint å ha dobbel, ikke sant? Hvorfor? Fordi da slipper man y-ledd og da slipper man mono. Det er fint å ha to utganger når man har to suber. Det er fint å ha stereo når man skal spille i stereo. At dette er så kontroversielt og vanskelig å akseptere for enkelte, er ganske surrealistisk. For det er i sannhet både logisk og selvfølgelig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    For ordens skyld kan jeg gjenta for n'te gang at enkel vs. dobbel subutgang ikke gjelder liv eller død: Men: det hadde vært fint å ha dobbel, ikke sant? Hvorfor? Fordi da slipper man y-ledd og da slipper man mono. Det er fint å ha to utganger når man har to suber. Det er fint å ha stereo når man skal spille i stereo. At dette er så kontroversielt og vanskelig å akseptere for enkelte, er ganske surrealistisk. For det er i sannhet både logisk og selvfølgelig.
    Beklager at jeg har forenklet de mekanismer vår kjære økonomi fungerer etter, poenget bak innleggene mine var ikke å gi noen en detaljert innføring i hvordan verden fungerer.

Beklager også om jeg ble oppfattet som nedlatende og belærende, det var ikke min intensjon. Du har flere ganger gitt uttrykk for (slik jeg har oppfattet det) at du ønsker praktiske råd om hvordan du får det du ønsker for pengene dine, som ikke nødvendigvis er det samme som "audiofile" eller nettopp "sleipe markedsførere" prøver å få deg til å tro at du trenger.

Jeg forsøkte å få frem at hvis du kjøper toppmodellen til Yamaha for å få doble subutganger, så kaster du penger ut av vinduet, fordi effekten av dette ER MINIMAL. Ja, det er kjipt å måtte betale 100kr for et y-ledd (????) - men det er også det eneste gyldige argumentet i denne diskusjonen, etter min mening. Er man uenig i det, er det naturligvis tillatt.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Beklager også om jeg ble oppfattet som nedlatende og belærende, det var ikke min intensjon. Du har flere ganger gitt uttrykk for (slik jeg har oppfattet det) at du ønsker praktiske råd om hvordan du får det du ønsker for pengene dine, som ikke nødvendigvis er det samme som "audiofile" eller nettopp "sleipe markedsførere" prøver å få deg til å tro at du trenger.

2. Jeg forsøkte å få frem at hvis du kjøper toppmodellen til Yamaha for å få doble subutganger, så kaster du penger ut av vinduet, fordi effekten av dette ER MINIMAL.

3. Ja, det er kjipt å måtte betale 100kr for et y-ledd (????) - men det er også det eneste gyldige argumentet i denne diskusjonen, etter min mening. Er man uenig i det, er det naturligvis tillatt.
    1. Selvsagt har jeg ønsket tips fra folk, og jeg har også uttrykt takknemmelighet overfor de som har bidratt. Det er ikke god hjelp jeg har klaget over. Du har gitt mange gode og nyttige tips.

2. Jeg har aldri vurdert å kjøpe Yamahas toppmodell, som vel koster 30000 mer enn den neste på stigen, på grunn av doble subutganger. Det jeg derimot har gjort er å kritisere at man velger å kun ha én monosubutgang på en receiver til 25000 kroner når faktum er at mange har to suber i dag, og at mange ønsker å bruke en receiver til å spille musikk i stereo. Jeg har påpekt at jeg finner dette merkelig, særlig i lys av at de har utallige andre knapper og funksjoner. Hvorfor være gnien på akkurat dette, er det jeg har spurt om. Dette må da være en helt legitim kritikk av produsenten.

3. For det første har jeg gjentatt til det kjedsommelige at dette ikke er noen stor sak for meg. Saken ble først "stor" da jeg ble latterliggjort for å ønske to subutganger. For det andre handler det selvsagt ikke om prisen for et y-ledd. Det handler om et prinsipp om at man som forbruker ønsker det enklest mulig, og særlig når man kjøper et dyrt produkt. Selv om du kanskje er uenig, vet jeg at en god del brukere gjerne hadde sett at det var to subutganger. Det du gjorde var i realiteten å fremstille disse som kverulanter og tullebukker. Det er tydelig at produsentene heller prioriterer mer "imponerende" duppeditter som gir dem publisitet. Dette må det også være helt legitimt å stille spørsmål ved.

Du kan også godt være uenig i at man kan få en stereoeffekt av to suber, og påstå at dette er helt utelukket fordi man aldri bruker suben over 80 hz osv. Den diskusjonen kan man sikkert holde på med lenge, men uansett hvordan den måtte ende står "behovet" for minimum en utgang per sub ved lag. Alle som har to suber ønsker naturligvis dette, selv om et y-ledd bare koster 100 kroner. Igjen, det er ikke de 100 kronene dette handler om.

Det Yamaha (for å ta det merket) signaliserer er jo i bunn og grunn at med mindre du skal ha 11 høyttalere i surrounden og betaler over 50 laken, så trenger du ikke to suber. Og hvis du skulle være frekk nok til å ønske to suber likevel, bør du i hvert fall ikke få lov til å ha stereo. Det er dette jeg synes er rart, og det overrasket meg at det ble oppfattet som en kontroversiell og nærmest dum uttalelse.

Vi kommer sikkert ikke nærmere noen enighet i dette spørsmålet. For meg er det så enkelt som at det er fint å ha to utganger når man har to suber, og det er fint å ha stereo når man skal spille i stereo. Noe særlig mer er det ikke å diskutere. Beklager hvis mitt ønske om to subutganger virket støtende på noen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tydeligvis uttrykt meg svært klønete, for det har ikke vært min intensjon å latterliggjøre deg eller andre. Vi er kort og godt uenige om temaet.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tydeligvis uttrykt meg svært klønete, for det har ikke vært min intensjon å latterliggjøre deg eller andre. Vi er kort og godt uenige om temaet.
    Alt i orden. Du har gitt meg masse flotte råd i flere tråder, så jeg håper du fortsetter med det

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •