Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 155
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er helt riktig at det er lite retningsbestemt, så lite retningsbestemt at alle dagens surroundstandarder er nettopp 5.1, 7.1, 9.1 etc. Det er altså kun monospor til subben på samtlige filmer der ute. Det er ikke uten grunn.

Din antagelse om at det er vanlig med to subber i hjemmekino er også feil. De fleste har kun én sub, og har derfor ikke utfordringen du beskriver.
    To suber vil sannsynligvis fungere bedre enn 1. Det kan også være greit å ikke være låst til deling @80Hz. På dette området er de digitale "høyttaler-management"-boksene vesentlig mer fleksible.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din antagelse om at det er vanlig med to subber i hjemmekino er også feil. De fleste har kun én sub, og har derfor ikke utfordringen du beskriver.
    Nå er du vanskelig. Det er mange som har to suber. Jeg har ikke sagt at flertallet har det. Det er ikke slik at flertallet bruker alle funksjonene på en mobiltelefon eller en TV heller, men det kan være fornuftig å ha det der likevel fordi en god del vil ha det. Det er tullete å ikke legge til rette for dette med en ekstra plugg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    To suber vil sannsynligvis fungere bedre enn 1. Det kan også være greit å ikke være låst til deling @80Hz. På dette området er de digitale "høyttaler-management"-boksene vesentlig mer fleksible.
    Vel, det er ikke til å komme utenom at primærfokuset til en surroundreceiver er nettopp surround. Og som tidligere nevnt har surroundformatene bare monosignal til subben, så det har i utgangspunktet begrenset hensikt med en stereoutgang

Så ja, dette kan være et potensielt problem for de som har to subber til musikkbruk som de ønsker å dele ved 120-150hz. Jeg tipper forsiktig at ToneLoc ikke får dette problemet
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ja, dette kan være et potensielt problem for de som har to subber til musikkbruk som de ønsker å dele ved 120-150hz. Jeg tipper forsiktig at ToneLoc ikke får dette problemet
    ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde hovedfokus var musikkavspilling i dette tilfellet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Nå er du vanskelig. Det er mange som har to suber. Jeg har ikke sagt at flertallet har det. Det er heller ikke slik at flertallet bruker alle funksjonene på en mobiltelefon eller en TV heller, men det kan være fornuftig å ha det der likevel fordi en god del vil ha det. Det er tullete å ikke legge til rette for dette med en ekstra plugg.
    Nå skal du høre. Kjøp deg en skikkelig surroundreceiver, og hvis/når du får deg to subber i hus, så skal jeg personlig kjøpe og sende deg et y-ledd av god kvalitet.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal du høre. Kjøp deg en skikkelig surroundreceiver, og hvis/når du får deg to subber i hus, så skal jeg personlig kjøpe og sende deg et y-ledd av god kvalitet.
    Nå skal du høre litt på meg, så skal jeg oppklare dette for deg. Du kan gjerne få lov til å sende meg et y-ledd, men det endrer ikke mitt poeng :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal du høre litt på meg, så skal jeg oppklare dette for deg. Du kan gjerne få lov til å sende meg et y-ledd, men det endrer ikke mitt poeng :wink:
    Jeg ser poenget ditt, men det har begrenset relevans i praksis, så jeg klarer ikke å engasjere meg så veldig. Jeg har selv y-ledd på utgangen fordi jeg har både sub og romperistere(til film), funker brillefint.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?
    Du kommer ikke til å dele subben så høyt at du kan retningsbestemme lyden, derfor er ikke dette noe issue selvom du skulle finne på å kjøpe to subber.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uenig. Har man to suber og skal integrere dem med to hovedhøyttalere som kjører stereo, så er det selvsagt bedre å kjøre stereo på subene også. Hvorfor nøye seg med det nest beste hele tiden?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget ditt, men det har begrenset relevans i praksis, så jeg klarer ikke å engasjere meg så veldig.
    Du trenger ikke å engasjere deg, men det er likevel pussig. Jeg synes jeg hører samtalen rundt bortet hos Yamaha:

- Hm, hvordan skal vi få folk til å kjøpe våre receivere og ikke forbanna Pioneer? JO! Vi putter inn masse duppeditter og funksjoner med rare navn som kun 10 % av brukerne skjønner noe av, for det hørtes så kult ut. Så får vi en helt syk specsliste og blir hypa på AV-forum.
    - Mange bruker to suber nå til dags, og vi har allerede 50 utganger og innganger på baksiden av receiveren. Vi skulle ikke slenge på en subutgang til da?
    - Nei, erru gæren, ikke **** as. Det er bare tull. Det skarrem pokker'n meg ikke få før'em betaler 50 tusen spenn for Z11. Subutgang over mitt lik! De iddiota der får kjøpe y-ledd as.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer ikke til å dele subben så høyt at du kan retningsbestemme lyden, derfor er ikke dette noe issue selvom du skulle finne på å kjøpe to subber.
    Bare vent, du. Jeg skal dele syyykt høyt ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har en enkel og effektiv effekt i næringslivet som heter tilbud og etterspørsel.

Hadde det vært stor etterspørsel etter og behov for surroundreceivere med to subutganger, så hadde de fleste hatt det. Det er ikke tilfellet. I rest my case.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man to suber og skal integrere dem med to hovedhøyttalere som kjører stereo, så er det selvsagt bedre å kjøre stereo på subene også. Hvorfor nøye seg med det nest beste hele tiden?
    Det er jo dette som er den enkle kjernen her. Det er ikke verdens undergang at det kun er én monoutgang, men hvorfor ikke bare slenge på en til? Det ville sikkert ikke revolusjonert salget, men man skulle jo tro at de gjerne ville få med seg så mange som mulig av de som er glade i musikk i stereo også.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo dette som er den enkle kjernen her. Det er ikke verdens undergang at det kun er én monoutgang, men hvorfor ikke bare slenge på en til? Det ville sikkert ikke revolusjonert salget, men man skulle jo tro at de gjerne ville få med seg så mange som mulig av de som er glade i musikk i stereo også.
    Poenget er jo at denne ene monoutgangen i praksis ikke begrenser opplevelsen for de som er glade i musikk i stereo. Men men.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært stor etterspørsel etter og behov for surroundreceivere med to subutganger, så hadde de fleste hatt det. Det er ikke tilfellet. I rest my case.
    Ja, det er mange i næringslivet som har gått på en aldri så liten kunkurs pga. den holdningen der. Som når den proaktive konkurrenten slenger på en subutgang til og vinner markedsandeler av de som vil bruke receiveren til musikklytting i stereo.

Tror du det er enorm etterspørsel etter alle funksjonene som tilbys i elektronisk utstyr i dag? Nei. Tvert imot er det få som følger en strategi som går ut på å kun tilby de funskjoner som flertallet etterspør. Trenden er heller å putte inn så mange funskjoner som mulig, for å bli attraktiv for så mange som mulig.

Denne diskusjonen viser jo at etterspørselen er der. Jeg er neppe den eneste i verden som vurderer receiver til å høre på musikk, og som kunne tenkt meg to suber. Jobber du i Pioneer?

I rest my case.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo at denne ene monoutgangen i praksis ikke begrenser opplevelsen for de som er glade i musikk i stereo. Men men.
    Kanskje ikke. Det kommer vel an på. Det som uansett er på det rene er at den ene monoutgangen gjør det upraktisk for alle som har to subwoofere. Men dette gidder jeg ikke å kjekle om lenger. Det sier seg selv at det hadde vært en fordel med en subutgang til. Og mange har to suber.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mange i næringslivet som har gått på en aldri så liten kunkurs pga. den holdningen der. Som når den proaktive konkurrenten slenger på en subutgang til og vinner markedsandeler av de som vil bruke receiveren til musikklytting i stereo.
    Du snakker som om dette er et nytt behov. Både surroundreceivere og stereo har eksistert ganske lenge. Men den enkle løsningen på dette er jo å kjøpe en receiver med stereo subwoofer-utgang slik at du kan vise produsentene at det er et markedsbehov

Denne diskusjonen viser jo at etterspørselen er der. Jeg er neppe den eneste i verden som vurderer receiver til å høre på musikk, og som kunne tenkt meg to suber. Jobber du i Pioneer?
    Nei, diskusjonen viser at du argumenterer for et kunstig behov som ikke er tilstede i praksis hverken hos deg eller hos 99.99% av de øvrige konsumentene.

Jeg jobber ikke i Pioneer, og heller ikke i Yamaha, Harman Kardon, Denon eller Onkyo (som heller ikke leverer dette som standard på sine receivere)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger man praktiske behov til grunn, får man servert MP3, Tivoli-bokser, Lady Gaga og Ringnes pils. En hyllest til den gjennomsnittlige smakløshet...

Ai, en smiley til slutt: :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger man praktiske behov til grunn, får man servert MP3, Tivoli-bokser, Lady Gaga og Ringnes pils. En hyllest til den gjennomsnittlige smakløshet...
    i praksis = i virkeligheten, det har ingenting med hvorvidt det er praktisk eller ikke å gjøre.

Men nå går jeg og legger meg, og takker for meg i debatten om stereo vs mono subutganger.
    --
    Thorbjørn

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •