Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 155
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Takk for fint svar.

1. Ja, det er jo fleksibiliteten med tilkoblinger og romkorreksjon/EQ som er gulroten her, så spørsmålet blir hvor mye som vinnes og hva som tapes.

I beste fall kan det faktisk være en fordel å ikke ha et for detaljert/transparent lydbilde, da det fort favoriserer Kari Bremnes-lyd mens det låter mindre kult på haugevis av middelmådige innspillinger. Skulle gjerne hatt noe som låter bra på Maidens "Somewhere in time"-album og Metallicas "...and justice for all"-album, for å si det slik...

Hvis lydbildet blir grøtete og rart er det imidlertid noe annet, men så ille er det vel ikke hvis man spør deg i hvert fall.

2. Jeg kan jo spørre deg også: Er det verdt pengene å investere i en god DAC i 10-20 tusenkronersklassen når man har receiver, eller vil det bli det samme som å kaste perler for svin?

3. Interessant. Det er dette jeg hadde håpet på.

4. Jepp. Stuer er sjelden optimale, og jeg er temmelig sikker på at romkorreksjon hadde gjort seg der hvor mitt anlegg står nå. I fremtiden håper jeg å få et mer dedikert stereo-/kinorom som kan dempes og optimaliseres mer. Da vil behovet for korreksjon bli mindre, men kanskje fortsatt være en fordel?

Og integrasjon med sub vil uansett være viktig. Nå finnes det løsninger for subintegrering uten receiver, men likevel.

5. Personlig ville jeg vært litt skeptisk til å biampe med to helt forskjellige effekter, men det er kanskje en ubegrunnet skepsis? Det er klart at det ville blitt veldig mye kraft på den måten. Det går kanskje an å biampe eventuelle bakhøyttalere også da? Altså bruke to av receiverens høyttalerplugger til frontene (sammen med ekstern effekt), to til senter, og fire til bakhøyttalerne?

6. Enig. Smart med returrett, og på 30 dager rekker man å få testet ut om man blir fornøyd med lyden. Drawbacket er selvsagt at bruktmarkedet ryker.
    2. En Dac i et sånt oppsett med reciever,vil jeg si ikke har så mye for seg hvis man skal bruke RK i receiver!
    Grunnen til det er at da må signalet konverteres frem og tilbake en ekstra gang - først digitalt til analogt i ekstern Dac,så må det gjøres digitalt igjen i receiver,for bruk av RK,for så gjøres analogt igjen før det går til høytalerne!

I "pure direct" er det noe annet,men da kan man jo like gjerne bruke en stereo pre!

5.Var også skeptisk til dette med å biampe med 2 forskjellige forsterkere,men det ble nysgjerrig,og det måtte bare prøves!
    Ble positivt overrasket,og når jeg kjørte RK,så viste det at den gjorde omtrent de samme korrigeringer som tidligere,så i dette tilfellet gikk det helt fint! Men det er langt fra sikkert det går med hvilken som helst kombinasjon!
    Å biampe de øvrige kanaler er det svært få receivere som kan - eneste jeg vet om, er den rådyre Susanoen til Pio (60 k)

Men frontene kan biampes på nesten all 7.1 receivere i et 5.1 oppsett!
    Da bruker man surr-back utg til frontene i tillegg!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    2. En Dac i et sånt oppsett med reciever,vil jeg si ikke har så mye for seg hvis man skal bruke RK i receiver!
    Grunnen til det er at da må signalet konverteres frem og tilbake en ekstra gang - først digitalt til analogt i ekstern Dac,så må det gjøres digitalt igjen i receiver,for bruk av RK,for så gjøres analogt igjen før det går til høytalerne!
    Sikker på at det skaper noe problem? I så fall er det jo dumt hvis DAC-en i receiveren ikke er i nærheten av hva en ekstern DAC er i kvalitet. Da vil for eksempel all musikk spilt fra PC-en få dårligere lyd enn den ellers ville hatt.

Kanskje jeg ender med en "enkel" løsning med stereopre og sub med romkorreksjon isteden. I så fall får jeg håpe at jeg ikke plutselig får lyst på senter og bakhøyttalere

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det skaper noe problem? I så fall er det jo dumt hvis DAC-en i receiveren ikke er i nærheten av hva en ekstern DAC er i kvalitet. Da vil for eksempel all musikk spilt fra PC-en få dårligere lyd enn den ellers ville hatt.

Kanskje jeg ender med en "enkel" løsning med stereopre og sub med romkorreksjon isteden. I så fall får jeg håpe at jeg ikke plutselig får lyst på senter og bakhøyttalere
    Det skaper ingen problem,men signalet må jo gå gjennom unødig mange konverteringer da!
    Tror ikke du skal bekymre deg for at receiverens innebygde Dac "ikke er i nærheten" av en eksterne,hvertfall i de prisklasser du leter i - det blir kun smånyanser det er snakk om etter mitt syn! Spiller stort sett all muskikk via pc,eller rettere sagt spotify via squeezebox,og det låter knall det!
    Hvertfall ikke det som stopper "rockfoten" som du nevnte i en annen tråd:-D

Har prøvd både dac i squeezebox,og en Beresford 7510 dac (ikke til 10-15 k selvsagt) opp i mot den som innebygde i min LX 82,og det er liten tvil om at det låter best med Pio sin innebygde - også i "pure direct",men det er med rk innkoblet det blir aller best!
    Det er jo litt av vitsen med en reciever,man kan spare inn litt på "dyre kilder",som man heller kan legge i effekt/høytalere,som har mye mer å si for lyden etter mitt syn!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen.

Nå har jeg fått myyye interessant informasjon og lært vanvittig mye på et par dager. Moro!

Jeg ser for meg at i stereo vil en løsing med...
    - To fronter
    - To suber med romkorreksjon (gjerne ved hjelp av en Velodyne SMS-1)
    - Forforsterker med EQ a la McIntosh, evt. gi blaffen i EQ på forforsterker
    - Ekstern DAC
    ... være magisk.

Fordelen med receiver er:
    - Fleksibilitet til å bygge ut til kino
    - Innebygget EQ
    - Slipper (muligens) ekstern DAC

I den stuen jeg har nå er surround såpass uaktuelt, pga. manglende plass til bakhøyttalere, at den første løsningen frister mest. Men den koster.

I et senere dedikert AV-rom vil nok surround bli en fristelse, og da er den naturligvis løsning nummer to som kommer til anvendelse.

Det beste jeg kan gjøre på kort sikt er å skaffe romkorreksjon til min nåværende sub, slik at den blir vel integrert i anlegget og jeg oppnår en god frekvenskurve fra 0-150 hz. En Velodyne SMS-1 ble plutselig en fristelse. Den kan jo alltid være en god ting å ha så lenge man kjører uten receiver, og den gir fleksibilitet til å kjøpe hvilken sub jeg vil uten tanke på om den har fjernkontroll eller romkorreksjon.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert bli fornøyd med slikt oppsett ToneLoc. Til slutt må du bare følge magefølelsen din litt.

Veldoyne SMS kjenner jeg ikke veldig godt, men har ikke inntrykk at det er det råeste på markedet akkurat?
    Enig at det er veldig kjekt med fjernkontroll og on screen resultater, men selve EQing er vell rett og slett en automatiser Grafisk EQ. Det vil si at den har fastsatte bånd. Antimode er betydelig mer intelligent enn det, og rimeligere, men den har ikke fjernkontroll og viser deg ikke resultatet på skjerm.
    Hva med SVS AS-EQ1? Denne matcher også fasen og overgangen til frontene. (det gjør ikke antimode) Eventuelt en Behringer feedback destroyer? SMS-1 ble aldri noe høydare hos hjemmekinofolket. Nå er den i tilegg gammel og har fått konkuranse.

Kjøp deg en DEQX epress isteden DAC, romkorekjson for både fronter og subber, uendelig EQ muligheter og forforsterker i ett og samme produkt. 2000$.
    Dyrt? Ikke veldig, hvis du kjøper produkter av tilsvarende kvalitet hver for seg dobler prisen seg lett. Blir den for avansert for deg selger du den til meg for halv pris

Her DEQX Calibrated finner du litt linformasjon om hva den gjør og hvordan man setter den opp. Scroll et stykke nedover.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen.

Nå har jeg fått myyye interessant informasjon og lært vanvittig mye på et par dager. Moro!

Jeg ser for meg at i stereo vil en løsing med...
    - To fronter
    - To suber med romkorreksjon (gjerne ved hjelp av en Velodyne SMS-1)
    - Forforsterker med EQ a la McIntosh, evt. gi blaffen i EQ på forforsterker
    - Ekstern DAC
    ... være magisk.

Fordelen med receiver er:
    - Fleksibilitet til å bygge ut til kino
    - Innebygget EQ
    - Slipper (muligens) ekstern DAC

I den stuen jeg har nå er surround såpass uaktuelt, pga. manglende plass til bakhøyttalere, at den første løsningen frister mest. Men den koster.

I et senere dedikert AV-rom vil nok surround bli en fristelse, og da er den naturligvis løsning nummer to som kommer til anvendelse.

Det beste jeg kan gjøre på kort sikt er å skaffe romkorreksjon til min nåværende sub, slik at den blir vel integrert i anlegget og jeg oppnår en god frekvenskurve fra 0-150 hz. En Velodyne SMS-1 ble plutselig en fristelse. Den kan jo alltid være en god ting å ha så lenge man kjører uten receiver, og den gir fleksibilitet til å kjøpe hvilken sub jeg vil uten tanke på om den har fjernkontroll eller romkorreksjon.
    Hvis det er snakk om kanskje et par år,før det blir aktuelt med "kringlyd",så hadde jeg nok godt for den sub løsningen du nå snakker om,og brukt oppsette du har pr dags dato!

Det kan ha skjedd en god del med recieverne på et par år,og du kan gjøre brukt kupp,på dagens toppmodeller!
    Og den sub løsningen, med Velodyne SMS-1 vil du jo absolutt ha nytte av den dagen du går for suround også:-D

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Veldoyne SMS kjenner jeg ikke veldig godt, men har ikke inntrykk at det er det råeste på markedet akkurat?
    Enig at det er veldig kjekt med fjernkontroll og on screen resultater, men selve EQing er vell rett og slett en automatiser Grafisk EQ. Det vil si at den har fastsatte bånd. Antimode er betydelig mer intelligent enn det, og rimeligere, men den har ikke fjernkontroll og viser deg ikke resultatet på skjerm.
    Hva med SVS AS-EQ1? Denne matcher også fasen og overgangen til frontene. (det gjør ikke antimode) Eventuelt en Behringer feedback destroyer? SMS-1 ble aldri noe høydare hos hjemmekinofolket. Nå er den i tilegg gammel og har fått konkuranse.

Kjøp deg en DEQX epress isteden DAC, romkorekjson for både fronter og subber, uendelig EQ muligheter og forforsterker i ett og samme produkt. 2000$.
    Dyrt? Ikke veldig, hvis du kjøper produkter av tilsvarende kvalitet hver for seg dobler prisen seg lett. Blir den for avansert for deg selger du den til meg for halv pris

Her DEQX Calibrated finner du litt linformasjon om hva den gjør og hvordan man setter den opp. Scroll et stykke nedover.
    Kommer du og ødelegger nå igjen? :wink:

1. Kanskje SMS-1 ikke ble noen høydare hos hjemmekinofolket fordi behovet for den synker når man har surroundreceiver istedenfor stereoforforsterker, og fordi den faktisk koster litt penger?

2. Den kan oppgraderes, så den blir nok ikke utdatert så lett. Og fjernkontroll og presets er must. Alt i alt synes jeg featuresene virker bra nok og brukervennlige.

Ingen krisetester her:
    Product Review

Velodyne SMS-1 Subwoofer Parametric EQ System — Reviews and News from Audioholics

3. Så DEQX er både pre og DAC, men er den en god pre/DAC?

4. Er den vanskelig å bruke? I så fall vet du hva jeg synes om det? Og du vet hvem som blir holdt ansvarlig dersom jeg skulle få problemer?

5. Har den presets?

6. Utrolig rart at du ikke har skaffet deg denne selv

"Designed with acoustic consultants, custom installers and knowledgeable audiophiles in mind, the user interface of the unique DEQX™measurement and installation software lets you see what your ears are hearing.
    Used with the both the HDP-3.0 and the HD(-Express the DEQX™ Calibration Software is an advanced tool for installers and acoustic consultants
    ."

Hmmm, tenker jeg greier meg med brukervennlig utstyr for normale folk, jeg

SMS-1 specs her:
    Velodyne SMS-1 Romkorreksjon | Soundgarden

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3. Så DEQX er både pre og DAC, men er den en god pre/DAC?

4. Er den vanskelig å bruke? I så fall vet du hva jeg synes om det? Og du vet hvem som blir holdt ansvarlig dersom jeg skulle få problemer?

5. Har den presets?

6. Utrolig rart at du ikke har skaffet deg denne selv

"Designed with acoustic consultants, custom installers and knowledgeable audiophiles in mind, the user interface of the unique DEQX™measurement and installation software lets you see what your ears are hearing.
    Used with the both the HDP-3.0 and the HD(-Express the DEQX™ Calibration Software is an advanced tool for installers and acoustic consultants
    ."

Hmmm, tenker jeg greier meg med brukervennlig utstyr for normale folk, jeg

SMS-1 specs her:
    Velodyne SMS-1 Romkorreksjon | Soundgarden
    DEQX kan sikkert være litt knotete å få satt opp første gang hvis man ikke er spesielt interessert eller har litt erfaring fra før. Når den først er satt opp, er den enkel i bruk. Går ut fra at de nye har samme funksjonalitet som den gamle utgaven. Da har man fjernkontroll som lar deg velge mellom tre forhåndslagrede presets (tuninger). Dessuten kan man enkelt legge inn EQer via fjernkontrollen.

Løsningen blir da å la en erfaren installatør foreta grunninnstilling, og når det er gjort kan man gjøre de mindre tingene via fj.kontrollen.

Kvalitetsmessig har DEQX i det siste jobbet med å forbedre produktet og jeg tipper (uten å vite) at man med DEQX har mulighet til bedre 2-kanalslyd enn med de aller fleste receiverne. Sannsynligvis alle.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Vel... det varierer fra person til person.
    Jeg IMHO føler at det fjerner mye fra musikken, og det er få løsninger som fungerer Audiofilt sett. Og da blir det i en prisklasse som tilsvarer totalprisen på det jeg har nå. Lyden er ikke perfekt hos meg, men synes jeg har fått mye igjen.
    Det som eventuelt er aktuelt for ToneLoc er nok primært en justering / EQ i bassområdet. Å si at dette "fjerner mye fra musikken" blir i beste fall svært unyansert.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Den dagen man slenger inn en komponent som inne holder komponentkvalitet langt under gjennomsnittet på en vanlig forsterker, ja da vet du hva du har igjen. signalet i en surroundreceiver skal prosesseres digitalt og kommer ut i en lyddel som er rimelig skrapet.

Klart... Man får til mye bra masseprodusert for en 10K, men når det skal dele strømforsyning og med ca.7 effektdeler. så må man forvente at det hverken har high-end kvalitet eller noe som likner på ambisjoner
    Igjen svært unyansert, og iom at jeg selv har en surroundreceiver i et anlegg jeg mener låter godt er jeg også uenig.

ToneLoc har fortalt mye om seg selv og sine preferanser, og de eventuelle forskjeller / svakheter som måtte være til stede ved en surroundreceiver i 15-20,000 kr klassen tror jeg vi kan være ganske trygge på at ikke er relevant for ham.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bekymrer meg ikke så mye dersom en receiver til 25000 kroner ikke låter som en dedikert stereopre til 50000. Men det bekymrer meg hvis en dedikert stereopre til 10000 gruser en receiver til 25000. I så fall må jeg kanskje ta en tur til i tenkeboksen.
    Du kan spare deg duren til tenkeboksen, det er rett og slett ikke tilfelle. Dagens surroundreceivere låter svært godt. Masseproduksjon og ny teknologi har gjort det rimelig å produsere gode forsterkere.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ToneLoc

ToneLoc, La meg oppsummere/oppklare et par ting for deg.

1. En ekstern DAC er totalt meningsløst på en receiver, da den har en intern DAC som signalet uansett går igjennom. Du vil få en ekstra dekoding/enkoding ut og inn av det digitale domenet, og sluttresultatet vil gi dårligere lyd enn om den eksterne dacen ikke hadde vært der.

2. En surroundreceiver i 20,000kr klassen har svært gode interne DACer , du trenger ikke en ekstern DAC.

3. Hvorfor henger du deg opp i om forsterkeren har en eller to subutganger? Subwooferutgangen er en passiv utgang, forsterkerne som skal drive suben(e) sitter i subwooferne. Ønsker du å koble til to subber bruker du ganske enkelt et y-ledd.
    --
    Thorbjørn

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Hybris]ToneLoc, La meg oppsummere/oppklare et par ting for deg.

1. En ekstern DAC er totalt meningsløst på en receiver, da den har en intern DAC som signalet uansett går igjennom. Du vil få en ekstra dekoding/enkoding ut og inn av det digitale domenet, og sluttresultatet vil gi dårligere lyd enn om den eksterne dacen ikke hadde vært der.

2. En surroundreceiver i 20,000kr klassen har svært gode interne DACer , du trenger ikke en ekstern DAC.
    QUOTE]

Vil si meg enig med Hybris her. Har selv en Marantz suroundprosessor (en Reciver uten forsterkere) og mener nå at jeg får veldig god lyd med den innebygde DACen i denne. Brukte tidligere en cd-spiller til kr. 15000,- og fikk ingen degradering av lyden når jeg gikk til pc drivverkt og intern dac.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    3. Hvorfor henger du deg opp i om forsterkeren har en eller to subutganger? Subwooferutgangen er en passiv utgang, forsterkerne som skal drive suben(e) sitter i subwooferne. Ønsker du å koble til to subber bruker du ganske enkelt et y-ledd.
    Grunnen er ganske enkelt at jeg ville foretrukket en subutgang for hver kanal, for det er vel slik at man da får en stereoeffekt. Nå har jeg etter hvert fått med meg at dypbass er lite retningsbestemt, så følgelig har det sikkert ikke så mye å si. Jeg synes uansett at det er rart, når man produserer en receiver med gud hjelpe meg så mange brytere og inn- og utganger, at man ikke legger til rette for to suber, som er temmelig vanlig i et hjemmekinooppsett.

Jeg ser ikke på det som noe stort problem, for all del, men jeg synes likevel det er merkelig/tullete at man skal måtte kjøpe et y-ledd i tillegg når man kjøper en receiver til 25 000 kroner. Først når man kjøper Yamaha Z11 er det en del av pakken (11.2).

Jeg så forresten en receiver av din type, eller en ett hakk nyere versjon, på brukten for 12000 kroner (tror jeg). Så jeg ser at det her er mulig å gjøre gode handler.

For øvrig takk for info/oppklaring på de andre punktene. Takk til alle andre som bidrar også.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    En surroundreceiver i 20,000kr klassen har svært gode interne DACer , du trenger ikke en ekstern DAC.
    OK, så DAC-en er på Naim/Benchmark/Bryston/Hegel/Electrocompaniet-nivå? I så fall skjønner jeg at det ikke er noe mer å snakke om

Men kan ikke dere receiverfans overtale stereopregjengen en gang for alle om at receiver er fullt på høyden? Jeg vil gjerne at det skal være unison enighet om ting før jeg går til innkjøp, da jeg vil unngå å bruke penger på feil produkt. Neste gang tror jeg fort det kan bli høyttalere i 40000-kronersklassen, og da er det kanskje mer kritisk med tanke på eventuelle detaljer som forsvinner med receiver som forforsterker?

Bare et (yeah right) spørsmål til, professor Hybris:

- Blir en Velodyne SMS-1 romkorreksjon helt overflødig dersom man har receiver? Du har alt du trenger av presets og kjappe justeringer på fjernkontrollen da, ikke sant? Og det spiller ingen rolle om suben har romkorreksjonssystem a la Velodyne/XTZ? Sorry hvis jeg har spurt om det samme før. Det har blitt litt mye info på kort tid, men det er søren meg så gøy.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=ToneLoc]OK, så DAC-en er på Naim/Benchmark/Bryston/Hegel/Electrocompaniet-nivå? I så fall skjønner jeg at det ikke er noe mer å snakke om

Men kan ikke dere receiverfans overtale stereopregjengen en gang for alle om at receiver er fullt på høyden? Jeg vil gjerne at det skal være unison enighet om ting før jeg går til innkjøp, da jeg vil unngå å bruke penger på feil produkt. Neste gang tror jeg fort det kan bli høyttalere i 40000-kronersklassen, og da er det kanskje mer kritisk med tanke på eventuelle detaljer som forsvinner med receiver som forforsterker?

QUOTE]

Denne enigheten vill du vel aldrig få, og godt er vel det. Da hadde det jo blitt mye kjedeligere tråder her på avforum.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Vil si meg enig med Hybris her. Har selv en Marantz suroundprosessor (en Reciver uten forsterkere) og mener nå at jeg får veldig god lyd med den innebygde DACen i denne. Brukte tidligere en cd-spiller til kr. 15000,- og fikk ingen degradering av lyden når jeg gikk til pc drivverkt og intern dac.
    Nå kan ikke en surround-pre og en receiver i samme prisklassen sammenliknes.
    Vil påstå at det er en dimensjon mellom dem

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen er ganske enkelt at jeg ville foretrukket en subutgang for hver kanal, for det er vel slik at man da får en stereoeffekt. Nå har jeg etter hvert fått med meg at dypbass er lite retningsbestemt, så følgelig har det sikkert ikke så mye å si. Jeg synes uansett at det er rart, når man produserer en receiver med gud hjelpe meg så mange brytere og inn- og utganger, at man ikke legger til rette for to suber, som er temmelig vanlig i et hjemmekinooppsett.

Jeg ser ikke på det som noe stort problem, for all del, men jeg synes likevel det er merkelig/tullete at man skal måtte kjøpe et y-ledd i tillegg når man kjøper en receiver til 25 000 kroner. Først når man kjøper Yamaha Z11 er det en del av pakken (11.2).
    Det er helt riktig at det er lite retningsbestemt, så lite retningsbestemt at alle dagens surroundstandarder er nettopp 5.1, 7.1, 9.1 etc. Det er altså kun monospor til subben på samtlige filmer der ute. Det er ikke uten grunn.

Din antagelse om at det er vanlig med to subber i hjemmekino er også feil. De fleste har kun én sub, og har derfor ikke utfordringen du beskriver.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så DAC-en er på Naim/Benchmark/Bryston/Hegel/Electrocompaniet-nivå? I så fall skjønner jeg at det ikke er noe mer å snakke om

Bare et (yeah right) spørsmål til, professor Hybris:

- Blir en Velodyne SMS-1 romkorreksjon helt overflødig dersom man har receiver? Du har alt du trenger av presets og kjappe justeringer på fjernkontrollen da, ikke sant? Og det spiller ingen rolle om suben har romkorreksjonssystem a la Velodyne/XTZ? Sorry hvis jeg har spurt om det samme før. Det har blitt litt mye info på kort tid, men det er søren meg så gøy.
    Er langt fra noen "Professor",man kan jo svare litt likevel:-D
    For det første - å overtale "stereopre-gjengen" tar hvertfall ikke jeg på meg,hehe!
    Dette vil det vel alltid vere forskjellige meninger om ,og det spørs hvor langt du skal trekke dette da? Det er vel rimelig innlysende at en stereo forsterker til 20k, pluss en Dac til 10k vil spille bedre og mer detaljert enn en receiver til 20k!
    Så spørsmålet blir jo hvor kresen du egentlig er?
    Og så vidt jeg har forstått deg i tidligere poster,så er du ikke helt "der" foreløpig!
    Dette er vel mer for "purister",som avskyr både EQ,RK,og til og med sub!

Ang dette med korreksjon av sub,så gjør f.eks denne Antimode 8033 til 2k en glimrende jobb med å jevne ut frekvensresponsen til suben - deretter bør du få den veldig bra integrert via en receiver!

Men dette kommer jo mye an på utgangspunktet ditt også - hvis du er heldig med rom,og plassering av sub,så er det ikke sikkert du trengen er sånn en i det hele tatt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt alle DACene du nevner, men min erfaring med DACer (har hatt et par forskjellige NOS DACer samt også testet Benchmark 1 hjemme hos meg) er at disse tilfører minimalt. En hel haug med utstyrsnarkomane her på forumet er naturligvis helt uenig med meg.

Jeg vil gjerne at det skal være unison enighet om ting før jeg går til innkjøp
    Med den forutsetningen vil du aldri få handlet noe som helst. Folk har kranglet om transistor vs rør og vinyl vs CD i 30 år, og er fortsatt ikke enige.

Men en ting er sikkert. Romkorreksjon har revolusjonert hjemmekino, og du finner ikke en kjeft der ute som vil anbefale deg å sitte og se film med en forsterker uten romkorreksjon. Det er ingen grunn til at man ikke skal nyte de samme godene til musikk. Heldigvis er flere og flere i ferd med å våkne.

Vi lever i 2010. Vi kjører fortsatt ikke flyvende biler til jobben, men GOD hifi har blitt billig og tilgjengelig. Man trenger ikke lenger bruke 100,000 på stereoutstyr uten fjernkontroll som ikke ser ut i måneskinn for å få god lyd. Heldigvis.

- Blir en Velodyne SMS-1 romkorreksjon helt overflødig dersom man har receiver? Du har alt du trenger av presets og kjappe justeringer på fjernkontrollen da, ikke sant?
    Mange av dagens receivere har svært avansert romkorreksjon (Audyssey f.eks), og i direkte sammenligning med SMS-1 og lignende systemer gir de like godt eller bedre resultat, også i bassområdet. Og ja, dette får du til med en helt normal, aktiv subwoofer(uten egen EQ/DSP) tilkoblet, da receiveren tar seg av alt dette.
    --
    Thorbjørn

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •