Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 155
    Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Det er jo forsåvidt riktig det.
    Dyrere stereoanlegg har dog en tendens til å være veldig utilgivelige for svakheter i signalkjeden/rommet, så man bør vite hva man driver med for å finne godlyden.
    Derfor er jeg skeptisk.. For min egen del :-?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    1. Tja, har du ikke en nesten like dyr receiver selv, da? Grunnen er ganske enkelt at jeg vil tro at lyden blir bedre og bedre jo høyere man går opp i pris. Man får vel rett og slett det beste utstyret. Kanskje bedre romkorreksjon, kanskje fetere fjernkontroll, hva vet jeg? I tillegg får man vel mer power som kan være tøft å ha hvis man vil bygge ut til hjemmekino. Pluss at jeg er litt barnslig, så jeg synes det er gøy å ha et litt drøyt produkt som trolig kan holde i noen år.
    Det må du jo få lov til. Jeg har Pioneer LX-81, den kostet vel veiledende rundt 20,000 når den kom, men det går jo an å ikke kjøpe den aller nyeste modellen akkurat når den slippes. Da sparer du lett 4-5 lapper. Når det gjelder pioneer er det varianter av ICE (klasse D) forsterker moduler fra LX-81 og oppover, så de låter nok relativt likt helt opp til den dyreste varianten. Det du får er flere forsterkere(kanaler), kraftigere forsterkere og mer film-relatert funksjonalitet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forsåvidt riktig det.
    Dyrere stereoanlegg har dog en tendens til å være veldig utilgivelige for svakheter i signalkjeden/rommet, så man bør vite hva man driver med for å finne godlyden.
    Tja. Ikke umiddelbart enig, og hvertfall ikke når vi snakker om surroundreceivere. Dette er produkter som i all hovedsak er nøytralt justert, og dermed bør fungere bra i de fleste rom. Det blir ikke dårligere lyd hjemme hos folk fordi lydkvaliteten på produktet øker. Dette kan derimot stemme på særere "highend" produkter som bevisst er skrudd i en eller annen retning som gjør de tyngre å matche med øvrige produkter. Så dette tror jeg ikke man skal bekymre seg så veldig om.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, det er vel svar på mitt spørsmål over. For det du mener her er at du kan programmere 6 ulike presets, ikke sant? Vet du om det er tilfellet med Yamaha også?

Jeez, dette begynner å smake fugl.

Det er vel kanskje slik at det lønner seg å kjøre automatisk romkorreksjon til film da, og bruke sine egne justerte innstillinger til musikk?

Og enda et spørsmål mens jeg har eksperten her: er det ikke merkelig at det bare er én subutgang hos Pioneer? Jeg trodde det var vanlig å bruke to suber på hjemmekinoanlegg.
    Kjenner ikke så godt til nyere Yamahaprodukter, men de har sikkert noe lignende. Uansett har samtlige surroundreceivere mulighet til å justere lydnivå på alle kanaler uavhengig av hverandre, dvs at du med et par tastetrykk kan øke nivået på subben med et par dB om ønskelig, som burde løse ønsket om å gi litt ekstra bass til spinkle låter.

Jeg bruker mine egne justeringer til både film og musikk, men jeg er jo litt sær på det. Jeg har testet autokorreksjon på pioneer til film, og det fungerer brillefint det. Det gjør det helt sikkert på de øvrige merkene også.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det må du jo få lov til. Jeg har Pioneer LX-81, den kostet vel veiledende rundt 20,000 når den kom, men det går jo an å ikke kjøpe den aller nyeste modellen akkurat når den slippes. Da sparer du lett 4-5 lapper. Når det gjelder pioneer er det varianter av ICE (klasse D) forsterker moduler fra LX-81 og oppover, så de låter nok relativt likt helt opp til den dyreste varianten. Det du får er flere forsterkere(kanaler), kraftigere forsterkere og mer film-relatert funksjonalitet.
    Enig i at det ikke er et must å kjøpe det aller nyeste, selv om det som regel er morsomt å ha det. Jeg kjøper gjerne en del utstyr brukt, men inntrykket mitt er at det skjer ganske mye på receiverfronten som kanskje gjør at man bør satse på litt nyere ting der. Men jeg har jo ikke særlig peiling eller oversikt. Det er derfor det er så flott at jeg kan spørre her

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår poenget ditt. Det kan bli for "hifi". Hvis alt er åpent, transparent og kanskje litt spisst i toppen, så er det sjelden moro i lengden. Da kommer lyttetrettheten raskt snikende. Dette føler jeg først og fremst er noe man bør tenke på når man kjøper høyttaler, men også forsterker. Selv ville jeg aldri kjøpt Dali med Hegel-forsterker, for eksempel, men det er jo bare fordi jeg har en bestemt smak som jeg forsøker å tilfredsstille. Til å begynne med syntes jeg mine CM9-høyttalere var skarpe, men det har bedret seg. Kunne fortsatt ønsket mer trøkk, men diskanten er i alle fall svært behagelig. Jeg vet ikke om det er bytte av forsterker eller at høyttalerne har blitt mer innspilte som er årsaken - kanskje begge deler. Eller kanskje jeg har vendt meg mer til lyden.

Jeg tror dog ikke at en god hjemmekinoreceiver er så "high end" i hifisammenheng at lyden blir vanskelig slik sett. Yamaha er jo kjent for en ganske varm og fyldig lyd. Pioneer er vel også kjent for god lyd uten at det blir overdådig?

Først og fremst handler det om å følge noen tommelfingerregler. Kjøp høyttaler og forsterker som passer smaken, demp rommet hvis mulig, og forsøk å få til en OK plassering. Mange vil komme svært langt med dette. Så kan man ta et skritt videre med de enkle variantene av romkorreksjon og subintegrering. Da vil nok 95 % eller flere få et anlegg som de er fornøyde med og som de kan nyte i fulle drag.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Kjenner ikke så godt til nyere Yamahaprodukter, men de har sikkert noe lignende. Uansett har samtlige surroundreceivere mulighet til å justere lydnivå på alle kanaler uavhengig av hverandre, dvs at du med et par tastetrykk kan øke nivået på subben med et par dB om ønskelig, som burde løse ønsket om å gi litt ekstra bass til spinkle låter.

2. Jeg bruker mine egne justeringer til både film og musikk, men jeg er jo litt sær på det. Jeg har testet autokorreksjon på pioneer til film, og det fungerer brillefint det. Det gjør det helt sikkert på de øvrige merkene også.
    1. Slike manuelt oppsatte forhåndsinnstillinger høres ut som midt i blinken for meg, så det vil jeg forsikre meg om at produktet har. OK, du kan øke suben med fjernkontrollen? Dette betyr da at man ikke har behov for egen subfjernkontroll?

Men bass og diskant på høyttalerne kan man vel ikke fikse med et tastetrykk? Da må man over på forhåndsinnstillingene?

Jeg vet at Velodyne har flere forhåndsinnstillinger på subene også, så da kan det eventuelt bli mye å velge i etter hvert. Spiller XTZ-subene bra på musikk? Kjappe i vendingen?

2. Hehe. Man kan alltids snakke om sær, men i bunn og grunn er det vel mer sært å slå seg til ro med lyd man ikke liker enn å jobbe med å få til sin egen greie

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Ikke umiddelbart enig, og hvertfall ikke når vi snakker om surroundreceivere. Dette er produkter som i all hovedsak er nøytralt justert, og dermed bør fungere bra i de fleste rom. Det blir ikke dårligere lyd hjemme hos folk fordi lydkvaliteten på produktet øker. Dette kan derimot stemme på særere "highend" produkter som bevisst er skrudd i en eller annen retning som gjør de tyngre å matche med øvrige produkter. Så dette tror jeg ikke man skal bekymre seg så veldig om.
    Dyrere hi-end produkter kniver stort sett alltid om en flatest mulig frekvensgang og prøver sjeldent å runde av lyden på noen som helst måte, de er så ærlige som mulig. Spesielt på høyttalere.

En kamerat av meg "oppgraderte" anlegget sitt for en stund tilbake med høyttalere til 300.000. Jeg hørte han hadde svakheter i lyden før han oppgraderte, men etter oppgraderingen kom disse svakhetene veldig mye tydeligere frem, så han solgte de igjen med en gang. Man bør være forsiktig med enkelte oppgraderinger før man har funnet svakhetene i anlegget. Det er i hvert fall min subjektive mening!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår poenget ditt. Det kan bli for "hifi". Hvis alt er åpent, transparent og kanskje litt spisst i toppen, så er det sjelden moro i lengden. Da kommer lyttetrettheten raskt snikende. Dette føler jeg først og fremst er noe man bør tenke på når man kjøper høyttaler, men også forsterker. Selv ville jeg aldri kjøpt Dali med Hegel-forsterker, for eksempel, men det er jo bare fordi jeg har en bestemt smak som jeg forsøker å tilfredsstille. Til å begynne med syntes jeg mine CM9-høyttalere var skarpe, men det har bedret seg. Kunne fortsatt ønsket mer trøkk, men diskanten er i alle fall svært behagelig. Jeg vet ikke om det er bytte av forsterker eller at høyttalerne har blitt mer innspilte som er årsaken - kanskje begge deler. Eller kanskje jeg har vendt meg mer til lyden.

Jeg tror dog ikke at en god hjemmekinoreceiver er så "high end" i hifisammenheng at lyden blir vanskelig slik sett. Yamaha er jo kjent for en ganske varm og fyldig lyd. Pioneer er vel også kjent for god lyd uten at det blir overdådig?

Først og fremst handler det om å følge noen tommelfingerregler. Kjøp høyttaler og forsterker som passer smaken, demp rommet hvis mulig, og forsøk å få til en OK plassering. Mange vil komme svært langt med dette. Så kan man ta et skritt videre med de enkle variantene av romkorreksjon og subintegrering. Da vil nok 95 % eller flere få et anlegg som de er fornøyde med og som de kan nyte i fulle drag.
    Innspilling har mye å si for ulyder, bare la anlegget stå på hele døgnet på lavt volum så går det litt kjappere. Vil anbefale deg og andre og reise på hifimesser rundt omkring. Kommer en stor en i danmark om en måneds tid bl.a. Her er det bare å lytte seg frem til lyden man liker. Morro og høre de anleggene som virkelig spiller bra og også morro å høre anlegg til flere millioner som låter helt grusomt Man skjønner etter hvert at det er ikke bare er stor lommebok som gjelder.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    1. Ja
    2. Fordi de fleste anmeldere er såkalte puritanere, og de tror at de skriver for puritanere. Altså er de redd for ikke å si det som er hifi-korekt. Derfor babler de i vei om kabler også. Mitt råd er å ikke høre for mye på hva de forskjellige blader sier om lydkvalitet, men det de sier om praktisk bruk kan være nyttig.
    De som bruker hjemmekinoen sin til slikt har sjelden en "cheapo" surroundreceiver siden den legger til/fjerner for mye av musikksignalet.
    Enten bruker de dyrere surround-pre'er eller By-pass.

Romkorreksjon til musikk er noe for folk med dårlig rom eller vil ha en rask vei til god lyd uten å bytte så grasalt mye komponenter.

God romkorreskjon er dessuten sviiiiindyrt!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Romkorreksjon til musikk er noe for folk med dårlig rom eller vil ha en rask vei til god lyd uten å bytte så grasalt mye komponenter.
    1. De fleste normale rom i en bolig er vel "dårlige", i den forstand at de ikke er lydoptimaliserte. Dermed skulle man tro at romkorreksjon en god idé?

2. Å ville ha en "rask vei til god lyd" høres helt rasjonelt ut i mine ører. Det er vel bedre å korrigere for noen svakheter i rommet enn å gjøre som du sier: "bytte så grasalt mye komponenter" (dette eliminerer vel heller ikke romproblemene)?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg og andre og reise på hifimesser rundt omkring.
    Hadde vært moro det, ja Jeg blir forresten svimmel av å lese utstyrslisten din...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. De fleste normale rom i en bolig er vel "dårlige", i den forstand at de ikke er lydoptimaliserte. Dermed skulle man tro at romkorreksjon en god idé?

2. Å ville ha en "rask vei til god lyd" høres helt rasjonelt ut i mine ører. Det er vel bedre å korrigere for noen svakheter i rommet enn å gjøre som du sier: "bytte så grasalt mye komponenter" (dette eliminerer vel heller ikke romproblemene)?
    Vel... det varierer fra person til person.
    Jeg IMHO føler at det fjerner mye fra musikken, og det er få løsninger som fungerer Audiofilt sett. Og da blir det i en prisklasse som tilsvarer totalprisen på det jeg har nå. Lyden er ikke perfekt hos meg, men synes jeg har fått mye igjen.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... det varierer fra person til person.
    Jeg IMHO føler at det fjerner mye fra musikken, og det er få løsninger som fungerer Audiofilt sett. Og da blir det i en prisklasse som tilsvarer totalprisen på det jeg har nå. Lyden er ikke perfekt hos meg, men synes jeg har fått mye igjen.
    For egen del har jeg ikke motivasjon nok til hverken å betale for eller å lære meg de mest avanserte løsningene for romkorreksjon. Det er derfor jeg er interessert i mer moderate og brukervennlige løsninger, som blant annet de som ligger i receivere og i enkelte leverandørers subwooferteknologi. For meg blir det nok enten dette eller ingenting. Og noe er vel bedre enn intet?

Kan du forklare litt mer om hvordan du føler at denne typen romkorreksjon "fjerner mye fra musikken"? Dersom man retter opp en ujevn kurve opp til for eksempel 120 hz, og eventuelt demper en skarp diskant med 0,5-1,5 db, vil ikke det gjøre lyden bedre?

Å bytte ut komponenter er uansett ingen løsning på eventuelle romproblemer, såvidt meg bekjent. Med mindre man for eksempel kompenserer for et "hardt" rom med en mørktklingende forsterker. I slike tilfeller er vel heller akustiske tiltak veien å gå?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den raskeste veien til å få rockefoten i gang i et anlegg som har litt sjenerende ulyder, er definitivt å koble på et par subwoofere

Det er rart hvor lite man legger merke til ulydene bare basstrøkket er høyt nok :P

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen man slenger inn en komponent som inne holder komponentkvalitet langt under gjennomsnittet på en vanlig forsterker, ja da vet du hva du har igjen. signalet i en surroundreceiver skal prosesseres digitalt og kommer ut i en lyddel som er rimelig skrapet.

Klart... Man får til mye bra masseprodusert for en 10K, men når det skal dele strømforsyning og med ca.7 effektdeler. så må man forvente at det hverken har high-end kvalitet eller noe som likner på ambisjoner

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den raskeste veien til å få rockefoten i gang i et anlegg som har litt sjenerende ulyder, er definitivt å koble på et par subwoofere

Det er rart hvor lite man legger merke til ulydene bare basstrøkket er høyt nok :P
    Hehe. Apropos det: i går gikk jeg kveldstur med mine elskede Koss Porta Pro og spilte Sepulturas blodtøffe album "Chaos A.D.". Til tider var riffene og basstrommene en eneste stor saus av kaos inni all bassen. Likevel var det utrolig digg 8)

Så det er nok lurt å ikke henge seg alt for mye opp i hifi-korrekthet og de idealer som settes opp i bransjeblader. Musikk er tross alt til for å nytes etter egen smak.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart... Man får til mye bra masseprodusert for en 10K, men når det skal dele strømforsyning og med ca.7 effektdeler. så må man forvente at det hverken har high-end kvalitet eller noe som likner på ambisjoner
    OK, bare la oss ta et tenkt eksempel da. Jeg har per nå en Parasound Halo P3 forforsterker og en Halo A21 effekt. La oss si at jeg selger P3 og kjøper meg en Yamaha Z7 receiver. Jeg kobler Halo A21 til denne og kjører justering/romkorreksjon. Mener du da at Z7 forringer lydkvaliteten så mye i forhold til hva P3 gjør, at jeg alt i alt vil tape lydmessig på denne endringen i oppsettet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Apropos det: i går gikk jeg kveldstur med mine elskede Koss Porta Pro og spilte Sepulturas blodtøffe album "Chaos A.D.". Til tider var riffene og basstrommene en eneste stor saus av kaos inni all bassen. Likevel var det utrolig digg 8)

Så det er nok lurt å ikke henge seg alt for mye opp i hifi-korrekthet og de idealer som settes opp i bransjeblader. Musikk er tross alt til for å nytes etter egen smak.
    Hehe, kjenner meg igjen der.

Det er veldig forskjell på innspillinger. Sånn typisk Kari Bremnes musikk som ikke går an å høre på, låter jo helt fantastisk på audiofile anlegg, men setter du på noe gammel manowar eller ac/dc, låter det plutselig mye gøyere på et rølpete anlegg med et par subwoofere.

Det er ikke lett å finne et anlegg som fungerer bra på all type musikk, det er i hvert fall helt sikkert. Jeg synes det er mye lettere med hjemmekino.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett å finne et anlegg som fungerer bra på all type musikk, det er i hvert fall helt sikkert.
    Det er veldig sant. Det er greit nok hvis man kun liker metal eller kun liker Kari Bremnes-musikk; da kan man velge henholdsvis "rølp" eller "hifi". Vi som har en bred musikksmak må gå for noe midt imellom, populært kalt allround, og det er i det segmentet jeg leter etter høyttalere. Høyttalere som er tøffe på rock og annen populærmusikk, som er noenlunde tilgivende overfor dårlige innspillinger, og som ikke dummer seg ut på akustisk, jazz og klassisk hadde vært det ultimate.

Selv om det av og til frister med et anlegg som river ned huset med Sepultura, og ikke gjør så mye annet :-D

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •