Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 155
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    2. Dette som kalles fullrange EQ, da er vi over på DEQX og lignende produkter til 30 tusen kroner, ikke sant? Og som i tillegg krever at man er svært dyktig ala Snickers for å få det beste ut av det? Hvis ja må nok jeg se meg om etter andre løsninger enn fullrange EQ.

Da er ditt alternativ receiver. Av en eller annen grunn er det der helt vanlig med EQ mens det er fy-fy på stereo-pre, forstå det den som kan...

- Er det ikke slik at receivere alltid har effekttrinn i seg, slik at man da i realiteten må betale for effekt til tross for at man bare bruker forforsterkerdelen?

- La oss si at jeg kjøper en receiver til 10-20 tusen kroner, kanskje litt mer hvis nødvendig. Hvor god manuelt justerbar EQ får jeg da? Hvor mange bånd, og er det brukervennlig/enkelt?

- Følger måleutstyr med receiveren?

- La oss si at jeg har en receiver som nevnt over, pluss en Velodyne (eller evt. XTZ) sub. Da har jeg vel alt jeg trenger for å justere både bass- og diskantområdet etter eget ønske? Jeg registrerer at endringer i mellomtoneområdet ikke er ønskelig.

- Og til slutt. Sett at jeg heller velger å kjøpe en McIntosh forforsterker med 8-bånds equalizer. Denne vil vel kunne gjøre den samme jobben med høyttalerne som en receiver gjør, gitt at jeg skaffer meg måleutstyr (som jeg forstår ikke er så dyrt)?
    1. Fullrange EQ har begrenset nytteverdi, da du oppover i frekvensen bare har nytte av å gjøre veldig bredspektrede endringer. Ved høyere frekvenser blir lyden så hardt påvirket av refleksjoner at bare du beveger hodet/miccen noen centimeter er det nok til at du får relativt store endringer i målingene. EQ har dermed mest nytteverdi typisk fra 200hz og nedover.

2.Ja receivere har effekttrinn. Det varierer fra produsent til produsent hva du får tilgjengelig. Den jeg har gir deg en justerbar, parametrisk 3bånds EQ til sub og fronthøyttalere for uavhengig justering av bass (opp til 125hz tror jeg), i tillegg har den 8 uavhengige men faste EQ-bånd for alle hovedkanalene (alt untatt sub). De er vel på 125hz, 250hz, 500hz, 1khz, 2khz, 4khz, 8khz og 16khz eller noe slikt. Den har også mulighet til å legge til en x-curve som demper diskanten med valgfritt nivå fra 2khz og oppover. Mikrofon medfølger, men ikke dbmåler.

3.Da bør du ha det meste ja. Brede endringer i mellomtoneområdet (f.eks justere 500hz eller 1khz opp eller ned) kan være like aktuelt som å justere diskantområdet. Noe annet enn brede endringer eller generell demping av diskant er ikke så aktuelt, ref punkt 1.

4.Mcintoshforsterkeren mistenker jeg at har 8 faste bånd (Du kan altså ikke f.eks justere slik at du har 8 bånd tilgjengelig kun i bassen, de er låst til faste frekvenser), men de vil til en viss grad gi deg mulighet til å justere responsen til høyttalerne ja.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Glimrende at du tok deg tid til å forklare. Det interessante er altså den svarte kurven fordi den tar for seg summen av høyttaleren? De andre kurvene er ikke så nøye? Da ser jo Viennaen veldig bra ut, og dette får de altså kritikk for?! Neida, jeg skjønner at det helst skal være flatt :-)

Men sett fra mitt ståsted, hvis jeg hadde fått en lignende kurve inkludert romrespons, ville det blitt rimelig perfekt med en sub i bunnen, right? Så en med min lydsmak bør kanskje ikke bekymre seg så mye for en slik måling?

2. Hm, der har du en boost fra 100, ja. Og du har litt demping i de høyere frekvensområder. Det virker også som en kurve etter min smak. Den eneste svakheten er kanskje midbassen da? Denne målingen er foretatt inkludert sub, eller (går ut fra det)? Hva viser forresten den røde kurven?
    1. Den svarte er summen ja.

1.5. Ser ingen spesiell grunn til å bekymre deg for den målingen eller oppfatte den som dårlig på noen måte. Konsentrer deg om hvordan det låter

2.Dempingen er naturlig (høyttalerens respons eventuelt kombinert med rommet), det er ingen aktiv demping av diskanten med EQ. På hvilken måte mener du midbassen er svak? At det er endel kurver opp og ned er ikke til å unngå, dette kommer primært av refleksjoner og påvirkninger fra rommet. Peaken ved 600hz er en egenskap fra selve høyttalerens respons. Forskjellen på de to grafene er bare før og etter to målinger, EQen er justert for å jevne ut responsen litt på den grønne kurven (forsiktig demping av bassen samt ved 600hz-1khz og økning ved 2-3khz)
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et kjapt spørsmål: kan man bruke receiveren kun som forforsterker, og koble den til en vanlig stereo effektforsterker?

Hvis ja, hvordan er receiverens lyd i forhold til en vanlig stereo forforsterker?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et kjapt spørsmål: kan man bruke receiveren kun som forforsterker, og koble den til en vanlig stereo effektforsterker?

Hvis ja, hvordan er receiverens lyd i forhold til en vanlig stereo forforsterker?
    Ja det kan du og det er det som har vært mit forslag hele tiden. Reciever som effektforsterker er stort sett slappe greier. Som pre derimot er det ikke så dumt

Hvordan er lyden i forhold til vanlig forforsterker?
    I noens ører like bra eller bedre og i andre ører er de ikke "i nærheten" av en dedikert stereopre på detaljer eller dybde i lydbildet.

Dag Johnsen (sjekk profilen på minhifi) bruker en Yamaha RX-V3900 sammen med en MC-602 og Sonus Faber elipsa. Et anlegg som veil ligger omkring 300 000kr. For han er det ingen vei utenom reciever og dens romkoreksjon.
    Purister vil hevde at recieverne ødelegger signalet og spises til frokost av "skikkelige" forforsterkere.

Jeg kan ha troen på en kombo av stativhøyttalere, subber med høy delefrekvens, receiver som pre og effektforsterker for deg.

Ulempen er at det krever en del kunnskaper og tid for å integrere subbene bra, særlig ved høy deling. Men det er en rimelig sikker vei til bra bassrespons...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter min mening er det ingen praktisk forringelse av lyden med et slikt oppsett, spesielt ikke tatt i betraktning fordelene du oppnår ved å få tilgang til EQ.

Personlig driver jeg jo 804s med en Pioneer LX-81, og oppfatter ikke det som noe problem effektmessig.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Jeg kan ha troen på en kombo av stativhøyttalere, subber med høy delefrekvens, receiver som pre og effektforsterker for deg.

Ulempen er at det krever en del kunnskaper og tid for å integrere subbene bra, særlig ved høy deling. Men det er en rimelig sikker vei til bra bassrespons...
    Stativhøyttaler?! Da kan du like godt ringe Jølstad og bestille en kiste med en gang. Maken til blasfemi. Jeg skal ha en gulvhøyttaler på minumum 30 kilo og H/B/D 100/25/35.

Jeg er opptatt av god lydkvalitet, tross alt, så det jeg taper på å droppe stereoforforsterker må jeg vinne tilbake ved hjelp av receiverens romkorreksjon. Hvis jeg kjøper en høyttaler med god midbass trenger jeg ikke å dele suben høyt, slik at integrasjonen vil bli enklere.

Jeg ser litt på Pioneer SC-LX82. Merker meg at det ikke er rom for to subber med stereo der (må vel i så fall gå for mono med y-ledd?).

Det er vel også litt dumt at man ikke får kjørt balansert mellom receiver og effekt?

Ellers ser det jo ut som et svært seriøst produkt. Kan man eventuelt switche lett over fra stereo til trekanals (altså med senter) hvis man skulle ønske å ha det til film?

Rams gjerne opp noen konkurrenter til SC-LX82 som også har et bra romkorreksjonssystem. Pris under 35000 kr.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativhøyttaler?! Da kan du like godt ringe Jølstad og bestille en kiste med en gang. Maken til blasfemi. Jeg skal ha en gulvhøyttaler på minumum 30 kilo og H/B/D 100/25/35.

Jeg er opptatt av god lydkvalitet, tross alt, så det jeg taper på å droppe stereoforforsterker må jeg vinne tilbake ved hjelp av receiverens romkorreksjon. Hvis jeg kjøper en høyttaler med god midbass trenger jeg ikke å dele suben høyt, slik at integrasjonen vil bli enklere.

Jeg ser litt på Pioneer SC-LX82. Merker meg at det ikke er rom for to subber med stereo der (må vel i så fall gå for mono med y-ledd?).

Det er vel også litt dumt at man ikke får kjørt balansert mellom receiver og effekt?

Ellers ser det jo ut som et svært seriøst produkt. Kan man eventuelt switche lett over fra stereo til trekanals (altså med senter) hvis man skulle ønske å ha det til film?

Rams gjerne opp noen konkurrenter til SC-LX82 som også har et bra romkorreksjonssystem. Pris under 35000 kr.
    Om du ikke ønsker forsterkerne i en reciver så kan du kjøpe en ren prosessor. Det er klart at mye av utstyret i en prosessor og også en reciver vil du ikke bruke. Nemmelig alt som har med suround å gjøre. Men kanskje du en dag ønsker å lage deg en kino, hvem vet?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Om du ikke ønsker forsterkerne i en reciver så kan du kjøpe en ren prosessor. Det er klart at mye av utstyret i en prosessor og også en reciver vil du ikke bruke. Nemmelig alt som har med suround å gjøre. Men kanskje du en dag ønsker å lage deg en kino, hvem vet?

Takk for innspill.

Etter denne lille utvekslingen av erfaring, tips og meninger forstår jeg bedre hvorfor receiver er såpass aktuelt også i et stereooppsett. Kort sagt kan man vel si det slik at dersom man ikke er opptatt av romkorreksjon kjører man "vanlig" opplegg med stereoforforsterker, mens hvis man vil ha romkorreksjon er receiver den klart enkleste og i praksis billigste løsningen (fremfor separate og avanserte romkorreksjons/EQ-systemer).

Jeg har lett litt rundt på nett nå, og funnet ut at de konkurrentene som virkelig frister er Pioneer LX83, Yamaha DSP-Z7, Onkyo TX-NR5008 og Denon AVR-4810. Er det noen som vet noe om hvordan disse (1) skiller seg når det gjelder kvaliteter på musikkavspilling (klang, skarphet, detaljer osv.), og hvordan de (2) skiller seg når det gjelder romkorreksjonsutstyr (altså tilpasning av både høyttalere og sub)? Blir virkelig lyden merkbart bedre på musikk i stereo ved romkorreksjon?

Det er selvfølgelig litt dumt at jeg eventuelt ikke får brukt alt utstyret her. Men tross alt er ikke 20-25000 kroner mer enn jeg uansett hadde tenkt å bruke på en stereoforforsterker med tid og stunder. Og en surroundreceiver gir store muligheter, jeg innser det.

Jeg ønsker et anlegg med følgende koblet til:

- Fronter (selvfølgelig)
    - Stereoeffektforsterker til frontene
    - CD-spiller
    - DAC / Squeezebox Touch
    - 1 eller 2 subwoofere
    - TV
    - DVD/Blu Ray-spiller
    - Kanskje en senter

Alt dette går vel som en drøm med alle de fire alternativene som jeg nevnte over?

Til slutt et viktig spørsmål: dersom jeg en dag skulle kjøpe fullt opplegg med 7 høyttalere; kan jeg da på enkelt vis switche over til å kun bruke frontene når jeg hører på musikk?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.

Etter denne lille utvekslingen av erfaring, tips og meninger forstår jeg bedre hvorfor receiver er såpass aktuelt også i et stereooppsett. Kort sagt kan man vel si det slik at dersom man ikke er opptatt av romkorreksjon kjører man "vanlig" opplegg med stereoforforsterker, mens hvis man vil ha romkorreksjon er receiver den klart enkleste og i praksis billigste løsningen (fremfor separate og avanserte romkorreksjons/EQ-systemer).

Jeg har lett litt rundt på nett nå, og funnet ut at de konkurrentene som virkelig frister er Pioneer LX83, Yamaha DSP-Z7, Onkyo TX-NR5008 og Denon AVR-4810. Er det noen som vet noe om hvordan disse (1) skiller seg når det gjelder kvaliteter på musikkavspilling (klang, skarphet, detaljer osv.), og hvordan de (2) skiller seg når det gjelder romkorreksjonsutstyr (altså tilpasning av både høyttalere og sub)? Blir virkelig lyden merkbart bedre på musikk i stereo ved romkorreksjon?

Det er selvfølgelig litt dumt at jeg eventuelt ikke får brukt alt utstyret her. Men tross alt er ikke 20-25000 kroner mer enn jeg uansett hadde tenkt å bruke på en stereoforforsterker med tid og stunder. Og en surroundreceiver gir store muligheter, jeg innser det.

Jeg ønsker et anlegg med følgende koblet til:

- Fronter (selvfølgelig)
    - Stereoeffektforsterker til frontene
    - CD-spiller
    - DAC / Squeezebox Touch
    - 1 eller 2 subwoofere
    - TV
    - DVD/Blu Ray-spiller
    - Kanskje en senter

Alt dette går vel som en drøm med alle de fire alternativene som jeg nevnte over?

Til slutt et viktig spørsmål: dersom jeg en dag skulle kjøpe fullt opplegg med 7 høyttalere; kan jeg da på enkelt vis switche over til å kun bruke frontene når jeg hører på musikk?
    Alt det du nevner her vil vere null problem med hvilken som helst av disse kandidatene du nevner her!

Alle er veldig bra,og det blir vel mest smak og behag hvem du velger:-o
    Ser det kommer en test av blandt annet Pio LX 83 i neste Hjemmekino!

Selv hadde jeg gått for enten Yamaha eller Pioneer!
    Tror disse har best mulighet for manuelle etterjusteringer etter egen smak!
    Har selv LX 82 sammen med MA GS 20,og syns det låter veldig bra,men dette er jo min smak!

Pio har jo også denne X-kurve funksjonen,som gjør at du kan dempe toppen gradvis etter egen smak fra 2 khz og oppover!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja receivere har effekttrinn. Det varierer fra produsent til produsent hva du får tilgjengelig. Den jeg har gir deg en justerbar, parametrisk 3bånds EQ til sub og fronthøyttalere for uavhengig justering av bass (opp til 125hz tror jeg), i tillegg har den 8 uavhengige men faste EQ-bånd for alle hovedkanalene (alt untatt sub). De er vel på 125hz, 250hz, 500hz, 1khz, 2khz, 4khz, 8khz og 16khz eller noe slikt. Den har også mulighet til å legge til en x-curve som demper diskanten med valgfritt nivå fra 2khz og oppover. Mikrofon medfølger, men ikke dbmåler.
    Forutsetter denne uavhengige justeringen at man har frontene koblet rett i receiveren, eller virker det selv om man har frontene koblet til en ekstern effektforsterker?

En annen pussig ting er at det virker som om alle som tester receiverne mener at man bør slå av romkorreksjonen når man hører på musikk... Hvorfor det?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Selv hadde jeg gått for enten Yamaha eller Pioneer!
    Tror disse har best mulighet for manuelle etterjusteringer etter egen smak!
    Har selv LX 82 sammen med MA GS 20,og syns det låter veldig bra,men dette er jo min smak!

Pio har jo også denne X-kurve funksjonen,som gjør at du kan dempe toppen gradvis etter egen smak fra 2 khz og oppover!
    Kan jo spørre deg også: Forutsetter denne uavhengige justeringen at man har frontene koblet rett i receiveren, eller virker det selv om man har frontene koblet til en ekstern effektforsterker?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette gjør recieveren automatisk. En 2 kanals kilde blir alltid gjengitt av frontene, med mindre du går inn å tvinger recieveren til å sende lyden til alle 7 høyttalerne. I en reciever er det lett å høre forandringene du gjør fordi du stort sett kan høre på musikk mens du tuner EQ, skrur av og på romkoreksjon eller justerer fasen og volum på sub.

Mit råd hvis du skal gå for en reciever, kjøp forrige generasjon brukt; recievere detter mye i pris. Du trenger ikke toppmodellene. Dyr videobehandling og effektmoduler er ikke det du vil betale for.
    Jeg ville valgt en brukt reciever til omkring 8-12k. Der finner du recievere som rx-v3900, LX-82, Onkyo 3007 osv.
    Du trenger uansett effektforsterker i tilegg!
    Det er i de aller fleste tilfeller bedre med en mellomklasse forsterker + effekt, enn en toppreciever. Det du skal passe på er at du ikke velger lenger ned på stigen enn at du får den mest avanserte romkoreksjonen og EQ systemet produsenten har og tilby.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det er i de aller fleste tilfeller bedre med en mellomklasse forsterker + effekt, enn en toppreciever. Det du skal passe på er at du ikke velger lenger ned på stigen enn at du får den mest avanserte romkoreksjonen og EQ systemet produsenten har og tilby.
    Men hvis jeg bruker receiver + effekt, fungerer da romkorreksjonen på samme måte som hvis jeg kun bruker receiver?

Og hvorfor skrur anmelderne av romkorreksjonen når de skal høre på musikk? Det må vel være fordi de synes lyden er bedre uten?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.Men hvis jeg bruker receiver + effekt, fungerer da romkorreksjonen på samme måte som hvis jeg kun bruker receiver?

2.Og hvorfor skrur anmelderne av romkorreksjonen når de skal høre på musikk? Det må vel være fordi de synes lyden er bedre uten?
    1. Ja
    2. Fordi de fleste anmeldere er såkalte puritanere, og de tror at de skriver for puritanere. Altså er de redd for ikke å si det som er hifi-korekt. Derfor babler de i vei om kabler også. Mitt råd er å ikke høre for mye på hva de forskjellige blader sier om lydkvalitet, men det de sier om praktisk bruk kan være nyttig.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom forresten på en situasjon hvor vanlig tonekontroll er suverent. Satt og hørte på litt forskjellig på anlegget, og så kom jeg over på "Everybody", en tidlig og sped Madonna-innspilling. Da er det veldig enkelt og praktisk å bare trykke to ganger på en knapp slik at bassen skrur seg opp 2 db. Med ett var denne innspillingen fyldig og underholdende.

Noe slikt kan man vel ikke gjøre, på en like enkel måte, med de korreksjonsmulighetene som ligger i en receiver?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis jeg bruker receiver + effekt, fungerer da romkorreksjonen på samme måte som hvis jeg kun bruker receiver?

Og hvorfor skrur anmelderne av romkorreksjonen når de skal høre på musikk? Det må vel være fordi de synes lyden er bedre uten?
    Alt på receiverene fungerer helt identisk selvom du har koblet på en effektforsterker. Jeg må også henge meg på de som sier at du ikke trenger å kjøpe receiver i så høy prisklasse som du titter på. Hva er bakgrunnen for at du ser på så dyre alternativer?

Jeg er helt enig med anmelderne i at automatisk romkorreksjon på receivere ofte ikke låter veldig godt på musikk. Men her kommer mulighetene til å justere manuelt inn, da kan du tilpasse etter egen smak, og gjerne korrigere mindre / mer forsiktig enn det forsterkeren ønsker selv.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom forresten på en situasjon hvor vanlig tonekontroll er suverent. Satt og hørte på litt forskjellig på anlegget, og så kom jeg over på "Everybody", en tidlig og sped Madonna-innspilling. Da er det veldig enkelt og praktisk å bare trykke to ganger på en knapp slik at bassen skrur seg opp 2 db. Med ett var denne innspillingen fyldig og underholdende.

Noe slikt kan man vel ikke gjøre, på en like enkel måte, med de korreksjonsmulighetene som ligger i en receiver?
    Eksempelvis Pioneer LX-81/82/83 har 6 forskjellige lagringsplasser for EQ og alle mulige andre lydinnstillinger. Disse kan du switche mellom fra fjernkontrollen, så hvis ønskelig kan du da lage forskjellig oppsett som du synes passer bra til forskjellig musikk.

Min erfaring er forøvrig at når du først får konfigurert dette skikkelig fungerer det bra til det aller aller meste, og behovet for å bytte innstillinger eller skru bassen opp og ned forsvinner.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg må også henge meg på de som sier at du ikke trenger å kjøpe receiver i så høy prisklasse som du titter på. Hva er bakgrunnen for at du ser på så dyre alternativer?

2. Jeg er helt enig med anmelderne i at automatisk romkorreksjon på receivere ofte ikke låter veldig godt på musikk. Men her kommer mulighetene til å justere manuelt inn, da kan du tilpasse etter egen smak, og gjerne korrigere mindre / mer forsiktig enn det forsterkeren ønsker selv.
    1. Tja, har du ikke en nesten like dyr receiver selv, da? Grunnen er ganske enkelt at jeg vil tro at lyden blir bedre og bedre jo høyere man går opp i pris. Man får vel rett og slett det beste utstyret. Kanskje bedre romkorreksjon, kanskje fetere fjernkontroll, hva vet jeg? I tillegg får man vel mer power som kan være tøft å ha hvis man vil bygge ut til hjemmekino. Pluss at jeg er litt barnslig, så jeg synes det er gøy å ha et litt drøyt produkt som trolig kan holde i noen år.

2. Kan man lage ulike presets med de manuelle innstillingene? Det er vel ikke gitt at én spesifikk innstilling passer på alt? Jeg går ut fra at XTZ-subene ikke har fjernkontroll?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempelvis Pioneer LX-81/82/83 har 6 forskjellige lagringsplasser for EQ og alle mulige andre lydinnstillinger. Disse kan du switche mellom fra fjernkontrollen, så hvis ønskelig kan du da lage forskjellig oppsett som du synes passer bra til forskjellig musikk.
    Ah, det er vel svar på mitt spørsmål over. For det du mener her er at du kan programmere 6 ulike presets, ikke sant? Vet du om det er tilfellet med Yamaha også?

Jeez, dette begynner å smake fugl.

Det er vel kanskje slik at det lønner seg å kjøre automatisk romkorreksjon til film da, og bruke sine egne justerte innstillinger til musikk?

Og enda et spørsmål mens jeg har eksperten her: er det ikke merkelig at det bare er én subutgang hos Pioneer? Jeg trodde det var vanlig å bruke to suber på hjemmekinoanlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen er ganske enkelt at jeg vil tro at lyden blir bedre og bedre jo høyere man går opp i pris. Man får vel rett og slett det beste utstyret.
    Det er jo forsåvidt riktig det.
    Dyrere stereoanlegg har dog en tendens til å være veldig utilgivelige for svakheter i signalkjeden/rommet, så man bør vite hva man driver med for å finne godlyden.

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •