Behov for equalizer på forsterker? Et minieksperiment - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 155
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det du prøver på, slik jeg ser det er å gjøre CM9 om til en BW 683!
    Nei, det er på ingen måte det jeg prøver på. For øvrig er CM9 bedre enn DM683 på alle områder

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nødvendig software for å måle rommet (REW) er gratis, og en dbmåler koster noen hundrelapper. Jeg tror de fleste vil finne dette både interessant og lærerikt.
    De fleste vil nok anse det som idioti for gærne folk... Jeg, derimot, kan nok synes at det er interessant og lærerikt

Men sett at du har målt db da. Hva gjør du så? Det er jo ikke noen særlig vits i å få opp noen kurver hvis man ikke skal bruke dem til noe. Hvordan har du gått frem for å få denne berømte house curven din?

Det jeg nok er ute etter er et svært brukervennlig utstyr. Det er viktigere at brukergrenseskrittet er bra enn at man får helt perfekt resultat. Jeg er redd jeg bare vil gå meg vill med avansert utstyr, og gjøre vondt verre.

Er XTZ det enkleste å bruke? I så fall fordrer det vel at man bruker XTZ sub? Har du god erfaring med denne?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Et meget interessant innlegg, Hybris.

Hvis jeg forstår deg rett er denne housecurven i stor grad det jeg er ute etter, men hvordan får du til denne? Ved hjelp av en avansert sub eller annen type romkorreksjon? For min del tror jeg at din type kurve kunne falt i smak, men kanskje også en kurve som ga en liten pukkel fra for eksempel 30 til 120 hertz. Har du en kurve du kunne legge ut? Mener å ha sett at du har lagt ut en før.

Per nå har jeg ikke en sub som jeg kan justere ulikt for ulike frekvenser, men såvidt jeg har forstått kan man gjøre dette med en Velodyne DD-subwoofer. Da vil man vel kunne lage en kurve lik den du har?

Gjør du noe med diskanten?
    En pukkel hele veien fra 30-120hz kan du jo få til ved å bare øke subben litt, men det vil erfaringsmessig høres litt svulstig eller "mye" ut (det samme du opplever hvis du øker bassen mer enn et par dB i ditt anleg). ved å bruke en slik kurve jeg beskriver kan du øke bassen mye mer uten å få denne effekten.

Det varierer nok litt fra subwoofer til subwoofer i hvilken grad man kan justere noe slikt selv, jeg kjenner ikke velodyne så godt, men hvis denne har en EQ man kan justere fritt bør man kunne få til dette. XTZ har også en modell med EQ. Jeg har gjort dette ved hjelp av EQ-mulighetene som finnes i surroundreceiveren min kombinert med en Antimode 8033.

Her er frekvensresponsen hos meg fra 20-100hz. (den rette, stiplede streken er "nøytralt" lydnivå, ved 75dB, den blå, skrånende kurven er målkurven, og det grønne er faktisk målt respons fra lytteposisjon)

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste vil nok anse det som idioti for gærne folk... Jeg, derimot, kan nok synes at det er interessant og lærerikt

Men sett at du har målt db da. Hva gjør du så? Det er jo ikke noen særlig vits i å få opp noen kurver hvis man ikke skal bruke dem til noe. Hvordan har du gått frem for å få denne berømte house curven din?

Det jeg nok er ute etter er et svært brukervennlig utstyr. Det er viktigere at brukergrenseskrittet er bra enn at man får helt perfekt resultat. Jeg er redd jeg bare vil gå meg vill med avansert utstyr, og gjøre vondt verre.

Er XTZ det enkleste å bruke? I så fall fordrer det vel at man bruker XTZ sub? Har du god erfaring med denne?
    En god start kan være å rett og slett kjøpe en Antimode 8033, den gjør jobben helt automatisk, og du behøver ikke sette deg inn i noe som helst. Den lager en relativt rett kurve, som gjør at du i større grad kan øke volum på subben i etterkant uten å forsterke eksisterende "feil" i kurven din ,da disse er rettet ut av antimode. Den har også funksjon for å øke volumet ved 25hz eller 35hz som vil gi deg en slags housecurve "light" (litt mindre nøyaktig).
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. En pukkel hele veien fra 30-120hz kan du jo få til ved å bare øke subben litt, men det vil erfaringsmessig høres litt svulstig eller "mye" ut

2. Det varierer nok litt fra subwoofer til subwoofer i hvilken grad man kan justere noe slikt selv, jeg kjenner ikke velodyne så godt, men hvis denne har en EQ man kan justere fritt bør man kunne få til dette.
    1. Jaha? Jeg mente en pukkel, altså en kurve som går opp, og kanskje er på topp rundt 70-90, og deretter faller ned mot mellomtonenivå. Dette får man vel ikke ved å stille på suben alene?

2. Jeg tror Velodyne DD-serien har en 8-bånds EQ. Siterer fra soundgarden.no:

" For at du kan gjøre alle disse innstillingene har Velodyne utstyrt subwooferen med video-utgang slik at du får koblet den til din tv. Der får du opp et brukergrensesnitt som du bruker når du skal stille inn subwooferen. Man bruker den vedlagte mikrofonen og lar subwooferen spille testtoner både på sub’en og på høyttalerne i oppsettet slik at man får en sømløs integrasjon mellom subwoofer og fronthøyttalere. Med alle disse innstillingene kan subwooferen uten problemer integreres med anlegget til å lyde bra både på film og musikk. "

Velodyne DD12 Subwoofer | Soundgarden

Edit: Skal se nærmere på Antimode 8033.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jaha? Jeg mente en pukkel, altså en kurve som går opp, og kanskje er på topp rundt 70-90, og deretter faller ned mot mellomtonenivå. Dette får man vel ikke ved å stille på suben alene?
    Hvis den har EQ kan du jo få til hva du vil. Men erfaringsmessig vil ikke en slik kurve du beskriver låte så bra, man bør heller ha en kontinuerlig stigende kurve eventuelt opp til et platå ved ca 30hz og ned slik målkurven på grafen jeg postet.

2. Jeg tror Velodyne DD-serien har en 8-bånds EQ. Siterer fra soundgarden.no:

Edit: Skal se nærmere på Antimode 8033.
    Leste litt om Velodyne DD nå, og de har en 8bånds EQ du kan justere fritt ja, så den er velegnet til å lage en housecurve manuelt. Men den er jo ikke gratis da.

Vil også understreke at brystkassebass/mellombass (som du vel har jamret om at du mangler ) ikke er i området 100hz og ned, så du vil ikke uten videre få dette ved å lage en slik kurve.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Skal prøve så godt jeg kann.:-D

1. Denne har sin egen tråd. Det er en enkel sak, som ikke er vanskelig å bruke. Den er først og fremst beregnet til bruk i sub området, men har også nå en fullfrekvent måling. Den forteller deg ikke alt, men den gir deg en god pekepinn for frekvensresponsen din. Og har du en god eq å justere med, så fungerer den bra etter min mening. Den koster kr. 1990,- og selges på surround.no. Det finnes også en test av den på stereophile.com

2. Litt vanskeligere å svare på egentlig. Det er ikke som jeg vet noe komersielt produkt som klarer dette. Jeg har kjøpt en custom bygget subwoofer, som har innebygget en (egentlig to) prosessorer. Jeg bruker så et relativt enkelt pc program til å stille eq (har også mulighet for stilling av Q (dvs. fallkurven på eq parameteret)). Andre muligheter for en god eq er som andre sier f.eks. Deqx.

3. Dette er egentlig ikke så veldig vanskelig (om du gjør det med en xtz room analyser og en eq med flyttbare justeringspungter og justerbar q). Først måler du, og da ser du probelmene dine. Så justerer du og måler igjen. Her er det jo bare å trykke løs til du får en jevn kurve (du bør jo også ha en sub, da dine nåværende høytalere trenger dette), og en kurve som kanskje skråner oppover i bassen. Sikkert en del timers jobb, men krever ikke enormt med kunnskap. Det finnes jo selvfølgelig både måleutstyr og muligheter for justeringer som krever at du har god kompetanse, men da forlater vi det folkelige fullstendig, og du må da også ha noen kompetente til å gjøre dette for deg. Jeg tror du kommer langt uten dette.

4. Jeg justerer hele frekvensormådet, og det gjør du også med Deqx og andre eq systemer. Jeg har ingen akustiske tiltak (selv om dette er kanskje den beste måten), da det er i en stue og hverken jeg eller min W, ville ha dette i stua.

Håper dette var til hjelp. Jeg er litt på tynn is når det gjelder kunnskapsnivået. Jeg fikk selv god hjelp av subwoofer konstruktøren (og vi er ikke ferdige), men jeg tror også at jeg er flinkere til å forklare dette folkelig en han.
    Tusen takk, du gjorde en meget god jobb

Men jeg er likevel litt forvirret. Først trodde jeg at det holdt å ha en XTZ, men man må altså i tillegg har en "god EQ"? Og denne koster mange tusen kroner?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. man bør heller ha en kontinuerlig stigende kurve eventuelt opp til et platå ved ca 30hz og ned slik målkurven på grafen jeg postet.

2. Leste litt om Velodyne DD nå, og de har en 8bånds EQ du kan justere fritt ja, så den er velegnet til å lage en housecurve manuelt. Men den er jo ikke gratis da.

3. Vil også understreke at brystkassebass/mellombass (som du vel har jamret om at du mangler ) ikke er i området 100hz og ned, så du vil ikke uten videre få dette ved å lage en slik kurve.
    1. OK, det har du sikkert rett i, så det skal jeg ta med meg videre.

2. Hehe, det stemmer at den ikke er gratis. Men jeg tror den er skikkelig bad azz. Håper å finne den på brukten en vakker dag.

3. Jeg tror den bassen jeg trenger ligger fra 150 hz og nedover. Spørsmålet er hvor høyt opp man kan få hjelp av suben. Men klart, en vakker dag kjøper jeg en noe mer bassterk høyttaler. Har noen aktuelle kandidater liggende

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen faktor som det er naturlig å ta opp her er valg av høyttaler. Enkelte anmeldelser inneholder måleresultater. På hvilken måte kan man bruke disse til å se om høyttaleren passer ens egen smak?

Som et eksempel legger jeg ut målinger som Stereophile har gjort av ikke ukjente Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. Målingene her har skapt en del debatt her inne.

Stereophile: Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand loudspeaker

Kan noen forklare meg hvordan jeg leser disse figurene? Er det primært figur 3 som er interessant? Hvis noen kunne ta ansvaret med å forklare dette, tror jeg det kunne være svært nyttig både for meg og mange andre.
    Noen som tør å ta utfordringen? ;-)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @FredrikC:

Det som er greia er at disse tingene er forklart av folk som er mye flinkere enn meg allerede hvis du søker litt rundt på nettet. Sjekk siden til audiolense, DEQX, les guidene til Snickers her på forumet. Etter det tror jeg de grunnleggende prinsippene bak romkoreksjon er forståelig.

-Jeg har skumlest litt av det Snickers skriver, og det skjønner jeg ikke en dritt av. Men jeg bør kanskje forsøke en gang til med litt større nidkjærhet.

Du virker jo som en nysgjerrig kar på meg, så totalt uinteressert i det tekniske er du vel ikke?

-Jo, jeg hater teknikk (overdriver litt da…). Er kun interessert i å få god lyd.

Er du totalt uinteressert i det tekniske og kun ønsker god lyd ville jeg kontaktet Snickers her på forumet og bedt om et tilbud på en skikkelig DSP og installasjon/kalibrering fra han.

-Det er en mulig løsning, ja. Det kommer an på hvor mye han tar seg betalt (hva tror du?), og ikke minst hvor vanskelig/dyrt det er for meg å prøve selv.

Saken er jo den at det godt kan hende at jeg vil bytte lytterom i ny og ne, så det beste hadde vært å tilegne meg tilstrekkelige kunnskaper om det selv. Men igjen: det avhenger av vanskelig/dyrt-faktoren. Det er ikke så nøye om det ikke blir ”perfekt”, bare jeg kan få luket vekk de største problemene. Likevel: hvis dette koster 15-20 tusen i utstyr, og deretter masse tid og krefter på å lære seg det, så melder jeg pass… i det minste i denne omgang.

UOB som postet lenger opp har fått hjelp av han. Hans sub er en svært spesiell custombygd sak til 60 000kr med en DSP som også korigerer fronthøyttalerne . Dette er ingen vanlig løsning.

-OK, det er jo ville tilstander. Neppe aktuelt for meg.

Okey... Hva har du lyst på da? Er merke/status osv viktig for deg? Har fått med meg trådene om Mcintosh osv

-Tja, godt spørsmål. Vi får kjøpe noen måleapparater og foreta en personlighetsanalyse av meg, så kan vi kanskje få kalibrert meg etterpå? Spøk til side, jeg er først og fremst interessert i McIntosh fordi jeg tror det er god kvalitet og passer til min lydsmak. Men i tillegg kommer jo også andre ting. Jeg liker utseendet, liker deres historie, det er et anerkjent merke, passer bedre til mitt image enn stilrene designprodukter osv. I tillegg har de jo en del EQ-muligheter…

Grunnen til at jeg ikke vil ha receiver er at jeg vil kjøre ren stereo. Mulig at det er prinsipprytteri, men det er deilig å ri prinsipper. Du burde prøve Grunnen til at jeg ikke vil ha Lyngdorf er at jeg har lest ti tusen ganger at klangen er transparent, nøytral, kjedelig og bassfattig, altså det stikk motsatte av hva jeg liker.

Det er fint mulig å kose seg masse med musikken alikevel Men som du selv har erfart er det ikke noen selvfølge at "bra" utstyr gir god lyd hjemme hos deg, eller treffer din smak. Derfor er det kjekt med noen verktøy som hjelper til.

-Sant det, men jeg skulle sikkert ha kjøpt en annen høyttaler. Litt av problemet ligger nok der. Kom over Sonus Faber Liutu i dag. Tror du den er bra? En konkurrent til Tannoy DC8T/DC10T, kanskje? Lurer forresten på hva som er best av de to og Glenair 10... designmessig er det i hvert fall de førstnevnte.

Koss Porta pro, eller aller helst et skikkelig bra headsett er faktisk ikke noen dum ide...

-Seriøst, jeg elsker Porta Pro. Selv den dølleste innspilling rocker med den hodetelefonen Nå bruker jeg de mest til rock og rap, da. Hadde nok ikke ment det samme hvis det gikk i jazz og klassisk når jeg var ute på gaten.

Et headset og en headamp til 5k spiller på mange parametere ringer rundt etthvert stereoanlegg i et normalt rom. Men de gir ikke noe fysisk trøkk eller tredimensjonalitet. Og er dermed ikke like gøy IMO.

-Enig.

Hehe sorry, kan holde mine egne spm unna dine tråder hvis det forvirrer. Det var et direkte spm til Rojoh fordi jeg selv er på utkikk etter en skikkelig bra DSP.

-No problemo. Det var ikke spørsmålet ditt som var problemet. Det var prisen som fikk meg til å gå inn i en dyp depresjon.

Huff, føler at jeg messer om det samme i alle trådene dine jeg.

-Ja, du messer, men du svarer jo på spørsmålene mine At du gir meg noen ekstra råd på veien skal jeg ikke klage over – jeg setter pris på det. Men da håper jeg at du tåler at jeg av og til blir litt frustrert over hvor komplisert ting er. Jeg var bare en enkel sjel som skulle bruke litt penger på et anlegg jeg fikk i bryllupsgave, og nå er livet i ferd med å gå i oppløsning…ender vel med at ekteskapet ryker... :roll:

Jeg ser ihvertfall nytten av å kunne korigere lyden i sitt eget lytterom, men en tonekontroll gjør ikke jobben godt nok.

-Nei, kanskje ikke. Men jeg har blitt litt klokere. En EQ er i grunnen bare en svært avansert tonekontroll, så en tonekontroll er på sett og vis et (lite) skritt i riktig retning.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, du gjorde en meget god jobb

Men jeg er likevel litt forvirret. Først trodde jeg at det holdt å ha en XTZ, men man må altså i tillegg har en "god EQ"? Og denne koster mange tusen kroner?

Desverre ja. Men med tanke på at du lukter på effekt trinn til 70 000,- og subwoofer (dd12) til 30 000,- og forforsterker til 30-40 000,- 8)

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett litt på disse, og ikke lett nei. Jeg har også sett en del på enkle frekvenskurver målt i rom, og det er jo mye enklere. En ting er ihvertfall sikkert og det er at når jeg målte mine høytaler i mitt rom, så var ikke kurven noe i nærheten av kurven som jeg fant i stereophile, eller kurven som var i instruksjonsboken til høytalerne. Nå derimot ligner den.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest hva som blir skrevet i testen?

I do wonder if the fact that the relatively small-diameter midrange cone is being asked to handle upper-bass frequencies leads to the limited dynamic range MF noted in his auditioning. There is an apparent lack of energy in the lower mids, but more important, a sharp step is apparent in the midrange unit's upper-range output, this probably not coincidentally the frequency of the impedance discontinuity, above which the low and mid-treble are shelved down by up to 5dB. MF did mention the recessed presence region and described the Beethoven's balance as a "somewhat laid-back, enriched harmonic presentation," which is just what I would have predicted from the speaker's on-axis response. In addition, my experience with speakers having a balance with a relative lack of presence-region energy is that you want to keep turning up the volume, but the speaker never sounds quite "loud" enough.
    Altså virker det som for journalisten som skrev dette at det er en sammenheng mellom hvordan høyttalere måler og de tilbakemeldingene han har fått fra lyttetestene til en annen i redaksjonen.

I was disappointed in the Beethoven Concert Grand's measured performance. I had expected more, both from Michael's auditioning impressions and from my experience of earlier Vienna Acoustics models. The Beethoven does offer superbly extended in-room low frequencies, however, and its laid-back tonal balance will be appreciated by many listeners who find most recordings too much in their faces. Perhaps this is why Michael's friend described the Beethoven as a "music lover's speaker" rather than one aimed at audiophiles.— John Atkinson
    Dette er dog bare nærfeltsmålinger av en høyttaler og forteller bare litt av sannheten. En høyttaler oppfører seg annereldes i det den samhandler mer med rommet og når avstanden til elementene er større.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-Det er en mulig løsning, ja. Det kommer an på hvor mye han tar seg betalt (hva tror du?), og ikke minst hvor vanskelig/dyrt det er for meg å prøve selv.

1.
    Saken er jo den at det godt kan hende at jeg vil bytte lytterom i ny og ne, så det beste hadde vært å tilegne meg tilstrekkelige kunnskaper om det selv. Men igjen: det avhenger av vanskelig/dyrt-faktoren. Det er ikke så nøye om det ikke blir ”perfekt”, bare jeg kan få luket vekk de største problemene. Likevel: hvis dette koster 15-20 tusen i utstyr, og deretter masse tid og krefter på å lære seg det, så melder jeg pass… i det minste i denne omgang.

2.
    -Tja, godt spørsmål. Vi får kjøpe noen måleapparater og foreta en personlighetsanalyse av meg, så kan vi kanskje få kalibrert meg etterpå? Spøk til side, jeg er først og fremst interessert i McIntosh fordi jeg tror det er god kvalitet og passer til min lydsmak. Men i tillegg kommer jo også andre ting. Jeg liker utseendet, liker deres historie, det er et anerkjent merke, passer bedre til mitt image enn stilrene designprodukter osv. I tillegg har de jo en del EQ-muligheter…

3.
    Grunnen til at jeg ikke vil ha receiver er at jeg vil kjøre ren stereo. Mulig at det er prinsipprytteri, men det er deilig å ri prinsipper. Du burde prøve Grunnen til at jeg ikke vil ha Lyngdorf er at jeg har lest ti tusen ganger at klangen er transparent, nøytral, kjedelig og bassfattig, altså det stikk motsatte av hva jeg liker.

4.
    -Sant det, men jeg skulle sikkert ha kjøpt en annen høyttaler. Litt av problemet ligger nok der. Kom over Sonus Faber Liutu i dag. Tror du den er bra? En konkurrent til Tannoy DC8T/DC10T, kanskje? Lurer forresten på hva som er best av de to og Glenair 10... designmessig er det i hvert fall de førstnevnte.

5.
    -Ja, du messer, men du svarer jo på spørsmålene mine At du gir meg noen ekstra råd på veien skal jeg ikke klage over – jeg setter pris på det. Men da håper jeg at du tåler at jeg av og til blir litt frustrert over hvor komplisert ting er. Jeg var bare en enkel sjel som skulle bruke litt penger på et anlegg jeg fikk i bryllupsgave, og nå er livet i ferd med å gå i oppløsning…ender vel med at ekteskapet ryker... :roll:
    1.Jeg kan godt skjønne den økonomiske biten, den hindrer også meg fra ganske mye som jeg kunne tenke meg å gjøre med anlegget
    Det jeg ikke skjønner er at det er mer aktuelt å legge doble summen i forsterkere... Men dette har jeg forsåvidt ingen ting med, men for meg og mitt syn på lyd er dette et paradoks.

2. Haha, du kan få sagt ting
    Kan godt skjønne at du har lyst på MC av grunnene du nevner og noen ganger skal man kjøpe seg akkurat det man har lyst på!
    Men jeg må advare litt mot å bli opphengt i merker fordi det legger unødvendige begrensninger av og til og kan også gi varige skylapper :P

3. Hehe, jeg rir prinsipper i ny og ne jeg også ^^ Og kan godt være enig i at det er prinsipielt feil med reciever til stereo. Dette forslaget kom jeg med fordi du ikke virker å være optatt av mikrodetaljer, men mer riktig trykk og klangbalanse og for å enkelt kunne justere dette uten at det kostet masse penger eller at du måtte ta 1 år på NTNU.

4. Sonus Faber kan være noe for deg. Beskrives av mange som litt tilbakelente og behagelige. De rimeligere modellene blir litt snille i bassen for din del tror jeg.

5. Vi var alle den fyren som bare skulle ha litt bedre anlegg en gang :twisted:

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC

1. Har du lest hva som blir skrevet i testen?

2. Dette er dog bare nærfeltsmålinger av en høyttaler og forteller bare litt av sannheten. En høyttaler oppfører seg annereldes i det den samhandler mer med rommet og når avstanden til elementene er større.
    1. Ja, jeg har lest det meste som står der. Det jeg imidlertid lurer på er om man relativt kjapt kan se på slike kurver om høyttaleren har en klang som passer til egen smak. Er det figur 3 som er relevant i så måte?

2. Ja, jeg har merket meg at Vienna har svart med å kritisere målemetoden, og det er godt mulig at de har rett. Det er for så vidt rimelig uinteressant om lyden er en katastrofe en meter fra høyttalerne hvis den er perfekt i lytteposisjon tre meter fra

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    1.Jeg kan godt skjønne den økonomiske biten, den hindrer også meg fra ganske mye som jeg kunne tenke meg å gjøre med anlegget
    Det jeg ikke skjønner er at det er mer aktuelt å legge doble summen i forsterkere... Men dette har jeg forsåvidt ingen ting med, men for meg og mitt syn på lyd er dette et paradoks.

2. Haha, du kan få sagt ting
    Kan godt skjønne at du har lyst på MC av grunnene du nevner og noen ganger skal man kjøpe seg akkurat det man har lyst på!
    Men jeg må advare litt mot å bli opphengt i merker fordi det legger unødvendige begrensninger av og til og kan også gi varige skylapper :P

3. Hehe, jeg rir prinsipper i ny og ne jeg også ^^ Og kan godt være enig i at det er prinsipielt feil med reciever til stereo. Dette forslaget kom jeg med fordi du ikke virker å være optatt av mikrodetaljer, men mer riktig trykk og klangbalanse og for å enkelt kunne justere dette uten at det kostet masse penger eller at du måtte ta 1 år på NTNU.

4. Sonus Faber kan være noe for deg. Beskrives av mange som litt tilbakelente og behagelige. De rimeligere modellene blir litt snille i bassen for din del tror jeg.

5. Vi var alle den fyren som bare skulle ha litt bedre anlegg en gang :twisted:
    1. Hva jeg ender med av forsterkere vet jeg ikke ennå. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor romkorreksjon må bli så forferdelig dyrt. Hvis man har en sub med måleapparat og EQ; trenger man noe mer da? Får man ikke rettet opp det meste med dette, i det minste i de lavere frekvensområder?

2. Nå må du huske at det ikke er rene tilfeldigheter som har fått meg til å fatte interesse for McIntosh. De er det merket som har best EQ på sine forsterkere, og det har jeg vært opptatt av. Videre har jeg lest noen kilometer med stoff om de vanligste merkene, og etter alle solemerker er McIntosh noe av det som passer best til min smak.

Mange andre blir for kliniske eller frempå i toppen. Derfor er jeg litt redd for merker som Classe, Lyngdorf, Cambridge, Hegel og Bladelius. Merker som jeg oppfatter mer i mellomskiktet er Rotel, Primare, NAD og Vincent, mens merker som Parasound, McIntosh og Electrocompaniet later til å passe meg ganske bra. Jeg er dog åpen for innspill.

MEN: Jeg er også åpen for annet av god kvalitet, ikke minst hvis jeg kan droppe tonekontroll. Da åpner det seg flere muligheter, så nå har jeg satt opp en liste med rundt 20 merker til (Accuphace, Audio Fidelity, Audio Note, Audio Research, Audio Valve, Bel Canto, Bryston, Copland, Emitter, Krell, Leben, Luxman, Musical Fidelity, Naim, Pass Labs, Plinius, Rogue Audio, Roksan, Sugden, T+A) som jeg skal lese meg opp på. Etter hvert har jeg imidlertid tenkt å putte på noen saftige skylapper, slik at jeg kan fornekte alt annet enn mitt eget utstyr 8)

3. Jeg viser til det jeg skrev under punkt 1. Hvorfor må det egentlig være så dyrt? Er poenget at det blir dyrt hvis man skal justere i alle frekvensområder, mens det er rimelig hvis man holder seg til subområdet? Hvor bra er egentlig justeringsmulighetene med receiver, sånn i tilfellet jeg ombestemmer meg?

4. Sonus virker som et bra merke, og de er jo virkelig en fryd for øyet. Jeg har også lest at bassen ikke er den mest utaggerende, men Liutu har faktisk 9-tommers woofer. Da bør ikke bassen være helt fraværende.

5. Ikke sant... Ble nettopp sjikanert på det groveste av kona. "Du lovet at du ikke skulle bli en sånn måler, du. Du har blitt helt gal" :roll:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Jeg tror den bassen jeg trenger ligger fra 150 hz og nedover. Spørsmålet er hvor høyt opp man kan få hjelp av suben. Men klart, en vakker dag kjøper jeg en noe mer bassterk høyttaler. Har noen aktuelle kandidater liggende
    Det er jo i teorien ingenting i veien med å la subben ta seg av såpass høyt, men da begynner plassering å bli kritisk, da ørene dine klarer å retningsplassere lyd over ca 80hz.

Et alternativ er jo at du skaffer deg en fullrange EQ eller en surroundreceiver med en manuelt justerbar EQ, så vil du jo kunne justere lyden i høyttalerne dine også.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er vel primært opptatt av bassområdet da, og hvis den målingen der er korrekt og ikke spesielt påvirket av rommet høyttaleren står i, så har høyttaleren en boost av bassen i området 50-150 hz med en peak på rundt 80hz ser det ut til. Den stiger sakte fra ca 150hz, ikke så altfor ulikt en slags housecurve. Denne effekten vil antageligvis ytterligere forsterkes av rommet den står i, da en hver normalt stor norsk stue også vil booste dette området.

Ref pukkelen til venstre på den svarte kurven her. (Grafen fungerer slik at under 100hz så er det 10hz for hver strek, og over 100hz er det 100hz for hver strek opp til 1000hz. Over 1000hz er det 1000hz per strek)

Til sammenligning ser det omtrent slik (grønn kurve) ut i lytteposisjon hos meg (dette er altså ikke bare høyttalerrens respons men faktisk respons inkludert påvirkning fra rom). "null-linjen" på min graf er ved 75dB, altså sånn omtrentlig midt mellom 72 og 80dB på grafen på venstre. Som du ser det er det ikke helt ulikt, men min peak i bassen begynner ikke før 100hz. Begge har en noe lavere respons fra 1khz og utover.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er jo i teorien ingenting i veien med å la subben ta seg av såpass høyt, men da begynner plassering å bli kritisk, da ørene dine klarer å retningsplassere lyd over ca 80hz.

2. Et alternativ er jo at du skaffer deg en fullrange EQ eller en surroundreceiver med en manuelt justerbar EQ, så vil du jo kunne justere lyden i høyttalerne dine også.
    1. Hvilket i praksis vil si at det ideelle er to suber som står ved siden av hver sin høyttaler, eventuelt én sub midt mellom høyttalerne?

Men OK. Dette betyr vel da at hvis jeg skal få en ideell bass etter min smak bør jeg ha en høyttaler med en viss boost fra for eksempel 80-200 hz, og la suben overta jobben nedenfor dette?

2. Dette som kalles fullrange EQ, da er vi over på DEQX og lignende produkter til 30 tusen kroner, ikke sant? Og som i tillegg krever at man er svært dyktig ala Snickers for å få det beste ut av det? Hvis ja må nok jeg se meg om etter andre løsninger enn fullrange EQ.

Da er ditt alternativ receiver. Av en eller annen grunn er det der helt vanlig med EQ mens det er fy-fy på stereo-pre, forstå det den som kan...

- Er det ikke slik at receivere alltid har effekttrinn i seg, slik at man da i realiteten må betale for effekt til tross for at man bare bruker forforsterkerdelen?

- La oss si at jeg kjøper en receiver til 10-20 tusen kroner, kanskje litt mer hvis nødvendig. Hvor god manuelt justerbar EQ får jeg da? Hvor mange bånd, og er det brukervennlig/enkelt?

- Følger måleutstyr med receiveren?

- La oss si at jeg har en receiver som nevnt over, pluss en Velodyne (eller evt. XTZ) sub. Da har jeg vel alt jeg trenger for å justere både bass- og diskantområdet etter eget ønske? Jeg registrerer at endringer i mellomtoneområdet ikke er ønskelig.

- Og til slutt. Sett at jeg heller velger å kjøpe en McIntosh forforsterker med 8-bånds equalizer. Denne vil vel kunne gjøre den samme jobben med høyttalerne som en receiver gjør, gitt at jeg skaffer meg måleutstyr (som jeg forstår ikke er så dyrt)?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.Du er vel primært opptatt av bassområdet da, og hvis den målingen der er korrekt og ikke spesielt påvirket av rommet høyttaleren står i, så har høyttaleren en boost av bassen i området 50-150 hz med en peak på rundt 80hz ser det ut til. Den stiger sakte fra ca 150hz, ikke så altfor ulikt en slags housecurve. Denne effekten vil antageligvis ytterligere forsterkes av rommet den står i, da en hver normalt stor norsk stue også vil booste dette området.

Ref pukkelen til venstre på den svarte kurven her. (Grafen fungerer slik at under 100hz så er det 10hz for hver strek, og over 100hz er det 100hz for hver strek opp til 1000hz. Over 1000hz er det 1000hz per strek)

2. Til sammenligning ser det omtrent slik (grønn kurve) ut i lytteposisjon hos meg (dette er altså ikke bare høyttalerrens respons men faktisk respons inkludert påvirkning fra rom). "null-linjen" på min graf er ved 75dB, altså sånn omtrentlig midt mellom 72 og 80dB på grafen på venstre. Som du ser det er det ikke helt ulikt, men min peak i bassen begynner ikke før 100hz. Begge har en noe lavere respons fra 1khz og utover.

1. Glimrende at du tok deg tid til å forklare. Det interessante er altså den svarte kurven fordi den tar for seg summen av høyttaleren? De andre kurvene er ikke så nøye? Da ser jo Viennaen veldig bra ut, og dette får de altså kritikk for?! Neida, jeg skjønner at det helst skal være flatt :-)

Men sett fra mitt ståsted, hvis jeg hadde fått en lignende kurve inkludert romrespons, ville det blitt rimelig perfekt med en sub i bunnen, right? Så en med min lydsmak bør kanskje ikke bekymre seg så mye for en slik måling?

2. Hm, der har du en boost fra 100, ja. Og du har litt demping i de høyere frekvensområder. Det virker også som en kurve etter min smak. Den eneste svakheten er kanskje midbassen da? Denne målingen er foretatt inkludert sub, eller (går ut fra det)? Hva viser forresten den røde kurven?

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •