Er det receiver eller effektforsterker som setter lydsignaturen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    At det er minimale forskjeller tviler jeg ikke på, særlig mellom klassene av forsterkere. At det er forskjell på å ha en svak kontra en sterk forsterker tror jeg også. Men jeg tror allikevel at for det store og hele lydbildet så er det andre ting enn effektforsterker som gjør mest selv om riktig effekt kan bikke lyden i riktig retning.
    Blir mye "tror" her.Det er overraskende stor forskjell på hva slags effekttrinn du bruker.Forandrer lydsignaturen helt.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Blir mye "tror" her.Det er overraskende stor forskjell på hva slags effekttrinn du bruker.Forandrer lydsignaturen helt.
    Har trodd det er Pre som gjør størst forskjell jeg, også selvfølgelig Dritt inn = dritt ut..

"kanakas" innlegget ditt skjønner jeg ikke

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk liten eller ingen farging av lyden ved å kople XTZ effektforsterker til en Denon AVR-3805. Trykk og kontroll økte, ellers er lydsignaturen veldig "Denon". Dette ved klasse AB-drift. Ved klasse A-drift endres imidlertid lydsignaturen i varm retning.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    "kanakas" innlegget ditt skjønner jeg ikke
    ikke jeg heller, fikk bare et anfall av sløv humor siden jeg akkurat satt å hørte den å han het sven :P sorry sven det var ikke vondt ment... du var bare på rett plass til rett tid :S

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    ikke jeg heller, fikk bare et anfall av sløv humor siden jeg akkurat satt å hørte den å han het sven :P
    Var det jeg tenkte meg :P

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

1. Det er fullt mulig å velge ett effektrinn som ikke matcher utgangene på receiveren.

2. En slik mismatch kan gi mange ulike resultater.

3. Dersom man benytter prosessordelen i receiveren, vil DAC og analogkretser rundt denne bety mye for det videre resultatet.

4. Hvordan eventuelle filtere, og korreksjonskretser jobber i prosessoren vil også spille inn.

5. Det som i størst grad setter signaturen i annlegget er høyttalere+rom.

6. I de andre leddene kan egentlig hva som helst skje.

7. Når man ser hvor elendig mange mellomklasse receivere måler, er det nesten en selvfølge at det i mange tilfeller oppstår en kraftig mismatch mellom høyttalere og receiver.
    1. Har du eksempel på en dårlig "match" ? (Receiver og effekttrinn)

2. Har du eksempel på hvordan slike ulike resultater?

3. Mye i forhold til mikroskopisk? Eller egentlig hvor mye?

4. Ja, det er jo også meningen, når rommet "suger"

5. Ja, det er vi alle klar over.

6. Kan du spesifisere litt mer.....

7. Vi er mange som har hatt og fortsatt har "mellomklasse" receivere og vi
    koser oss med lyd og bildeopplevelsen. Er det mulig når vi mest sannsynlig har en mismatch mellom Receiver og Høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Har du eksempel på en dårlig "match" ? (Receiver og effekttrinn)

2. Har du eksempel på hvordan slike ulike resultater?

3. Mye i forhold til mikroskopisk? Eller egentlig hvor mye?

4. Ja, det er jo også meningen, når rommet "suger"

5. Ja, det er vi alle klar over.

6. Kan du spesifisere litt mer.....

7. Vi er mange som har hatt og fortsatt har "mellomklasse" receivere og vi
    koser oss med lyd og bildeopplevelsen. Er det mulig når vi mest sannsynlig har en mismatch mellom Receiver og Høyttalere?
    Må innrømmet at jeg nå sitter som ett stort spørmålstegn....men skal prøve å svare konkret.

1+2: Disse henger sammen. Bommer du på impedansene mellom inn og utgang, samt følsomhet, og gain så vil du kunne få støy, brum og andre ekle uønskede ting. Du vil også kunne oppleve at forforsterkeren (receiveren) ikke får jobbe i det optimale området. Vanligvis er dette fra 50-100% (ref 0 på reciever) Du vil også kunne få overdemping eller underdemping avhenging av nevnte impedanseforhold. Normalt annbefales ett forhold på 8-12 mellom utgang og inngang. Utgang er lavest.

Eksempel: En hvilken som helst receiver (nesten) koblet opp mot ett McIntosh effektrinn. Kan sikkert låte subjektivt bra for noen, men effektrinn får ikke visst fullt potensial pga. elektrisk mismatch.

3: Utgangen på de fleste DACer har gain. I receivere står det en vanlig forforsterker. Denne gjør akkurat det samme som ett effektrinn, men bare på mindre signaler. Dette betyr at støy vil ha større innvirknig fordi man sitter på ett lavere S/N forhold (for innstrålt og termisk). Dårlig kvalitet her kan føre til samme type symptomer som i 1 og 2

6: Samme som i symptomer og forhold som i 1+2 gjelder mellom hver ledd helt frem til høyttaler.

7: Nå man f.eks ser at en onkyo 608 ikke leverer mer enn rundt 30watt med alle kanaler i drift, samtidig som det fint går ann å dytte inn 30watt på en 100dB/1w/1m konstruksjon i spissene på f.eks skudd og eksplosjoner, så sier vel dette seg selv? Når man da legger til at en høyttaler er en reaktiv last og ikke rent resistiv (som det oftest blir målt med), så blir det enda styggere. Man ender opp med mismatch til stor sett alt av normale høyttalere.

At noen ikke bryr seg om dette, eller er fornøyd med ting slik de er, betyr ikke at det faktisk fungerer teknisk bra. Alle har jo en "beste jeg har hørt" opplevelse. Denne varer bare til man får prøvd noe enda bedre.

For å dra det til det ekstreme, så har jeg kun hørt noen ytterst få systemer, jeg vil kunne si er virkelig gode. Mange systemer som er skikkelig elendige. De fleste befinner seg ett sted midt i mellom. Så vi må nok snakke om grader av mismatch. Ikke nødvendigvis helt det ene eller andre. Siden det ikke går ann å lage en ideell forsterker eller høyttalere, så er det alltid snakk om å velge de minste av X onder. Det synes jeg er viktig å ha i bakhodet når man driver på.

Kanskje man bør diskutere hva som er minst mismatch, i stedet for hva som er best match?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Hvis man har separate effektforsterkere til alle høyttalerne, hvor mye har receiveren å si for lydsignaturen da?
    Er det receiver eller effektforsterkere som setter lydsignaturen i anlegget?
    Det kommer helt ann på egenskapene til de forskjellige enhetene.
    ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet, dvs det er den enheten med den meste fremtredende lydsignaturen som vil påvirke mest. (oftest høytalerne og lytterom) Ellers så handler vel dette mye om "matching" også, da man f.eks kan tenke seg at en kombinasjon av en varmklingende pre, sammen med en litt kald power kan bli nøytral på en "nøytral" høyttaler....

Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Hvis man har en receiver som ikke er helt i samarbeid med høyttalerne, vil dette rettes opp med en effektforsterker som passer bra med høyttalerne, eller vil denne lille mismatchen med receiver skinne igjennom selv med effektforsterker?
    Hvis du med mismatch mener at effekt forsterkerene i receiveren ikke klarer å drive høytalerne på en god måte, men egne eksterne effekttrinn klarer dette bedre, så skjønner jeg ikke annet enn at opsettet med eksterne effekt trinn det vil kunne rette opp mye.... Er det forforsterker delen i receiveren som ikke matcher med høytalerne og de eksterne effekt trinnene er "nøytrale", vil man fremedeles ha et problem.....

Ellers finnes det vel ingen gode fasit svar på dette du spør om, da hva som er en ønsket lydsignatur vel avhenger mye av hvem som hører lyden, egenskapene til høytaler og lytterom + mange andre fysiske / psykiske parametere...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

1. En hvilken som helst receiver (nesten) koblet opp mot ett McIntosh effektrinn. Kan sikkert låte subjektivt bra for noen, men effektrinn får ikke visst fullt potensial pga. elektrisk mismatch.

2. Nå man f.eks ser at en onkyo 608 ikke leverer mer enn rundt 30watt med alle kanaler i drift......Man ender opp med mismatch til stor sett alt av normale høyttalere.
    1+2. Er dette sannheter som både McIntosh og Onkyo kan bekrefte?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe du får noen produsenter til å bekrefte dette. Men se på impedansene. Balansertinngangen på Mc er bare 10Kohm. Det er ganske lavt. Enda verre er det om du prøver med f.eks en LC audio Zapsolute. Den har vanvittige 2.2kohm på inngangen.

Dette er helt grunnleggende kretsteknikk. Goggle input/output impedance.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beskriver kort her.Høyttalerene var B&W 803 N.
    Jeg har alltid vært tilhenger av at det er pre som setter den meste av lyden med samme elektronikk og høyttalere ellers.Jeg er mer i tvil nå.Kilde er Denon Blu ray og Onkyo 905 receiver som pre.
    --Med Musical Innovation Mos Fet,2x150w :
    Mer mot det varme.Bredt lydbilde,ikke så detaljert,dyp fyldig bass,men kritikere vil nok kanskje si "pløsete" da den er litt myk.
    --Med Meridian 557,2x200w :
    Mer mot det kalde.Svært hardtslående,punchy bass.Ikke så dyp bass.Smalere lydbilde,men vesentlig mer detaljert.Vil kanskje kalle det klinisk detaljert da det ble vanskeligere å finne musikk som låt behagelig og bra.
    --Med NAD 218 THX :
    Herregud for en ræva lyd.Det er spisst,hardt,kornete,bassfattig og skulle nesten tro at det var filter på dypbassen,går slettes ikke dypt.Har hørt systemer til MYE mindre penger låte bedre.
    En ikke erfaren kompis med lite peiling trodde ikke sine ører på forskjellen fra NAD til MI effekttrinnet.Det var hans NAD trinn og mange hadde nok nektet å innrømme at noe de eier selv ikke holder mål.Onkyo-en i brokoblet modus gruset NAD-en.Det sier vel sitt.
    Tilføyer at dette er lette,klare forskjeller og jeg teller ikke fioliner,harper og trompeter i orkester osv :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd Meridianen og NAD'en. Forskjellene opplever jeg omtrent som du beskriver.

Når det er sagt så endret Meridianen seg veldig med hvilken kilde jeg kjørte.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponenter påvirker lyden aller mest etter hvor godt rustet de er til å drive den lasten de skal drive. For eksempel vil en CD-spiller som leverer signal til en DC-koblet preamp med 47 eller 100kOhm impedans ha veldig liten praktisk påvirkning på klangen i oppsettet. Om den derimot skal fore en passiv preamp med en etterfølgende 4,7kOhm impedans med kapasitiv DC-sperre så får den skikkelig mye å jobbe med.

Effektforsterkeren er normalt den som har den vanskeligste lasten å drive. Ikke fordi en høyttaler naturlig er vanskeligere å drive enn en effektforsterker eller preamp, men fordi effektforsterkere befinner seg jevnt over lenger fra den ideelle verden enn hva typisk signalkilder og forforsterkere gjør. Som Timc er inne på så er det en hel del målinger som presenterer hva som skjer når en forsterker utsettes for ulike laster resistivt. Det finnes også noen "power cube" målinger som ikke sier det fnatt om forvrengning eller frekvens, men som i det minste viser omtrent hvor mye strøm man kan håpe å få ut av forsterkeren ved en gitt fasevinkel. Men noen skikkelig uttømmende måling av dette forholdet er vanskelig å finne noe sted.

Men siden det er store variasjoner fra høyttaler til høyttaler på hvor vanskelige de er å drive, og siden det er store variasjoner på effekttrinn, betyr det at det som regel vil være effekttrinnet som setter den tydeligste signaturen i lydbildet, men det trenger ikke alltid være slik.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

I mitt oppsett føles det som om alle 3 ( dac / effekt / pre ) kan forandre lyden.

Gjorde litt forsøk igår.

Mitt originale oppsett :

Bladelius S1 cd/dac
    Bladelius S2 pre
    mc 275
    Tannoy Glenair 15.

På dette oppsettet føles det ut som jeg har en kraftig stram transistor effekt. Bassen er veldig stram og kontant og det er ikke den typiske rørlyden mcintoshen er kjent for.

Byttet ut Forforsterker til Marantz 5002 (surround receiver) og nå kan du høre at det er en rørforsterker som er i sving. Det blir mye mer soft over hele linjen. Mer feit bass ( pløsete om du vil ) og en mye mer fyldig mellomtone. Ikke samme oppløsning som det var med Bladeliusen i diskanten dog ( det meste skjer liksom i mellomtonen ). Jeg synes blåsere er bedre å høre på med denne Marantzen, men metal/rask musikk ble ikke helt det samme pga basskontrollen. ( Blir jo en smaksak hva man foretrekker )

Denne forsjellen var veldig lett å høre, og det er kun preamp som er forandret.

Forsjellen var ikke fullt så stor når jeg forandrer på DACen i mitt oppsett, men med Abrahamsen dac kontra Bladelius er det mildere lyd i øvre mellomtone/diskant . Og jeg synes Bladeliusen er ett hakk bedre oppløst, men er kanskje bare litt lysere klang.

Å skifte effekt er det også en del forsjell på. Om jeg hadde byttet ut mc 275 med f.eks midgard 600W blokkene ( bare for å ta ett ekstremt eksempel ) hadde garantert ikke den magiske mellomtonen vært der. Ikke poeng i å prøve engang ( er prøvt på andre høytallere før, f.eks klipsch rf-5 ).

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om høytalerne er det svakeste leddet, så er de lydsignaturen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskusjonen

Trodde diskusjonen her dreide seg om lydsignatur og ikke om en forsterker er kraftig nok til å drive høytalere.

Matcher man en forsterker med høytalere som er for tungdrevne vil man ikke få skikkelig trykk eller fin lyd uansett hvilken lyd signatur forsterkeren i utgangspunktet måtte ha.

Synes ikke denne diskusjonen handler om for svake forsterkere, men heller om forskjeller mellom forsterkere som er kraftige nok til å drive de samme høytalerne.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikazee
    Trodde diskusjonen her dreide seg om lydsignatur og ikke om en forsterker er kraftig nok til å drive høytalere.

Matcher man en forsterker med høytalere som er for tungdrevne vil man ikke få skikkelig trykk eller fin lyd uansett hvilken lyd signatur forsterkeren i utgangspunktet måtte ha.

Synes ikke denne diskusjonen handler om for svake forsterkere, men heller om forskjeller mellom forsterkere som er kraftige nok til å drive de samme høytalerne.
    Om du setter et batteri på polene til et stort subwooferelement, så holder du i ledningene i det du fjerner batteriet, da vil du merke at du får en karamell på ikke så rent få volt. Avhengig av type høyttaler vil forsterkeren i større eller mindre grad måtte ta hånd om slike elektriske "spark". Dette påvirker hvordan forsterkeren jobber, og det kan også påvirke frekvensgangen en del. Dermed kan en forsterker høres mørk ut på en høyttaler mens den høres lys ut på en annen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt feil, generelt, å mene at 30 watt ikke kan drive en høyttaler, det kommer helt an på forsterkerens egenskaper jo.. 25 klasse A watt driver det meste og 50 watt er mye, men ok, der nevnes jo Onkyo.
    De fleste kan jo teste selv om signaturen endrer seg ved bytte av komponenter, men litt interessant synes jeg det er at f.eks. aktive høyttalere kan lyde pyton med en pc eller cd spiller som kilde, men setter man inn en god forforsterker blir resultatet noe ganske annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det blir litt feil, generelt, å mene at 30 watt ikke kan drive en høyttaler, det kommer helt an på forsterkerens egenskaper jo.
    30watt er 30watt. Samme hvordan du snur og vender på det. Når det trengs 30+ watt til en høyttaler med 100db/1w/1m (beyma TPL 150H) for at det virkelig skal smelle så er det ikke drøyt å generelt mene at 30w er i minste laget for høyttalere flest. Når så disse 30w i tillegg er målt med resistiv last............

Men for all del. Plenty av folk som vil ha en del forvrengning og kompresjon. Ikke noe galt i det.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •