Stereoforsterker til B&W 685 + Dacmagic?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker til B&W 685 + Dacmagic?

Hei folkens,

setter sammen mitt første Hifi-anlegg og trenger input. Har allerede kjøpt B&W 685-høyttalere på HFK (rakk akkurat tilbudet!). Snappet også opp en Dacmagic-konverter.

Hvilken forsterker vil stå i stil til utstyret, uten å bli "svakeste ledd"?

Komfortgrensen min går ved 4000, men opp til 5000 går ved nød, om det gjør at jeg får en del mer ut av utstyret.

Hittil har jeg sett på og prøvd ut Cambridge 650A og NADC326, som koster det samme (3799). Førsteinntrykket mitt var at NADen hadde noe fyldigere/varmere lyd med kraftigere bass i lavere frekvenser, mens Cambridgen hadde kaldere (mer naturlig?) lydbilde. Andre ting jeg burde merke meg? Åssen er effekten -- jeg vet at Cambridgen er oppgitt med høyere effekt, men NAD er konservative når de oppgir sånt. Hva vil sammenliknbare tall være her?

Har også snust på NAD C356, som jo koster 5000, men har veldig bra effekt.
    Andre forsterkere jeg burde vurdere i prisklassen?

Noen spesielle egenskaper ved 685 som utelukker eller tilsier spesifike forsterkere?

PS! Anlegget skal kobles opp mot PS3/TV til film, slik at det blir en fattigmanns to-fluer-i-en-smekk-løsning. Aner ikke hvordan jeg gjør dette, har hørt at DACen burde stå mellom PS3 og forsterker for å bedre lyden fra CD/Bluray/minnepinne, er det riktig? Hvordan vil koblingene se ut?

Er veldig uerfaren med hifi, takk for alle svar!

EDIT: En ting til! Jeg prøver å unngå å kjøpe CD-spiller, siden jeg nå har Dacmagic. Likevel har jeg noen CDer jeg gjerne kunne snurret. Gir det mening overhodet å spille CDer på PS3, så lenge man har DACen imellom som finpusser signalet?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD c375, da slipper du å angre på kjøpet:-)
    Ifølge test i LYD & BILDE vil en god 40watter fra f.eks NAD gjøre jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! NAD sin rimligste, C316, er jo 40 watt. C326 er 50 mens C356 er hele 80. C375 blir altfor dyr dessverre. Men er det slik at når man kommer over en viss effekt så hører man ikke forskjell? Er jo ikke gulvhøyttalere heller.

Mener jeg likevel hørte stor forskjell på C316 og C326. Men er vanskelig å bestemme seg for hvor "sweet-spoten" ligger.

Urk. Jeg aner konturene av en dyr hobby.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder med fiesta i at du burde kjøpe 375, da har du mye effekt og har nok til seinere oppgraderinger ogsåmen jeg kan også anbefale deg 356 på 685, det spiller veldig bra!
    Svigers har 685 og denne forsterkeren og det spiller ovveraskende bra!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte først en c320 på 50watt, den var det en feil på, leverte den tilbake og la penger imellom og kjøpte c372 på 150watt istedet, har ikke angra et sekund, kjøp den dyreste du har råd til, jo større jo bedre, nesten uansett.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carlings
    snipp
    Ser du har kjøpt høytalerene eg vurderer\vurderte ta ein titt i tråden min.. der vill du sikkert snappe opp noen tips til forsterker.. Gratulerer med ny stereo, bestilte du høytalerene i dag? har du fått veta noko leveringstid? ser dei står som utsolgt på hfk si nettside (har gjort det lenge :P)

edit:
    Godt me er fleire som er uerfaren

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste jeg har hørt av nadene, bortsett fra 375 er nok 356 til 5000 Den gir mye kraft og går hånd i hånd med smertegrensen din. Jeg tror den ville spilt skikkli bra på B&W som elsker kraft !

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen du leter ville jeg vurdert brukt. Selv har jeg veldig god erfaring med både xindak 6950 og Arcam på B&W.

Denne har jeg aldri selv eid, men har hørt den en gang, og den imponerte stort: ARCAM DIVA A90 , med yppering stand . Meget gode lyd.Høyeste

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel er en sikker vinner sammen med b&w. Anbefaler å sjekke ut enten ra 05 eller 06. bmh.no har tilbud på ra 05 i all fall.

Hvis du har digital ut på tv en din vil kanskje det enkleste være å kjøre denne ut til dacen, og hdmi fra ps3 osv inn til tven. Men du må vel stille inn ps3 til å kun sende 2 kanals lyd (dacen klarer ikke enkode multikanal som kommer fra ps3). Aternativt, hvis ps3 har coax eller optisk ut kan du koble det inn på dacen... Hvis dacen spiller cd fra ps3 vil det var en bra løsning for å snurre en cd en gang i blant, helt klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Ser du har kjøpt høytalerene eg vurderer\vurderte ta ein titt i tråden min.. der vill du sikkert snappe opp noen tips til forsterker.. Gratulerer med ny stereo, bestilte du høytalerene i dag? har du fått veta noko leveringstid? ser dei står som utsolgt på hfk si nettside (har gjort det lenge :P)

edit:
    Godt me er fleire som er uerfaren
    nei, nå har jeg fått høyttalerne. står oppå peisen og venter på forsterker! jeg bestilte for noen uker siden, mens tilbudet fortsatt sto (nå er de 4500).

hvilken tråd er det du snakker om? link?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Holder med fiesta i at du burde kjøpe 375, da har du mye effekt og har nok til seinere oppgraderinger ogsåmen jeg kan også anbefale deg 356 på 685, det spiller veldig bra!
    Svigers har 685 og denne forsterkeren og det spiller ovveraskende bra!
    takk for tips, det ante meg at jeg skulle bli pushet opp NAD-stigen, hehe :wink:

Jeg får legge til at lydkvalitet ved moderate lyttervolum er det viktigste her, selv om jeg skjønner at en hvassere forsterker vil være bedre også til det -- selv om jeg funderer på hvilket stadie det blir flaskehals; vi snakker tross alt om relativt billige bokhyllehøyttalere her.

sett bort ifra oppgraderinger (som nok vil være svært langt frem i tid), vil jeg høre stor forskjell på c375 og c356 på 685 tror du? hva med c326 versus c356, noen erfaringer der?

viktigste for meg nå blir å finne en god match med disse høyttalerne. når jeg evt oppgraderer senere er det mulig jeg kjører surroundsystem istedet og bruker 685-paret som bakhøyttalere, så da blir stereoforsterker ubrukelig uansett.

takk til alle for hjelp og tips -- sjekker ut alle foreslåtte merker, og Rotel har også jeg hørt mye bra om.

får jo vurdere brukt også! prat: takk for link! kjenner ikke merket men skal sjekke ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste et intervju med "sjefen" for B&W (eller det var kanskje ett nettmøte), men han ble hvertfall stilt det samme spørsmålet som du stiller her i tråden. Svaret hans var en forsterker som var god på "impedanssvingninger" pga. av at delefilteret til B&W krever det. Ikke vet jeg hva det innebærer, men Rotel og NAD var merker han refererte til i svaret sitt. Personlig ville jeg gått for Rotel, fordi jeg foretrekker sølvgrå/alu-finish og symmetri, sliter med å se det vakre i en den gråboks-finishen til NAD. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel-forsterkere som 05 og 06 får litt hard medfart på WhatHiFi.com, men de er gjerne ekstra gode med B&W eller no?

Ellers ser jeg Marantz ofte nevnt her på forumet, og noen av deres forsterkerne i min prisklasse har jo fått kongekritikker. God match til B&W, eller er NAD/Rotel bedre?

Hva med Cambridge, vil en A650 (4000,-) bli for slapp tross 2x75 watt? Jeg mistenker det er en del svakere enn tilsvarende NAD-watt, men kanskje ikke svakere enn de 2x50-wattene som sitter i C326 til samme pris?

Skjønner at jeg må bedømme selv, men erfaringer også her mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rotel ra 04 får i all fall ikke hard medfart i noen tester. tvert om. 05 er 04 med fjernkontroll. 06 er basert på 03 som fikk anerkjennelse overalt. Men du burde uansett ikke legge for mye vekt på whathifi eller noen andre skriver. det som er rart med hifi presse er at et produkt får toppkarakter et sted, mens dårlig et annet sted. rett matching og ikke minst dine ører er mye mye viktigere å ta hensyn til.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke gått for noe mindre enn 356 til disse høyttalerne.326 blir nok altfor snau til og utnytte de skikkelig da de faktisk krever en del strøm for og fungere skikkelig, selv om de er relativt små høyttalere. og kjøper du feks 375 på 2x150w så kan du fremdeles bruke denne som effektfrosterker den dagen du evt kjøper en surround receiver+ pluss at du da fremdeles vil få bedre lyd i stereo ved bruk av 375 enn hva surround receiveren din antageligvis vil gi deg.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mm, samt at C375 også klarer å dra DM683 ganske bra hvis du evt. kjøper det en dag..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får seriøst vurdere denne C356. Forhåpentligvis kan jeg vokse noe med denne også, om da ikke gulvhøyttalere automatisk vil kreve en C375. Igjen, denne kan ikke vurderes i denne omgang pga prisen.

Harman Kardon har en 980-modell som jo har mye effekt og lav pris, kan denne være en konkurent til NADen?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre å ha en forsterker som er overkill i forhold til høyttalerne enn en som er for liten. En liten forsterker sprenger lettere diskanter. Og har du først en kraftig forsterker så trenger du ikke bytte hvis du vil ha større høyttalere senere.

HK980 er en strømsterk forsterker som får masse skryt. Den er verd å sjekke ut.

NAD C372 forsterker - FINN Torget
    BILLIG NAD STEREOFORSTERKER. C355BEE - FINN Torget

Denne er fra den tiden da NAD lagde skikkelige forsterkere.
    NAD Stereo Amplifier 3020B - FINN Torget

NAD 372 - FINN Torget

Denne Denon'en er et beist:
    Cerwin & Denon selges - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Hvilken forsterker valgte du? Kan du dele dine erfaringer ang valg av forsterker til B&W 685? Jeg sitter i akkurat samme posisjon som deg. Vurderer NAD 326 mot 356.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Til trådstarter, Cambridge 650A blir for svak for B&W DM685.
    Ville som andre sier her, vurdert noe fra NAD i denne prisklassen.
    Hvis du har muligheter til å strekke deg noen tusen, ville jeg gått for Cambridge 740A eller aller helst 840A.v2 som er i en helt annen klasse enn de billigere modellene fra Cambridge. Cambridge 840A.v2 kan du også bruke som effekt senere ved eventuell oppgradering til surround.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •