Parasound JC1 vs. McIntosh MC402

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parasound JC1 vs. McIntosh MC402

Etter mye lesing av tester, diskusjoner, spesifikasjoner og prislister, har jeg kommet frem til at fremtidsdrømmen er enten Parasound JC1 eller McIntosh MC402 som effekt.

Er det noen her inne som har erfaring med begge disse, og som kan fortelle litt om forskjellene? Hvordan er klang, holografi, bass, mellomtone, diskant, detaljer?

Dessuten: hvilke forforsterkere er å foretrekke? Vil det for eksempel være mulig å kjøre en C46 sammen med JC1 med godt resultat?

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Etter mye lesing av tester, diskusjoner, spesifikasjoner og prislister, har jeg kommet frem til at fremtidsdrømmen er enten Parasound JC1 eller McIntosh MC402 som effekt.

Er det noen her inne som har erfaring med begge disse, og som kan fortelle litt om forskjellene? Hvordan er klang, holografi, bass, mellomtone, diskant, detaljer?

Dessuten: hvilke forforsterkere er å foretrekke? Vil det for eksempel være mulig å kjøre en C46 sammen med JC1 med godt resultat?
    McIntosh har akkurat lansert to nye effekttrinn. Kanskje du skal vente på en av disse - hvis det ikke dukker opp em 402 på brukten. De nye modellene heter mc452 (2*450w) og mc302 (2*300w).

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mc452

og slik ser den ut

AudioAficionado.org

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matching med høytalere er også alfa omega her.

Men på et generelt grunnlag vil jeg si (etter å ha eid jc1 og testet ut mc402) at jc1 var den klart morsomste av de to. JC1 var mer typisk amerikansk; den gikk dypere, var litt villere oppover og langt frodigere i mellomtonen samtidig som den var klart mye kraftigere enn 402; det kvittet om man slang på Ole Paus, WASP eller Dimmu Borgir - det låt sykt engasjerende åkke som. På spesielt array1400 som var min foretrukne høytaler i den perioden falt 402 fullstendig igjennom. For det første var den fint lite potent med tanke på prisen og papir-wattene, for det andre låt den ekstremt pent og pyntelig. Det ekstreme engasjementet til jc1 var som tatt av vinden og rock, techno o.l. ble derfor en gedigen skuffelse. Men på mer akustisk basert musikk skal det ærlig sies at mc402 låt fantastisk vakkert - selv om det ble litt kjedelig for min smak.

Når den nye mc452 kommer vil vi nok se ett par mc402 på bruktmarkedet, men det spennende her blir å se om de satser mer mot lysdignaturen på mc501 eller om de vil videreutvikle det som mc402 byr på.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Kanskje du skal vente på en av disse - hvis det ikke dukker opp em 402 på brukten.
    Jeg har full forståelse for din McIntosh-kjærlighet, men har du testet mc402 opp mot jc1, eller mc501 for den saks skyld?
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Jeg har full forståelse for din McIntosh-kjærlighet, men har du testet mc402 opp mot jc1, eller mc501 for den saks skyld?
    Nei (når det gjelder jc1), og derfor svarte jeg heller ikke på det!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du å kjøpe JC1 eller 402 for å bruke sammen med CM9 for å rocke opp denne?
    Hvis det er tilfelle tror jeg du er iferd med å bruke svært mye penger som ikke nødvendigvis påvirker resultatet veldig mye.
    Vi har alle forskjellig meninger om betydning av de forskjellige komponentene, så jeg skal ikke si hva som er rett og galt for deg eller andre. Men jeg ville tenkt meg svært nøye om før jeg la ut 30-70 000kr i elektronikk til en høyttaler som ikke fungerer slik du ønsker.

Forskjellene mellom "bra" elektronikk er ikke enorme. Og forskjellene oppstår i samspill med lasten den driver. Derfor er ikke alle lytteerfaringer overførbare til andre høyttalere.

På en annen side: gjør du en god deal brukt er det vanligvis greit å selge slike merkevarer videre.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Matching med høytalere er også alfa omega her.
    Takk skal du ha for et interessant svar. At mye til syvende og sist koker ned til smak er det liten tvil om. Min smak er nok typisk "amerikansk". Engasjement og moro er viktig for meg når jeg spiller musikk, men dette bør ikke gå på bekostning av god holografi og detaljer. Det vil si... litt detaljer kan jeg nok klare meg uten hvis jeg får engasjementet.

Grunnen til at jeg spør om muligheten til å bruke McIntosh som pre og JC1 som effekt er en snikende mistanke om at hvert merke er best på hvert sitt område her. Som jeg var inne på i en annen tråd elsker jeg den kontrollen equalizermuligetene til McIntosh gir meg. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette gir større fleksibilitet både med hensyn til høyttalervalg og med hensyn til rom. For eksempel kan diskanten dempes noe i et "hardt" rom. Det samme kan en høyttaler som er i overkant frempå der oppe. Det motsatte er nok ikke fullt så vanlig, men det kan absolutt være interessant å skru opp midbassen litt på enkelte høyttalere.

Derfor hadde det vært spennende å høre hvis noen har mikset McIntosh-pre med Parasound-effekt, men jeg har ikke lyktes med å komme over noen som har den erfaringen hverken på norske eller internasjonale fora.

Når det gjelder matching med høyttalere har jeg inntrykk av at både McIntosh og Parasound matcher mye. Som du sier kan kanskje McIntosh komme litt til kort på Array, og kanskje da også på for eksempel Klipsch Palladium? Disse to er, som kjent, temmelig heftige saker. Jeg vil imidlertid tro at begge kan fungere godt på andre merker jeg finner interessante, som B&W, Dali, Dynaudio, Monitor Audio, Elac, Vienna Acoustics, PSB og Tannoy. Såkalt morofaktor er sjelden noe negativt for meg.

Kan man si det slik at Parasound er mer moro, mens McIntosh er mer behagelig? Hvordan er de to mot hverandre når det gjelder holografi og detaljer? Mørk/lys? Tilgivende overfor dårlige innspillinger?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Tenker du å kjøpe JC1 eller 402 for å bruke sammen med CM9 for å rocke opp denne?
    Hvis det er tilfelle tror jeg du er iferd med å bruke svært mye penger som ikke nødvendigvis påvirker resultatet veldig mye.
    Vi har alle forskjellig meninger om betydning av de forskjellige komponentene, så jeg skal ikke si hva som er rett og galt for deg eller andre. Men jeg ville tenkt meg svært nøye om før jeg la ut 30-70 000kr i elektronikk til en høyttaler som ikke fungerer slik du ønsker.
    CM9 hadde sikkert ikke tatt skade av noen av disse forsterkerne, men det er primært et mer langsiktig perspektiv jeg har i tankene. Såvidt jeg har forstått snakker vi her om produkter av så solid kvalitet at man kan leve med dem i mange, mange år. Jeg registrerer at McIntosh, i forbindelse med lanseringen av sine nye produkter i disse dager, hevder å bygge med livstidsvarighet. Jeg har et ønske om å en dag kjøpe noe av ypperste kvalitet, slik at jeg kan slå meg til ro med det i lang tid istedenfor å føle en sterk trang til å bytte ut og oppgradere hele tiden.

Man kan selvsagt argumentere med at man bør kjøpe ny elektronikk når man bytter høyttaler, men som jeg skrev til skrotnisse er mitt inntrykk at enkelte elektronikkmerker er temmelig allround når det kommer til matching. For meg vil antakelig alltid merker som trøkker litt og har behagelig (ikke for analytisk og/eller lys) klang fungere best.

Det jeg håper er å få kjøpt en forsterker som kan håndtere de høyttalerne som kan være aktuelle for meg en god stund fremover. Slik prisnivået ligger i dag er det i klassen mellom 25 og 50 tusen man finner det mest interessante etter min smak. Over der blir det enten for "hifi" eller for gedigent/massivt.

Når vi snakker høyttalere i det som kan kalles mellomklassen - gjerne med et par 8-tommers basselementer, H/B/D rundt 110/30/40, og vekt på 30-40 kilo -vil disse sjelden/aldri kreve noe mer enn hva nevnte forsterkerne kan yte. Dermed kan jeg bytte høyttalere når det måtte passe, uten å måtte stresse med elektronikken. Dette er i hvert fall en drøm jeg har.

For øvrig er jeg enig i at det vil være bedre å bytte høyttaler enn å bruke syke summer på elektronikk for å rocke opp CM9. Jeg har nå kjøpt Halo P3/A21,som jeg kjører på CM9, og dette ga et betydelig løft fra NAD M3. Jeg tror denne Parasound-kombinasjonen får tilnærmet det beste ut av høyttalerne, og jeg er mer fornøyd med dem nå. Likevel kunne jeg nok på sikt tenke meg enda litt mer trøkk og moro (jeg må berømme CM9 for pen lyd og detaljer, hvor den gir mye for pengene). Noen aktuelle høyttalere for å få det:

Dali Mentor 8 - frykter dog lys topp der
    Dynaudio Focus 360 - Virker meget spennende
    Elac FS249 - Jeg hørte lillebroren, og det lovet bra
    Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand - kanskje litt for lik CM9
    Tannoy Definition og Glenair 10 - Pur kvalitet, men er de engasjerende nok?
    Klipsch RF-7 II - Jeg er veldig spent på denne nykommeren som snart er i handelen
    PSB Speakers Platinum T8 - Skulle ha god tyngde og trøkk, men er de litt kalde i signaturen?
    Monotor Audio GS60 - Kan ha mye å by på til prisen

Dette bare for å illustrere hva slags høyttalere jeg tror kan passe min smak og mine ambisjoner. Supplér gjerne hvis dere vet om flere jeg burde ta i betraktning.

Så nei, målet her er altså ikke å rocke opp CM9, men å finne en forsterker som kan bli en god venn i kanskje ti år eller mer. Da må jeg ha både en god pre og en god effekt, og disse må matche hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eid begge disse 2. Blir litt feil å sammenligne de 2 synes jeg. JC-1 er mye kraftigere enn mc402, så 501 hadde nok blitt en mer rettferdig sammenligning, men da blir også prisen deretter. Men det hele bunner jo selvsagt ut i hva du skal bruke den til, på små høyttalere vil begge gi nok effekt.

Parasound har alltid holdt en litt PA-lyd aktig stil (diskotek lyd). Mye bra bass og diskant og mindre fokus på mellomtone. MCintosh har mer balansert bass, men utrolig rask og bra bass. Styrken til MCintosh er musikaliteten, lydbildet, innlevelsen i musikken, oppløsning i diskant, hurtighet osv.

Et sånt valg bunner litt ut i hvilken type musikk du hører på og hvor mye du gidder å gjøre ut av anlegget ditt. Det krever en bra match for å få full glede av en mcintosh. Hvis du ikke gidder å gjøre noen akustiske forbedringer med rommet, eksperimentere med kabler, bruke equalizer osv. og du i tillegg mangler bass, hadde jeg gått for parasound. Hvis det motsatte gjelder, mcintosh!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Parasound har alltid holdt en litt PA-lyd aktig stil (diskotek lyd). Mye bra bass og diskant og mindre fokus på mellomtone. MCintosh har mer balansert bass, men utrolig rask og bra bass. Styrken til MCintosh er musikaliteten, lydbildet, innlevelsen i musikken, oppløsning i diskant, hurtighet osv.
    Spennende beskrivelse, dette. Det er imidlertid et par uttrykk jeg gjerne skal ha utdypet. Hva menes med at McIntosh er musikalsk, og gir innlevelse i musikken? Har dette med hvor virkelighetsnært det er å gjøre?

Vil du si at Parasound er mer tilbakelent? Du nevner at mellomtonen på en måte er nedprioritert?

Hvilken av disse vil passe best til høyttalere som er litt frempå/skarpe i toppen? Jeg opplever det som et ganske vanlig problem på hifi-høyttalere, så det er et viktig moment å ta med.

Hvilken av disse er mest tilgivende overfor dårlige innspillinger?

Hva tror du om en kombinasjon mellom disse merkene, for eksempel McIntosh C46 som forforsterker og JC1 som effekt?

Musikken jeg hører på er ganske variert, men jeg opplever det mest problematisk å "få til" litt utaggerende metal og tynne 80-tallspopinnspillinger. Så en forsterker som fikser disse to hadde vært å foretrekke.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Må bare skyte inn noe . Jeg kan aldri tenke meg at mc 402 vil få noen som helst pusteproblemer med å drive CM9. Toppmodellene til B&W matches ganske ofte med Mcintosh, og det er nok sikkert for det er en god match.

Og om det ikke rocker nok for deg da, gå til innkjøp av en mer rocka høytaller .

Og selvfølgelig. Om du kjøper varene på brukten trenger du ikke tape noe penger om du vill selge igjen.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei maddie

Bare et spørsmål i forhold til signaturen din: synes du McIntosh matcher Tannoy bra? Mye trøkk og rock & roll med Glenair 15?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei maddie

Bare et spørsmål i forhold til signaturen din: synes du McIntosh matcher Tannoy bra? Mye trøkk og rock & roll med Glenair 15?
    Ja mc 275 passer perfekt til Glenair, men jeg tror kanskje akkuratt denne blir litt for mørk i klangen til CM9. Jeg synes mc 275 blir litt for laid back i systemer uten horn, litt generalisering men det er ihvertfall min erfaring. Transistor forsterkerene til Mcintosh er generelt litt mer frempå og jeg synes mcintosh er en av de merkene som rocker mest. Føler de har en liten "festkul" i midbassen kontra de fleste andre .

Nå er jo jeg akkuratt i en prossess til å prøve en singel ended Audio Note integrert klasse A 10W forsterker i mitt system. Det har ingeting med at jeg er misfornøyd med Mcintosh, men at jeg vil prøve noe nytt og med enda mer fløyel rørlyd ( det er strengt tatt forforsterkeren jeg vil bytte ut, men blir for dyrt det jeg vil ha på den kanten ). Jeg vet rett å slett ikke om jeg klarer å selge den effekten selv om jeg kanskje bytter den ut.

Litt morsomt for jeg holder på å gå den andre veien en deg for øyeblikket , systemet mitt rocker litt vel mye, vil ha en litt mer laidback/soft gjengivelse . Dette har også litt med at musikksmaken min har forandret seg litt med årene.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Litt morsomt for jeg holder på å gå den andre veien en deg for øyeblikket , systemet mitt rocker litt vel mye, vil ha en litt mer laidback/soft gjengivelse . Dette har også litt med at musikksmaken min har forandret seg litt med årene.
    Jeg tror kanskje jeg blir misforstått noe når jeg snakker om å "rocke". Mange forbinder nok det med voldsomt volum, rett-i-fleisen-lyd og masse bass. Det er egentlig ikke det jeg er ute etter. Personlig synes jeg nemlig at rock høres best ut med litt laidback lyd, selv om det sikkert virker rart for noen. Derfor er det ikke sikkert at JC1 er bedre for meg enn McIntosh. I hvert fall ikke hvis JC1 representerer "partylyd" og McIntosh representerer "behagelig lyd" (vet ikke om det er dette som menes med "musikalsk"?). Hvis McIntosh er tam i bassen blir det noe annet. Det er ikke bra i så fall, men jeg har ikke fått inntrykk av at det er så mye som mangler når jeg leser beskrivelser av McIntosh rundt omkring.

Jeg ønsker meg lyd som ikke medfører lyttetretthet så fort, som er fyldig, rund og varm uten at det dreper åpenhet og detaljer. Jeg vil ha mye dynamikk (CM9, som jeg har nå, virker litt flat). Jeg vil gjerne ha engasjerende midbass, men ikke rumlebass. Jeg vil heller ha en høyttaler som imponerer i midbass enn i dypbass (CM9 mangler midbass - kanskje noe i retning Glenair/Klipsch). Mellomtonen skal helst være myk og klar, ikke for utaggerende (CM9 er meget klar, men litt vel frempå). Diskant bør være åpen, men samtidig avrundet nok til å aldri bli skarp (her er CM9 ganske behagelig når det kommer til stykket). Tror nok det beste for meg hadde vært en transistorforsterker som "heller litt mot rør". Har hørt at både Emitter og McIntosh gjør dette, og blant disse frister McIntosh mest pga. deres forforsterkere.

Synes du Tannoy passer til beskrivelsen? Jeg synes DC10T virker særdeles spennende. Synd at den er såpass dyr, og at den aldri er å se på bruktmarkedet. Glenair har masse sjarm, og virker morsom, men for meg er den mindre realistisk å sette opp i stuen.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det primært er snakk om krefter, slik som du spør om til f.eks. Array og Palladium, som en konkurrent til innledende kandidater av trådstarter, så vil jeg nevne monoblokken til Emotiva, xpa-1. En real kraftplugg som har et vesentlig lavere prisnivå. Emotiva Audio XPA-1 Differential Referenceâ„¢ Mono-block Power Amplifier

Når det gjelder ønsket lydkarakter, så bør kanskje jakten etter riktig forforsterker være mer vesentlig.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle disse spørsmål om effekt å dyre effekter. Hva med en skikkelig god pre?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Hvis det primært er snakk om krefter, slik som du spør om til f.eks. Array og Palladium
    Hehe, poenget mitt var at jeg ikke trenger effekt i den grad særlig Array trenger. Men bra med krefter er jo alltids en fordel. Det blir likevel et spørsmål om å finne en balanse i forholdet mellom behov og pris.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Alle disse spørsmål om effekt å dyre effekter. Hva med en skikkelig god pre?
    Forforsterker er nevnt flere ganger i tråden. Blant annet spør jeg i hovedinnlegget om muligheten for å kjøre McIntosh pre på JC1. I det hele tatt har jeg fått et veldig godt inntrykk av McIntosh sine forforsterkere. Jeg blir dog litt redd når skrotnisse beskriver lyden fra McIntosh' effekt som "ekstremt pent og pyntelig" og "falt fullstendig igjennom", selv om det for hans vedkommende var snakk om en ekstrem høyttaler.

Har du erfaring med McIntosh' sine forforsterkere, eller har du andre forforsterkere å anbefale? De må ha tonekontroll, og passe til den klangsignaturen som jeg beskrev noen cm oppover i tråden.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterker er nevnt flere ganger i tråden. Blant annet spør jeg i hovedinnlegget om muligheten for å kjøre McIntosh pre på JC1. I det hele tatt har jeg fått et veldig godt inntrykk av McIntosh sine forforsterkere. Jeg blir dog litt redd når skrotnisse beskriver lyden fra McIntosh' effekt som "ekstremt pent og pyntelig" og "falt fullstendig igjennom", selv om det for hans vedkommende var snakk om en ekstrem høyttaler.

Har du erfaring med McIntosh' sine forforsterkere, eller har du andre forforsterkere å anbefale? De må ha tonekontroll, og passe til den klangsignaturen som jeg beskrev noen cm oppover i tråden.
    Jeg har ingen direkte erfaring med forforsterkerne til McIntosh, kun hatt effekt fra dem hjemme. Men har lyttet litt på Soundgarden og det OSER kvalitet over alle McIntosh sine produkter, MEN jeg mener det finnes annet i disse prisklassene å billigere som jeg heller hadde prøvd meg på. Men spørs jo alltid på hva som skal drives, men kjørte Parasound P3 sammen med A21 på en rekke høytallere å må si den overbeviste skikkelig. Ingen dyr forsterker oppsett, A21 er helt topp, men P3 er litt "billig" om jeg får si det uten å banne i kirka! Vet ikke om du har sagt hva hele greia skal koste, men selv er jeg litt forelsket i Parasound. Må innrømme det, er veldig allround som leverer det den skal!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •