Parasound JC1 vs. McIntosh MC402 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 65
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Tenker du å kjøpe JC1 eller 402 for å bruke sammen med CM9 for å rocke opp denne?
    Hvis det er tilfelle tror jeg du er iferd med å bruke svært mye penger som ikke nødvendigvis påvirker resultatet veldig mye.
    Vi har alle forskjellig meninger om betydning av de forskjellige komponentene, så jeg skal ikke si hva som er rett og galt for deg eller andre. Men jeg ville tenkt meg svært nøye om før jeg la ut 30-70 000kr i elektronikk til en høyttaler som ikke fungerer slik du ønsker.

Forskjellene mellom "bra" elektronikk er ikke enorme. Og forskjellene oppstår i samspill med lasten den driver. Derfor er ikke alle lytteerfaringer overførbare til andre høyttalere.

På en annen side: gjør du en god deal brukt er det vanligvis greit å selge slike merkevarer videre.
    Jeg er faktisk ganske enig i dette. Min erfaring er at en god match er viktig mellom forsterker og høyttalere, men at match mellom høyttalere, plassering og rom er langt viktigere. For en tid siden spilte jeg et par dager på mine Piega TC70x (ny pris nå er 95 lapper) med en 15 år gammel NAD 214 (ny pris da ca 3500.-). Det var totalt overlegent feks Celestion 300 (også 15 år gamle ht - ny pris ca 12000.-) over mc501 (ny pris nå er 100k).

Jeg forstår godt tanken at du vil ha et forsterker-sett som "funker til alt", men jeg tror likevel at du får mere ut av å legge 20-30k ekstra på ht. (Jeg sier TROR for jeg aner jo ikke hvilken type musikk du liker, rommet du har mm.)

Jeg har kun hørt JC1 i demo-setting og kjenner ikke disse godt nok til å kunne anbefale hverken for eller imot. Min erfaring med McIntosh er primært gjennom mcd301/C220/mc501. Jeg har aldri opplevd det samme som Skrotnisse refererte til med mc402 på JBL Array. Det jeg imidlertid vil si er at når jeg skiftet fra Electrocompaniet AW250R til mc501 så ble musikken mer behagelig i lengden, og jeg sitter gjerne lengre og hører på en plate uten å skifte. Det er godt nok for meg, og kanskje ikke noe man klarer å få med seg gjennom en kort butikkdemo.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Må protestere høøøøøøylydt med deg her

Bare nevner noen: LC audio Zapsolute, Gryphon Tabu, Marantz SM11/MA9, Tandberg Huldra/Sølvsuper, Cayin 265Ai ++++
    Nå har nok ikke jeg hørt så mange forskjellige forsterkere på dem som deg, så her legger jeg meg dønn paddeflat
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    J

Jeg forstår godt tanken at du vil ha et forsterker-sett som "funker til alt", men jeg tror likevel at du får mere ut av å legge 20-30k ekstra på ht. (Jeg sier TROR for jeg aner jo ikke hvilken type musikk du liker, rommet du har mm.)
    Jeg er forsåvidt enig i dette utsagnet, men jeg vil også si det sånn at det kommer an på ens langsiktige planer.

Om man er bestemt på å gå høyt opp i pris på både ht og effekt i lengden så kan det være like greit å klaske til med ett par high end effekttrinn med en gang slik at de er i boks.

Bakdelen er at smaken kan forandre seg frem til man får råd til ett par dyre høytalere og da er det ikke sikkert at effekttrinna er like "bra" i ens ører.

Sånn sett er det greit å holde en viss balanse, men bakdelen med dette igjen blir jo det tapet man går på når man selger - om man har kjøpt splitter nytt..

Fordeler og bakdeler er det med alle løsninger...
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Stort sett forsterkere som heller mer mot den varme enden av skalaen enn den lyse. Dagens rf-serie blir noe lys og pistrete for min del. Den gamle var vilter den også, men ikke så skarp i kantene.
    Det blir spennende å se, nå som den nye RF-7 II er på vei overdammen, om de nye versjonene er enklere å hanskes med når det kommer til matching. Håper å ta en tur til Stereofil eller andre Klipsch-førende sjapper å få hørt på den når den er vel i hus

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det ene ikke utelukker det andre da, snarere tvert imot. Grunnen til at jeg ønsker meg en god "allround"-forsterker som kan vare i en del år, er jo nettopp at det gir fleksibilitet til å bytte ut høyttaler. Mitt hovedproblem med hifihøyttalere har alltid vært slitsomme overtoner, så da vil det nok være dumt av meg å investere tungt i merker som Hegel, Classe eller Lyngdorf, som til dels kan øke dette problemet med typiske "lyse i toppen"-merker som Dali og Klipsch. Parasound, McIntosh og trolig EC vil antakelig være bedre alternativ for meg, og jeg tror ingen av de aktuelle høyttalerne i nærmeste fremtid vil bli for mørke eller for tilbakelente med disse forsterkerne.

Jeg er enig med deg i at høyttaler er viktigst. Så selv om jeg har CM9 nå, og ikke er maks fornøyd med dem, ble ikke denne tråden primært opprettet for å reparere dette. Her er jeg ute etter et mer langsiktig perspektiv.

Per nå har jeg et middels stort rom, men kanskje det blir større i fremtiden. Det hadde vært fint med utstyr som kunne flekse litt sånn sett også. Kjipt å måtte bytte ut alt av utstyr bare fordi man får litt flere kvadrat. Dog skal man ikke se bort fra at det kan være morsomt å skifte ut ting i ny og ne også. Jeg har ikke noe imot å skifte utstyr i seg selv. Jeg er bare redd for å komme inn i en evig spiral hvor jeg aldri slår meg til ro og er tilfreds i mer enn tre måneder av gangen.

Skrotnisse er, såvidt jeg forstår, en person som elsker å gi på skikkelig med enorme høyttalere. Det er kanskje derfor han syntes at MC402 var dårlige greier. Det som imidlertid høres rart ut er at den skal være kjedeligere enn MC252, men hva vet jeg? Uansett er det for min del viktigere at det er musikalsk behagelig og null stress, samtidig som det er trøkk. I så måte håper jeg at McIntosh kan passe meg. Poenget ditt med lyttetretthet er veldig viktig for meg.

Når dette er sagt er jeg også nysgjerrig på andre merker som får enormt gode kritikker til tross for færre watt, som for eksempel Naim, Emitter, og kanskje Accuphace og Pass Labs. Men hvor gode er disse egentlig, og hvor tung last kan de bære? På det området har jeg mye å lære. Opplys meg gjerne. Ta for eksempel en høyttaler som Tannoy DC10T med to 10" elementer, og en følsomhet på 93db. Hvor mye trenger den av krefter for å spille bra på normalt volum? Kanskje det ikke trengs verstingkrefter fra hverken McIntosh eller Parasound? Men så var det dette med pre da... Merker som Naim og Emitter er jo så designete og stilrene at de ikke har plass til en eneste knapp på sine forforsterkere, hvilket overlater desto mindre kontroll til eieren.

Det er det som er så j***** med hifi. Det blir aldri perfekt. Akkurat som når man har funnet en bra dac, men så har den selvsagt ikke hverken trådløs overføring eller fjernkontroll...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det blitt satt noe "release date" i Norge på RF-7 mk2?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meg bekjent, men det er på det rene at en del butikker i USA allerede har dem inne. Jeg vil tro at de er i ferd med å bli skipet ut i disse dager, og sannsynligvis vil vi kunne få høre dem i Norge før jul.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Ikke slik de burde drives

Eide selv rf7 for noen år sida.

Vincent sp992 (2x300w): Bra kontroll, bra lyd.
    Midgard oberon 6.1 (2x600w): satans bra kontroll, men ikke noe lyd man skriver hjem om.

RF7 er ekstremt effeksultne og jeg tviler ikke på at de kan drives av mc275r, men da er man milevis unna potensialet i dem.

Har selv hatt timesvis på timesvis med mc275 på rf82 også; og selv om den kontrollere høytalerne til et visst punkt er den altfor puslete når man skrur opp for å få det berømte klipsch-trøkket.

Hmmm ja hva skal man si . Jeg har en følelse at du liker å nyte musikk godt over 120 db?

Vil påstå at opp til et nivå der vi må snakke høylytt for å høre hverandre / nermest brøle, så har mc 275 stålkontroll på RF 7. Følte ikke midgard 600Watterne hadde mer kontroll, men det kan vaere for jeg aldri har skrudd opp nok Eller har ikke hørt de i store nok rom, tror dette kan vaere ett viktig poeng.

Men RF 7 er vel 102 db/1W / 1M om jeg ikke husker feil. Og da kan du jo i teorien spille over 120 db på en mc 275 ( 64 W ) .

Men er vel en subjektiv ting dette, går jo selv over til 10W snart på mine Glenair og jeg tror det blir nok selv om de er bare er oppgitt til 95db/1W

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    IJeg vil tro at de er i ferd med å bli skipet ut i disse dager, og sannsynligvis vil vi kunne få høre dem i Norge før jul.
    Er i alle fall det som er planen så vidt jeg har hørt
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra den infoen jeg har, ser vi mkII i Norge om 4-5 uker allerede.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når dette er sagt er jeg også nysgjerrig på andre merker som får enormt gode kritikker til tross for færre watt, som for eksempel Naim, Emitter, og kanskje Accuphace og Pass Labs. Men hvor gode er disse egentlig, og hvor tung last kan de bære? På det området har jeg mye å lære. Opplys meg gjerne. Ta for eksempel en høyttaler som Tannoy DC10T med to 10" elementer, og en følsomhet på 93db. Hvor mye trenger den av krefter for å spille bra på normalt volum? Kanskje det ikke trengs verstingkrefter fra hverken McIntosh eller Parasound? Men så var det dette med pre da... Merker som Naim og Emitter er jo så designete og stilrene at de ikke har plass til en eneste knapp på sine forforsterkere, hvilket overlater desto mindre kontroll til eieren.
    For egen del ville jeg ikke tenkt for mye på max effekt. I det lange løp har man mer glede over å ha funnet en forsterker som kan spille høyt nok og som passer bra til høyttalerne. Spranget fra 100 til 200W er ikke viktig nok etter min mening målt opp mot viktigheten av at det klinger bra i ørene og passer høyttalerne.

Selvsagt er det kult om man får alt på en gang, men utvalget av velklingende 100-wattere er en del større enn ditto 200wattere. 100 gode watt på f.eks. DC-10T burde fungere meget bra i de fleste situasjoner hvis man ikke er dedikert headbanger.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er så j***** med hifi. Det blir aldri perfekt.
    Jeg har en god kompis som har som grunnregel (ikke spesielt i forhold til HiFi altså) at han alltid kjøper "det beste" han har råd til - og hevder at det er sjelden du angrer på at du kjøpte "det beste".

Det har jeg gjennom årenes løp mått si meg enig i ganske ofte. Nyttårsforsettet mitt for 2010 var at jeg skulle få meg et par med mc501 - for meg var de "det beste" jeg kunne tenke meg. Det gikk ikke lengre enn til 4. januar før jeg hadde bestilt et par med mc501 - det var jo bare å få det gjort...

Jeg prøver å være litt forsiktig med å komme med kostbare anbefalinger på forumet - fordi jeg ikke ønsker å motivere folk til å bruke mer penger enn lommeboka dems har godt av - eller fordi jeg faktisk heller ikke vet hva som er best for dem. Likevel er det verdt å tenke på dette med å kjøpe det beste man "kan ta seg råd til". Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg i dag ikke har noen komponent som jeg kunne tenke meg å bytte ut. Så for meg er det så godt som "perfekt"! Hvis det er slik at JC1 eller mc402 eller noen annen forsterker kan gi deg litt av den følelsen - da er det kanskje bare "mye penger" men ikke "dyrt". "Dyrt" blir det kanskje dersom du kjøper noe som ikke er det du egentlig vil ha, men noe som bør være "godt nok". Da kommer gjerne oppgraderingssyka tilbake...8)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som enten romproblem, eller uinnspillte høyttalere. Eventuelt dårlige rør i C220.
    Alt var nytt. Mulig det var årsaken, men en kan vel heller ikke stikke under en stol at den gamle RF-toppmodellen blir vel tøff i toppen for ganske så mange hifi-stuer.

Når det er sagt så skal jeg prøve den nye mkII i heimen så fort det lar seg gjøre. Jeg har troen på at A32 kan matche disse godt. Prøvde tidligere RF-32 med Primare A30.1 og de to lydsignaturene syns jeg fungerte meget bra sammen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som enten romproblem, eller uinnspillte høyttalere. Eventuelt dårlige rør i C220.
    +1

jeg tør vedde min utslitte lever på at dette ikke er et C220 problem!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en god kompis som har som grunnregel (ikke spesielt i forhold til HiFi altså) at han alltid kjøper "det beste" han har råd til - og hevder at det er sjelden du angrer på at du kjøpte "det beste".

Det har jeg gjennom årenes løp mått si meg enig i ganske ofte. Nyttårsforsettet mitt for 2010 var at jeg skulle få meg et par med mc501 - for meg var de "det beste" jeg kunne tenke meg. Det gikk ikke lengre enn til 4. januar før jeg hadde bestilt et par med mc501 - det var jo bare å få det gjort...

Jeg prøver å være litt forsiktig med å komme med kostbare anbefalinger på forumet - fordi jeg ikke ønsker å motivere folk til å bruke mer penger enn lommeboka dems har godt av - eller fordi jeg faktisk heller ikke vet hva som er best for dem. Likevel er det verdt å tenke på dette med å kjøpe det beste man "kan ta seg råd til". Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg i dag ikke har noen komponent som jeg kunne tenke meg å bytte ut. Så for meg er det så godt som "perfekt"! Hvis det er slik at JC1 eller mc402 eller noen annen forsterker kan gi deg litt av den følelsen - da er det kanskje bare "mye penger" men ikke "dyrt". "Dyrt" blir det kanskje dersom du kjøper noe som ikke er det du egentlig vil ha, men noe som bør være "godt nok". Da kommer gjerne oppgraderingssyka tilbake...8)
    Bra innlegg, og jeg er enig i det meste. Kameraten din har rett. Hvis det står mellom et mellomdyrt/mellombra og et dyrt/bra produkt, bør man gå for det beste umiddelbart så fremt det finnes mulighet til det økonomisk. I motsatt fall vil man begynne å angre og irritere seg allerede i bilen hjem, og det er alt annet enn digg.

Én ting er penger; det vil legge en del føringer/begrensninger for ens muligheter. Men samtidig er penger enkle å forholde seg til på den måten at de er veldig lette å forstå. Man vet at hvis man sparer 5000 kroner i måneden til hifi, så kan man bruke 60 000 kroner i året. Slik sett vil man kunne få råd til mye etter hvert, hvis man bare prioriterer det høyt nok. Et større problem er å finne de rette kombinasjonene, fordi det krever høy kunnskap om et utall produkter, og man må regne med en del prøving og feiling. Poenget mitt er at pengene skal jeg alltids klare å skrape sammen med tid og stunder, men å vite hva jeg bør bruke dem på er mildt sagt en utfordring.

Slik jeg ser det nå er et drømmeanlegg omtrent som følger:
    Høyttalere 30-60 tusen nypris
    Forsterker: 60-100 tusen nypris
    Sub: 10-30 tusen nypris
    DAC: 10-25 tusen nypris
    Kabler: 3-10 tusen nypris

Altså kan drømmeanlegget koste alt fra et stykke over 100 000 til et stykke over 200 000 kroner (uten masse prøv/feil/bytt), i tillegg til eventuelle hifimøbler, romtiltak og lignende. Innenfor disse rammene finnes utallige muligheter. For meg personlig ville alt vært mye lettere dersom (1) hifihøyttalere generelt var noe mer forsiktige i toppen og mer tilgivende overfor dårlige innspillinger, (2) alle forforsterkere hadde rikelig med innstillingsmuligheter, (3) alle suber hadde EQ, presets og fjernkontroll, og (4) alle DAC'er hadde trådløs overføring og fjernkontroll.

En annet utfordring er at det krever mye innsats å få demonstrert produkter på en ordentlig måte. Det er haugevis av butikker som fører haugevis av interessante merker. Ofte har de ikke inne det man vil høre på, butikken er full av folk, man vil ikke mase for mye i hver enkelt butikk, man liker ikke innehaveren osv. Det er også grenser for hvor mye man orker å mase om hjemlån. Dermed må man ta noen sjanser, hvilket øker risikoen for bomkjøp. Jeg mener ikke å være negativ her, for egentlig er et godt vareutvalg et luksusproblem, og lytterunder kan være både hyggelig og morsomt. Likevel er det en omfattende jobb å skaffe seg det perfekte anlegg, med mindre man har griseflaks ved første forsøk.

Som du er inne på må hver enkelt vurdere hvor mye penger det er riktig å bruke, på grunnlag av hvor mye dette betyr for dem. Likevel mener jeg at varselbjellene bør ringe dersom man stadig oppgraderer for 20-30 tusen kroner, og forbedringen er på placebonivå. Da har man fått et avhengighetsforhold til hobbyen som neppe er sunn.

Som den amatør jeg er har jeg nok sett meg litt blind på watt, men det begynner å demre for meg at jeg også bør vurdere klasseforsterkere som færre av dem. Det er tross alt god lyd på moderate volum som er det viktigste. Hvis 100 watt er nok for relativt voksne høyttalere blir utvalget som må vurderes meget stort.

Dette ble mye babbel, men det er jo morsomt å gruble litt

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg personlig ville alt vært mye lettere dersom (1) hifihøyttalere generelt var noe mer forsiktige i toppen og mer tilgivende overfor dårlige innspillinger, (2) alle forforsterkere hadde rikelig med innstillingsmuligheter, (3) alle suber hadde EQ, presets og fjernkontroll, og (4) alle DAC'er hadde trådløs overføring og fjernkontroll.
    Dette ble mye babbel, men det er jo morsomt å gruble litt
    Grubling er halve hobbyen!

Hvis du ikke allerede har et godt dempet rom så ville jeg begynt i den enden - for å fjerne hissig diskant. Ellers så bør merker som Sonus Faber, Vienna Acoustics og Tannoy kanskje stå på sjekk-lista di. De går normalt for å være litt snille i toppen.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

jeg tør vedde min utslitte lever på at dette ikke er et C220 problem!
    Etter en gjennomgang av diverse bilder på datamaskinen tør jeg ikke å vedde min utslitte lever i mot. Det var faktisk ikke en C220 som jeg lånte. Ser nå at det var en C41. Beklager, jeg er visst fortsatt æresmedlem i korttidsminneforeningen.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså kan drømmeanlegget koste alt fra et stykke over 100 000 til et stykke over 200 000 kroner (uten masse prøv/feil/bytt), i tillegg til eventuelle hifimøbler, romtiltak og lignende. Innenfor disse rammene finnes utallige muligheter. For meg personlig ville alt vært mye lettere dersom (1) hifihøyttalere generelt var noe mer forsiktige i toppen og mer tilgivende overfor dårlige innspillinger, (2) alle forforsterkere hadde rikelig med innstillingsmuligheter, (3) alle suber hadde EQ, presets og fjernkontroll, og (4) alle DAC'er hadde trådløs overføring og fjernkontroll.

Du ser jo etter eq både i en forforsterker og en sub. Dette vil jo gjøre at du kan tilpasse systemet til den lyd du liker. Er høytalerne for harde i toppen, vil du kunne dempe dette. Er det for dårlig trøkk i bass eller mellombass, kan du justere dette.

Om du også ønsker å bruke en sub i de nedre oktaver, så behøver du jo ikke liker mye krefter (om du deler av hovedhøytalerne dine ett stykke oppe i frekvensormrådet. eks. 80hz).

Både en god sub med eq, og en god pre. med eq gjør at du har det litt lettere ved å finne en høytaler som passer deg.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen har forslag til høyttalermerker som passer McIntosh, er de hjertelig velkomne til å dele sine erfaringer her

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen har forslag til høyttalermerker som passer McIntosh, er de hjertelig velkomne til å dele sine erfaringer her

Klipsch Palladium!!!
    JmLab Utopia
    Tannoy Prestige
    Sonus Faber Cremona/Homage
    B&W D serie

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine