Parasound JC1 vs. McIntosh MC402 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Jeg har ingen direkte erfaring med forforsterkerne til McIntosh, kun hatt effekt fra dem hjemme. Men har lyttet litt på Soundgarden og det OSER kvalitet over alle McIntosh sine produkter, MEN jeg mener det finnes annet i disse prisklassene å billigere som jeg heller hadde prøvd meg på. Men spørs jo alltid på hva som skal drives, men kjørte Parasound P3 sammen med A21 på en rekke høytallere å må si den overbeviste skikkelig. Ingen dyr forsterker oppsett, A21 er helt topp, men P3 er litt "billig" om jeg får si det uten å banne i kirka! Vet ikke om du har sagt hva hele greia skal koste, men selv er jeg litt forelsket i Parasound. Må innrømme det, er veldig allround som leverer det den skal!
    Jeg liker Parasound selv, men på pre-området har jeg inntrykk av at de kunne levert bedre. Jeg har selv P3 nå. Synes for så vidt den er pen og fungerer bra, men jeg har ikke så stort sammenligningsgrunnlag. Kanskje andre ville vært bedre? Generelt synes jeg det ser ut til å være lettere å finne en god effekt enn en god pre.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hehe, poenget mitt var at jeg ikke trenger effekt i den grad særlig Array trenger. Men bra med krefter er jo alltids en fordel. Det blir likevel et spørsmål om å finne en balanse i forholdet mellom behov og pris.
    Jeg kjører nå XPA-1, som har alt jeg måtte ønske av kraft til mine RF-63, sammen med en forforsterker(hybrid) som har en egen linjegang innom en rørdel(som kan slås av og på).

Med denne kombinasjonen, en kraftig transistor, og en rørpre, får jeg både i pose og sekk hva gjelder trøkk og detaljer, og sjelen og varmen fra rørdelen. Dette har gitt meg et smålig nirvane hva angår lydsignatur. En lydsignatur som ikke er fjern fra den du ønsker å oppnå, selv om en slik tolkning selvsagt er subjektiv.

Når det gjelder dine innledende spørsmål, så kan jeg ikke bidra noe der, for jeg kjenner ikke Parasound eller MC noe særlig. Rent teoritsk, ser jeg ingen problem med å kjøre MC-pre på en JC-effekt, og jeg skjønner at du da ønsker å høre andres erfaringer før det eventuelt testes.

Lykke til!

Ps. Min nåværende komponenter har ikke løsning for tone-kontroll.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir dog litt redd når skrotnisse beskriver lyden fra McIntosh' effekt som "ekstremt pent og pyntelig" og "falt fullstendig igjennom", selv om det for hans vedkommende var snakk om en ekstrem høyttaler.
    Bortsett fra at Skrotnisse uttaler seg her om mc402 og ikke deres andre produkter.

Med tanke på at du pr dags dato kjører b&2 bør du kanskje ikke akkurat oppsøke tilbakelente forsterkere?

Når det gjelder firmaets forforsterkere kan jeg imidlertid ikke finne noe å sette fingeren på.

C46 er noe strammere i lydsignaturen og et langt bedre bassfundament enn f.eks. c220 (som jeg selv kjører) mens c220 - i mine ører - låt mer livlig, troverdig og engasjerende på samtlige paramtere utenom bassområdet.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Jeg kjører nå XPA-1, som har alt jeg måtte ønske av kraft til mine RF-63, sammen med en forforsterker(hybrid) som har en egen linjegang innom en rørdel(som kan slås av og på).

Med denne kombinasjonen, en kraftig transistor, og en rørpre, får jeg både i pose og sekk hva gjelder trøkk og detaljer, og sjelen og varmen fra rørdelen. Dette har gitt meg et smålig nirvane hva angår lydsignatur. En lydsignatur som ikke er fjern fra den du ønsker å oppnå, selv om alt selvsagt er subjektivt.
    Veldig spennende kombinasjon du har der, det må jeg si. Jeg har tenkt på dette med rørpre, men har slått det fra meg fordi jeg har inntrykk av at det er en del jobb med rør? Men arrestér meg om jeg tar feil. Vil gjerne høre mer om det.

Hva slags hybridforforsterker er det du har? Har du en link?

Det kan godt hende at du har rett i at kombinasjonen rør/transistor er midt i blinken for min lydsmak. Dette er vel kanskje en god kombinasjon både for Klipsch og Tannoy?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Bortsett fra at Skrotnisse uttaler seg her om mc402 og ikke deres andre produkter.

Med tanke på at du pr dags dato kjører b&2 bør du kanskje ikke akkurat oppsøke tilbakelente forsterkere?

Når det gjelder firmaets forforsterkere kan jeg imidlertid ikke finne noe å sette fingeren på.

C46 er noe strammere i lydsignaturen og et langt bedre bassfundament enn f.eks. c220 (som jeg selv kjører) mens c220 - i mine ører - låt mer livlig, troverdig og engasjerende på samtlige paramtere utenom bassområdet.
    Ja, skrotnisse uttaler seg om MC402. Men dette er tross alt et kraftig og dyrt produkt som bør ha høy kvalitet. Man bør ikke mangle noe hvis man kobler opp en MC402 på en "normal" høyttaler, og med det in mente var kommentaren din en smule skremmende.

Hm, mener du at B&W er veldig tilbakelente? Det er jeg ikke enig i. Mellomtonen på CM9 er ganske frempå, synes jeg. Nå vet ikke jeg om du opplever Parasound som tilbakelent? Den er i hvert fall mer tilbakelent enn NAD M3 var, noe som for meg er positivt.

Hva tror du om kombinasjonen C46/JC1? Trist at en preamp til 53000 kr låter mindre livlig, troverdig og engasjerende enn en til 30000 kr. Eller... i utgangspunktet er jo det hyggelige nyheter. Men så er det meg som gjerne vil ha tonekontroll da... Dette er kanskje et eksempel på at ting kan bli for "hifi" til å være engasjerende...

Dog, C220 har jo også tonekontroll, selv om den er mindre avansert enn på C46. Hvordan er din erfaring med rørpre og transistoreffekt? En god kombinasjon på alt av hornhøyttalere, eller?

Akkurat nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan C220 hadde lått i forhold til P3 på min A21.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende kombinasjon du har der, det må jeg si. Jeg har tenkt på dette med rørpre, men har slått det fra meg fordi jeg har inntrykk av at det er en del jobb med rør? Men arrestér meg om jeg tar feil. Vil gjerne høre mer om det.

Hva slags hybridforforsterker er det du har? Har du en link?

Det kan godt hende at du har rett i at kombinasjonen rør/transistor er midt i blinken for min lydsmak. Dette er vel kanskje en god kombinasjon både for Klipsch og Tannoy?
    Jeg er forholdsvis fersk innenfor rør selv, og har ikke så mye å bidra med når gjelder forskjellige løsninger.
    Denne hybrid saken min er en Peachtree Nova, som innhar både DAC, prebiten som kan rutes gjennom et rør av typen 6922, og Klasse A forsterker på 80watt. Per nå bruker jeg DAC-biten og pre-delen. Denne Novaen er kjekk sak, da den har mye funksjonalitet i et relativt lite kabinett.

Det finnes mange hybridsløsninger der ute, og jeg er sikker på at det er mange som kan bidra med alternativer og efaringer her.

Utifra det jeg selv har opplevd i mitt oppsett nå, tror jeg en hybrid-løsning potensielt er å anbefale for svært mange høyttalere, som f.eks. Klipsch og Tannoy.

Edit: Legger til produsentens ord om Novaen hva gjelder lyden i pre-delen:
    Sitat Opprinnelig postet av Nova
    The Sound: The Nova pre-amp section uses a 6922 tube with a Class A output stage. Why? Because we love the sound! This is where art meets science and there's a certain magic that solid-state can't quite match. The tube maintains a high level of detail while taming harsh digital files. We strive for a musical presentation rather than questing for that Nth level of "in your face" extension. The quest for music reproduction shouldn't be a contest to attain the highest number, rather one to seek an emotional exerience while maintaining the musical intent of the artist. Our goal is for you to enjoy the music, not think about the box.

Having said that, we're also proud of the numbers... see spec sheet...

So do we feel we have a fantastic preamp in the Nova? Oh yes!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Utifra det jeg selv har opplevd i mitt oppsett nå, tror jeg en hybrid-løsning potensielt er å anbefale for svært mange høyttalere, som f.eks. Klipsch og Tannoy.
    Er forskjellen stor mellom rør- og transistorpre? Jeg har dessverre aldri hørt rør før, og må innrømme at jeg er veldig nysgjerrig på det. Skulle gjerne hatt en demo et eller annet sted.

Edit: Beskrivelsen fra produsenten traff meg rett i hjertet

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Beskrivelsen fra produsenten traff meg rett i hjertet
    Hehe, ikke verst det

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende beskrivelse, dette. Det er imidlertid et par uttrykk jeg gjerne skal ha utdypet. Hva menes med at McIntosh er musikalsk, og gir innlevelse i musikken? Har dette med hvor virkelighetsnært det er å gjøre?

Vil du si at Parasound er mer tilbakelent? Du nevner at mellomtonen på en måte er nedprioritert?

Hvilken av disse vil passe best til høyttalere som er litt frempå/skarpe i toppen? Jeg opplever det som et ganske vanlig problem på hifi-høyttalere, så det er et viktig moment å ta med.

Hvilken av disse er mest tilgivende overfor dårlige innspillinger?

Hva tror du om en kombinasjon mellom disse merkene, for eksempel McIntosh C46 som forforsterker og JC1 som effekt?

Musikken jeg hører på er ganske variert, men jeg opplever det mest problematisk å "få til" litt utaggerende metal og tynne 80-tallspopinnspillinger. Så en forsterker som fikser disse to hadde vært å foretrekke.
    Når jeg snakker om musikalsk, snakker jeg om innlevelse, lydbilde, realisme, dynamikk etc. Du kan vel kanskje kalle Parasound litt tilbakelent ja, høflig og rafinert vil jeg kalle den Kan absolutt anbefale den, bra dynamikk, mengder med kraft, gjennomsiktig og forsiktig lyd.

Ingen av disse forsterkerne er skarpe i toppen vel og merke, men det er veldig mange ting som kan forårsake skarp lyd etter min erfaring, så ikke tro at et forsterkerbytte utretter mirakler. Jeg har hørt 100vis av dårlige anlegg til mange hundre tusen og også i millionklassen med skarp og ulevelig lyd. Mange kjøper seg i hjel på utstyr med forventninger om at de skal løse et problem med dyr elektronikk uten at resultatet blir særlig bedre. Husk på at høyttalerne bare spiller de frekvensene de får beskjed om, hvis de får beskjed om å spille skrikete ulyder, så gjør de det, med mindre de ikke er avrundet i toppen e.l.

Ekspempel på ting du bør passe på:

- Refleksjoner fra harde veggflater, flutter ekko i verste fall
    - Utfasning i bassen p.g.a. bassrefleksjoner
    - Støy på strømnettet eller fra andre plasser
    - Feil tonal balanse eller dårlig match med kablingen
    - Resonansproblemer i høyttalere/elektronikk

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sammenlignet JC1 og MC402 mye. For egen del falt JC1 gjennom på alt utenom krefter. Ble alt for mye "technicolor" for meg. Den legger til både her og der. Artig på en del musikk, men plagsomt på mye annet. MC402 gav ut det som gikk inn.

Er enig i at MC402 på Array1400 er en uheldig match. Blir rett og slett for lite basskontroll. Holder man seg til mer normale konstruksjoner er det ikke noe problem.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Har sammenlignet JC1 og MC402 mye. For egen del falt JC1 gjennom på alt utenom krefter. Ble alt for mye "technicolor" for meg. Den legger til både her og der. Artig på en del musikk, men plagsomt på mye annet. MC402 gav ut det som gikk inn.

Er enig i at MC402 på Array1400 er en uheldig match. Blir rett og slett for lite basskontroll. Holder man seg til mer normale konstruksjoner er det ikke noe problem.
    Hei Tim

Har du noen formening om hvorvidt McIntosh MC402 (og/eller sågar MC252) vil kunne drive eksempelvis Tannoy DC10T, Dynaudio Focus 360 eller Klipsch RF-7 på en god måte? Jeg regner med at disse (i alle fall de to førstnevnte) går under hva som kan kalles "normale konstruksjoner"?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hjemme ble i hvert fall kombinasjonen RF-7 og MC252/C220 alt for hissig i toppen. Det måtte konsumeres i store menger for å tørre og dra volumknotten litt opp.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tim

Har du noen formening om hvorvidt McIntosh MC402 (og/eller sågar MC252) vil kunne drive eksempelvis Tannoy DC10T, Dynaudio Focus 360 eller Klipsch RF-7 på en god måte? Jeg regner med at disse (i alle fall de to førstnevnte) går under hva som kan kalles "normale konstruksjoner"?
    Kan hvertfall uttale meg anngåendes Klipsch RF 7. Har hørt mc 275 på den høytalleren og det er en match made in heaven. Har selv eigt RF 5 og RF 83 ( som ble det nye flaggskipet i RF serien etter RF 7 ) og brukte mc 275 på disse og det var også helt fantastisk bra .

Så kan trygt anbefale mc 252 på RF 7 iallefall, men personlig ville jeg hatt mc 275 på den høytalleren. Er desverre usikker på de 2 andre høytallerene du nevner, men Tannoyen skulle ihverfall gå fint etter specs.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Her hjemme ble i hvert fall kombinasjonen RF-7 og MC252/C220 alt for hissig i toppen. Det måtte konsumeres i store menger for å tørre og dra volumknotten litt opp.
    Javel? Jeg begynner å lure på hva som egentlig passer til Klipsch. Er det kun rør hele veien som fungerer? Merkelig å lage høyttalere som er så vanskelige å matche :-?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Kan hvertfall uttale meg anngåendes Klipsch RF 7. Har hørt mc 275 på den høytalleren og det er en match made in heaven.
    Hadde CM275, med sine 2 x 75 w, sjans til å drive de store beistene der, altså?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde CM275, med sine 2 x 75 w, sjans til å drive de store beistene der, altså?
    Ikke slik de burde drives

Eide selv rf7 for noen år sida.

Vincent sp992 (2x300w): Bra kontroll, bra lyd.
    Midgard oberon 6.1 (2x600w): satans bra kontroll, men ikke noe lyd man skriver hjem om.

RF7 er ekstremt effeksultne og jeg tviler ikke på at de kan drives av mc275r, men da er man milevis unna potensialet i dem.

Har selv hatt timesvis på timesvis med mc275 på rf82 også; og selv om den kontrollere høytalerne til et visst punkt er den altfor puslete når man skrur opp for å få det berømte klipsch-trøkket.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel? Jeg begynner å lure på hva som egentlig passer til Klipsch. Er det kun rør hele veien som fungerer? Merkelig å lage høyttalere som er så vanskelige å matche :-?
    Stort sett forsterkere som heller mer mot den varme enden av skalaen enn den lyse. Dagens rf-serie blir noe lys og pistrete for min del. Den gamle var vilter den også, men ikke så skarp i kantene.

Den eneste Klipsch-serien jeg vil så å si utelukkende anbefale rør på er den gamle heritage serien
    -------
    Mvh
    Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Dette høres ut som enten romproblem, eller uinnspillte høyttalere. Eventuelt dårlige rør i C220.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tim

402 bør fungere glimrende på alle 3. RF-7 går under det jeg kaller normal konstruksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Den eneste Klipsch-serien jeg vil så å si utelukkende anbefale rør på er den gamle heritage serien
    Må protestere høøøøøøylydt med deg her

Bare nevner noen: LC audio Zapsolute, Gryphon Tabu, Marantz SM11/MA9, Tandberg Huldra/Sølvsuper, Cayin 265Ai ++++

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •