På tide å bytte ut min 11 år gamle Yamaha RX-V595

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På tide å bytte ut min 11 år gamle Yamaha RX-V595

Jeg har overnevnte reciver kjøpt i 1999. Den har vært grei, men aldri blåst meg av banen. Den har for det meste drevet mine Yamaha NS300 høytalere og et par skralle Energy EXL 15 bakhøytalere.
    Lyden i NS300 er jeg rimelig fornøyd med, men jeg føler at jeg aldri har fått utnyttet deres potensialet. Noen få ganger har jeg hørte lovende kraftreserver i dem, men mistenker at min nåværende reciver ikke er mann nok til oppgaven. Så nå skal jeg bytte den ut. Jeg kommer nå også endelig til å kjøpe meg en sub. Mest sannsynlig SVS PB12-NSD.
    Jeg var opprinnelig interessert i en Onkyo 808. En kompis kjøpte en, og er veldig fornøyd. I mellomtiden har nå andre aktører fått ut sine modeller og av de er det Yamaha og Pioneer som virker mest lovende for meg. Jeg har som sagt hatt Yamaha i mange år, men vet ikke om jeg nødvendigvis vil gå for det igjen. Av det jeg har fått med meg rundt omkring så har Yamaha den mest korrekte lyden av de nenvte tre. God detalje i lydbildet og veldig bra surround, Onkyo har derimot mer trøkk i lyden. Forsterkeren du vil ha om lytting til eksplosjoner og jordskjelv er en stor hobby. Pioneer ser ut til å legge seg midt i mellom med det gode både fra Yamaha og Onkyo. Iallefall i det øvre prisjiktet.
    Så jeg har fundert mellom:

Onkyo TX-NR808
    Yamaha RX-V1067
    Pioneer VSX-1020

Jeg kommer utelukkende til å bruke denne forsterkeren til film. Musikk er et ikke-tema. Jeg kommer til å koble til min htpc og xbox360. Thats it. Hva er da den beste forsterkeren med tanke på mine høytalere. Bakhøytalerne skal selvsagt byttes ut samtidig, men aner ikke hva jeg skal velge der enda.

Når jeg nå har nevnt det, så må jeg spørre: trenger jeg så store forsterkere for å drive mine høytalere (og kommende bakhøytalere) og nevnte sub? Jeg leser jo også at alle de nevnte produsentene sine forsterkere i 4-5000-kroners-klassen også får toppkarakterer. Vil disse egentlig holde i massevis for meg? Jeg vil ikke vende på kronene her. Kommer sansynligvis til å ha min nye forsterker i ti år også, men ser ikke noe poeng i å bruke mer enn nødvendig. Men nå vil jeg ha noe som virkelig trøkker. Forsterker skal ikke være flaskehalsen i oppsettet.

Jeg er som dere skjønner ingen hifi-entusiast, men er i høyeste grad en lydentussiast. Lyd er for meg 50% av filmen, minst. Så kom med deres mange ekspertråd, så får vi se hvor det bærer.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V1067 til 6.495 på Elkjøps superhelg - er det da mer å tenke på? :-)

Yamaha Surround Receiver - Elkjøp

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt klart ut til å være et kjempetilbud. Men akkurat nå er jeg ikke hjemmeværende og kommer ikke til å bli det igjen før i slutten av desember. Så er ikke mye vits i å kjøpe noe akkurat nå. Prisene vil vel generelt ha sunket en del fram til da på alle modeller. Litt bittert egentlig. Dette var fristende :P

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut til at noen har sterke meninger om disse satt opp mot hverandre, så det spørs om jeg ikke kjører på og bestiller den Yamahaen. Prisen er så god at jeg tviler på om den er like billing om to måneder. Så får den bare stå og støve ned inntil videre.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 1 stk. Yamaha RX-V1067 bestilt. Så får jeg håpe at den danker ut Onkyo og Pioneer. Men til denne prisen er det vel umulig å gjøre et dårlig kjøp.
    Nuværende eiere kan gjerne komme å underbygge selvtilliten min om at jeg har gjort et strålende valg =D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •