Anngående ny Abrahamsen dac, og trenger litt tips til ny pre , Abr.3.0 ? ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anngående ny Abrahamsen dac, og trenger litt tips til ny pre , Abr.3.0 ? ;)

Postet dette i Abrahamsen tråden også men ikke mye svar der så forsøker her også, først litt info .

Har altså fått meg ny dac i systemet, Abrahamsen v6.0 .

Nå har jeg brukt 1-2 dager med a/b testing mot min eksisterende Bladelius Advantage S1 cd spiller/dac. Ca 10 timer med lytting, og det måtte til da det var veldig vanskelig å finne favoritten blant de 2 .

De er litt ulike klangmessig og har fordeler og ulemper begge 2. Abrahamsen må nok se seg slått på direkte oppløsning og smånyanser i øverste register, men det er såvidt også. Abrahamsen vinner i mine ører totalt sett grunnet klangen passer bedre på mine høytallere ( les, horn ), den er en god del varmere i klangen, spesielt på lyse gitar riff og kvinnestemmer som går veldig høyt i øvre mellomtone (f.eks Kari Bremnes - skrik 02:00 - 02:05 ) . Endelig kan jeg ha volumet høyt i sanger som dette uten å holde for ørene i enkelte små partier . Den totale sammenhengen i denne dacen er veldig bra og opplsningen er god nok for meg. Anlegget ble mer "Altetende" med denne dacen, og det betyr mye da jeg hører på masse som ikke er inspillt så veldig bra også.

Jeg må også si at i mitt anlegg nr 2 ( system audio 1750 ) så er bladelius å foretrekke da disse høytallerene er mye mer tilbaketrukne i diskantområdet enn mine Tannoyer, og detaljene kom ikke nok frem med Abrahamsen her. De var der men var for lave. Det hele virker som ren og sjaer matching, og Abrahamsen fikk plassen i hovudanlegget mitt og det mot en spiller som kostet ca 30-45 laken i sin tid? Veldig bra av Abrahamsen dette. Vil tro den er en krem dac også på Klipsch og andre merker med litt pågående diskant.

Nå har jeg jo en forforsterker (bladelius advantage S2 ) som er veldig bra, men jeg liker at ting ser litt likt ut i racket og jeg vurderer Abrahamsen V3.0 pre, også EC 4.8 ( koster veldig mye mer, er den så mye bedre? ) . En annen pre jeg har vurdert er en sort Audio Valve Eklipse, men denne kan også bli litt dyr i første omgang og kanskje litt vel mørk i klangen? Ikke er den fullbalansert heller. Den anbefales som regel til litt lystklingende oppsett på nettet, og det er ikke mitt oppsett for øyeblikket ( den har jo rør, så den kan nok uansett tweakes litt ). Uansett så må den evnt nye pre en ha prossessor inngang for jeg har tenkt å integrere stereo / surround senere .

Så kommer spørsmålene mine :

- Hvor god er Abrahamsen v3.0 ? F.eks kontra EC 4.7 eller 4.8 eller kanskje Bladelius S2 eller den nyere modellen Idun. Kan jo fort bli en nedgradering også lydmessig .

- Er det noen lydmessige forskjeller på Abrahamsen v3.0 kontra v3.0 UP ( eller upgraded om du vil) , eller er det kun bedre rekkevidde på fjernkontroll + bedre display som er oppgraderingen her ? Grunnen til jeg lurer på dette er at da kan jeg isåfal kjøpe brukt og spare noen lapper. Om det er noen forskjell på lyden går jeg definetivt for 3.0 UP .

Ble litt "wall of tekst her" men følte hele storyen måtte frem for at folk skal forstå hvor og hvorfor jeg tenker på ny pre. .

Takker for svar,

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    - Hvor god er Abrahamsen v3.0 ?
    God.

- Er det noen lydmessige forskjeller på Abrahamsen v3.0 kontra v3.0 UP
    Teoretisk; nei. Oppgraderingen er kun display og fjernkontrollmottak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •