Klikkelyd i min forsterker/receiver. Noe galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klikkelyd i min forsterker/receiver. Noe galt?

Heisann

Har en Sony STR-DE675 surround receiver, men som jeg bruker kun til stereo. Forsterkeren er noen år, men ikke så gammel at den burde være utslitt.

Opplever av og til når jeg ikke spiller musikk, men forsterkeren står på, at den lager en sånn klikkelyd ett par ganger eller noen ganger flere klikk kjapt etter hverandre.
    Lyden er akkurat den samme som da man skrur på forsterkeren og så tar det ett par sekund før den på en måte slår inn og slår seg helt på. Også når man skrur den av kommer samme lyden.

Er dette noe jeg burde sjekke opp nærmere? Har ikke lagt merke til noe dårligere ytelse hittil, men litt rart at den på en måte slår seg ut og så inn igjen lynkjapt.

Har også hørt klikket ett par ganger mens jeg hørte musikk på lavt volum, men musikken forsvant ikke, eller led noe "krafttap" som kunne høres.

Trenger litt råd og tips, takk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det relé-klikking?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kan høres ut som det. Et relé som slår inn når jeg skrur den på, og lager en klikkelyd.

Nå kommer det av og til ett par kjappe klikk som om den mister kontakt i ett brøkdels sekund, men det skjer veldig skjeldent.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er relè-klikking "farlig" eller varsler om noe som burde sjekkes ut nærmere?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relé som klikker i utide er nok et tegn på at noe er galt et sted. Hva skal jeg ikke prøve meg på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC på utgangene?, enkel sjekk. Utslitt rele? Utslitt powerknapp?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC? Er litt dårlig på hifi og sånt enda, men med en liten forklaring kan jeg sjekke :P Dyrt for et sånt relé om det må byttes?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg åssen den forsterkeren din ser ut men.. det kan være mye rart som kan forårsake problemet. Med DC mener jeg at du kan måle mV DC på høyttalerutgangene med et multimeter. denne bør være lav, er den ikke det kan det gå ut over høyttalere. Utover dette kan det være at det er en av kanalene som "slår" inn foreksempel. Prøv å skifte mellom A og B speakers og forsøk å "høre" om det er lyden. Sånn du forklarer dette høres det ut som om det bare er fra forstekeren lyden kommer og at dette ikke går utover lyden i høyttalerene, som regel har du flere reller i en forsterker, det du "kan" gjøre er å åpne forsterkeren slik at du kan lokalisere releet/ene Som du mistenker at lyden kommer fra, disse får du evt kjøpt løst flere steder,selv sitter jeg på en hel del mer eller mindre brukte. men at releet slår ut kan også være et symptom på andre feil igjen. Har vært borti en Sony-str hvor det var prosdessordelen som var stekt. Nå er det vel sånn at hvis du ikke er fryktelig interessert i å fikse sjøl, kommer du nok ikke unna at å skaffe seg en stereoforsterker på brukten som overgår sonyen din lydmessig ikke bør være vanskelig. Og fort vekk like billig som rep/feilsøking.
    Et førstelinjetiltak kan jo være å trykke å skru litt på alle knapper og hjul på fronten av forsterkeren for å se om det er så enkelt som et kontakt problem i en eller annen bryter, Spes A OG B Speakers Hvis de finnes. "Trykk og vri" mange ganger. Dagens brytere er jo ikke akkurat laget for å vare i evigheter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •