Hvorfor så få prossesorer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor så få prossesorer?

De fleste her som kjøpe dyre recivere har et lass med effektforsterkere koblet til og bruker ikke forsterkerdelen i reciveren.

Tenker spesiellt på feks Yamaha z11. Det er jo prosessordelen de fleste kjøper den for, og man kunne selge den til en mye lavere pris uten forsterkerdelene i den?

Er jeg helt på jordet og gått glipp av noe elle er bare ikke markedet helt der enda?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner det ikke. Lagde en tråd om dette tidligere, men vi kom vel egentlig ikke fram til noen skikkelig konklusjon. Men det er sikkert etterspørselen som er for liten.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er jo merkelig, for prisen kunne jo ha blitt senket en del. Markedet er ikke modent nok enda kanskje.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prossorer har jo betrakelig bedre lyd en receivere også.
    Ihvertfall dem jeg har hørt/testet.
    Jeg tror prisen spiller nok en rolle,tror markedet for prossesorer rundt 10k
    hadde vært mere interessant for folk.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva har jo sin UMC-1, og den kommende XMC-1. Førstnevnte koster ca 6 000 kr fraktet til Norge.
    Men jeg er alikevel skeptisk når jeg leser alle problemene mange har hatt med UMC-1, både her på forumet og på Emotiva-forumet..

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så er fordelen med en prossesor at jeg står fritt til og velge forsterkere samt at levetiden på en prossesor er relativt kort før den blir utdatert.

Jeg mener også at desto mindre mikk-makk som er dyttet inn i en reciver/prossesor gir deg større mulighet for og få god lyd ut av den og mindre mulighet for feilkilder.

Det største ankepunktet til f.eks Yamaha er nok at de mener at en ren prosessor ikke er forbrukervennlig nok og at det segmentet av forbrukere som ønsker en ren prosessor er for lite.

At markedet ikke er modent nok tror jeg ikke noe på, prosessorer/pre/forforsterkere har vært tilgjengelige hele tiden.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og tilbake til trådens overskrift "Hvorfor så få Prosessorer".

Det er da mye og velge blant, kanskje ikke fra de største produsentene som Yamaha, men hos de mindre produsentene som er av type High end er det ikke noe problem og finne ett greit utvalg.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel tilbud/etterspørsel. Av en reciever forventer produsentene å selge la oss si 5000 eksemplar, mens av en rein prosessor ca 300 eks. Når de da skal dele utvikling/produksjonskostnadene på antall forventet solgte så er det sikkert billigere for dem å bare produsere de med forsterkere integrert.

Merker som Yamaha, Onkyo, Denon osv har lite effektforsterkere i sitt sortiment og satser på å selge hele pakken integrert. Mens Emotiva har hele spekteret av effektforsterkere, og har derfor prosessor som ett supplement for å ha en hel pakke å tilby kundene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten skyldes det at produsentene har funnet ut gjennom spørreundersøkelser at det ikke er spesielt stort marked for det. Og at det er mer penger og hente på å lage alt i ett bokser. Eller det skyldes at de ikke har forstått enda at det er bra etterspørsel for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Emotiva har jo sin UMC-1, og den kommende XMC-1. Førstnevnte koster ca 6 000 kr fraktet til Norge.
    Men jeg er alikevel skeptisk når jeg leser alle problemene mange har hatt med UMC-1, både her på forumet og på Emotiva-forumet..

Helt enig i dette.
    Er derfor jeg ser på bl.a. ONKYO PR-SC5508.
    Problemet er at Emotiva frister pga. prisen, så venter nok på XMC-1 for å se an hva som skjer og om det er et like uferdig produkt. Har ikke tid eller lyst til å drive med fiksing og patching av et uferdig produkt og betaler gjerne noe ekstra for en problemfri hjemmekino (max. 20k for prosessor for min del, helst under 15k).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tross av lavere etterspørsel så er det litt rart at ikke flere produsenter satser på pre/pro. Det er jaggu ikke mye endring som skal til fra en receiver til pre/pro. Kassa kan jo være identisk så litt forenklet så er det jo bare å nøkke ut effekttrinn og kanskje sette i en annen strømforsyning.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    De fleste her som kjøpe dyre recivere har et lass med effektforsterkere koblet til og bruker ikke forsterkerdelen i reciveren.

Tenker spesiellt på feks Yamaha z11. Det er jo prosessordelen de fleste kjøper den for, og man kunne selge den til en mye lavere pris uten forsterkerdelene i den?

Er jeg helt på jordet og gått glipp av noe elle er bare ikke markedet helt der enda?
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    På tross av lavere etterspørsel så er det litt rart at ikke flere produsenter satser på pre/pro. Det er jaggu ikke mye endring som skal til fra en receiver til pre/pro. Kassa kan jo være identisk så litt forenklet så er det jo bare å nøkke ut effekttrinn og kanskje sette i en annen strømforsyning.
    Sant nok, men tror du det vil senke prisen så veldig mye? Man forventer også balanserte kretser på en pro, og da forsvinner mye av de sparte pengene.

Som en annen har også sier, selger man en prosessor er man nesten nødt til å ha separate effekter til salgs. Vet i allefall ikke om noen som lager prosessor uten effekter.

Og hvor mange her inne bruker reciever bare for prosessordelen? Endel bruker den i det minste til å drive bakhøytalere.

Geir Arne

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Og hvor mange her inne bruker reciever bare for prosessordelen? Endel bruker den i det minste til å drive bakhøytalere.

Geir Arne
    Jeg.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

virker logisk i mitt hode

skjønner ikke hvorfor feks Denon ikke velger å komme med en pro, og en 5 eller 7 kanaler effekt .
    Som før nevnt er jo prosessoren ferskvare mens en effekt forsterker holder i tiår , så kunne du evt følge utviklingen ved å bytte pro ,og holde deg til en power ?
    Eller lage en pro som er fullt oppgraderbar , selv om vi får nye formater og kablinger, er vel 90% av hardwaren uendret, burde det jo være mulig å lage en pro med utskiftbare kort , det funker jo på pcer ?
    Det er jo mange som følger på å kjøper de nye reciver modellene etterhvert som de kommer .
    Men produsenetene tjener vel mer på at vi bytter hele pakka hver gang , det er vel der det ligger

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kappel; NAD har 2 prosessorer med utbyttbare kort M15HD og T175. På noen av de nye Denon receiverene (AVR-4311 og AVR-A100) kan man koble helt ut effektforsterkeren slik at de potensielle støykildene i forbindelse med effektforsterkeren forsvinner. Så egentlig kan man jo si at det du etterlyser allerede finnes

Tror nok ikke at om Yamaha og andre receiverprodusenter skulle laget rene prosessorer at de hadde blitt noe vesentlig billigere enn de receiverne de hadde vært basert på. Pris er i stor grad avhengig av produksjonsvolum og distribusjon, og prosessormarkedet er forholdvis lite i forhold til receivermarkedet. Onkyo 5508 og 5008 er et greit eksempel på dette. 5508 er stort sett bare en 5008 uten effektforsterker. Prismessig er det likevel ikke mye som skiller dem.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    skjønner ikke hvorfor feks Denon ikke velger å komme med en pro, og en 5 eller 7 kanaler effekt .
    Denon har dette, samt en 10-kanals effekt.

Eller lage en pro som er fullt oppgraderbar , selv om vi får nye formater og kablinger, er vel 90% av hardwaren uendret, burde det jo være mulig å lage en pro med utskiftbare kort , det funker jo på pcer ?
    Er mange som har det. Primare, som jeg bruker, er modulær og kan bytte videokort og lydkort. Theta Digital er enda sykere, her kan man bytte utgangskort også. Er mange til som jeg ikke husker akkurat nå. Theta har også modulær effektforsterker med 5 plasser. Her kan du velge om du vil putte inn kort som gir 1x225 eller 2x150 tror jeg. Uansett, kan velge om du vil ha alt fra 1 til 10 kanaler.

NAD har også recievere som er oppgraderbare med nye kort.

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg.
    Hvofor ikke kjøpe en pro da? Eller legge pengene for effektene i dyrere reciever? Ikke noen klaging, Hehe. Tipper du skjønner hva jeg mener, men har det slik fordi det fungerer best for deg.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon har dette, samt en 10-kanals effekt.

Er mange som har det. Primare, som jeg bruker, er modulær og kan bytte videokort og lydkort. Theta Digital er enda sykere, her kan man bytte utgangskort også. Er mange til som jeg ikke husker akkurat nå.

NAD har også recievere som er oppgraderbare med nye kort.

Hvofor ikke kjøpe en pro da? Eller legge pengene for effektene i dyrere reciever? Ikke noen klaging, Hehe. Tipper du skjønner hva jeg mener, men har det slik fordi det fungerer best for deg.

Geir Arne
    Nå tenker vel jeg litt mer på mainstream produkter ikke nødvendigvis i 50k + klassen

forresten hva er dette for svada på specen til denon effekten du nevner :
    Utgangseffekt 8 ohm : 10 x 150 watt kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05 forvrengning

hvis det er 10 x 150 i kont drift , er det vel for f... ikke saklig å etterpå skrive to kanaler i drift ................

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Kappel; NAD har 2 prosessorer med utbyttbare kort M15HD og T175.
    Er M15HD modulær? Trodde ikke den var det, derfor den ble utelukket for mitt vedkommende. Den var derimot aktuell grunnet autoEQ og dobbel sub ut. Den mangler også xlr, men det er OT og pirk.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenker vel jeg litt mer på mainstream produkter ikke nødvendigvis i 50k + klassen
    Enkelt og greit for å tjene penger. Synd, men sant.

Geir Arne

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne
    Jeg begynte med en rimelig receiver og så ballet det på seg. Har pro i framtidsplanene , men økonomien som arbeidsledig er temmelig laber.

Men en receiver til prisen for min receiver + effekt har uansett ikke kreftene til effektforsterkeren min.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •