Hvorfor så få prossesorer? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 81
    Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til dere som har testet det meste av de store merkene.
    Hvordan står Prosessoren Onkyo 5507 mot Yamaha Z11 sin prosessor?

Og er den nye Onkyo 5508 lik 5507 foruten innplenteringen av 3D ?
    Selv ble jeg skeptisk til Onkyo 5007 som jeg har hatt 2 stk av hjemme, ingen av de ville gi meg stabilt bilde ut av "HDMI sub" utgangen, for det meste var bilde borte.
    Disse ble levert tilbake til Elkjøp, heller ikke de kunne skjønne hva som var årsaken. De oppførte seg på samme måte mot TV'er i butikken.

Sitter nå uten receiver og vurderer hva jeg skal satse på, skal jeg velge rimlig receiver med hjelp av ekstra forsterkere, eller en ren prosessor og forsterkere. Evt satse på en ny receiver av det store slaget?
    Skal innrømme at jeg er lysten på en prosessor og forsterkere seperat, men jeg har allerede for mange bokser.

Sitat Opprinnelig postet av Cappuccino
    Veldig enig med trådstarter. Har registrert det samme selv. Selv har jeg en Cary Cinema 11a surround-prosessor. Denne prosessoren mener jeg er verdt hver krone og spiller ringer rundt alt av receivere meg bekjent. Den må være et av de bedre kjøpene av high end surround prosessorer. Den har ingen bildeprosessering, men er en ren audio-prosessor med fokus på lydkvalitet. Den har riktignok HDMI output slik at du kan koble den videre til TV, prosjektor eller videoprosessor om man har det. Prosessoren har balansert stereoinngang med bypass og også 7.1 analog inngang av høy kvalitet.

For meg er det også essensielt at prosessoren har 8 balanserte utganger. For hjemmekino er det ofte lange strekk til amper og sub, så da kommer det godt med.

Omtrent ved hver firmware oppdatering har den blitt bedre lydmessig samtidig med at Cary har rettet opp i små-bugs osv.

ps. Jeg sverger da ellers også til separat videoprosessor. Min Crystalio II gjør underverker med bildet til og med for Blu-Ray... Kunne ikke vært foruten!
    Jeg hadde tidligere en Cary SLP 03 preamp i stereo delen av anlegget, har du noen erfaring på lyd kvaliteten på denne mot Cary cinema 11a på stereo? Jeg også vurderte å kjøpe cary prosessoren da den kom, men syntes de hadde for mye bugs i starten. Etter hva jeg skjønner så fungerer denne godt nå.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Mitt poeng er at når du trekker frem Meridians fortreffligheter blir det fjollete å forsøke å legge Z11 på blokka sammen med ordinære receivere. Z11 er ikke en ordinær receiver, og det skulle vært svært spennende å sette den opp mot for eksempel Meridians 861. Ikke for å bevise noe som helst, men for å høre hva forskjellene bestod i.
    Var ikke meningen å være fjollete, men poenget mitt var at det blir feil å bruke prosessorkraft, antallet ingeniører og produksjonsvolumet som noe argument på at "all verdens" prosessorer er underlegent (lydmessig). Prosessorene hører som oftest hjemme i de oppsettene der eieren prioriterer 2 kanals lyd, men samtidig ønsker lydkvalitet i 8 kanaler uten Reodor Felgen løsninger med flere komponenter og funksjoner enn nødvendig. Således er det mange produkter fra Krell & Co som treffer denne kundegruppen bra. Helt enig med deg at Z11 er svært god, men at Yamaha har utviklet noe mindre leverandører ikke har mulighetet til er jeg ikke enig i. Meridian var bare et eksempel på en produsent som baner vei. Ta gjerne TACT for den saks skyld. Sistnevnte er teknisk overlegen ALLE dagens receivere på de aller fleste parameter, og er ettersom jeg har forstått i all hovedsakelig designet av en mann i det som nå er et relativt lite firma.

Jeg har hørt Z11 flere ganger, men ikke på samme høyttalere som 861. Med forbehold om at jeg ikke har A-B sammenlignet - jeg syntes faktisk toppmodellen til Pioneer er et vel så spennende valg som Z11 når man først skal ta forsterkere og videoprosessor med på lasset. Mye for pengene er det uansett - det er det ingen tvil om!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Mener folk at det å dytte effekt-forsterkere inn i samme boksen i seg selv gir dårligere lyd? Eller er dette først og fremst et spørsmål om å få en billigere boks som så kan kombineres med ekstern forsterkeri?

-k
    Problemet er vel at kvaliteten på effektdelen ofte er så som så eller at oppgitte watt er mest Donal Duck greier. Strømforsyningen forteller jo at de ikke greier å levere oppgitte watt. En separat boks med egen strømforsyning blir noe annet. Det er jo tross alt grenser for hvor mye kan stappe nedi en alt i et boks.

Utviklingen med grønnere profil har dessuten gått utover effektdelen. Ta f.eks de siste års Onkyo receiverne. Noen som har registrert at strømforsyningen har gått ned de siste to årene? Det har skjedd og prisene har også falt. En Onkyo receiver for tre år siden oppgitt med 110W i hver kanal leverte noe sånn som 70-80W i kontinuerlig drift. De i samme serie i dag leverer under 30W i kontinuerlig drift ifølge målinger. Så alt blir ikke bedre og billigere.

Så er det jo også de som hevder på sin hals at det er lydmessige fordeler å skille en del ting. Både Meridian og Arcam er tydelig på at videodelen går utover lydkvaliteten og at det strengt tatt er bedre å dele det opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Problemet er vel at kvaliteten på effektdelen ofte er så som så eller at oppgitte watt er mest Donal Duck greier. Strømforsyningen forteller jo at de ikke greier å levere oppgitte watt. En separat boks med egen strømforsyning blir noe annet. Det er jo tross alt grenser for hvor mye kan stappe nedi en alt i et boks.

Utviklingen med grønnere profil har dessuten gått utover effektdelen. Ta f.eks de siste års Onkyo receiverne. Noen som har registrert at strømforsyningen har gått ned de siste to årene? Det har skjedd og prisene har også falt. En Onkyo receiver for tre år siden oppgitt med 110W i hver kanal leverte noe sånn som 70-80W i kontinuerlig drift. De i samme serie i dag leverer under 30W i kontinuerlig drift ifølge målinger. Så alt blir ikke bedre og billigere.
    Altså argumenter om av effektforsterkeren ikke er brukbar, og gitt at den gjør produktet dyrere kunne den like gjerne vært fjernet. Da er altså spørsmålet om den virkelig gjør produktet særlig mye dyrere. Små serier til audiofile kontra store serier til hordene.
    Så er det jo også de som hevder på sin hals at det er lydmessige fordeler å skille en del ting. Både Meridian og Arcam er tydelig på at videodelen går utover lydkvaliteten og at det strengt tatt er bedre å dele det opp.
    Dette er påstander som har sirkulert i hifi i 20-30 år uten at jeg har funnet noen indikasjoner på at det er noe annet enn marketing. Et fint tema for blindtest ville være å sette receiveren i "really analog really stereo all dsp really off we not kidding"(tm)-mode.

Hvis du noensinne kjøper CD (eller vinyl for den saks skyld) så er det gode sjanser for at den er produsert på en PC eller mac som har både skjermkort, USB, modem, harddisk og en masse annet inni samme boksen.

-k

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså argumenter om av effektforsterkeren ikke er brukbar, og gitt at den gjør produktet dyrere kunne den like gjerne vært fjernet. Da er altså spørsmålet om den virkelig gjør produktet særlig mye dyrere. Små serier til audiofile kontra store serier til hordene.
    Tror du er inne på det der. Det er nok ikke så mange entusiaster som vi skal ha det til. Er sikker på at de fleste bruker effektdelen i receivere og er mer enn nok fornøyd. Men kan jo tenkes at markedet i dag er større for separate løsninger og at det vil komme fremover i større grad.

Spesielt i litt høyere prisklasse skulle man tro markedet var til stede i høyeste grad. De som handler Z11 eller andre toppmodeller fra andre kjente receiver merker, er nok såpass bevisste at de fleste her hadde foretrukket en surround prosessor tror jeg.
    Dette er påstander som har sirkulert i hifi i 20-30 år uten at jeg har funnet noen indikasjoner på at det er noe annet enn marketing.
    Du må bruke ørene mann. Jeg stusser selv over det. Når Charles Hansen (Ayre) legger ut om det, så ser jeg ikke noe grunn til å lytte så skarpt. Men Bob Stuart virker f.eks mer troverdig. Men selvsagt enig at vi trenger god dokumentasjon på det.
    Hvis du noensinne kjøper CD (eller vinyl for den saks skyld) så er det gode sjanser for at den er produsert på en PC eller mac som har både skjermkort, USB, modem, harddisk og en masse annet inni samme boksen.

-k
    Det er sant, men det brukes også alltid ekstern eletronikk. Både ekstern A/D-D/A konvertere (som regel koblet med dedikert PCI(e) lydkort) og forsterkeri. Ikke sikkert man uten videre kan sammenligne en datamaskin med en surround prosessor/receiver heller.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nølle
    Jeg hadde tidligere en Cary SLP 03 preamp i stereo delen av anlegget, har du noen erfaring på lyd kvaliteten på denne mot Cary cinema 11a på stereo? Jeg også vurderte å kjøpe cary prosessoren da den kom, men syntes de hadde for mye bugs i starten. Etter hva jeg skjønner så fungerer denne godt nå.
    Cinema 11 er svært annerledes enn SLP 03. Jeg har eid en SLP 03 og den var alt annet enn oppløst, og dessuten svært dunkel i spillestilen. De høye tonene på Karunesh' Calling Wisdom var helt borte, man kunne faktisk ikke høre dem. Jeg testet Cinema 11 (ikke A-versjonen), og den låt svært bra i forhold.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt slp03 også, må være ærlig å si at det er det produktet fra Cary som jeg har hatt som har skuffet mest. Har ikke sml direkte med Cinema 11a, men føler vel at 11a er et veldig godt produkt. Om du har et 5.1 oppsett er det ingen bugs med 11a så vidt meg bekjent. Det er et par bugs med 7.1 oppsett (for bakkanalene), men det skal bli rettet i firmware 1.08 som kommer snart. Det er også ting som tyder på at man vil kunne oppgradere 11a til å være kompatibel med HDMI 1.4.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Nølle, da fikk du to svar i samme gate. Kan ellers legge til at jeg hadde Cinema 11 før jeg fikk 11a og syntes 11a låt enda bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er sant, men det brukes også alltid ekstern eletronikk. Både ekstern A/D-D/A konvertere (som regel koblet med dedikert PCI(e) lydkort) og forsterkeri.
    Ofte, men ikke alltid.

Dette kortet står såvidt jeg vet ikke tilbake for noe hva gjelder måling og studio for to-kanals/få-kanals bruk. PCI med A/D og D/A on-board.
    LynxTWO

Ikke sikkert man uten videre kan sammenligne en datamaskin med en surround prosessor/receiver heller.
    Om noe så burde en audiofil receiver være designet med mer omhu for lyd enn en hyllevare mac?

-k

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte, men ikke alltid.

Dette kortet står såvidt jeg vet ikke tilbake for noe hva gjelder måling og studio for to-kanals/få-kanals bruk. PCI med A/D og D/A on-board.
    LynxTWO
    Låter sikkert umusikalsk og ræva.

Om noe så burde en audiofil receiver være designet med mer omhu for lyd enn en hyllevare mac?

-k
    Ikke i min verden. Jeg tenkte at vel at det kunne være grunner for at videoprosessering i receiver har innvirkning på lyden som ikke skjer i en datamaskin. Men aner egentlig ikke. Spørsmålet er fortsatt delvis ubesvart for min del.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er påstander som har sirkulert i hifi i 20-30 år uten at jeg har funnet noen indikasjoner på at det er noe annet enn marketing.Et fint tema for blindtest ville være å sette receiveren i "really analog really stereo all dsp really off we not kidding"(tm)-mode.
    Fraværet av blindtest beviser ingenting.

"Påstanden" kommer forøvrig fra en personlighet som har publisert flere artikler i JAES de siste tiårene, utvikler av MLP, utvikler av de første mer seriøse CD-spillerene, er en kjent foredragsholder innenfor (audio) digitalteknikk og psykoakustikk og så langt de siste 30 årene ikke har kommet med veldig mange påstander uten å kunne støtte de opp faglig.

Selvfølgelig kan slik funksjonalitet bare være marketing som mye annet. Evn. tilstede kun for å roe de audiofile nerver. Altså greit å opprettholde en viss kritisk sans når man leser reklame. Enkelte produsenter har dog litt mer respekt i bransjen enn andre. Når de også går hardt inn for å forkaste HDMI til fordel for billige (og teknisk overlegne) nettverkskabler til prisen av en halvliter Pepsi får de min stemme...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LynxTWO
    Jeg har det kortet selv. Det er veldig bra, men som ADC/DAC finnes det i dag bedre om man er villig til å gå opp i pris til Metric, Weiss & Co. De måler vel også bedre.

En audiofil receiver?

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    An audiophile, from Latin audio[1] "I hear" and Greek philos[2] "loving," is a hobbyist who seeks high-quality audio reproduction via the use of specialized high-end audio electronics.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Fraværet av blindtest beviser ingenting.
    Philosophic burden of proof - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    When debating any issue, there is an implicit burden of proof on him or her making a claim.[1] This burden does not demand a mathematical or strictly logical proof (although many strong arguments do rise to this level such as in logical syllogisms), but rather demands an amount of evidence that is established or accepted by convention or community standards.[2][3]

This burden of proof is often asymmetrical and typically falls more heavily on the party that makes either an ontologically positive claim, or makes a claim more "extraordinary",[4] that is farther removed from conventionally accepted facts.
    "Påstanden" kommer forøvrig fra en personlighet som har publisert flere artikler i JAES de siste tiårene, utvikler av MLP, utvikler av de første mer seriøse CD-spillerene, er en kjent foredragsholder innenfor (audio) digitalteknikk og psykoakustikk og så langt de siste 30 årene ikke har kommet med veldig mange påstander uten å kunne støtte de opp faglig.
    Og Sir Isaac Newton, mannen bak fysikken vi omgir oss med var voldsomt beskjeftiget med Alkymi
    Isaac Newton the Alchemist.

Det er god grunn til å skille mellom god vitenskap og menneskene som har gitt oss den.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En audiofil receiver?
    Sammenlignet med en PC eller mac så skal det ikke så mye til for å framstå som "audiofil" i betydningen "designet med omhu for signifikante og insignifikante lydmessige faktorer".

-k

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cappuccino
    Har selv hatt slp03 også, må være ærlig å si at det er det produktet fra Cary som jeg har hatt som har skuffet mest. Har ikke sml direkte med Cinema 11a, men føler vel at 11a er et veldig godt produkt. Om du har et 5.1 oppsett er det ingen bugs med 11a så vidt meg bekjent. Det er et par bugs med 7.1 oppsett (for bakkanalene), men det skal bli rettet i firmware 1.08 som kommer snart. Det er også ting som tyder på at man vil kunne oppgradere 11a til å være kompatibel med HDMI 1.4.
    Cinema 11 er svært annerledes enn SLP 03. Jeg har eid en SLP 03 og den var alt annet enn oppløst, og dessuten svært dunkel i spillestilen. De høye tonene på Karunesh' Calling Wisdom var helt borte, man kunne faktisk ikke høre dem. Jeg testet Cinema 11 (ikke A-versjonen), og den låt svært bra i forhold.
    Takker for deres tilbakemeldinger.
    Det ser ut til at dere er enige i at SLP 03 ikke sto til godkjent karakter. Grunnen til at jeg solgte den var at jeg ønsket å teste en preamp på høyt nivå, derfor har jeg også vurdert Audio Research Ref 3.

Men nå sitter jeg i situasjonen at jeg også mangler receiver til hjemmekinoen, dermed har jeg valget om jeg skal kjøpe en god dedikert stereo preamp og en receiver / flerkanals prosessor. Eller en prosessor som også er meget god på stereo. Skal innrømme at jeg ikke har fulgt så mye med på dette tidligere så jeg aner ikke hva jeg har å velge i. Kjenner til at Cary og Krell har fått mye skryt, men hva annet. Jeg prioriterer stereo delen, men ønsker også best mulig lyd i hjemmekinoen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det kortet selv. Det er veldig bra, men som ADC/DAC finnes det i dag bedre om man er villig til å gå opp i pris til Metric, Weiss & Co. De måler vel også bedre.
    Diskusjonen startet med at jeg trakk fram PC og mac som et eksempel på "ikke-audiofilt" miljø hvor det var mulig å putte inn lydkort som var bra nok til at musikken vi kjøper kan og blir produsert der, og høyttalerne vi kjøper blir kalibrert der. Er du uenig i påstanden min eller bruken av eksempel?

-k

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for deres tilbakemeldinger.
    Det ser ut til at dere er enige i at SLP 03 ikke sto til godkjent karakter. Grunnen til at jeg solgte den var at jeg ønsket å teste en preamp på høyt nivå, derfor har jeg også vurdert Audio Research Ref 3.
    AR Ref. 3 er satans bra! Den er vel heller ikke så ofte å se på bruktbørsen?

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Hva annet enn 3D er det som Z11 de neste årene ikke vil kunne takle?...
    Blu-ray spillere som Panasonic DMP-BDT300 eller Oppo BDP-93med 2 HDMI utganger ordner den biffen! :-D

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man vil ha en lydmessig kurrant pre-pro med HDMI, HD-lyd, romkorreksjon, balansert ut, og støtte for min 9.1
    Hvilke valg har man og hvor høyt opp må man på prisstigen?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Hvis man vil ha en lydmessig kurrant pre-pro med HDMI, HD-lyd, romkorreksjon, balansert ut, og støtte for min 9.1
    Hvilke valg har man og hvor høyt opp må man på prisstigen?
    Onkyo sin prosessor har det meste bortsett fra HDMI 1.4, men kommer sikkert en arvataker om ikke lenge. Vet ikke hvordan den er lydmessig.
    Velkommen til Mono AS

Classé:
    CLASSÉ Delta SSP-800 Hjemmekinoforforsterker | Hi-Fi Klubben

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •