Hvorfor så få prossesorer? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 81
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Så for deg er Z11 det ultimate i multikanal uansett pris? Uten å kunne argumentere mot det syntes jeg det høres litt rart ut.

Og hvor bra er Z7 i forhold? Koster jo under halvparten. Eller 3900 til halv pris av denne igjen?

Problemet til Yamaha, og de fleste andre tilsvarende, er etter min mening at de ikke kan oppgraderes når det kommer nye standarder. Derfor Z11en som står foran meg ikke blir pakket opp og testet i kinoen. Kunne vært morsomt å testet, men blir nok uansett ikke stående av den grunn.

Geir Arne
    Jeg ville ikke byttet Z11 mot noe annet, hvis vi kan holde de økonomiske mulighetene for rask fortjeneste utenom.

Z7 bruker andre prosessorer og er ikke på høyde med Z11.

Hvis du ikke vil prøve et produkt du har i din besittelse tror jeg - også uten å vite det - at du kanskje kunne vært litt forutinntatt ...? Hva annet enn 3D er det som Z11 de neste årene ikke vil kunne takle? Hvis Z11 har en levetid på 5-6 år for min del er jeg mer enn fornøyd.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis Z11 har en levetid på 5-6 år for min del er jeg mer enn fornøyd.

Dette må jeg si meg enig i... Hva mer kan man forvente?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare en liten tvil om at den holder så lenge. Men om dere mener det ikke burde være noe i veien for det så er den kanskje aktuell for testing. Men det hadde ikke forundret meg om det kom et nytt lyd-format de neste årene. Og da blir fort en Z11 dyr, om den må byttes ut ofte.

Geir Arne

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har missforstått litt. Det var effektforsterker det var snakk om, og helst med 5 eller fler kanaler.

Av de sidene du linket til har Yamaha 1 stk og Onkyo 1 stk stereo effekt. Denon har ingen.

På multikanal har Denon og Onkyo hver sin til hhv 60k og 20k. Denon sin er 10 kanals og Onkyo sin er 9 kanals tror jeg.

Marantz har også en pro/power pakke, selv om det drar litt på årene. Koster vel 20k pr enhet.

Geir Arne
    Marantz har forøvrig kommet med en splitter ny pro/power-pakke nå i deres nye 5-serie. Eksempler på dette:

AV7005 - Marantz Europe
    MM7055 - Marantz Europe

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det hadde ikke forundret meg om det kom et nytt lyd-format de neste årene. Og da blir fort en Z11 dyr, om den må byttes ut ofte.
    Er dette man ALDRI kommer vite i hifi verden. :lol:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Marantz har forøvrig kommet med en splitter ny pro/power-pakke nå i deres nye 5-serie. Eksempler på dette:

AV7005 - Marantz Europe
    MM7055 - Marantz Europe
    Kan ikke vinne hver gang.

Den var ganske lik den forrige, men mulige oppgraderinger der det trengs.

Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Er dette man ALDRI kommer vite i hifi verden. :lol:
    Amen.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener folk at det å dytte effekt-forsterkere inn i samme boksen i seg selv gir dårligere lyd? Eller er dette først og fremst et spørsmål om å få en billigere boks som så kan kombineres med ekstern forsterkeri?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Men det hadde ikke forundret meg om det kom et nytt lyd-format de neste årene. Og da blir fort en Z11 dyr, om den må byttes ut ofte.

Geir Arne
    Et godt poeng. Og grunnen til at jeg ønsker å gjøre all prosessering på PC i software, og ha en "dum" DAC/forsterker koblet til. Men utviklingen har ikke gått så fort som jeg hadde håpt.

-k

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare en liten tvil om at den holder så lenge. Men om dere mener det ikke burde være noe i veien for det så er den kanskje aktuell for testing. Men det hadde ikke forundret meg om det kom et nytt lyd-format de neste årene. Og da blir fort en Z11 dyr, om den må byttes ut ofte.

Geir Arne
    Z11 henger nok med i noen år til, og den sjangsen må man ta. Hvis man skal være redd for at til går av moten etter innkjøp, så kan man jo ikke kjøpe noe før utviklingen stopper. Noe som den ikke gjør:wink:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok. Men hva er best av å kjøpe en ny boks til 20k hvert annet år og en boks til 60 hvert 6 år f.eks.?

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preamp-delen i Z11 er latterlig bra.
    Er du sikker på det? Har vært folk som har rapportert at de har testet stereo preamper til 3-4k som de mener har vært bedre enn forforsterkerdelen i Z11.
    Når det gjelder surround er det vel ingen av de "små" high-end produsentene som har brøkdelen av ressursene å bruke på R&D som for eksempel Yamaha. Yamaha har 10-12 ingeniører som kun jobber i Hollywood sammen med filmindustrien for å perfeksjonere prosessorer og hvordan effekter skal formidles. Det er ingen prosessorer i dag som er like kraftige som de som sitter i Yamaha Z11 - om det så heter Krell, Anthem eller what-ever. Det hjelper ikke med gull og glitter så lenge dette i realiteten ikke koster stort i forhold til hva det koster å ha en liten arme ingeniører i arbeid - selv om det ofte er gull og glitter som fenger folket ...
    Jeg trodde man kunne kjøpe prosessorene fra flere leverandører og at det da ikke skilte noe særlig på denne delen. Så spørs det jo om det er prosessorene man hører forskjell på eller om det rett og slett skyldes ting som antall kanaler eller litt huslyd. Yamaha er jo ikke akkurat kjent for nøytral lyd i sine receivere og det skribentene kaller god dynamikk, kaller jeg ekstra nivå i bass/nedre mellomtone.

Må si for min del, så frister det mer å kjøpe f.eks en Arcam surround prosessor framfor å bruke en Z11 som prosessor.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preamp-delen i Z11 er latterlig bra. Når det gjelder surround er det vel ingen av de "små" high-end produsentene som har brøkdelen av ressursene å bruke på R&D som for eksempel Yamaha. Yamaha har 10-12 ingeniører som kun jobber i Hollywood sammen med filmindustrien for å perfeksjonere prosessorer og hvordan effekter skal formidles. Det er ingen prosessorer i dag som er like kraftige som de som sitter i Yamaha Z11 - om det så heter Krell, Anthem eller what-ever. Det hjelper ikke med gull og glitter så lenge dette i realiteten ikke koster stort i forhold til hva det koster å ha en liten arme ingeniører i arbeid - selv om det ofte er gull og glitter som fenger folket ...
    Så det du egentlig prøver å si her er at du heller vil ha iPod integrasjon mot Yamaha receiveren enn en Linn Klimax?

Å fordele 8 kanaler PCM lyd til 8 høyttalere krever nær null prosessorkraft. Det Z11 bruker mye CPU til er nok først og fremst høydekanalene og all prosesseringen for å finne ut hva som skal simuleres "der oppe". Og så har man alle andre DSP modes som Yamaha har fokusert på i alle år. Romkorreksjon krever sikkert sitt, men det er uansett ganske puslete ift. hva som er mulig med en billig PC i dag.

Vil man først sammenligne med "røkla" (og ser bort i fra pris), kan man for eks. se på Meridian 861. Modulbart design med plenty utvidelsemulighter, fullbalanserte utgangskort, oppsampling, apodizing filter, 2-veis kommunikasjon mot smarthus systemer, alle bildekretser i egen boks, nettverksgrensesnitt til digitale/aktive høyttalere, fullintegrasjon mot musikkavspillersystem med elegante touchskjermer etc.

Litt annen vei mot målet er det jo, men argumentet om at produsenten må være stor for å kunne drive R&D på et høyt nivå, kjøper jeg ikke. Asiaterene har ikke bidratt med mye interessant på bordet de siste årene etter min mening. De aller fleste produktene virker å ha sitt største fokus på antall kanaler, DSP modus, nettradio, nok en kopi av en Audyssey lisens, den kuleste MP3 funksjonaliteten, 400 phono tilkoblinger og stadig flere knapper på den allerede ubrukelige plastfjernkontrollen. Mye mat for glossy salgsprosjyrer, men ikke akkurat nyvinninger som får store spalteplassen hos Audio Engineering Society.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som begynnte å lure på om jeg var alene.....

Geir Arne

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT; Svar til orso:

Jeg mener, basert på min erfaring med utstyr, at pre-delen i Z11 er svært bra. Men for all del, jeg vet også om folk som har sagt at Goldmund Eidos 20BD er verdt pengene.

Jeg er nok enig med deg i at prosessoren i Z11 har sitt største fortrinn med kodingen av precense. Det jeg derimot tror du tar feil i er å hevde at skribentene (implisitt; alle sammen) tror at litt ekstra trykk i bass og nedre mellomtone er det samme som dynamikk. Den uttalelsen er for drøy. Det er mulig litt "huslyd" (mener du farging som følge av rom, eller house curve?) kan lure en og annen, men i et rom uten noen av disse problemene hører man svært lett forskjell på utstyr. Og for min del ville jeg ikke hatt problemer med å bruke det settet som ligger på bruktbørsen nå (med AV9 fra Arcam), men jeg ville aldri byttet det mot Yamaha Z11 ...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Så det du egentlig prøver å si her er at du heller vil ha iPod integrasjon mot Yamaha receiveren enn en Linn Klimax?

Å fordele 8 kanaler PCM lyd til 8 høyttalere krever nær null prosessorkraft. Det Z11 bruker mye CPU til er nok først og fremst høydekanalene og all prosesseringen for å finne ut hva som skal simuleres "der oppe". Og så har man alle andre DSP modes som Yamaha har fokusert på i alle år. Romkorreksjon krever sikkert sitt, men det er uansett ganske puslete ift. hva som er mulig med en billig PC i dag.

Vil man først sammenligne med "røkla" (og ser bort i fra pris), kan man for eks. se på Meridian 861. Modulbart design med plenty utvidelsemulighter, fullbalanserte utgangskort, oppsampling, apodizing filter, 2-veis kommunikasjon mot smarthus systemer, alle bildekretser i egen boks, nettverksgrensesnitt til digitale/aktive høyttalere, fullintegrasjon mot musikkavspillersystem med elegante touchskjermer etc.

Litt annen vei mot målet er det jo, men argumentet om at produsenten må være stor for å kunne drive R&D på et høyt nivå, kjøper jeg ikke. Asiaterene har ikke bidratt med mye interessant på bordet de siste årene etter min mening. De aller fleste produktene virker å ha sitt største fokus på antall kanaler, DSP modus, nettradio, nok en kopi av en Audyssey lisens, den kuleste MP3 funksjonaliteten, 400 phono tilkoblinger og stadig flere knapper på den allerede ubrukelige plastfjernkontrollen. Mye mat for glossy salgsprosjyrer, men ikke akkurat nyvinninger som får store spalteplassen hos Audio Engineering Society.
    Så lang tid det tok før du kom på banen!

Yamaha brukes kun i surround. Linn har en tilnærming til stereo som jeg har stor tro på, på lik linje med Meridian. No nonsense ...

Vedrørende Yamaha og asiatere og alt det fancy du drar frem så er det poenget alt for billig for ditt kaliber. Hvor mye satsning har ikke Yamaha hatt på jitter-problematikken ved overføring av bitstream over HDMI, som et eksempel? Hva med deres satsning på Top-Art - digital perfeksjon for å satse analogt kun i siste instans? Det store fokus på klokkefrekvenser og synkronisering ... HD3-teknologien med fire prosessorer. Jeg bruker iTouch som remote på Z11, uten at jeg synes det er bling-bling.

Mitt poeng er at når du trekker frem Meridians fortreffligheter blir det fjollete å forsøke å legge Z11 på blokka sammen med ordinære receivere. Z11 er ikke en ordinær receiver, og det skulle vært svært spennende å sette den opp mot for eksempel Meridians 861. Ikke for å bevise noe som helst, men for å høre hva forskjellene bestod i.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med tråden var ikke å angripe z11 og asiatere, men heller hvorfor man ikke lager en prosessor med z11`s kraft. Dette vil jo redusere mye av prisen da mange bare bruker den som pre, men blir tvunget til å betale masse penger på effektdelen.

Jeg fortiden bruker ikke effektdelen i min 807. Kunne jo betalt mye mindre for den hvis de hadde droppet effekten.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med trådstarter. Har registrert det samme selv. Selv har jeg en Cary Cinema 11a surround-prosessor. Denne prosessoren mener jeg er verdt hver krone og spiller ringer rundt alt av receivere meg bekjent. Den må være et av de bedre kjøpene av high end surround prosessorer. Den har ingen bildeprosessering, men er en ren audio-prosessor med fokus på lydkvalitet. Den har riktignok HDMI output slik at du kan koble den videre til TV, prosjektor eller videoprosessor om man har det. Prosessoren har balansert stereoinngang med bypass og også 7.1 analog inngang av høy kvalitet.

For meg er det også essensielt at prosessoren har 8 balanserte utganger. For hjemmekino er det ofte lange strekk til amper og sub, så da kommer det godt med.

Omtrent ved hver firmware oppdatering har den blitt bedre lydmessig samtidig med at Cary har rettet opp i små-bugs osv.

ps. Jeg sverger da ellers også til separat videoprosessor. Min Crystalio II gjør underverker med bildet til og med for Blu-Ray... Kunne ikke vært foruten!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Poenget med tråden var ikke å angripe z11 og asiatere, men heller hvorfor man ikke lager en prosessor med z11`s kraft.
    Og det, er et svært godt spørsmål. Jeg tror ikke det er et stort nok marked for de store, som har aksjeeiere og styremedlemmer som forlanger en viss omsetning i forhold til utvikling- og produksjonskostnader. Hvis de ikke selger for la oss si noen hundre millioner blir det ikke godkjent av styremedlemmene. "Små" firmaer kan nok ofte være drevet av mennesker som er litt mer entusiaster ...? Jeg vet selvfølgelig ikke, men jeg tror det må være en sammenheng.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...vi får jo kanskje krysse fingrene for at det dukker opp en "Z7" med "Z11"-pre som del av neste modellserie? Greit å ha 7 kanaler for drift av høyde/side-kanalene, men til LCR og etter mitt syn også surround er jo separat effekt tingen om en har litt størrelse på kinoen...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT; Svar til orso:
    Jeg er nok enig med deg i at prosessoren i Z11 har sitt største fortrinn med kodingen av precense. Det jeg derimot tror du tar feil i er å hevde at skribentene (implisitt; alle sammen) tror at litt ekstra trykk i bass og nedre mellomtone er det samme som dynamikk. Den uttalelsen er for drøy. Det er mulig litt "huslyd" (mener du farging som følge av rom, eller house curve?) kan lure en og annen, men i et rom uten noen av disse problemene hører man svært lett forskjell på utstyr. Og for min del ville jeg ikke hatt problemer med å bruke det settet som ligger på bruktbørsen nå (med AV9 fra Arcam), men jeg ville aldri byttet det mot Yamaha Z11 ...
    Jeg snakker om huslyd/egenlyd fra selve forsterkeren. Jeg er usikker på om dynamikk egentlig har noe med forforsterkeren i det hele tatt å gjøre, så sant den ikke er særdeles dårlig konstruert. God dynamikk kommer fra høyttalere og så har akustikken og etterklangstiden mye å si. Strømstyrke til å drive høyttalere er en selvfølge, men her snakker vi uansett om pre delen.

Derfor har jeg vanskelig for å forstå at det kan være noe annet enn ekstra nivå i bassen/nedre mellomtone som gjør at Yamaha stadig blir erklært som særs dynamisk av en del skribenter. Jeg tror det skyldes frekvensresponsen man får med Yamaha og at man blander dynamikk med trøkk. Trøkk og dynamikk er to forskjellige egenskaper.

Det er en interessant diskusjon dette med prosessering og hva som gir den gode lyden. Jeg holder nok med HåkonN her basert på det jeg har hørt. Ta f.eks DEQX. Vet ikke hvordan det er med de nye modellene, men tidligere modeller har hatt veldig lite datakraft ombord. Alikevel har de langt større korreksjonmuligheter enn en receiver. Heller derfor mot det må være andre egenskaper som gjør at f.eks du og flere andre liker Z11 veldig godt. Presenshøyttalere og mulighet for mange høyttalere/kanaler (11.2?) samt likanes huslyd kan være en årsak. Eller det kan være et spesifikt lydprogram som man faller for?

Ser ikke noe grunn til at merker som Linn, Meridian og Arcam ikke skulle kunne lage surround produkter som låter vel som bra som Z11. Vel og merke hvis transparens er en målestokk.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •