Forsterkeres levetid

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkeres levetid

Undertegnede følger med på bruktmarkedet med tanke på mulig innkjøp av ny forsterker. I den forbindelse er produktenes alder vesentlig, og noe man tar i betraktning når man vurderer både pris og om det hele tatt er aktuelt å slå til.

Det jeg imidlertid har lite peiling på, er hvor lang levealder man kan forvente at en forsterker har. Det vil sannsynligvis avhenge av den opprinnelige kvaliteten, hvor mye den er brukt, og på hvilken måte den er brukt, i hvilken grad man er villig til å bytte ut enkeltdeler osv., men går det likevel an å si noe omtrentlig om dette?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er produsert for over 15 år siden har lang levetid. Jo nyere det er jo mindre forventet levealder har det. Nå er de fleste produsentene så "presset" for å vinne kunder, at det går ut over levetiden. Gjelder det meste. Før kunne du ha et kjøleskap/tv etc i over 20 år. Nå lever en lcd tv 5-15 år? Litt spekulering, men er egen erfaring.

Ang forsterkere så er min noen år(4?), og den lever fortsatt. Se mer på teknologien som sitter i.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelg å si noe generelt, men jevnt over vil de fleste forsterkere av noenlunde kvalitet leve et par-tre tiår.

Finnes jo stadig Tandberg-forsterkere til salgs f.eks.

Her i huset har vi et par NAD fra tidlig nittitall som er still going strong, og jeg kjenner flere som har forsterkere fra sent syttitall, tidlig åttitall som rusler og går i garasjer og utestuer.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge forsterkere får den ventilasjonen de skal ha, og de ikke utsettes for mekaniske påkjenninger som støt, vibrasjoner og slikt - for ikke å snakke om kortslutninger - kan de faktisk holde utrolig lenge. Min første forsterker ble kjøpt inn for rundt 40 år siden - og jeg hadde den i 35 år uten å gjøre noe som helst med den. Såvidt jeg vet, lever den i beste velgående i en alder av nesten 40 år. Eldstemann har forforsterker og effekttrinn som han kjøpte for konfirmasjonspengene for 15 år siden - og dette har fungert prikkfritt fra dag én, og fungerer prikkfritt den dag i dag. Mine Bryston effekttrinn har 20 års fabrikkgaranti. Et effekttrinn jeg kjøpte brukt for noen år siden, begynte ganske nylig å skrante urovekkende i en alder av litt over 20 år. Lang levetid er altså ikke noen umulighet. På den annen side har både datteren min og yngstemann hatt problemer med hver sin integrerte forsterker på maks. 5-6 års alder - så helt sikker kan man åpenbart aldri være. Dette gjelder stereo - jeg har inntrykk av at surroundforsterkere ikke er like robuste. Det kan være at de sjelden får den kjølingen de skal ha i h.t. brukermanualene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rene effektforsterkere er vel noe av det med lengstlevetid, en og annen kondensator vil kanskje tørke inn på 20-30 år men det er uansett ikke noen stor eller kostbar jobb og få byttet.

Noe annet er det for eksempel med surround receivere som kan bli utdatert på ett år eller to...

Jeg ville uansett ikke hatt noen problemer med og vurdere kjøp av en 10 år gammel effektforsterker fra ett kjent merke.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en integrert forsterker, som for eksempel McIntosh MA6900?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommerr elt an på hvordan den har bliitt brukt, kvalitet og konstruksjon.
    Mange har slitt litt med bla Doxa, og kan ha noe med at det ikke finnes noen softstart el?

Men kan også være nok at en komponent som transe, kondis eller motstand som har visse svakheter, men som ikke har kommet frem under produksjon. Slike svakheter kan bidra til kortere levetid.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange forsterkere som jeg legger merke til som er solide med tanke på alder er de eldre krell og Mark levinson.. Avhengig av modell så kan man gjøre et godt kjøp. Og har dem kanskje vært innom service iden siste tiden med tanke på kondensator bytte og diverse så har de som regel mange års glede til.
    Men jeg tviler litt på om nyere modeller er like solid.
    Ikke uten grunn de har fått betegnelsen av mange "built like a tank".

Rene effekt forterkere har som regel god og lang levetid, altså mange år.
    Men forsterkere med masse dill/dall , f.eks. recievere så er det mye elektronikk og andre finesser som kan feile. Og høy pris trenger ikke nødvendig bety lang levetid. Men alt i alt så er det også avhengig av hvordan det har blitt brukt. Stor forskjell på alt fra musikk type, høytallere merke/type som er tilkoblet til og bruken generelt.
    Har kjøpt og solgt forsterkere noen ganger opp gjennom årene men hittel har jeg ikke vært så uheldig at jeg har gjort en total bom kjøp.
    Spør mest mulig selger om en eventuel forsterker du kanskje har lyst på og det kan som oftest gi deg svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk DC-Offset på det du kjøper, det hører du nødvendigvis(vanligvis) ikke når du tester det.. Skjelden denne er lav på eldre ting, men kan ofte lett fikses. Når det er sagt, trenger det ikke være lett og nødvendige deler kan være inobtanium.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotelsettet mitt fra 90tallet(98-99 kanskje?) holder fortsatt koken uten tegn på defekter eller svakheter. Effekt og prosessor/pre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    Sjekk DC-Offset på det du kjøper, det hører du nødvendigvis(vanligvis) ikke når du tester det.. Skjelden denne er lav på eldre ting, men kan ofte lett fikses. Når det er sagt, trenger det ikke være lett og nødvendige deler kan være inobtanium.

Hei, kan du forklare mere rundt dc-offset?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Denon AVC-10SE i stua som er nærmere 10 år gammel, still going strong. Er bygget som en tanks også.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både cd-spilleren min og forsterkeren fungerer som bare det.. Begynner vel å bli noen år det å..

Sandlien

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har en Denon AVC-10SE i stua som er nærmere 10 år gammel, still going strong. Er bygget som en tanks også.

har også en sånn en som er like gammel ca og pappa har mitt gamle denon anlegg i stua og det er 13 år nå og funker fortsatt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dc-offset er enkelt forklart hvor mye dc-strøm du har på høyttalerutgangene. Dette er strøm som ikke lager lyd men som flytter talespolen i magnetgapet og skaper varmgang i spolen. Resultatet kan være reusert slaglengde, forvregning og sågar avbrente elementer.
    Test et element med et 9-Volts batteri og du vil observere effekten(ekstremt).
    Jeg laget en tråd her om dagen med noen målinger jeg har gjort på forskjellige forsterkere jeg har målt. http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html
    Det er ingen som har respondert på denne foreløpig, litt rart egentlig med tanke på hvor opptatt folk er av lydkvalitet mv.
    Det er jo lekende lett å måle. (du trenger BARE et multimeter)
    Får jeg inn deres resultater?!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det til en vane å sjekke DC-nivå på forsterkere jeg handler brukt. Berget nok høyttalrne mine dengang jeg handlet en brukt Doxa som viste seg å ha ca. 40V DC ut på begge utgangene. Kunne fort blitt veldig dyrt det ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dc-offset er enkelt forklart hvor mye dc-strøm du har på høyttalerutgangene. Dette er strøm som ikke lager lyd men som flytter talespolen i magnetgapet og skaper varmgang i spolen. Resultatet kan være reusert slaglengde, forvregning og sågar avbrente elementer.
    Jeg laget en tråd her om dagen med noen målinger jeg har gjort på forskjellige forsterkere jeg har målt. http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html
    Det er ingen som har respondert på denne foreløpig, litt rart egentlig med tanke på hvor opptatt folk er av lydkvalitet mv.

Hei igjen, hva bør dc-offset ligge på, hvilken fremgangsmåte for og måle dette?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg linken i innlegget til fiskeren ...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk linken til tråden min og så måler du og legger inn resultatet i tråden min

Helt enig med jakv. Dette bør være rutine og sågar bør en seriøs selger oppgi dette..

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal sjekkes,hvor er multimetere mitt
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •