Best lyd fra Ipod/Pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best lyd fra Ipod/Pc

Har en NAD C375BEE forsterker med Dali Ikon 6 mk2 høytalere, nå kobler jeg til Iphone og laptop via jack og har forstått at dette ikke er det optimale..!?

Jeg har sett litt på Ipod docking, vil dette gi mye bedre lyd?

Men dette vil vel kun gi bedre lyd fra Iphonen..
    Er det en mulighet for en enhet jeg kan koble Iphone og pc til som jeg igjen kobler til NAD'en?

...Og nei, jeg er ikke den med mest kunnskaper.. Men vi har vel alle vært der engang?! :roll:

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Ipod-dock vil ikke gi særlig mye bedre lyd. Problemet er at mekanismen som konverterer lyden fra et digitalt til et analogt signal i en Ipod ikke er særlig god.

Selv om du kobler Ipod-en til en dock foregår fremdeles denne konverteringen i Ipod-en, derfor vil du ikke merke noe særlig forskjell om du kobler til med en enkel kabel eller bruker en dock.

Kanskje noen andre her på forumet kjenner til Ipod-docker som kan hente ut det digitale signalet fra Ipod-en og la en annen konverter ta seg av jobben, men en slik dock kjenner ikke jeg til.

Det du kan gjøre for å bedre lyden fra pc-en din er å skaffe deg en separat digital til analog konverter (DAC). Denne kan kobles til pc-en din med en usb kabel og kobles videre til forsterkeren med et par stereokabler. En DAC fungerer som et eksternt lydkort. Dette vil gi deg mye bedre lyd fra pc-en, men vil altså ikke fungere sammen med Ipod-en din.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden selger to ipod-docker som tar ut lyden digitalt.

Onkyoen er den billigste.

I tillegg trenger du en DAC som gjør om det digitale signalet til et analog signal som din forsterker forstår.

Soundgarden har to. En dyr og en dyrere.

Hvis du skal spille av musikken fra ipod og PC ville jeg valgt en løsning med den onkyo-dockingen og en DAC, feks Dacmagic som er å få kjøpt på hifiklubben.

Evt. kan du gå for en USB-dac som blir litt billigere, men da kan du kun koble til PC, ikke ipod.

Denne dockingen er fin om du bare skal bruke ipod, og evt. en annen enhet med RCA-utgang (feks en pc).

Personlig ville jeg gått for docking+dac siden du da kan bruke både pc, ipod og eventuelle andre duppeditter.

Hvis du allerede er på Applekjøret så kan en airport express være tingen - da i tillegg til en DAC. Da kan du spille av musikk over trådløst nett, fra itunes, rett i forsterkern.

avtorget er et fint sted å plukke opp DAC'er til en litt mindre slump penger.

Disclaimer: Det skal sies at jeg ikke kan stå inne for lydkvaliteten for noen av produktene bortsett fra cambridge-dacen, som er et godt kjøp i den prisklassen, da den er den eneste jeg selv har testet. Jeg vil uansett anbefale deg å ta selvstendige valg fremfor å la andre ta valgene for deg. Jeg vil anta at de valgene jeg har lagt frem her vil gi en bedre lydopplevelse enn din nåværende løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme høyttalere og forsterker, og jeg føler ikke at jeg trenger å spille fra Ipod når jeg har alt på nett med spotify eller i musikkbiblioteket mitt, eller på Itunes for den slags skyld. Uansett, jeg kjøpte en Cambridge DacMagic da jeg kjøpte anlegget mitt, og sammenlignet den, med jack'en og det er ENORM forskjell. Absolutt å anbefale en dac, trenger ikke være DacMagic, ta et selvstendig valg. Lykke til Vet veldig lite om Ipod Docking, men har ikke vært noe problem for meg som sagt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Gikk til innkjøp av en Cambridge DacMagic, lyd kvaliteten ble av en helt annen dimensjon, fantastisk!! Så da har jeg i hvert fall fått koblet PCen til anlegget. Så blir det nok en Ipod dock som jeg kan koble inn i digital inngangen på DacMagicen som flere av dere nevner over.. (Kommer jo alltids noen på fest som vil høre SIN musikk fra SIN ipod, så må man jo stille opp med en docking, hehe )

Et par kjappe spørsmål til slutt;
    Har tre filter/phase valg på DacMagicen,
    -Lin Ø
    -Min Ø
    -Steep
    ..Kan noen gi meg en enkel forklaring på forskjellen? Hvem burde jeg helst bruke?

Igjen takk,
    mvh Andreas.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flizze
    -Lin Ø
    -Min Ø
    -Steep
    ..Kan noen gi meg en enkel forklaring på forskjellen? Hvem burde jeg helst bruke?
    Det står om dette på side 18 i manualen: http://www.cambridgeaudio.com/assets...l01English.pdf

Jeg hører ikke noe særlig forskjell på de forskjellige filtrene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flizze
    Takk for gode svar!

Gikk til innkjøp av en Cambridge DacMagic, lyd kvaliteten ble av en helt annen dimensjon, fantastisk!! Så da har jeg i hvert fall fått koblet PCen til anlegget. Så blir det nok en Ipod dock som jeg kan koble inn i digital inngangen på DacMagicen som flere av dere nevner over.. (Kommer jo alltids noen på fest som vil høre SIN musikk fra SIN ipod, så må man jo stille opp med en docking, hehe )

-Lin Ø
    -Min Ø
    -Steep

Igjen takk,
    mvh Andreas.
    Du bør helst bruke Linear, det er også den samme som de bruker på de bedre CD-spillerne til Cambridge Audio Det bruker jeg. Det er dog ikke veldig mye forskjell på de tre, men jeg synes Lin er best da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •