vurderer å handle ny receiver - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du finner noen brukte Pioneer SCLX71 så har du en meget kraftig og bra reciver med bra lydkvalitet og romkorreksjon. Denne ligger under 10k og har 4 HDMI 1.3 Målt til 7X135 8 ohm i flere tester. Har selv LX82 og jeg hører meget liten foskjell på de og ytelsen er den samme uansett siden de bruker samme ICE amper fra B&O.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Ikke spesielt gammel? Den er værtfall 2 år, mest sannsynlig 3.

Det er 3 generasjoner gamle receivere, og har lite til felles med dagens.
    Sitat Opprinnelig postet av akb35
    ja det er det jeg mener å .finns det ingen slike tester på de nyere receiverene som jeg har listet opp?
    Hva tror dere ha skjedd de siste årene?

Den eneste forskjellen jeg kan se på de recieverne på testen sammenlignet med dagens er støtte for 3D. Har ikke skjedd en dritt på forsterkersiden siden den tid. Tror forøvrig H/K255 kan støtte 3D med software oppgradering.

Er dere virkelig så naive at dere tror hvert års nye er en revolusjon sammenlignet med gårsdagens? Tro om igjen, hvis ikke enlighten me!

Ergo, den listen er i aller høyeste grad representativ.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hva tror dere ha skjedd de siste årene?

Den eneste forskjellen jeg kan se på de recieverne på testen sammenlignet med dagens er støtte for 3D. Har ikke skjedd en dritt på forsterkersiden siden den tid. Tror forøvrig H/K255 kan støtte 3D med software oppgradering.

Er dere virkelig så naive at dere tror hvert års nye er en revolusjon sammenlignet med gårsdagens? Tro om igjen, hvis ikke enlighten me!

Ergo, den listen er i aller høyeste grad representativ.

Geir Arne
    så i følge den listen så er det harman kardon som er best på antall watt pr kanal .og styrke ..så da er vel alt annet stort sett søppel .iallefall yamaha og onkyo .gir jo bare en brøkdel i forhold til oppgitt watt pr kanal

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte merker oppgir skyhøy effekt iforhold til den reelle mens andre oppgir i underkant av hva den faktisk klarer å gi. For å gi strøm må den trekke strøm så her er noen eksempel :

Pioneer VSX-1025K - Trekker 245 watt, gir ut 980 watt (7 x 140W)
    Harman Kardon AVR 260 - Trekker 390 watt, gir ut 350 watt (7 x 50W)
    Onkyo TX-NR708 - Trekker 590 watt, gir ut 1190 watt (7 x 170W)

klarer denne pioneer en å produsere 735watt ved å bruke 245 watt .skjønner ikke dette jeg da .da burde jo alle som har innlagt strøm i huset kjøpe seg en stor forsterker og feks kjøpe 1000w av strømlevrandørene .å så produsere 4000w ved hjelp av forsterkeren .noe av strømmen inn på en forsterker går vel bort i form av varmetap

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lurewatt

fant igjen det jeg letet etter ,et utdrag fra en som tydligvis har greie på dette med watt .

Receivere på f.eks fantastiske 5x100-120watt til 3990.- er ikke uvanlig, mens andre mer ærlige produsenter er ”frekke” nok til å forlange hele 5990 eller kanskje enda mer for usle 5x50watt. Valget av forsterker burde derfor være enkelt…

De reelle ytelser er ofte noe helt annet enn hva reklamen sier.Teknisk sett er de fleste receivere og forsterkere bygget som ”Klasse AB” forsterkere, med minimal klasse A drift (tomgangstrøm). En klasse AB forsterker (med lite klasse A drift) har i praksis en virkningsgrad på rundt 60% (teoretisk 70% med svært mye forvrengning)Virkningsgraden til en forsterker sier noe om hvor stor delen av effekten den trekker fra lysnettet (230v) som går med til lyd i høyttalerne og hvor mye som går med til varme i forsterkeren.For at en forsterker skal kunne gi f.eks 2x100watt (til samen 200watt) må den i det minste ha en strømforsyning som kan trekke 330watt fra lysnettet, regnet med 60% virkningsgrad, der 130 watt går med til varme i forsterkeren.(60%x330watt=200watt til lyd og 40%x330watt=130watt til varme)

Går man 3990.- receivere på 5x100watt (til sammen500watt) litt etter i sømmene er det ikke uvanlig at disse kun kan trekke 200-250watt/VA fra lysnettet. (maks trekk fra lysnettet står som oftest på baksiden av reciveren i nærheten av nettledningen).

Dette kan ikke være annet enn en teknisk sensasjon, tenk et elektrisk produkt som kan gi hele 500watt samtidig som det bare bruker 200-250watt! Sannheten er selvfølgelig noe helt annet. Hvis forsterkeren kan trekke 200watt fra lysnettet kan den i beste fall gi til sammen 120 watt lyd til høyttalerne. 60%x200watt=120Watt. Fordelt på to kanaler blir dette maksimalt 2x60 watt eventuelt 5x24watt kontinuerlig i surround!!!!!

Forskjellen mellom 5x100 reklamewatt til maksimalt 5x24 reelle watt kan best beskrives som lureri. Dette kan nærmest sammenlignes med å kjøpe en bil med 200HK som reelt har knappe 50HK. De fleste hadde vel reklamert på dette? En forsterker som markedsføres og selges som 5x100watt SKAL kunne gi til sammen 500watt kontinuerlig, med 100 watt i hver kanal der alle kanaler drives samtidig!!! Å kun måle effekten i en av de fem kanalene for så å gange denne ene kanalen med fem er å anse som ren svindel hvis da ikke forsterkeren markedsføres som 1x100 watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med strøm forbruk er diskutert en rekke ganger å det er INGEN sammenheng mellom forbruk å ute effekt på alle reciver modeller de oppgir SNITT forbruk på alle merker uten om HK og NAD.

Kan nevne LX71 som jeg skrev om. Det står 330W i trekk-men den er målt til 2X190,2X370 og 5X130, 7X135Watt 8 ohm noe som er LANGT over 330 som står stemplet bakpå. Annet eksempler er SCLX90 stemplet 550Watt er målt til 2500WATT i strøm forbruk i tester som maks trekk.

Onkyo 905 står med 870 watt hvis husken er rett-men er målt til å trekke 1500 watt når den gir 5X150 Watt i 8 ohm.

Her er link til test av LX71: Pioneer Elite SC-05 A/V Receiver Measurements | UltimateAVMag.com

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er når man sammenligner effekt oppgitt i 8ohm med lav forvrenging og alle kanaler i drift at disse lurewatta faller sammen.

Og da er H/K nesten alltid høyt oppe på tross av laveste oppgivelse av watt.

Det har også viktig å tenke på at en kraftig strømleveranse og strømreserve er viktig for at en forsterker skal ha kontroll.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil påpeke at jeg ikke har sagt at oppgitt strømforbruk er relevant for oppgitt watt da det som nevnt her ofte er oppgitt som snitt.

så i følge den listen så er det harman kardon som er best på antall watt pr kanal .og styrke ..så da er vel alt annet stort sett søppel .iallefall yamaha og onkyo .gir jo bare en brøkdel i forhold til oppgitt watt pr kanal
    På oppgitt effekt mot målt effekt er det som oftest stort avvik. Her er det merkedføringen som styrer.

Men på en annen side, watt er ikke allt. Og jeg ville bare påpeke at H/K er en god kandidat selv om den har liten oppgitt effekt.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rx-v2067

jeg får den nok rimligere enn 9700kr .ikke den på forumet ,men en helt ny en .er det noen som har den 2067 eller er den for ny enda ,tenkte på noen som har litt erfaringer med den og slik
    Jeg har en RX-V2067, oppgraderte fra en RX-V1600, uten tvil godt fornøyd med det V1600 var en grei reciever, men mye mindre avansert, mange bra funksjoner med 2067 modellen. Lyden (som selvsagt er det viktigste) er jeg også veldig fornøyd med så langt, men har alltid vært Yamaha fan på reciever siden.

Har foreløpig kjørt mye i Straight mode (film) , blir litt oppgitt over alle DSP mulighetene, blir bare sittende og sjekke/lytte etter små og store forskjeller i "entertainemt" vs "movie" etc. hehehe.... Har måtte endre en del etter YAPO setup, f.eks måtte jeg i mitt oppsett gå for "trough" Equaliser, de andre synes jeg resulterte i lyd (spesielt i center) med litt "boks" preg. Det går altså mye i film hos meg, ikke utforsket all verden i musikk verden enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt on-topic igjen, sorry om jeg stjeler litt av tråden:

NAD T747
    Yamaha RXV767
    Pioneer VSX-2020
    Harman/Kardon AVR360

Ser disse 4 er nevnt i prisklassen 5-6000.
    Om man ser på disse alternativene da, noen som skiller seg ut i positiv eller negativ retning med tanke på ekstra "features" eller mangel av noe. Har idag en Onkyo 607 som er helt ok, men ikke noe mer. Har Yamaha NS9900 høyttalere og en XTZ 12" sub.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lille79
    Litt on-topic igjen, sorry om jeg stjeler litt av tråden:

NAD T747
    Yamaha RXV767
    Pioneer VSX-2020
    Harman/Kardon AVR360

Ser disse 4 er nevnt i prisklassen 5-6000.
    Om man ser på disse alternativene da, noen som skiller seg ut i positiv eller negativ retning med tanke på ekstra "features" eller mangel av noe. Har idag en Onkyo 607 som er helt ok, men ikke noe mer. Har Yamaha NS9900 høyttalere og en XTZ 12" sub.
    Yamahaen får jo gode tester, og H/K er på tilbud så god pris/ytelse.

Mener det var en test av recievere i denne klassen i siste hjemmekino eller l&b.

Skal se om jeg finner det etter at fruen har ryddet.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hjemmekino var det recivere i 15k klassen som ble testet.

Men L&B hadde en test i 5k klassen i siste eller nest siste blad.

De som var med var:
    Sony STR-DN1010 til 5995kr
    Pioneer VSX-920 til 5198kr
    Onkyo TX-SR608 til 5995kr
    Yamaha RX-V767 til 5790kr

Yamaha ble best i test.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hjemmekino var det recivere i 15k klassen som ble testet.

Men L&B hadde en test i 5k klassen i siste eller nest siste blad.

De som var med var:
    Sony STR-DN1010 til 5995kr
    Pioneer VSX-920 til 5198kr
    Onkyo TX-SR608 til 5995kr
    Yamaha RX-V767 til 5790kr

Yamaha ble best i test.

Geir Arne
    Bombe at Yamaha vinner en test i "hjemmekino"
    Men til trådstarter: du går ikke feil med noen av de nevnte merkene ovenfor iallefall!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Bombe at Yamaha vinner en test i "hjemmekino"
    Tenkte det samme selv. Men ville ikke påpeke det.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det samme selv. Men ville ikke påpeke det.

Geir Arne
    Hehe, er jo ikke vanskelig å legge merke til på en måte

Teksten og beskrivelsen sier mer enn hvem som vinner for megQ

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde faktisk Onkyo'en var et hakk under f.eks. Yamaha'en, for den er jo halve prisen stort sett rundt omkring... Så NAD'en og H/K'en har førpris på 8000,- men er det "skrudd opp" førpris, eller er dette forsterkere som er hakket over f.eks. Yamaha 767 og Onkyo'en?

Må nevne for trådstarter at Onkyo 607 og 608 har ikke mulighet for å pre-out om man skulle ønske ekstra kraft senere. Yamaha 767 har vel det etter hva jeg har skjønt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •