Hjelp meg å koble!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg å koble!

Startet denne tråden i HD Hardware-forumet også, men der er det ikke all verdens trafikk...

Trenger desperat litt eksperthjelp...

Jeg er helt ny i surround-verden/HD-lyd/HDMI/etc...og støter på en del problemer. Jeg har nå en Pioneer KRP500A plasma, Cambridge Audio 650R receiver og 650BD Blu-Ray.
    Jeg bruker anlegget mest til musikk, og da selvsagt aller mest i stereo, men jeg skal snarest utvide til 5.1. Kommer ikke til å kjøre i 7.1, og bruker derfor de to overflødige kanalene til å biampe frontene, som er System Audio 1750. Kjører analog stereo ut fra 650BD og bruker "analog stereo direct"-knappen til dette for best mulig stereolyd på musikk.

Problemet kommer straks jeg blander inn HDMI. Kjører jeg HDMI fra BD-spilleren og direkte inn i TVen er det ikke noe problem; strålende bilde og fin stereolyd (må jo selvsagt downmixe filmer som bare har HD-lydspor). Likeledes er det ikke noe problem å koble forsterkeren via HDMI til TVen, får da opp forsterkermenyen og kan gjøre innstillinger.

Dersom jeg kobler BD-spilleren via HDMI til forsterker, og via HDMI videre derfra til TV, blir det bare rør. Etter litt søk på nettet har jeg konkludert med at det må være HDMI "handshake" problemer; noen ganger får jeg både lyd og bilde (hurra!), men noen ganger får jeg ingen av delene, og HDMI-lyset på forsterkeren står bare og blinker av og på, og det er masse switchelyder. Noen ganger hjelper det å starte alt på nytt, men oftest fortsetter problemene. Det sier seg selv at dette er en uholdbar situasjon, og jeg er ikke lite frustrert over at dette funker så inni granskauen dårlig.

Spørsmålet mitt er: hvilke alternativer har jeg for å koble dette utstyret på en måte som funker uten problemer, men likevel gir både bilde og lyd slik det kan være på sitt beste? Jeg har ikke lyst til å tukle med muligheten for biamping og direkte analogt på stereloyd, men jeg vil ha muligheten for å få 5.1-lyd uten komprimering eller artefakter.

Vil coax kunne gi den overføringen jeg trenger? Om jeg setter spilleren på bitstream (og downmixe til 5.1 enten i spilleren eller forsterkeren), vil forsterkeren "skjønne" hva slags signal den mottar via coax? Eller må jeg kjøre analogt ut fra spilleren? Er det noen som helst slags fix for HDMI-problemene jeg opplever?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare HDMI som har båndbredde til å overføre HD-lyd. Optisk og coax gir core-lyden. Eneste alternativet for å få komplett HD-lyd som jeg har fått med meg er dekoding i spiller og analog overføring. Det blir sagt at det er like bra, men det avhenger sikkert av utstyret.

Har du sjekket om det går an å oppdatere firmware i spiller og receiver?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk med Hifi-Klubben, mann.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hifiklubben klødde de seg i hodet og foreslo at jeg skulle ta med utstyret ned dit. Det blir ganske mye styr å få til, og plasmaen er uansett uaktuell å ta med dit.

Kan sjekke ut angående firmware, men synes det er en råttent dårlig løsning om man må drive å oppdatere hele tiden bare for å få ting til å "snakke" sammen. I mitt enkle sinn trodde jeg at det måtte være noe av poenget med HDMI; at ting enkelt skulle kunne settes sammen, men slik ser det altså ikke ut til å være.

Én løsning kan være å koble all lyd analogt via 7.1-inngangen (men altså bare i 5.1), jeg er bare usikker på om jeg vil få maks ut av stereolyden på den måten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •