forforsterker til doxa 73b med pre out

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forforsterker til doxa 73b med pre out

heisann forumvenner som noen kansje vet har jeg fått tak i en doxa 73b sammen med doxa passiv pre. men jeg kunne tenke meg en subwoofer type svs pb 12 eller 13,
    problemet mitt er at jeg ikke har pre out på doxa forforsterkeren. derfor lurer jeg litt på hvordan jeg bør gå fram for å få presset en svs inn på mit 12 kvadrat "store" rom. gjerne tips om hvilken forforsterkere som matcher doxa i lydsignaturen..

det kan nevnes at jeg ikke har mye mer enn 17000 til sub og forsterker + kabler.

takker for all hjelp

mvh Jan Arne

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forforsterkere har da pre out. Er bare å sette på et y-ledd, så har du ekstra utganger.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt så kan du sette sub'en mellom forsterker og høyttalere. Da får du delt på 80hz i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. det virket fornuftig. det visste jeg ikke.. kjekt at en alltid lærer noe nytt her på dette forumet

men hvordan fungerer det at den deler på 80 hz? ser ikke helt for meg hvordan det skjer.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av "problemet" er at passive preamper ikke har noen form for impedansebuffring, og dermed kan systemet bli følsomt for impedansbelastning. Noen plateamps har så lav inngangsimpedans som 10kohm, og Ohms lov sier at sluttimpedansen blir lavere enn minste impedans ved parallellkobling - noen som kan ødelegge harmonien.

Doxas effekttrinn kan spille alldeles nydelig sammen med passiv preamp, og en måte å implementere subwoofer på, er å gå for en subwoofer som tar høy-nivå sigtnal (f.eks. REL) - d.v.s. at suben henter signalet fra høyttalerutgangene. Da påvirker man ikke impedanseforhold i signalkjeden.

Det sagt, så finnes det selvsagt preamper med doble utganger som kan forsyne både effekttrinn og sub samtidig. Mitt tips er rørpreampen EAR 864, men den spiser mye av budsjettet, desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for informasjonen rojoh selv om d ikke var alt som var helt tydelig for meg på dette tidspunktet :P planen var å bruke en aktiv sub, vil den tåle effektrinnets spenning inn på sub forsterkeren?

men jeg tror ikke at rør amp er noe for meg helt enda da jeg hører mest på rock og hip hop og sånt. er jo bare 20 år så tenker jeg får masser av tid til å utforske rør seinere i livet

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mistahjan
    hmm. det virket fornuftig. det visste jeg ikke.. kjekt at en alltid lærer noe nytt her på dette forumet

men hvordan fungerer det at den deler på 80 hz? ser ikke helt for meg hvordan det skjer.
    Mange sub'er har høynivå innganger og høypass (bassen blir filtrert bort og resten går gjennom) ut. Dvs at du kobler høyttalerkabler fra forsterker og til høynivå inn på sub og høyttalerkabler fra høypass ut på sub til høyttaler. Noen sub'er har variabel høypass mens andre har 80hz som er THX-standarden. Jeg kjørte det slik noen uker mens receiveren var på verksted og det fungerte utmerket.

Noen sub'er har også høypass på lavnivå-utgangene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Parasound NC2100 sammens med min Doxa 73, jeg synes det spiller veldig bra. NC2100 har subutgang og mulighet for å sette delefrekvens.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •