Hvordan bør eg koble for å få mest effekt utav min forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer LarsiS14 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan bør eg koble for å få mest effekt utav min forsterker?

Hej och hallå.

Har en Yamaha RX-V650 også et par med Dynavoice Challenger M65.

Det er kun det eg har som blir drevet av høyttalerkabler for og si det slik.
    Hører det er mange som snakker om bi-wiring.

Slik eg har gjordt det bakpå forsterkeren min, er følgende:
    Bruker A og B. også har eg 1 kanal på diskantene, og 1 kanal på basserene som er nederst i høyttalerene mine.

Det er nok rett tenker eg.
    Men det står liksom 7ch Stereo på forsterkeren når eg spiller musikk.
    Og såvidt eg vet, så bruker eg 4 kanaler. + rca utgangen til subber

Noen idèer?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig ikke så mye å hente på å koble slik du har gjort. Det vanligste er å bruke bare to kanaler siden alle kanalene drar fra samme strømforsyning uansett.

Bi-wiring har i følge alle utenom kabelnissene lite for seg. Det blir i essens det samme som å bruke tykkere kabel.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at eg bør koble de innpå 1 kanal hver istedet for 2?

Henter meg kanskje et ekstra sett med høyttalere i kveld, så da trenger eg alle 4 kanalene uansett. :P

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis eg kjøper meg et ekstra sett med høyttalere i dag..
    Planen er og ha de stående foran, på siden av de frontene eg har fra før av.

kan eg da koble det slik som dette? vedlagt bilde

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir slik du viser, ja, men er ikke så sikker på at det blir noen stor suksess. Dette vil kreve veldig mye av receiveren din og jeg er redd den mangler krefter og strømforsyning til å klare å spille særlig høyt med kontroll uten å ødelegge noe. Det er tross alt de samme to kanalene du skal koble to par høyttalere til. Hvis du parallellkobler så kan du få veldig lav impedanse noe som i beste fall fører til at receiveren slår seg av og i værste fall gjør at receiveren slår seg av for godt.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fence sine høytalere har en oppgitt impedanse på 4ohm, noe som gjør at de ikke egner seg for paralellkobling med andre høytalere.
    Dynavoice oppgir 4-8ohm, men det hadde ikke overasket meg om den nominelle impedansen er 4 eller 6ohm.
    Er den 4ohm, så vil forsterkeren møte en last på 2ohm, noe som aldri vil fungere. Som Gurba nevner vil du risikere å drepe utgangene dine.

Generelt sett for normale hi-fi forsterkere/receivere:

8+8ohm = ok
    8+6ohm = ikke ok
    8+4ohm = ikke ok
    .
    .
    .
    4+4ohm = Glem det!

Om receiveren støtter bi-amp der man bruker 2 av surroundkanalene vil det kunne fungere, ettersom det er separate kanaler.
    Du vil kunne gjøre dette selv, om du bruker Multi Chan Input og en Y-kobling, men da mister du de fleste funksjonene i receiveren så lenge du bruker alle 4 høytalerne.
    Det er heller ikke sikkert at alle kanalene er like kraftige, så du risikerer dårligere lyd fra de høytalerne som er koblet til feks bak-kanalene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i alverden vil du ha 4 høyttalere foran? Leter du etter dårlig lyd eller?
    Om det er best mulig lyd og effekt du er etter er jeg ikke sikker på en surround receiver er det rette valget for deg.
    Hvorfor ikke en god integrert stereo forsterker?
    De høyttalerne du har krever litt muskler for å spille bra så du må nok litt opp i pris.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann! ble ikke kjøp av de høyttalerene likevel! tror eg har mye større behov for en DAC. Det er nok best hvis eg vil ha best mulig lyd slik det er nå.

Beholder Dynavoicene slik de er koblet opp nå. Akkuratt som på tegnignen, bare alt går til Dynavoice
    Men det som er litt rart da, er at da bruker eg 4 kanaler til høyttalerene (A+B), men det står 7ch stereo på forsterkeren. etter mitt hode, (som ikke er så veldig innpå recievere osv) så skulle det nå i tilfelle ha stått 4ch stereo, eller 2ch stereo? Eller er eg helt på jordet?
    Ikke heng meg, er nemlig ny innenfor dette med hifi :P

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker bare 2 kanaler. A og B er to forskjellige utganger fra samme kanalpar. Det er ofte brukt for å drive høyttalere et annet sted i huset.

Det at det står 7ch stereo er sikkert noe du har trykket på på fjernkontrollen. Se om det ikke står 2 channel stereo, eller straight et sted.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •